Azərbaycançılıq
və ailə-məişət şəraitləri
Azərbaycançılıq ideyalarının
daşıyıcılarından biri ailə-məişət
mərasimləridir. Ailə-məişət mərasimlərinin
əhatə dairəsi mövsüm mərasimlərinə nisbətən
məhdud xarakter kəsb edir. Mövsüm mərasimini
bütöv bir xalq kütləvi halda keçirdiyi halda ailə-məişət
mərasimi məhdud şəkildə ailə miqyasında
keçirilir. Azərbaycan ailə-məişət mərasimləri
ümumşərq, ümumtürk-müsəlman xarakteri
daşısa da, sırf azərbaycançılığı,
özünəməxsusluğu da özündə əks
etdirən mərasimlərdəndir.
Ailə-məişət mərasimləri içərisində
doğum adəti və uşaqların ailədə tərbiyəsi
əsas yer tutur. Məlum
olduğu kimi, ailənin
funksiyalarından biri nəsilartırma
funksiyasıdır.
Etnoqraf - alim Q.Qeybullayev tarixi materiallara əsaslanaraq
yazır ki, övladı olmayan
kişi kənd icmasının
yığıncağında iştirak edə
bilərdi, lakin səsverməyə hüququ yox idi. Eynilə uşağı olmayan qadının eldə nüfuzu
olmurdu, ətrafındakılar tərəfindən
ona yaxşı münasibət bəslənmirdi:
sonsuz qadın qohum-qonşu
qadının doğumunda iştirak
edə bilməzdi, zahının və körpənin
yanına gedə bilməzdi. Qohum-qonşu
da toylarda gəlinin
paltarı və cehizi ilə əlaqədar
tədbirlərdə belə qadının iştirakı da arzu olunmurdu.
Qadın kişiyə nisbətən daha çox uşaq
arzulayırdı: bu, onun
təkcə nəsilartırma instikti deyildi, həm də boşanma
və deməli, tək qalma qorxusu idi. Yalnız
övladı olduqda, kişinin
və qadının qarşılıqlı münasibətləri
qaydasınca davam edir,
müstəqil təsərrüfat özəyi yaratmağa həvəs və meyil
yaranırdı. Deməli, övlad ata-ana üçün təkcə
mənəvi əxlaqi və psixoloji amil, təkcə özünütəsdiq deyildi, həm də sosial-ictimai
həyat şəraiti simvolu idi. Xalq arasında
“uşaqsız ev məzardır” deyilirdi. Övladı olmayan
kişi öldükdən sonra
qalmış ev “sonsuz
yurd” adlanırdı. Ora
heç kim keçməz,
onu heç kim almazdı. Belə yurd
“tilsimli” sayılırdı; “sonsuz yurdun düşər-düşməzi
olar” deyirdilər.
Qadının
uşaqsızlığının səbəbi iki cür izah
olunurdu: ya qadına (gəlinə)
“çillə düşmüşdür”,
ya da Allah
yanında günahkardır. İkinci halda, qadınla bərabər kişi
də günahkar sayılırdı. Birinci qrupa aid
ovsunlara aşağıdakıları misal göstərmək olar.
Novruz bayramı günündə ovsunçu qadın uşaqsız gəlinin
başı üstündə qabda göyərmiş
yaşıl səməni tutur, başqa birisi qaba su tökür,
su səməni qabının kənarlarından
axdıqca ovsunu deyirdi:
“Ay bu buğdanı
göyərdən, bu gəlini də
göyərt”. Yaxud Novruz
bayramı günü ovsunçu
gəlini meyvə ağacının başına
dolandırır və deyirdi: “Ey bu ağaca
bar verən, bu gəlinə
də bar ver”. Qadını Novruz bayramı
günündə barlı ağacın altında
yatızdırırdılar: uşaqsızla bir
gecədə ərə getmiş, lakin uşağı olmuş
qadının evindən çəkərək gətirir, evin qapısında tutur və
gəlini həmin çörəyin altından keçirirdilər.
Təndirə çörək yapdıqda, bir-birinə
yapışmış iki çörəyi
uşaqsız qadının başı üstündə
ayırırdılar; uşaqlı qadın uşaqsız
qadının başı üstündə məclis süfrəsi
çırpırdı. Uşağı olmayan
qadını onunla bir
gündə ərə getmiş, lakin uşağı olmuş
qadının ərinin şalvarının paçaları
arasına gətirdirdilər. Qadının əl və ayaq barmaqlarını ağ
iplə üç dəfə
sarıyır və çillə kəsən ovsunçu
qadın onu qayçı ilə kəsirdi.
Bu üç dəfə
təkrar edilirdi. Sonra
ipləri qadının başı üstündə tutur, qırxaçar camla
üzərindən su
axıdırdılar. Gəlini üç
dəfə cənazə altından keçirdir,
sonra ölüyuyan
(mürdəşir) əlcəklə başına su tökür, ya da baş
və ayaq barmaqlarını üç dəfə bağlayır, su töküb ipin uclarından axıdır, sonra
ipi kəsirdilər. Üzərrik
tüstüsünə tutulmuş 40 köynək
yaxasını suya salır və
uşaqsız qadını həmin suda
çimdirirdilər. Bəzi yerlərdə isə
gəlinə ölüdən çillə düşdüyünü
müəyyən etdikdə, onu üç dəfə ölüyuyanın
qıçları arasından keçirirdilər; Abşeronda uşaq istəyən
qadını tumurcuqlanmış ağacın başına
dolandırır və deyirlər: “Ay
bunu göyərdən, bu
gəlini də göyərt”. Ailədə uşaqlar
azərbaycançılıq ruhunda, milli ənənələrə hörmət ruhunda tərbiyələndirilir. Uşaqlar hələ erkən yaşlarında
əməksevər, millətsevər böyüyürdü.
Bu işdə xalq
pedaqogikasının əvəzsiz rolu
vardı.
Azərbaycanlı ailəsində
uşağı kiçik
yaşlarından əməyə
alışdırırdılar. N.Kalaşev
keçən əsrdə
yazırdı ki, 5-6 yaşlarında
oğlanlar təsərrüfatda
atalarına kömək edirlər.
Keçən əsrin əvvəllərində
Şirvan əyaləti haqqında
yazmış müəllif qeyd edirdi ki, oğlan
uşaqlarına kiçik
yaşlarında cəsarət və qorxmazlıq sifətləri
aşılanırdı. Həmin müəllif də oğlan uşağının erkən
yaşında əməyə alışdırıldığını
göstərir. Ərköyün (Gəncə-Qarabağ
bölgələrində “alaqulx”) uşaq üstündə camaat
onun ata-anasını danlayırdı.
Keçmişdə ailə tərbiyəsinin
ən mühüm elementi
- uşaqlarda ağsaqallara
hörmət hissinin aşılanması idi. Ana uşağa
təlqin edirdi ki,
göydə Allahdan sonra
yerdə onun böyüyü
atadır. Ata evə girdikdə, ana ilə bərabər bütün
uşaqlar ayağa
durmalı idi. Müəyyən müddət
eldən aralı düşmüş ata evə gəldikdə, uşaqlar
tək-tək onun əlini tutub
öpürdülər. Ata oturduqdan sonra
uşaq ləyən-fərş gətirib,
əlinə su töküb
ayaqlarını yuyurdu. Özündən
böyüklə, xüsusilə, ağsaqqalla
danışdıqda, ucadan danışmaq əl-qol
hərəkəti etmək üstündə uşaq
töhmət alırdı. Ata-ana uşağa qulluq
tapşıranda uşaq
qollarını yanına sallamış halda
durub dinləməli və sonra
da deyilənləri sözsüz
yerinə yetirməli idi. Böyüklərin
hüzurunda oğlan
uşaqları bardaş qurub
oturmalı idilər. Ən kiçik oğurluq
üstündə uşaq tənbehlənir
və cəzalanırdı. Belə halda ata adətən uşağı “bir də belə iş
görsən qulağını kəsəcəyəm” sözü ilə qorxudurdu.
Kiçik yaşlarında ata-ana
uşağa halal, haram, insaf, mürvət,
qismət və b. anlayışları başa salırdı. Uşaq
süfrə kənarında oturub
çörəyə əl uzadanda, “bismillah” deməli idi. Uşaq süfrədəki çörəyə
birinci əl uzada bilməzdi:
adətən çörəyi əvvəlcə ata kəsirdi. Uşaq
çörəyi ancaq sağ
əli ilə götürməli idi.
Keçən əsrin əvvəllərinə aid mənbədə qeyd olunur ki, süfrə
başında oturmuş uşaqların
söhbət etmələrinə icazə verilmir,
bu, ədəbsizlik sayılırdı.
Uşağın ailə tərbiyəsində
qonşuya hörmət hissini
aşılaması mühüm yer tuturdu. Xalq
pedaqogikasının bu ünsürü
haqqında klassiklərimizin fikirlərini yuxarıda vermişik. Lazım olduqda
qonşu üçün
su gətirmək, odun
doğramaq, mal-qara
açıb-bağlamaq və s.
uşağın borcu idi.
Qonşudan ən kiçik oğurluq
üstündə uşaq bərk cəzalandırılırdı.
Uşaqlara kiçik
yaşlarından halal və haram anlayışlarını başa
salır, oğurlanmış, zorla
qoparılmış hər bir şeyin haram olması və
bunun üstündə valideynlərin cəhənnəmlik
olması göstərilirdi.
Uşaqların ailə tərbiyəsində
qonağa hörmət etmək vəzifəsi
mühüm yer tuturdu. Xalq içərisində
qonaq “Allah adamı”
sayılırdı. Uşaq qonağa qulluq etməli idi, lakin ata-anasının
icazəsi olmadan uşaq
qonaq otağına girə bilməz,
yanında durmazdı.
Qeyd edilməlidir
ki, oğlan
uşaqları keçmişdə kiçik
yaşlarından soyuq silah
gəzdirirdilər. Bu, adət idi. Artıq 14-15 yaşlı oğlan
belinə xəncər bağlayırdı. V.Leqkobıtov XIX əsrin
30-cu illərində yazır ki, xüsusilə,
dağ rayonlarında oğlanlar
xəncər bağlayırlar. Lakin bu, bəzi hallarda dava-dalaş vaxtı bədbəxt hadisələrə
səbəb olurdu.
Uşaqların fiziki
yetişkənliyi, çeviklik və bədəncə
möhkəmlənməsində uşaq
oyunları mühüm yer
tutur. Oyunların içində idman xarakterli oyunlar çoxdur. Burada keçmişdə mövcud
olmuş oyunlar
haqqında geniş danışmaq və
onların təsvirini vermək mümkün
deyil. Bunun özü müstəqil təqdimat mövzusudur. Qeyd olunmalıdır
ki, uşaq
oyunlarının bəziləri coğrafi
şərait və təsərrüfat həyatı ilə
sıx bağlıdır.
Kəndli ailələrində
qızlara erkən yaşlarından xalça,
palaz, corab, şal toxumağı öyrədirdilər. Xalq arasında deyilirdi ki, 10 yaşında qız “dəfə-dəzkə”də
(yəni yun darağında və toxuculuq dəzgahında) işləməyi
bacarmalıdır. Çünki 12-13
yaşından sonra onlara
elçi gəlinirdi. Salyan
rayonunda, yaşlı məlumatçımıza
görə, qız ailədə “kəsik” sayılır. Çünki o, “itik” idi, yəni ailə gec-tez onu itirməli idi. Keçən əsrdə azərbaycanlıların
məişətdən bəhs edən N.D.Kalaşev
azərbaycanlıların “Qız on beş yaşında ya ərdə
olmalıdır, ya gorda”
məsəlini qeyd edir.
İ.Stepanov yazır ki,
8-9 yaşlarından sonra “hər bir tatar (azərbaycanlı)
və ləzgi qızı toxumağı bacarır. N.Dubrovin uşaqların əmək tərbiyəsindən
danışarkən yazır ki, 9
yaşlı qız səhənglə çaydan
evə su aparır. Keçən əsrin
90-cı illərində V.Voniyaminov
yazırdı ik, 10 yaşlı qız təsərrüfatda
anasına kömək edir. Ailədə
qızın bacarıqlı, təəssüratcıl
böyüməsində ana əsas rol oynayırdı. Qız hər şeyi anasından öyrənirdi və ana onu gələcəkdə,
ana olması üçün
hazırlayırdı. “Anasına bax,
qızını al” məsəli
vardı. Müəllif 8-10 yaşlarında oğlan uşaqlarını at
minməyə, qoyun-quzu və qaramal saxlamağa
alışdığını göstərir. Oğlan uşaqlarını kiçik
yaşlarından ağac əkmək, peyvənd
etmək, taxıl biçmək, ağacişləmə, dəmirçilik
və b. peşələri öyrənməyə
sövq edirlər.
Kənd yerlərində valideynlər
oğlan uşaqlarını nəfəsli
və simli musiqi alətlərində
çalmağa həvəsləndirirdilər.
Bacarıqlı uşaqlar ustaların
yanında şagird qoyulurdu.
Aşıq və xanəndələrin oxumalarına, folklora uşaqlar çox həssas idilər. El
aşıqları uşaqların estetik tərbiyəsində
böyük rol
oynayırdılar.
Uşaqların ev
tərbiyəsində ana-ata ilə
yanaşı, məhəllənin bütün
böyükləri, ağsaqalları da iştirak edirdi. Xüsusilə, oğlan
uşaqları bir növ
bütün nəslə mənsub uşaqlar sayılırdı və ona görə də nəslin onun
tərbiyəsinə marağı vardı: ənənəvi
adətləri uşaqlara aşılamaq bütün ağsaqqalların borcu
idi. Beləliklə, əsrlər
boyu formalaşmış Azərbaycan ailə-məişət
mərasimləri neçə-neçə nəsilləri milli ənənələrə hörmət ruhunda böyüdərək, azərbaycançılıq
ideyalarının bu günə gəlib
çıxmasında mühüm rol oynamışdır. Bu
gün cəmiyyətin və dövlətin
əsas məqsədi bu ideyaları qoruyub saxlamaq, inkişaf etdirib gələcək
nəsillərə ötürməkdir. Bu
mənada, milli-mənəvi ənənələrimizin
mühafizəsində və inkişafında Ulu
Öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz xidməti olmuş, onun layiqli siyasi varisi ölkə Prezidenti
cənab İlham Əliyevin də xüsusi xidmətləri var.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2012.- 29 mart.- S.11.