Azərbaycançılıq
və Novruz adətləri
Qeyd edildiyi kimi, Azərbaycanda ilin başlanmasının-yazın gəlməsinin
bayram kimi qeyd edilməsi qədim bir
tarixə malikdir.
Yaz bayramının zərdüştlərin
daha geniş və təntənə
ilə qarşılaması dini etiqada görə, Ahuraməzdənin Anqramanyu üzərində qələbə əldə
etməsi ilə izah edilirdi.
Yaz bayramının Novruz
adlanması ilk
orta əsrlərdən məlumdur. Qədim
məlumatlardan bu bayram
çəşn-bahar bayramı
adlandırılmışdı. Ömər Xəyyamın
“Novruznamə” əsərində Novruz
bayramının tarixindən söhbət gedərkən deyilir: “Novruzun
yaranmasının birinci səbəbi odur ki, həmin gündə
Günəş dövrə vurub 365 gün altı saatdan sonra öz yerinə
qayıdır.” Yaz bayramı haqqında
yazılı məlumat e.ə. 505-ci ildə məlum olmuşdur. Novruz
bayramı mərasimi haqqında bəhsə başlamazdan
əvvəl icra edilən şənlik və
bəzi adətlərdən danışmaq lazımdır. Bu adətlər çərşənbə
axşamı və xüsusi ilə
axır çərşənbə axşamı mərasimində qabarıq şəkildə
əks etdirilir.
Bu mərasimdə əsas yeri odla əlaqədar adət
və ayinlər tutur. İlin
axır çərşənbəsində xalq
arasında müxtəlif adətlər olmuşdur.
Həmin adətlərdən biri də həyətlərdə
tonqal qalamaqdan ibarətdir.
Tonqal yandırılarkən ailə
üzvləri onun ətrafında
toplanıb şadlıq edər, tonqalın üstündən
tullanardılar. Tonqal mərasimi
qurtardıqdan sonra qulaq
falına çıxardılar.
Şal sallamaq və bunun digər
forması olan qaşıqla kasa çalmaq axır
çərşənbə ilə əlaqədar olan adətdir. Bu, axır
çərşənbə ilə əlaqədar olan adətlərin içərisində ən
qədimlərindən biridir.
Bayram günlərində
müxtəlif əyləncələr, o
cümlədən, zorxana səhnələri,
çofgən, çərəq oyunları, oxatma
və s. yarışlar da
keçirilirdi. Novruz
bayramı nəinki orta əsrlərdə,
hal-hazırdı xalqımızın həyatında
özünəməxsus yer tutmuşdur.
Doğma
torpaqlarımızdan uzaqlaşdıqca, onları alıb
getdikcə, elə bil birliyimiz
və mehribanlığımız pozuldu. Öz keçmişimizdən, gözəl adət
və ənənələrimizdən uzaqlaşa-uzaqlaşa
özümüz də dəyişdik,
başqalaşdıq. Amma atalar
yaxşı deyib, ziyanın
yarısından da qayıtmaq xeyirlidir. Gəlin, hələ nə qədər
gec deyil, nə qədər
ki, hələ yaddaşımızda
qalanların hamısını itirməmişik, qayıdaq
yaddaşımıza, özümüzü
özümüzə qaytaraq. Bunun üçün adət-ənənələrimizi,
mərasimlərimizi bərpa etmək bizə bu
gün nə qədər fayda
verərdi. Bu mərasimin sıralarında
elələri də var ki,
taleyimiz kimi bizə təmənnasız
bəxş olunub. Özü
də bu bayramların təntənəsinə
insan daxili, ruhi oyanışın təsiri ilə
hazırlaşır. Bu Zərdüştün
dini təlmində qeyd
olunan yeddi bayramın ən
təntənəlisi, fars mənbələrində
“Novruz” (Yeni gün) adı ilə qeyd
olunanıdır. Bu bayramda varlı-kasıb, eyni şəkildə, eyni
hüquqla iştirak etmiş, umu-küsünü
unudub dostluq münasibətlərini
möhkəmləndirməyə
çalışmışdır. İstər qədim, istər
orta əsrlər, istərsə də
sonrakı dövrlərdə xalqımız Novruzu
on əziz gün kimi gözləmişdir. Novruz
ənənəsi xalqımızın ruhuna
o qədər hopub ki, hətta 70 illik imperiya dəhşəti də onu
sarsıda bilmədi. Şükürlər olsun
ki, xalqımız bu gün də Novruz sevinclərini
yaşamaqdadır.
Folklorşünas alim, professor Azad Nəbiyev Novruz adətlərinin
azərbaycançılıq hissinin
aşılanmasında oynadığı roldan
bəhs edərək yazır: “Xalq özünün həyat, sağlamlıq, təmizlik,
əmək vərdişi ilə bağlı bir
çox ayin, etiqad və mərasimini Novruzla
bağlamış, beləliklə də, onların el içərisində geniş
yayılmasına və kütləviləşməsinə nail olmuşdur. Novruz başdan-başa ruh yüksəkliyi, əmək coşqunluğu, torpağa,
insana məhəbbət bayramıdır. Bu bayramda hamı
özünə təzə paltar alar, təzə paltar
tikdirər, qız-gəlinə təzə çəkmə,
qırmızı don geydirərdilər.
Novruz adətlərində
ulu babalarımızın ən müdrik dünyagörüşü-humanist
baxışları, həlim, qayğıkeş təbiəti
özünü göstərir. Bu nümunələrdə xalq
gigiyenasının əhəmiyyəti, onun
təbliği, yaxşılıq, xeyirxahlıq, Vətəni
sevmək və s. kimi
yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlər əks olunmuşdur.”
Novruz adətləri
aşağıdakılardır:
Novruza
hazırlıq görərlər.
Novruzda həyət-bacanı
təmizləyərlər.
Novruzda evləri
şirələyər, paltar-palazı təmiz suya çəkərlər.
Novruza qədər
ağacların dibini bellərlər.
Novruza qədər
ağacların quru budaqlarını kəsib
atarlar.
Novruzda səməni
göyərdərlər.
Novruzda unnuq çəkərlər.
Novruzda səməni
halvası bişirərlər.
Novruzda niyyət eləyərlər.
Novruzda Novruz süfrəsi açarlar.
Novruzda tonqal yandırarlar.
Novruzda üzərrik yandırıb tüstüsünü mal-qaraya,
oğul-uşağa, ev-eşiyə verərlər.
Novruzda təzə paltar alarlar.
Novruzda qız-gəlini
təzə donla sevindirərlər.
Novruzda ox atmağa
hazırlaşarlar.
Novruzda at çapmağa tədarük
görərlər.
Novruzda şənliklərə
gedərlər.
Novruzda Novruz xonçası bəzəyərlər.
Novruzda yumurta boyayarlar.
Axır çərşənbədə
uşağa beşik
düzəldərlər.
Axır çərşənbədə
gün çıxmamış su üstündən atlanarlar.
Axır çərşənbədə
tonqal yandırarlar.
Axır çərşənbədə
qorxanların başından su töküb qorxuluğu alarlar.
Axır çərşənbədə
kəlin buynuzuna qırmızı bağlarlar.
Axır çərşənbədə
sağmal malın buynuzuna
qırmızı bağlarlar.
Axır çərşənbədə
toy üçün
ayrılmış qoyunların boynuna
qırmızı bağlarlar.
Axır çərşənbədə
evdən pul verməzlər.
Axır çərşənbədə
qonşuya ələk verməzlər.
Axır çərşənbə
günü borc un verməzlər.
Axır çərşənbə
günü şam
yandırarlar.
Axır çərşənbə
günü şamı
yarımçıq söndürməzlər.
Axır çərşənbə
günü ailə üzvlərinin
sayına görə şam yandırarlar.
Axır çərşənbə
günü evdən od,
kibrit, neft verməzlər.
Axır çərşənbə
günü evdən ağartı verməzlər.
Axır çərşənbə
günü zahı üstünə getməzlər.
Axır çərşənbə
günü evdən çörək verməzlər.
Axır çərşənbə
gecəsi tez yatmazlar.
Axır çərşənbə
gecəsi evdə qazan asarlar.
Axır çərşənbə
gecəsi vəfat etmiş yaxın
adamları yada salarlar.
Axır çərşənbə
gecəsi vəfat etmiş yaxın
adamların adını çəkib “filankəslərin
adına qazan asdım” deyib
qazana bişmək üçün
ət, yaxud düyü
və s. tökərlər.
Axır çərşənbə
günü ertədən lampa
yandırarlar.
Novruzda qəmgin oturmazlar.
Novruzda Novruz süfrəsi açarlar.
Novruzda noğul, şəkər düzəldib
süfrəyə qoyarlar.
Novruzda qoz, fındıq alar, xonçaya və ya
süfrəyə qoz ləpəsi ilə armud qaxı qoyarlar.
Novruzda səməni
göyərtmək düşməyən evə səməni
apararlar.
Novruzda damlarda çalğı düzəldərlər.
Novruzda qız
seçməyə çıxarlar.
Novruzda qıza mətləb
açarlar.
Novruzda təzə paltar geyinərlər.
Novruzda küsülü qalmazlar.
Novruzda qohum-qardaş yığışıb qonaq gedərlər.
Novruzda nişanlı qıza bayram payı apararlar.
Novruzda söyüş söyməzlər.
Novruz axşamı qarğış eləməzlər.
Novruz günü ata-ananın qəbrini ziyarət edərlər.
Novruz axşamı evdə ailə üzvlərinin sayına görə şam yandırarlar.
Novruzda qeybət qırmazlar.
Novruzda qohum-qardaşa, tanış-bilişə mehribanlıq
eləyərlər.
Novruz günü alver eləməzlər.
Novruz günü başqası barədə
pis söz danışmazlar.
Novruzda şirni paylarlar.
Novruzda atı-iti vurmazlar.
Novruz günü mollaya getməzlər.
Novruz günü dua yazdırmazlar.
Novruz günü evə nərgiz gətirməzlər.
Novruz günü evdə nərgiz qoymazlar.
Novruz günü novruzgülü dərərlər.
Novruz günü təzə yarpız yığarlar.
Novruz günü ilanı vurmazlar.
Novruz günü qızlar qırmızı
geyinərlər.
Novruz günü evin sahibi evdə
olar.
Novruz günü sağmal mal-qaranı oxşayarlar.
Novruz günü dalaşmazlar.
Novruz axşamı bacadan sallanan torbaya pay qoyarlar.
Novruz axşamı qapıya atılan papağı boş qaytarmazlar, ona Novruz xonçasından
pay qoyarlar.
Novruz günü xəstə yatanlara pay göndərərlər.
Novruz günü elin ağsaqqallarına Novruz şirniyyatı göndərərlər.
Novruzqabağı qovurğa bişirərlər.
Novruzqabağı xonça tutarlar.
Novruzqabağı tüfəngləri silib təmizləyərlər.
Novruzqabağı yumurta bəzəyərlər.
Novruzqabağı Novruz şənlikləri
düzəldərlər.
Qədim dövrlərdən Odlar Yurdunun sakinləri baharın gəlişini, yeni gün - Novruz bayramı kimi qeyd etmişlər. Azərbaycanın ən qədim
mədəniyyət dövrünə
aid olan Novruz ulu babalarımızın yaşadığı zamanlardan
başlayaraq, xalqımızın
həyatında unudulmaz
bir yer tutmuşdur.
Azərbaycan bu bayramı
həmişə digər
bayramlardan üstün
tutmuşdur. Novruz bayramı
münasibəti ilə
bir sıra rəvayət və əfsanələr uydurulmuşdur.
Ehtimal ki, bu bayram
haqqında İran yazılı mənbələri
İran-Yunan müharibələri
zamanı məhv olmuşdur. Prof. Neldski qeyd edir
ki, “Novruz bayramı, baharın gəlişi ilə əlaqədar xalq bayramıdır”. Ərəblər
sasanilərdən sonra
bu bayramı yenidən rəsmiləşdirməyə
can atmış və
bəzi adətlərinə
dini don geyindirmişlər.
Bu da vergi
toplanmasını nizama
salmaq məqsədi daşıyırdı. Buna
baxmayaraq, din Novruz bayramını əvvəlki
köklərindən ayıra
bilmədi və o, sevimli bir bahar
bayramı kimi məişətdə bu günədək davam edir.
Alimlərimizdən M.Arif və
M.Təhmasib də sübut etmişdir ki, Novruz bayramı
bahar bayramıdır,
onun meydana gəlməsi, adətləri
islam dini
ilə əlaqədar
deyildir. M.Arif yazmışdır: “Öz
kökləri ilə qədim Aazərbaycanın
Midiya mədəniyyəti
dövrünə aid olan
Novruz adətlərinin
Azərbaycan xalqı içərisində uzun zamandan bəri davam edib gəlməsinin
səbəbi, hər şeydən əvvəl,
onun təsərrüfatla
bağlı, xalqın
əmək və məişəti ilə əlaqədar olmasıdır...
Qədim Azərbaycanda
yeni il
baharın ilk günündən
başlayırdı. Mart ayına mütabiq olan Fərfərdin ayının birinci günündə Novruza yeni il deyirdilər
ki, bu da
baharın ilk günü
idi”. Novruz haqqında təkcə bunu qeyd etmək
kifayətdir ki, islam dini
ilə əlaqədar
olan dini bayramlar kədər və matəm olduğu halda, Novruz - şənlik və sevinc bayramıdır. Novruz bayramı, eyni
zamanda, dostluq, xeyirxahlıq. mehribanlıq bayramıdır.
Ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyev Novruz bayramı münasibətilə Azərbaycan
xalqına müraciətində
demişdir: “Novruz bayramını hər kəsin öz ev-eşiyində, ocağı
başında qeyd etməsi xalqımızın
gözəl adətlərindəndir.
Təəssüflər olsun
ki, torpaqlarından didərgin salınmış
qaçqın və məcburi köçkünə
çevrilmiş həmvətənlərimiz
bayramı bu il də
öz doğma yurdumuzda qarşılaya bilmirlər. Əminik ki, ata-baba ocağından didərgin
düşmüş soydaşlarımızın
bu bayramı öz doğma torpaqlarında qeyd edəcəyi gün uzaqda deyildir. Mən bayram münasibəti ilə qaçqın və məcburi köçkünləri
Azərbaycanın müstəqilliyi
və ərazi bütövlüyü uğrunda
öz sağlamlığını
itirmiş və əlil olmuş insanları, şəhid ailələrini, habelə,
sərhədlərimizin keşiyində
duran, ölkəmizin mühafizəsini təmin
edən əsgər və zabitləri təbrik edir, onlara ən xoş arzularımı çatdırıram”.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2012.- 16 mart.- S.14.