Azərbaycançılıq
və aşıq sənəti
Xalq yaradığıcılığının əhəmiyyəti
haqqında vaxtilə klassik alman filosofu deyirdi: “Bədii əsər
hamının var-dövlətidir, elə bil, hamının əsəridir.
Hər nəsil onu gözəlləşdirib, sonrakı nəslə
çatdırır, beləliklə, mütləq (ümumi)
şüurun azadlığı üçün
çalışmağı davam etdirir. Kimlər dahi
adlandırılıbsa, elin birgə obrazlarını özlərinə
əsər eləməkdə xüsusi sənətkarlıq
qazanıblar... onların yaratdıqları özlərinin
uydurması deyil, bütün xalqın uydurmasıdır, bu
nailiyyət xalqın öz mahiyyətini qazanması deməkdir”.
Professor Camal Mustafayev göstərir ki, bizim bədii
varlığımızın tarixində kollektiv mahiyyətli
el yaradıcılığını yaşatmaqda öncə
ozanlıq şöhrətlənib, aşağı tarixi
prototipi olan yüz illər elin istedadını özündə
cəmləşdirib. Qopuz çalıb, dastan bağlayıb,
söz qoşub, mahnı oxuyub, dinləyicilərinin qəlbini,
zehnini işıqlandırıb. Ozanlıq özünün
yetkin mərhələsini Dədə Qorqudun timsalında
tapdı. Dədə Qorqud özündən əvvəl
yaşamış ozanların bədii nailiyyətlərini,
başlıcası isə, dastançılığı
sistemləşdirdi. Qopuzçu, dastançı, şair, el
müdriki kimi tarixə düşdü. Dədə Qorqud
ozanlığın yolunu yaxşını yamandan seçməkdə,
həyatı təsdiqləməkdə, insanları sevdirməkdə
gördü: “Qolça qopuz götürüb, eldən-elə,
bəydən-bəyə ozan gəzər, ər comərdin, ər
nakəsin ozan bilir elinizdə çalıbaydan ozan olsun,
azıb gələn qazayı Tanrı sovsun...”.
Ozan adı sonralar aşıq adı ilə əvəz
oldu. Bu isə müsəlman Şərqində geniş
yayılmış eşq fəlsəfəsi aşılayan
lirikanın təsirindən gəlirdi. Şərq
lirikasında “aşiq” anlayışı özlüyündə
eşq yolçusu, ilahi eşqə tapınan mənası
daşıyırdı.
Aşiq üçün varlığın canı, vəhdəti
Tanrı eşqinə bağlıdır. Varlığı qəlbin
gözüylə sezmək onda Tanrını sezmək deməkdir.
Öz “mən”ilə Tanrının vəhdətini bu yolla
anlamaq deməkdir. Belə sevgi ötəri həvəslərdən
uca dayanmağı tələb edir. Bunun üçün
eşqin dönməz yolçusu, cəfakeş olmaq gərəkdir.
Aşıq aşiqlərin qəlbini, yolunu
işıqlandıran Tanrı işığı
sayılırdı. Aşiq, eşq, işıq
anlayışlarının qarşılıqlı
bağlılığı təsadüfi deyildi. Cəfakeş
aşiqlərin obrazı yandıqca ətrafına işıq
saçan şam obrazına bənzədildiyi yaxşı bəllidir.
Şərq şairlərinin bu bənzətməsinin Hegel
estetik baxımdan çox maraqlı ümumiləşdirmiş,
gözəl mənalaşdırmışdır. “Şam gəlmək,
həm ağlamaq öyrədir, o, alov içində sevinc
işığı ilə gülür; ancaq, bununla belə,
o, qaynar göz yaşlarında əriyir, yana-yana öz ətrafına
sevinc nuru saçır”.
Xəyalında Tanrı sevgisinə qapılan aşiq
bütün iradəsini öz qəlbinin sirli həyəcanlarına
cəmləşdirir. Öz mənəvi
başlanğıcını - mənəvi sezməkdən
zövq alır. Onu gerçəkliyin təzadlarına
qarşı qoyur. Onun təsəvvüründə əsil
gerçəklik elə öz qəlb dünyasıdır. Ona
görə düşüncələrində təbiət, cəmiyyət
motivləri zəif səslənirdi. Aşiqin rəmzlərlə
dolu mücərrəd eşq fəlsəfəsini çox az
başa düşə bilirdi. İndi belə onun mənasını,
əsasən, mütəxəssislər yaxşı
anlayırdılar. Ancaq “aşiq”in ozanlığa gətirilməsi,
“aşıq” kimi sabitləşməsi burada mahiyyətcə dəyişiklik
yaratmadı. Doğrudur, aşıq poeziyasında Şərq
lirikasının təsir izləri var. Aşıqlardan
neçələri eşq fəlsəfəsinin rəmzlərindən
bəzən istifadə etmişlər. Bu rəmzlərin mənasını
açmaq üçün ayrıca araşdırma
aparılmışdır. Bununla belə, kənar təsirlər
ozanlığın təbiətini dəyişə bilmədi.
“Ozan”ın “aşıq”la əvəz olunmasına baxmayaraq,
aşıqlıq elə yaxınlıq baxımından
ozanlığın yolunu yaşadırdı. Öz sosial təbiətinə
görə aşıq, bir qayda olaraq, kəndli kütlələri
içərisindən yetişirdi. Kəndli əməyinin
çətinliklərini, torpağın, təbiətin nemətlərini
uşaqlıqdan duyurdu. Aşıq
yaradıcılığı şifahi xalq ədəbiyyatının
ən böyük və zəngin qolunu təşkil edir,
aşıq poeziyasının yaradıcıları xalq sənətkarları
- aşıqlardır. Dahi bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəyov “Aşıq sənəti” məqaləsində
yazır: “Aşıq xalqın ən sevimli nəğməkarıdır.
Aşıq sənəti... xalqa, kütlələrə daha
yaxındır, xalqın həyəcan və arzularını,
xalq musiqisinin başqa növlərinə nisbətən daha
parlaq əks etdirir; aşıq ictimai mövqeyinə görə
kəndliyə, zəhmətkeş xalqa
yaxındır...aşıq sənəti xalqın öz
yaradıcılığıdır”. Aşıqlar həmişə,
hər zaman xalq kütlələrinin ən sıx, ən gur
yerlərində yaşamış, xalqın həyat və
mübarizəsi onların yaradıcılığı
üçün bir mənbə olmuşdur. Bu el sənətkarları
əsrlər boyu xalqın kədəri ilə kədərlənmiş,
sevinci ilə sevinmişdir. Azərbaycan kəndlərində
heç bir məclis toy, şadlıq məclisi
aşıqsız keçməmişdir. Folklorşünas
alimlər İ.Babayev və P.Əfəndiyev göstərir
ki, aşıqlar xalq arasında yalnız qoşma, gəraylı
deyən, dastan söyləyən el sənətkarları kimi
deyil, həm də humanist, müdrik və zəki ustad, dar
gündə yoxsulların dərdinə yanan, yol göstərən
məsləhətçilər kimi də məşhur
olmuşlar. Həm də aşıqlar ağlı, geniş
dünyagörüşü, təcrübəsi,
hazırcavablığı ilə də xalqın içərisində
hörmət qazanmışlar. Aşıqlarımızın
bir çox şeirləri, xalqa ağıl, kamal,
yaxşılıq və ədalət təlqin edən gözəl
nümunələrdir”. Akademik F.Qasımzadə “XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi əsərində yazır: “Xalq
aşığı əlində sazı kəndləri
dolaşır, toylarda, bayram və ayinlərdə, elin
qurduğu keyf və şadlıq məclislərində
iştirak edir, saz çalır, nəğmə və dastan
qoşur, oxuduğu lirik şeirlərlə xalqın ruhuna və
əxlaqına nəcib duyğular aşılayır. Saz
aşığı bütün varlığı ilə xalqa
bağlıdır. O öz xalqı ilə bir yerdə
qaynayıb-qarışır, onun sevinc və kədərinə
şərik olur, onunla birgə nəfəs alır”.
Görkəmli maarifçi
H.B.Zərdabi 1906-cı ildə “Həyat” qəzetində nəşr
etdiyi “Bizim nəğmələrimiz”
məqaləsində azərbaycançılıq ruhunun aşılanmasında aşıq sənətinin
müstəsna rol oynadığını
qeyd edir: “...Bizim Qafqaz müsəlmanlarına
heç bir yazı və
dil ilə deyilən söz
o qədər əsər etməz, necə
ki, şeir ilə
deyilən söz. Ələlxsus, nəğmələr
ilə ki, xoş sövt ilə oxunur. Bunun səbəbi odur ki, Qafqaz yerlərinin
xüsusiyyəti belədir. Bizim, cənnətin
bir guşəsinə oxşayan
vətənimizin dağları, çayları, abu-havası və
az zəhmət ilə bol
məhsul götürən əhalisini cuşa
gətirib bu hala
salır. Aşıqlar toylarda oxuyanda, onlara qulaq asanlara
baxın. Bu zaman qulaq asanlar elə hala gəlirlər ki, bəistilahi-türk,
ətin kəssən də xəbəri olmaz.
Elə ki, sonra toy qurtardı, aşıqlar evlərinə getdi, beş-on gün uşaqlar gecə-gündüz
oxuya-oxuya gəzirlər və bir-birinin qələtlərini düzəldirlər”.
Aşıq sənəti sinkretik sənətdir.
Akademik T.Ə.Bünyadovun
fikrincə “Bir neçə sənət növünü cəmləşdirən,
uzaqlaşdıran, çarpazlaşdıran və xalqa çatdıran bu sinkretikliyin tarixi çox qədimlərə gedib
çıxır. Bu şaxəli,
qollu-budaqlı sənətdə musiqi, ifaçılıq,
rəqs və şeir bir-birini
tamamlayır, tamamlığını sübuta
yetirir. Ona görə
də aşıq sənəti şərəfli olduğu qədər də çətin,
mürəkkəb və son dərəcə
ustalıq, həssaslıq, mahirlik tələb
edən sənətdir”.
Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimov
doğru qeyd edir ki, “Aşıq poeziyası
xalq yaradıcılığı ilə
yazılı ədəbiyyat arasında bir
keçiddir, möhkəm bir
körpüdür. O, bir
tərəfdən xalq
yaradıcılığına bağlıdır. O biri tərəfdən yazılı ədəbiyyata,
həm bununla, həm də onunla qarşılıqlı əlaqə və
təsirdə inkişaf etmişdir.
Onun kökləri, budaqları,
qol-qanadları həmişə ədəbiyyatla qovuşur, ona təsir edir və ondan qüvvət
alır”. Folklorşünas alim, professor Vaqif Vəliyev “Azərbaycan folkloru”
əsərində göstərir ki,
aşıq poeziyası ağızdan-ağıza, əsrdən-əsrə
keçərək, bu dövrə qədər
gəlib çatmışdır.
Bu
müddət ərzində həmin şeirlər xalq yaradıcılığının başqa nümunələri kimi
həm ideya, həm də forma-sənətkarlıq
nöqteyi-nəzərindən işlənib dəyişdirilmiş,
onu yaşadan
xalqın, xalq aşıqlarının arzu, dilək və əməlləri ilə
yoğrulmuşdur. Ona
görə də, əsrlər boyu
xalqın məclisini bəzəyən hər bir
aşıq şeiri son
bənddə imzası yazılsa belə, ümumi
xalqın malı kimi yaşamış və
böyümüşdür. Doğrudur, şeirlər folklorun
başqa janrlarına nisbətən az dəyişikliyə
uğramışdır. Ancaq hər halda, dörd-beş əsr
şifahi dildə dövr
edən əsərlər, əsrin, zamanın hadisələri
ilə əlaqədar olaraq müəyyən
dəyişikliyə uğramamış deyildir.
Aşıq poeziyasının bu
xüsusiyyəti ilə əlaqədar böyük
ədibimiz C.Cabbarlının hələ nəşr
olunmamış məqalə-tezislərində verilən
aşağıdakı maddələr xüsusi
ilə diqqətəlayiqdir. Ədib göstərir ki, aşıq kənddə toydadır, el onu alqışlayır,
sonra o, teatra gəlib çıxır. Burada konsert zamanı “Əsli və Kərəm”
operasından bir ariyaya
qulaq asır, bütün
tamaşaçılar beynəlxalq nömrəni
alqışladığı halda,
aşıq hirslənir və musiqinin düz çalınmadığını
söyləyir, dava edir
ki, o, havanı mən
yaratmışam, düz çalmırlar,
özü də başqasının
adına çıxırlar. Aşıqdan soruşanda
ki, sən kimsən, o
belə cavab verir: mən
aşığam, mən xalqam!
C.Cabbarlı aşığın dili ilə
“mən aşığam, mən xalqam” deyir. Bu, çox
diqqətəlayiqdir. Aşıq elin sənətkarıdır.
Xalq
içərisinə keçən hər bir
aşıq şeiri, bayatı, dastan və melodiyası dildən-dilə düşmüş, işlənmiş, təmizlənmiş,
xalqın arzu və ideyalarının
gözəl ifadəsinə çevrilmiş,
beləliklə də, xalqın malı, xalqın
yaradıcılığı kimi
yaranmış və yaşamışdır. “Koroğlu” dastanında aşıq sənətinə
aşağıda daha böyük
və hörmət bəslənir. Koroğlunun
başçılığı altında xalqın müdafiəçiləri-qəhrəman
dəlilər öz cəmiyyətini
yaratmışlar. Burada onlar
mərdlik, kişilik qanunları şəraitində
yaşayırlar, bu cəmiyyətdə düzlük, həqiqət hökm
sürür, yalana,
ikiüzlülüyə, qorxaqlığa yer
yoxdur. Burada yalnız fiziki deyil, mənəvi
qüdrətin artırılmasına da
qayğı göstərilir. Onların qəhrəmanlığı
təbii istedadlarından ayrılmazdır. Onlar,
hər biri sinədən şeir
deməyi, yaxşı mahnı oxumağı, sazda
çalmağı bacarırlar. Xalq qəhrəmanı
Koroğlunun özü,
eyni zamanda, görkəmli
şair və aşıqdır (o, bunlarla həmişə
də çox öyünür).
Təsadüfi deyildir ki,
məşhur türk tədqiqatçısı
M.Fuad Körpülü
özünün “Türk
saz şairləri XVI və XVII əsr saz şairləri” əsərində yazır:
“XVI əsrin sonlarında Koroğlu
adlı bir az şairi böyük bir şöhrət qazanmışdır.
Şeirlərini dolduran səmimi əda, coşğun lirizm Cəlali
dövrünün ümumi
təmayüllərinə uyğun xüsusi bir qəhrəmanlıq
ruhu onun əsərlərini
əsrlərcə yaşatmış və tarixi
şəxsiyyəti unudularaq dastani bir mahiyyət
almışlar”.
Koroğlunun
aşıqlığının və şairliyinin
məzənnəsinin onun qəhrəmanlığından
heç də “yüngül”
gəlmədiyinə görədir ki, bəzi
tədqiqatçılar səhv olaran şair Koroğlunu qəhrəman
Koroğludan ayırmağa cəhd edirlər. Məsələn,
türk tədqiqatçısı
P.N.Boratavın fikrincə, XVI əsrdə biri
cəlalilər hərəkatının
iştirakçısı, digəri isə şair
olan iki nəfər Koroğlu adını
daşımışdır. Nizhət və Agah
Sirri, Ləvənd Mithət Sədullah Səndərin
kimi müəlliflər isə düzgün olaraq şair Koroğlunu yenilməz
cəngavər Koroğludan
ayırmamışlar.
Folklorşünas
alim A.Nəbiyev sonuncuların fikrilə
razılaşmış və bu fikri əsaslandırmaq üçün
tarixə müraciət edərək, Şərqdə bir çox sərkərdələrin,
o cümlədən, Şah
İsmayıl Xətainin də həm döyüşkən bir dövlət başçısı, həm
də şair olduğunu xatırlatmışdır.
Bizcə, bu fikirlə razılaşmaq olar,
şair Koroğlunun qəhrəmanlıq
şeirləri dastanın ümumi ruhuna elə hopmuşdur ki, bunu əsərin qayəsindən,
qəhrəmanlıq ideyalarından ayırmaq olmaz,
qəhrəman Koroğlu ilə şair Koroğlunun vəhdəti
məhz bu dastanın 300 ildən bəri
şöhrət qazanmasının əsas səbəblərindən
biridir.
Professor Camal Müstafayev
aşıq sənətinin milli ruhu aşılamasındakı rolundan
bəhs edərək yazır: “Ozan misilli əsil aşıq hərtərəfli
istedadına malik olub.
Saz çalmağı, söz
oxumağı, şairliyi, dastan
düzüb söyləməyi, el ağsaqqallarını ustalıqla
bacarıb. Doğma elin
qarşısında məsuliyyət duyub,
çətinliklərini bölüşüb,
toylarını, bayramlarını sazla-sözlə bəzəyib.
Sənəti, şəxsiyyəti kamil olan aşığın nüfuzunu
baş əyiblər. “Yan
duran, aşıq gəldi, elə
yaraşıq gəldi”,”Aşıq gəlsin xan
dursun, xan əyləşsin,
xan dursun”,
“aşıq qocalar gəzər, eldə ucalar gəzər”. Bu cür sözlərlə başlayan
bayatılarımız elin sevimli
aşığına dərin ehtiramını əks etdirirdi.
Aşıqlıq inkişaf etdikcə ədəbiyyatımızın,
musiqi mədəniyyətimizin bəhrəli
qaynağına, əhəmiyyətli tərkib hissəsinə
çevrildi. Təkcə Azərbaycan deyil, başqa neçə-neçə
ölkələrin, xalqların poeziyasına, musiqisinə öz təsirini göstərdi. Bu sənətin bir
sıra yaradıcı ustaları parlaq şairlik istedadına görə xüsusilə
seçilirdi”.
Aşığın estetik idealı dastançılıqda daha geniş bədii
gerçəkliyini tapır, daha əyani olurdu. Burada xeyirlə şər, gözəlliklə eybəcərlik,
mərdliklə nakəslik öz konkret daşıyıcılarının
timsalında toqquşurdu. Əlbəttə,
aşıq xeyirxah idealların
daşıyıcılarını ucaldır, onlara
rəğbət duyğularını oyadır, dinləyicilərinə
sevdirir. Dastan
danışığı aşıq sənətinin estetik qanuna-sazın, sözün,
səsin vəhdətinə tabe edilirdi. Saz havaları
üstündə oxunan qoşmalarla
müşayiət edilən dastan ahəngdar
bir axarla
danışılırdı. Musiqinin, şeirin, danışığın həmahəngliyinin
özü estetik
gözəllik yaradır, dinləyicilərdə bədii təsiri
gücləndirir.
Xalq
şairi Səməd Vurğunun
aşıqlıq sənətini bədii
varlığımızda milli ruhu azərbaycançılığı yaşadan sağlam
köklərdən sayırdı. Səməd Vurğun
aşıq poeziyasından, el
yaradıcılığından müasir
tələblər səviyyəsində bəhrələnməyi
tövsiyə edirdi.
Müasir mədəniyyətin
nailiyyətlərini milli-mənəvi zəmində mənimsəməyi
bəyənirdi. Gərək sənətkar öz
əsərinin hadisələrini xalqın gözü
ilə görsün, ürəyi ilə duysun, həyatından, mənəviyyatından,
xalqın nəcib ideyalarından ayrı düşməsin. Gərək
onun yaradıcılığında doğma torpağın nəfəsi
yaşasın. Vurğun bu
cür düşünür,
bu cür
yaşayır, yaradır və yüksək sənətinin müdrik sadəliyi üçün
xalq yaradıcılığına,
aşıq poeziyasına, aşıqlıq sənətinə
borcluydu.
Azərbaycançılıq ruhunun aşılanmasında mühüm
rol oynayan
aşıqlıq sənətinə Azərbaycanda dövlət
səviyyəsində qayğı göstərilir. Ulu Öndər aşıqlıq sənətinə
yüksək qiymət verdiyi kimi, onun layiqli
siyasi varisi ölkə
Prezidenti cənab İlham
Əliyev, Heydər Əliyv Fondunun prezidenti, ölkənin birinci
xanımı Mehriban xanım Əliyeva da onu yüksək dəyərləndirir.
Məhz Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü
ilə aşıq sənəti YUNESKO səviyyəsində bəşəriyyətin
qiymətli mədəni irsini təşkil
edir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.-
15 mart.- S.10.