Azərbaycançılıq,
Novruz mərasim və tamaşaları milli dəyər kimi
Məlum olduğu kimi, Novruz
bayramının
yaranışından üzü bəri
şənlikdə mahnılar oxunar, rəqs
edilər, yallı gedərlərmiş. Tarixi
bayram şənliklərində ibrətamizliklə
dolu bayatı söyləmək, mahnı oxumaq və deyişmələrlə
yanaşı, müxtəlif rəqslər, güləş, tutaş, dirədöymə, cıdır
və onlarla başqa əyləncələr
icra edilmişdir.
Professor Nizaməddin
Şəmsizadə Novruz bayramını
kökə qayıdış, azərbaycançılığın
təntənəsi kimi səciyyələndirir:
Şərq-türk təfəkküründə ünsiyyətə
çatmağın ali formalarından biri Novruz mərasimi idi. Kökü insanın yaranış, yer-göy
haqqındakı əski təsəvvürlərə dayaqlanan, nəğmə və deyimləri mifik təfəkkürümüzün zoomorfik və kosmoqonik
anlayışlarında təcəssüm tapan
Novruz adi bayram deyil, tarixi-fəlsəfi
bir özünüifadə tərzidir.
Ünsiyyət aliliyi-idrakın aliliyidir.
Bu baxımdan, Novruz cəmiyyətçiliyimizin,
milli-mənəvi birliyimizin qədimliyini
təsdiq edən ünsiyyət mərasimidir. Bu
mərasim icra olunarkən, nəinki uzaq-uzaq əqidə və düşüncə
sahibləri səmimi bir əlaqəyə
girir, hətta küsülülər
barışır, qan düşmənləri
doğmalaşır.
Tarixin təcrübəsi
göstərir ki, azad
cəmiyyət azad ünsiyyətdən başlanar. Ən amansız köləlik fikrin köləliyidir. Şüurun
məhbəsi olan yerdə ruhun
qanadları qırılar, insanla ünsiyyət
baş tuta bilməz.
Novruz
bayramının keçirilməsi təkcə iqtisadi imkanları yox, həm
də cəmiyyətin, insanların mənəvi-psixoloji halətini
əks etdirir.
Novruz təsərrüfat, iqtisadi
dirçəliş, iqtisadi təməl, əkinçilik-insanın
torpaqla təmas bayramıdır. Onun nəğmə və şərqilərində,
ayinlərində əməyə çağırış,
bərəkət və bolluq təşnəsi
ifadə olunur. Beləliklə də, Novruz fəlsəfəsində həyat
haqqında konsepsiya, sevinc
və xoşbəxtlik barəsində ideal
öz əksini tapıb.
Təbiətin, torpağın
oyanışı-insanın oyanışı deməkdir. Belə
ki, Novruz mərasimləri,
xüsusilə günəşə, suya,
işığa müraciət əsasında yaranmış,
şərqi və şeirlər göstərir ki, Novruz idrak
anlamıdır, rəmz bayramıdır. Səməni
dirçəliş, təzələnmə rəmzidir!
Novruzda qalibiyyət
təntənəsi var: yaz
qışa qalib gəlir, isti
soyuğu məğlub edir,
insanın qanı istilənir, o, qan yaddaşının enerjisi
ilə təbitələ, ünsiyyətə girir,
ona qovuşur.
Novruz insansevərlik, humanizm
bayramıdır. Ona görə də,
insanın milli ruhunu dustaq edən, onun əbədi
və əzəli arzularını buxovlayan
totalitar cəmiyyət və total ideologiya onu qadağan edə bilmədi.
Novruz ayinlərində və məraisimlərində
əslə, kökə qayıdış, milli
mənliyi uca saxlamaq
qayəsi əks olunur. Novruz
süfrəsi - milli brəkət rəmzidir.
Novruz
tamaşaları içərisində igidlik,
cəngavərlik rəmzi olan cıdır
tamaşaları fərqlənir. Professor Azad Nəbiyev göstərir ki,
cıdır tamaşalarının icraçıları əsasən
igid və cəngavər cavanlar
olardı. Cavanlar arasında yaxşı at çapmaq igidlik hesab edilərdi.
Yaxşı at çapanların
baxışına elat
çıxardı. Cıdırda qalib gələnə
el içində böyük
ehtiram bəslənərdi. Sonralar
xalqın bir sıra məraisimləri-adqoyama,
bəylik vermə, qızseçmə və s.
cıdır tamaşaları ilə sıx əlaqələndirilmiş,
cıdır xalq məişətini geniş lövhələrdə əks etdirən
kütləvi meydan tamaşasına çevrilmişdir.
Cıdır keçirilən gün elat bayram
edərdi. Xonçalar düzülər, şamlar yandırılardı. Novruz günlərinə düşən
cıdırlar daha təmtəraqlı
keçirilərdi. Cıdır vaxtında zurna,
balaban, qaval
çalınar, bəzən də tüfəng
atılardı.
Novruz
tamaşalarının ən kütləvisi zorxana
tamaşalarıdır. Axır çərşənbədə
açıq havada keçirilən bu tamaşalar göy otun üstündə
olardı. Dairə şəklində olan meydança kəndirlə dövrəyə
alınar, cızıqla işarə edilərdi. Güləşçilərin
ayağı cızıqdan
çıxsaydı, oyun
dayandırılıb, yenidən başlanmalı idi. Tamaşalar zamanı zorxana pəhləvanlarına
tamaşaçılar pul bəxşiş
eləyərdilər. Tamaşalarda
yığılan puldan ehtiyacı olan pəhləvanlara hər ay
yardım edilərdi.
Zorxanada müxtəlif
tamaşalar göstərilərdi. Onlardan biri də mil tamaşası idi. Hüseynqulu Sarabski
“Köhnə Bakı” əsərində yazmışdır:
“Hərə əlinə bir mil alıb başının üstünə
qaldırardı. Dumbul
çalınmağa başlanardı. Dumbul
əvvəlcə lap ahəstə, sonra get-gedə yuxarı qalxıb, yenə də
enərdi. Mil oynadan adam da həmin templə başının
üstdə milləri hərləyərdi. Oyun
qurtardıqdan sonra camaat
onları alqışlayardı. Bəziləri camaatın xatiri üçün mili tək əlilə yuxarı atıb yenə
dəstəsindən tutardı. Yaxşı mil
oynadanlar mili
qıçının altından atıb havada
tutardı.”
Novruz bayramı
günlərində zorxanalar daha təmtəraqlı görünərdi. Yeraltı
zorxanalar səməni, bayram
xonçaları, rəngli yumurtalarla bəzədilər,
qırmızı parçalardan pəncərələrə
və taxçalara örtüklər
salınardı.
Yüngül geyimdə meydana çıxan cavanlar
bir-birinin əlindən qılıncı
düşənə qədər döyüşərdilər.
Qılınc oynatma bəzən at üstündə, bəzən də xüsusi yerdə düzəldilmiş meydançada olardı. Qılınc oynatma döyüşlərinə də qabaqcadan hazırlıq görülərdi.
Qılınc oynadanların qılıncından
qırmızı asılar, qalibə Novruz
xonçaları verilərdi. Onların atlarına da qulluq edilər,
yallarına qırmızı asılar, qalibə Novruz xonçaları verilərdi. Onların atlarına da qulluq edilər,
yallarına qırmızı qotazlar
vurulardı.
Cəldlik, çeviklik
tələb edən kəmənd atma
zamanı rəqibi at üstündə kəməndə
salma xüsusi məharət
hesab edilirdi. Bu məqsədlə xüsusi
kəmənd toxuyanlar meydana
gəlmişdi. Ovçuluqla daha çox
bağlı olan kəmənd atma cıdır tamaşalarında böyük marağa səbəb
olardı. Bəzən kəməndə düşən igidlər
kəməndi qırıb yenidən at
belinə qalxır, bəzən də kəmənddən
çıxa bilməyərək, məğlub olurdular.
Sonralar çaparlar kəməndini meydana
buraxılan buğaların, atların, əvvəlcədən
tutulub gətirilmiş cüyürlərin
dağ keçirilərinin üstünə
atmağa və beləliklə, Novruz tamaşalarının ümumi
bayram əhvali-ruhiyyəsini qoruyub saxlamağa
başlardılar.
Novruz
tamaşalarından zorxanada ən geniş yayılanı qurşaqtutma
(güləşmə) idi. Bu tamaşalar yaz-yay vaxtları açıq havada,
qışda isə üstüörtülü
zorxana meydanlarında keçirilərdi. Novruz
tamaşalarının bu günə qədər
geniş şəkildə yayılıb və
xalq arasında yaşamaqda
olanı əl üstdə gəzmədir. Əl üstdə
gəzmədə müəyyən əşyaları yerdən
dişlə götürmək, onu başqa yerə aparıb qoymaq,
dişlə sümük oynatmaq,
əl üstündə yüyürmək və s. idi. Zorxanalarda
daşlarla oynayan pəhləvanlarla-yekba
oynayanlara da maraq çox idi. Novruz şənlikləri
içərisində “daşqaldırma” adı ilə
yayılan bu tamaşalar
əsil igidlik və fiziki
sağlamlıq tələb edirdi. Bütün bu tamaşalar Novruz şənliklərinə
xüsusi təravət verər,
onların daha təntənəli və
şən keçməsinə səbəb olardı.
Novruz şənlikləri
xoş əhvali-ruhiyyə doğurar,
adamlar saatlarla
açıq havada müxtəlif oyun və şənliklərə baxar, deyər-gülər, əylənərdi.
Novruz şənliklərində əyləncə
tamaşaları göstərmək də dəbdə idi. Bunlardan biri də gözbağlıca idi.
Azərbaycanda gözbağlıca tamaşalarından ən geniş yayılanı məlum olduğu kimi “Musanın əsası”dır.
Öz həyati
meylinə görə, Novruz bayramı mərasimləri
professor Mirəli Seyidovun
dediyinə görə, Orta Asiyadan, Dağlıq Altaydan,
Azərbaycan və Türkiyədən tutmuş
Avropaya qədər yayılmışdır. Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasında “Novruz bayramı” məqaləsində
göstərilir: “Hər xalqın təbiətə münasibətindən
asılı olaraq, bu
törən-mərasimlər müxtəlif formada
keçirilmişdir. Ulu babalarımız yaz fəslinin gəlməsini təbiətin
canlanması ilə bağlamış, bu
münasibətlə şənliklər keçirərək,
onu yeni ilin başlanğıcı kimi
bayram etmişlər. Əksər xalqlarda bu və ya digər formada qeyd edilən belə şənliklər Yerin şimal
yarımkürəsində astronomik
yazın
başlandığı gecə və gündüzün
bərabərliyi günə təsadüf edir.
M.A.Süleymanov “Novruz” metodik vəsaitində
qeyd edir ki, Novruz Şərq
xalqlarının islamdan çox
əvvəlki əkinçilik,
məhsul bolluğu etiqadları ilə
bağlı bayramlarındandır. Bu
bayramın tarixi kökləri,
ayrı-ayrı görüş və etiqadlarla əlaqəsi, zerdüştilik
və islam mədəniyyəti ilə
bağlılığı orta əsrlərdən
bu günə qədər mübahisə obyekti olmuşdur. Bayramın hüdudları genişləndikcə, hər
bir xalq onu öz milli
məişəti ilə bağlamağa
çalışmış və beləliklə, bu haqda müxtəlif
mülahizələr, adət-ənənələr, mərasimlər,
əsatirlər, rəvayətlər yaranmışdır.
Türk xalqları da ümumxalq bayramı hesab
etdikləri bu bayrama öz milli xüsusiyyətlərini
əks etdirən cəhətlər vermişdir.
Lakin bütün
müxtəlifliklərə baxmayaraq, demək
olar ki, hər yerdə
bu bayramı yeni ilin başlanğıcı hesab
etmiş, onu bolluq, bərəkət və
firavanlığın əzəli kimi rəmzləşdirmişlər.
Novruz bayramına
qədər dörd ünsürlə
bağlı mərasimlər keçirilir.
Bunlar - Su, Od,
Yel, Torpaq çərşənbələridir. Birinci çərşənbə olan Su çərşənbəsi
haqqında çoxlu deyimlər var. Bu gün su ləpələnir, ona yeni ruh
gəlir. Deyilənə görə, Xızırın
dirilik çeşməsindən
su içdiyi gün də, Koroğlunun “Qoşa bulağı” tanıdığı
gün də elə bu gün
olmuşdur. Su çərşənbəsində su tanrısı Aban haqqında “Aban nəğmələri”
və “Yada nəğmələri” oxunurmuş.
İkinci çərşənbə
el arasında “Üsgü
çərşənbə”, “Od çərşənbəsi”
deyilir. Bu gün türkdilli xalqlarda Ülgen tanrısının
yaranması ilə əlaqədar verilir.
Bu çərşənbədə
atəşpərəstlərin etiqadına görə “Şəhrivər’” adlı
şənliklər keçirilirmiş.
Od və
istinin mənbələrindən
biri Günəşdir
və onun şərəfinə də
Azərkan şənlikləri
düzəldilirmiş.
Üçüncü çərşənbə
isə “Yel çərşənbəsi”, “Külək çərşənbəsi”dir.
“Avesta”da “...Yelin gücü qüdrətli
Hörmüzdün gücüdür”...
deyilir. Şifahi ədəbiyyatımızda Yelin tanılığı
ilə bağlı nəğmələr, rəvayətlər
də vardır.
Axırıncı çərşənbə “Yer çərşənbəsi”,
“Torpaq çərşənbəsi”dir.
Artıq bu gün 4 ünsürün
“dirilməsi”, təzələnməsi
başa çatır.
Torpaq oyanır. İlin axır çərşənbəsi
ən əziz günlərdən biridir.
Xalq bu günü daha şən bayram edir. Bir çox mərasimlər, ayinlər də vardır ki, məhz bu gün
həyata keçirilir.
Məsələn, qapı pusma,
su falı, niyyət yozma çillə, çıxarmaq,
qurşaq atma və s.
Novruz bayramında bir-birindən maraqlı, əyləncəli oyun və tamaşalar göstərilir. Bunlardan zorxana, kəndirbaz,
sinə, daşqaldırma,
masqara və fərdi tamaşalar daha geniş yayılıb. Novruzun özünəməxsus
nəğmələri də
vardır ki, onlar qədimdən indiyə qədər xalqın yaddaşında yaşamış və bizlərə gəlib çatmışdır. Hətta bu
bayramda biz qədim şirniyyat növlərimizdən
də istifadə edirik. Baharın simvolu olan səməni yetişdiririk.
Novruzda daha çox oynanılan rəqs “Yallı”dır. Bu da xalqın birliyi deməkdir.
Novruz - yeniləşmə,
gözəllik, barış
bayramıdır. Bu vaxt təbiətdə
olan bu dirçəliş
mövcud olan bütün varlıqlara təsir göstərir.
Və bu təsir yeni
həyatın yaranmasına
gətirib çıxarır.
İnsanlar arasında əlaqə
genişlənir, küsülülər
barışır. Təbiət və eləcə də, insanlar dəyişir, gözəlləşir.
İl boyu həyatda, təbiətdə gördüyümüz
gözəllik, məhz
Baharda - Novruzda öz maksimum dərəcəsinə çatır.
“Novruz: ənənə
və müasirlik” mövzusunda elmi konfransda göstərilir ki, Novruz həm
də özünəqayıdış
bayramıdır. Biz yalnız Novruzda qədim, neçə minilliklər
yaşayan adət-ənənələrimizi
həyata keçiririk.
Əsrlərin keçməsinə baxmayaraq, Novruz mərasimlərini, Novruz oyunlarını hətta etiqadlarını belə
biz yenidən həyata
gətiririk. Nə qədər
müasirləşsək də,
yeni həyata uyğunlaşsaq da, məhz Novruzda qədim adət-ənənələrimizi
səyahət edirik.
Novruz - gözəllik,
məhəbbət, özünəqayıdış
bayramı olduğu kimi, qoy xalqın
qəlbindəki həsrəti,
nisgili silən bir bayram olsun!
Novruz bayramını dünyanın müxtəlif
ölkələrində yaşayan
bütün azərbaycanlılar
böyük məhəbbətlə,
əcdadlarına, el-obalarına, müstəqil Azərbaycan Respublikasına bağlılıq
hissləri ilə qeyd edirlər. Qoy bu
hisslər Novruz nəfəsi ilə vətənin tərəqqisi,
xalqın xoş güzəranı naminə
çiçəklənib qüvvətlənsin!
Azərbaycanın müstəqilliyi və
ərazi bütövlüyü
uğrunda canlarından
keçərək, şəhid
olmuş övladlarımızı
bu bayram günlərində xatırlayaraq,
onlara Allahdan rəhmət diləyib, qəbirləri nurla dolsun deyirəm, şəhidlərin əzizlərinə
və bütün xalqımıza ulu Tanrıdan səbir arzulayıram.
Əziz bacılar və
qardaşlar! Bu bahar bayramında hər birinizə möhkəm cansağlığı,
ailə səadəti
və işlərinizdə
müvəffəqiyyət diləyirəm.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 17 mart.- S.10.