Azərbaycançılıq
və Novruz qədim tarixi kökləri olan bahar
bayramıdır
Qədim dövrlərdə yaranmış Novruz
bayramı xalqımızın ən qiymətli milli-mənəvi
dəyərlərindən biridir. Hələ XX əsrin 80-ci
illərində Azərbaycanın rəsmi sovet sənədlərində
göstərilirdi: “Biz hamımız bəzi adətlərin
necə bayağılaşdırıldığının
şahidi olmuşuq. Bu da guya adamları mənəvi cəhətdən
saflaşdırmaq naminə edilirmiş. Əməksevərliyi,
nəcibliyi, rəhmdilliyi tərənnüm edən “Novruz
bayramı” dini bayram elan edilmişdi. Halbuki baharın gəlişinin
rəmzi olan bu bayram eramızdan çox-çox qabaqlar qeyd
edilirdi”.
Xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimov Novruz bayramının qədimliyi və
xalqımızın ruhunda Azərbaycançılıq
hissinin yaranmasında mühüm rol oynadığını
qeyd edərək yazırdı: “Xalqların lap qədimdən
gələn çox gözəl və maraqlı bayramları
vardır. Bu bayramlarda insanlar həmişə həyatın
çətinliklərini, dərd-qəmini unutmağa
çalışıblar. Çalışıblar ki,
bayramı ruh yüksəkliyi ilə və əməyə məhəbbətlə
qeyd etsinlər. Bayram, təbii olaraq, hər
xalqın tarixən formalaşmasını, həyat yolunun
xüsusiyyətləri, yaşadığı və ölkənin
coğrafi vəziyyəti ilə bağlı olur. İqlimin təkrarolunmaz
və gözlənilməz hadisələri də bayramlara
öz təsirini göstərmişdir. Bayramın necə
keçirilməsi və mənalandırılmasında
insanların mənəvi-psixoloji aləmi, əxlaqi, dünya
və kosmik aləm barədəki təsəvvürləri də
az rol oynamır. Bütün bunların təsirini
ən qədim bayramlardan tutmuş bizim əsrimizdə yaranan
bayramların da keçirilməsindəki modellərdə,
geyim və əyləncə vasitələrinin müxtəlifliyində,
zənginliyində, xüsusi milli forma rəngarəngliyində
görmək və hiss etmək mümkündür”.
Akademik Teymur Bünyadov Novruz
bayramının qədim tarixi kökləri haqqında
yazır: “Novruz bayramının dərin tarixi köklərini,
ulu qatlarını kiçik ərazi ilə məhdudlaşdırmaq
olmaz. Onu daha əhatəli miqyasda arayıb-axtarmaq, geniş nəzərlə
baxmaq lazımdır. Bununla əlaqədar dərin
məna və məzmun kəsb edən şənliyi hər
hansı bir xalqın adı ilə bağlamaq, kiməsə
şamil etmək də ən azı ədalətsizlik
olardı. Bizə belə gəlir ki, Novruz bayramını Qədim
Şərq ölkələrində yaşayan, oturaq güzəran
keçirən və yüksək əkinçilik
mədəniyyətinə malik olan xalqların ixtisarı, kəşfi,
onların bəşərə bəxş etdikləri zəngin
mənəvi dünya kimi qiymətləndirmək
lazımdır. Şübhəsiz, həmin qədim
xalqların, o cümlədən, Azərbaycan xalqının
bu bayramın təşəkkül tapmasında,
inkişaf etməsində öz töhfəsi, öz payı
öz yeri vardır. Bu bayramın ümumi və oxşar cəhətlərilə
yanaşı, hər bir xalqın özünəməxsus
lokal variantı, səciyyəvi xüsusiyyətləri də
aşkar duyulur ki, bu da tamamilə qanunauyğun bir haldır”.
Bu geniş ərazidə
yayılan xalq bayramının təşəkkül tarixini dəqiq
müəyyənləşdirmək çətin və bəlkə
də qeyri-mümkündür. Lakin ehtimal etmək olar ki, onun
yaranma tarixi ibtidai icma quruluşunun inkişaf etmiş mərhələsilə
bağlıdır. Bəzi yazılarda bu bayramın Babilistanda
eradan əvvəl III minillikdə keçirildiyi xəbər
verilir. Təxminən həmin dövrdən Azərbaycanda da
mövcud olduğu ehtimalı ortaya çıxır. Bu
ehtimal, hər şeydən əlavə, ərazimizdə
yüksək əkinçilik mədəniyyətinin
olması ilə bağlıdır. Zərdüşt salnaməsilə
səslənən bu bayramın tarixi 4 min il, bundan əvvələ
təxmin edilir. Deməli, Novruz bayramının ilkin izləri
çox qədim çağlarla bağlıdır. Roma
müəlliflərinin mülahizələrinə görə
Zərdüşt eradan əvvəl altıncı minillikdə
yaşamışdır. Bu müdrik ağsaqqal uzaqgörən
insan, sonralar yarımtanrı səviyyəsinə yüksələn,
əfsanələşən real şəxsiyyət
olmuşdur. Bəzi müasir tədqiqatçılar onun
üç min beş yüz il bundan əvvəl dövran
sürdüyünü söyləyirlər. Hər halda, onun
dövründə belə bir məzmunlu və həyati
bayramın olması şübhəyə səbəb
olmamalıdır. Məlumdur ki, Zərdüşt əkinçilik
mədəniyyətinin yüksəldilməsinə,
insanların güzəranının
yaxşılaşmasına çalışmışdır.
Bu amillərin, Novruz bayramının keçirilməsinə əsaslı
təsir göstərməsi şəksizdir. Novruz bayramı zərdüştliyin
geniş yayıldığı Azərbaycan, İran, Orta
Asiya, Əfqanıstan, Pakistan və bir sıra başqa ölkələrdə
çox-çox qədimlərdən keçirilmişdir.
Dahi Nizami Gəncəvi “İsgəndərnamə”sində
zərdüştlərin Novruz bayramını necə
keçirmələrini zərgər dəqiqliyilə, qəlbə
nüfuzedici bir tərzdə təsvir və tərənnüm
edir. Folklorşünas alim, professor Azad Nəbiyev də Novruz
bayramının qədim dövrdə
yarandığını azərbaycançılıq hissinin
formalaşmasında mühüm rol oynadığını
qeyd edir: “Novruz Şərq xalqlarının islamdan
çox-çox əvvəlki əkinçilik, məhsul
bolluğu etiqadları ilə bağlı
bayramlarındandır. XI əsr ərəb tarixçisi Əbu
Reyhan əl-Biruni Novruzu təbiətin oyanması, əkinçilik
təsərrüfatının başlanğıcı kimi
götürülən dünyəvi bayram
adlandırırdı”.
XI əsr tarixçisi
Nizam-ül-Mülk özünün “Siyasətnamə”sində
isə Novruzu yazın gəlişi ilə bağlı kütləvi
xalq bayramı kimi təqdim edir. Daha qədimlərdə
təbiətin oyanmasına xoşbəxtlik və səadət
rəmzi kimi baxan insanlar yazın gəlişi, havaların
istiləşməsi, yeni əkinçilik
mövsümünün başlanması, təbiətin yenidən
canlanması, yaşıllaşması ilə bağlı
müxtəlif nəğmələr, oyunlar, mərasimlər
yaratmışlar. Bütün bu ilkin, ibtidai sənət
nümunələri isə sonralar Novruz ətrafında cəmləşmişdir.
Novruz mərasimi və onun
tarixindən müxtəlif tədqiqatçılar bəhs
etmiş, bəziləri onu yanlış olaraq zərdüştliklə,
digərləri isə islam dini ilə bağlamağa cəhd
göstərmişlər. Lakin
bütün ciddi-cəhdlərə baxmayaraq, Novruz nəğmələrində
dinlərdən qabaqkı təsəvvürlər
bütün aydınlığı ilə əks
olunmaqdadır. Bu bayramın dinlərdən
çox-çox əvvəl qədim insanların bolluq, bərəkət,
qüdsiyyət, əmək, əkinçilik və məişət
həyatı ilə bağlı yarandığını əks
etdirən solmaz şəfəqləri zaman keçdikcə
daha qüdrətlə şöbələnməkdədir.
Məlumdur ki, bütün dinlər
onu qəbul edən xalq arasında özündən əvvəlki
etiqad və təsəvvürləri sarsıtmağa cəhd
göstərmişdir. Qədim əkinçilik
bayramının aqibəti də belə olmuşdur. Zərdüştlük
bu mərasimi xalqın hafizəsindən
çıxarmağın mümkün
olmadığını gördükdə, ona atəşpərəst
rəngini vurmuşdur. Tonqal yandırmaq, od üstündən
atlanmaq və s. kimi ənənələrlə onu
“özününküləşdirmişdir”. Bu bayramı rəğbətlə
qarşılayan zərdüştlər bütövlükdə
onun Zərdüştün adı ilə bağlı
yarandığını rəsmiləşdirməyə də
cəhd göstərmişlər. Lakin
bütün cəhdlərə baxmayaraq, qədim əkinçilik
və bərəkət bayramının su kultu ilə
bağlı, günəşi, küləyi,
yağışı çağırmaq, səməni göyərtmək,
axır çərşənbənin müqəddəsliyi və
s. ilə bağlı bir çox ikili təsəvvürləri
qorunub saxlanmışdır.
İslam xadimləri də, əslində,
zərdüştlərin yolu ilə getmişlər. İlk əvvəl
islam dini bu bayramı yasaq elan etmiş, lakin onu xalqın hafizəsindən
silməkdə aciz olduğunu gördükdə, ona öz rəngini
vurmuşdur.
Akademik Teymur Bünyadov çox
düzgün olaraq Novruz bayramının dini təsəvvürlərindən
uzaq olduğunu göstərir: “Belə bir fikir var ki, Novruz
bayramı haqqında yazılı məlumat hələ eradan əvvəl
VI əsrin əvvəllərinə aiddir. Zaman
keçdikcə iqtisadi həyatda, sosial quruluşlarda, dini
baxışlarda dəyişikliklər baş versə də,
mənəvi mədəniyyətdə yüksəliş
özünü göstərsə də, Novruz
bayramının məzmunu dəyişməmiş
qalmış, öz mahiyyət və təravətini, demək
olar ki, olduğu kimi saxlamışdır. Bu da, heç
şübhəsiz, mərasimin təbiətindən doğur,
həyatiliyindən irəli gəlir.
İlk sinifli cəmiyyətin
dağıldığı və feodalizm ictimai quruluşunun
yarandığı bir dövrdə Azərbaycanda Atreopatena və
Albaniya kimi qüdrətli dövlətlər olmuş, öz
maddi və mənəvi zənginliyilə seçilmişdir.
Eramızın III əsrindən təşəkkül tapan
Sasani dövləti VII əsrə qədər davam
etmişdir. Həmin dövlətin yarandığı və
çiçəkləndiyi bir dövrdən Novruz bayramı
ümumxalq bayramı olmaqla yanaşı, həm də rəsmi
dövlət bayramı kimi yüksək səviyyədə
qeyd edilmişdir. Qədim çağlardan Atreopatena və
Albaniyada həmin bayramı qeyd etmişlər. Lakin bir
neçə əsr Sasani dövlətinin tərkibində olan
Azərbaycan dövlətlərində də bu el şənliyinin
geniş vüsət alması şübhəsizdir.
Sasani dövlətini rəsmi
tanıyan, onunla iqtisadi, sosial və mədəni təmasda
olan bir sıra Avropa ölkələri Novruz təntənəsilə
əlaqədar hökmdarları yad edir, onlara qiymətli bayram
hədiyyələri göndərirmişlər.
Eramızın VI-VII əsrlərində yaşayan Sasani
hökmdarı Xosrov Pərvizin zəmanəsində Novruz təntənəsinin
daha böyük vüsət aldığı qeyd edilir.
1637-ci ildə Şamaxıda
olmuş və Novruz bayramında iştirak etmiş alman səyyahı
Adam Oleari bu münasibətlə yazır: “Astroloq stolun
arxasından tez-tez öz üstürlabı ilə günəşi
müşahidə edir, saata baxır, beləliklə, günəşin
gecə ilə gündüzün bərabərlik nöqtəsinə
çatdığı anı müşahidə edirdi. Elə
ki, gözlənilən dəqiqə çatdı, o, ucadan
yeni ilin gəlişini elan etdi. Dərhal yaylım atəşi
açıldı. Şəhərin qala divarları və
bürclərin hər yerindən kəranay
çalındı, təbillər səsləndi. Beləliklə
də, böyük şənlik bayramı başladı.
Xalqımızın yüksək
zövqü və bədii təfəkkürü xalq
bayramlarında, el şənliklərində və rəngarəng
əyləncələrində özünü
aşkarlayır, onun mənəvi dünyasının təzahürünə,
aynasına çevrilir. Akademik
sonda yazır: “Azərbaycanda sovet hakimiyyəti illərində
Novruz bayramına münasibət vaxtaşırı dəyişmişdir.
Gah bu bayram keçirilmiş, gah da ona dini don geydirilərək
unudulmasına, aradan çıxmasına təzyiq göstərilmişdir.
Lakin xalqımız bu əziz bayramı həmişə yad
etmiş, onu geniş miqyasda olmasa da, keçirməyə can
atmışır. Hazırda məişətimizlə, mənəvi
aləmimizlə bağlı bir sıra həyati məsələlərə
yenidən baxılmış və mahiyyəti bərpa
olunmuşdur. Belə adət-ənənələrimizdən,
el şənliklərimizdən biri də Novruz
bayramıdır. Bu bayramın geniş miqyasda keçirilməsinin
xalqımızın ürəyindən xəbər verməsinə
və sevincinə səbəb olacağına əminik. Əminik
ki, xalqımız yaşadıqca, onun Novruz bayamı da
yaşayacaq, öz təravətini daima saxlayacaqdır”. Milli
adət-ənənələrimizə, o cümlədən,
Novruz bayramına yüksək qiymət verən Ulu Öndər
Heydər Əliyev “Novruz bayramı münasibətilə Azərbaycan
xalqına təbrik”də bu qədim bayram haqqında
demişdir: “Novruz xalqımızın əsrlərdən biri
qoruyub saxladığı və bütün dövrlərdə
həmişə əziz tutduğu bayramlardan biridir. Onun tarixi
də Azərbaycan xalqının tarixi kimi keşməkeşli,
enişli-yoxuşlu olmuşdur. Bu ulu bayramın
müstəqil respublikamızda dövlət səviyyəsində
qeyd edilməsi öz milli köklərimizə, adət-ənənələrimizə,
tarixi keçmişimizə dərin ehtiram bəslədiyimizi
və sarsılmaz tellərlə bağlı olduğumuzu
nümayiş etdirir”.
Zəngin mənəvi
dəyərlərimizə söykənərək, insanlar
arasında qarşılıqlı hörmət, səmimiyyət
və mehribanlıq münasibətlərini bərqərar edən
Novruz bayramı xalqda gələcəyə nikbinliklə,
ümidlə baxmaq hissləri doğurur.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2012.- 15 mart.- S. 14.