Cəlil
Məmmədquluzadə və azərbaycançılıq
ideyası
Azərbaycançılıq
ideyasının inkişafında mühüm
rol oynayan
yaradıcı ziyalılarımızdan biri
Cəlil Məmmədquluzadə olmuşdur.
Cəlil Məmmədquluzadənin nəşr etdirdiyi
“Molla Nəsrəddin” jurnalı azərbaycançılıq
ideyalarının alovlu təbliğatçısı
idi.
Tədqiqatçı
V.Məmmədovun yerindəcə dediyi kimi, “Əkinçi”nin dövrün
qulağına pıçıldadıqlarını “Molla Nəsrəddin” zamanın üzünə
ucadan söyləməyə, öz ləyaqətli sələfinin məfkurəsini
yeni şəraitdə, yeni
müstəvidə işıqlandırmağa başladı.
Həqiqətən
də, doğma ana dilini müqəddəs sayan
“Molla Nəsrəddin” bir
əsr bundan öncə Azərbaycanla
bağlı çox mətləbləri birbaşa “Azərbaycan” adı ilə
insanların “üzünə ucadan
söyləmiş”, ilk dəfə olaraq, cəmi azərbaycanlıları “Azərbaycan
matəmgahı”nın dərdinə əlac axtarmağa hazırlamışdır.
Jurnalın 1909-cu il 2 saylı “Necə qan ağlamasın daş bu gün,
qırxılır gör neçə min baş bu
gün!” adlı yazısından oxuyuruq: “Bu gün
Kərbəla meydanı-Azərbaycandakı vətənpərvərlik
meydanıdır. Hər kimin ürəyində
bir cüzi din, namus, vətən hissi varsa, oranın qeydinə
qalmalıdır! Axıtmalı qanlarımız, ehsan etməli pullarımız varsa
- gözümüzün qabağında
ürəklər parçalayan Azərbaycan
matəmgahı durur”.
Bu tarixi sözlər beynəlxalq strukturlara
inteqrasiyaya güclü
meyilli, lakin
torpaqlarının böyük hissəsinin
natəmiz düşmən tapdağı altında olan çağdaş Azərbaycan
dərdi ilə tam həmahəng səsləşir.
“Molla Nəsrəddin” Azərbaycan
idealının mənasını azadlığında, mədəni
tərəqqisində, müstəqil dövlətçiliyinə
nail olmasında görürdü.
Tədqiqatçı Sona xanım Vəliyeva
da milli Azərbaycan
ideyasının yetişməsində yeni
ziyalı zümrəsinin, o cümlədən,
C.Məmmədquluzadə və “Molla Nəsrəddin”in
mühüm rol
oynadığını göstərir: “Milli ziyalılarımızın qabaqcıl
nümayəndələrindən Həsən bəy Zərdabi,
Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağayev, Nəriman Nərimanov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Məhəmməd Hadi, Hüseyn
Cavid, Üzeyir bəy
Hacıbəyov, Mirzə Ələkbər Sabir,
Abdulla Şaiq, Əli Mərdan bəy Topçubaşov, Firidun bəy
Köçərli, Ömər Faiq
Nemanzadə, Məmməd Əmin Rəsulzadə və
başqaları dövrün mütərəqqi
mətbuat vasitələrində - “Həyat”, “İrşad”
qəzetlərində, “Fyuzat” və “Molla Nəsrəddin” jurnallarında müntəzəm
çıxışlar etməklə, milli
şüurun güclənməsində və
millətin formalaşmasında mühüm
rol oynamışdır”.
Tədqiqatçılar milli ideyanın axtarışında C.Məmmədquluzadənin
rolunu yüksək qiymətləndirirlər.
H.B.Zərdabi, M.Ə.Sabir, Ə.Hüseynzadə,
ƏAğayev, H.B.Vəzirov, A.Səhhət, Ö.F.Nemanzadə,
N.Nərimanov, C.Məmmədquluzadə və sonrakı
ziyalılar milli ideya
axtarışları yollarında xeyli
işlər görmüşlər. Azərbaycanlıların
bir millət kimi
formalaşmasının tarixi çətinlikləri
ondan ibarət olmuşdur
ki, onun xalqı illərlə
coğrafi, iqtisadi, siyasi və mənəvi cəhətdən
parçalanmış, yadellilərə qarşı
mübarizə prosesində sayca
azalmış, maddi və mənəvi həyatı
kasadlaşmışdır. Bütün
bunlara baxmayaraq, millətimizin
mövcudluğu bu gün bir
reallıqdır. Lakin Azərbaycan
xalqı bu mübarizə prosesində daha mətinləşmiş, bütün
məhrumiyyətlərə sinə gərmiş və bugünkü millət halına gəlib
çıxa bilmişdir. Azərbaycan
milli ideyasının yaranmasında H.B.Zərdabinin
maarifçilik, C.Məmmədquluzadənin
və ümumən “Molla Nəsrəddin”in
demokratizmi və azərbaycançılığı,
demokratik respublika tərəfindən
əsası qoyulan vahid
Azərbaycan vətənsevərliyi ideyaları, sovet, dövrü
ziyalılarının milli oriyentasiya istiqamətindəki konstruktiv müddəaları mühüm
rol oynamışdır.
Professor Əlikram
Tağıyev “Milli ideya
və milli ideologiya” əsərində
Cəlil Məmmədquluzadənin demokratizm
və azərbaycançılıq ideyasının Azərbaycanın
müstəqil ideyasının formalaşmasını güclü təsir etdiyini
qeyd edir.
Digər tədqiqatçı Allahverdi Məmmədov da
azərbaycançılıq ideyasının
inkişafında Cəlil Məmmədquluzadənin
oynadığı rolu yüksək dəyərləndirir.
XX əsrin əvvəllərində
yaranan və dərhal ümumxalq
tribunasına çevrilən, ətrafına milli-azadlıq,
azərbaycançılıq məsələsi ilə alovlanan ədəbi qüvvələri
toplamış “Molla Nəsrəddin”
jurnalı yeganə mətbuat orqanı idi
ki, bütöv bir xalqı “deyib gəlmişdi”,
bütöv bir xalqın güvənc
yerinə çevrilmişdi. Jurnalın
yaradıcıları C.Məmmədquluzadə və
Ö.F.Nemanzadə dövrün ən
qabaqcıl ziyalılarını “Molla Nəsrəddin”in
ətrafına topladılar. Jurnalın redaktoru C.Məmmədquluzadənin səyi və
zəhməti ilə tezliklə ədəbi
yaradıcılıq tariximizdə “molla nəsrəddinçilər”
kimi misli görünməmiş
hərəkat, məktəb, ideologiya
yarandı. “Molla Nəsrəddin”
jurnalı ətrafında yetişib
formalaşmışdır. Bu böyük məktəbin şairli,
yazıçılı, publisistli - bütün nümayəndələri
yaradıcılıq zərbəsini bir zindana vururdular. Azərbaycançılıq
məktəbinin nümayəndələrinin söykəndiyi
çoxbudaqlı bir nəhəng
palıd vardı -Cəlil Məmmədquluzadə! Bu nəhəng
palıdın bir budağında “Danabaş kəndinin əhvalatları” kimi fundamental nəsr
nümunəsi, digər budağında “Anamın kitabı” kimi nəhəng dramaturji fakt, üçüncü
budağında “Azərbaycan” məqaləsi kimi
“Azərbaycannamə” (İ.Həbibbəyli) dayanırdı. Bu əsərlərin mövcudluğu
şəraitində təcrübənin yoxluğundan şikayət etmək
insafsızlıq olardı. Mollanəsrəddinçilər azərbaycançılıq
ideyalarını milli-azadlıq hərəkatının tərkib
hissəsi kimi qavrayaraq
öz sözlərini senzuranın təqib
edəcəyi birbaşa inqilab
ideyaları tərzində deyil, xalqa dolayısı ilə deməyi mümkün saydılar. Bu
jurnal hakim dairələrin
qəzəbinə bəlkə də daha çox məhz bu keyfiyyətinə
- azərbaycançılığı önə çəkməsinə
görə tuş gəlmişdir.
XX əsrin əvvəllərində
Rusiyada meydana gələn
inqilabi hərəkatdan dərhal bəhrələnməyi
bacaran C.Məmmədquluzadə və onun qələm dostları qədim milli xalq satirası ənənələrinin
gücü ilə öz
böyük ideallarının gerçəkləşməsinin
mətbu sözlə başlanğıcını qoydular. Dövrün çox ciddi ictimai-siyasi hadisələri kontekstində
jurnalı xalq həyatının parlaq güzgüsünə çevirə
bildilər. “Molla Nəsrəddin xalqın
həqiqət deyən səsi, əsrin əvvəllərində
Azərbaycan həyatının ensiklopediyası səviyyəsinə qalxdı.
Sona xanım Vəliyeva
azərbaycançılıq ideyasının
formalaşmasında Cəlil Məmmədquluzadənin xüsusi rol
oynadığını göstərmişdir: XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəlləri Azərbaycanın
bədii-estetik və ictimai fikrində milli oyanış, özünüdərk, istiqlal düşüncələrinin cücərməsi
proseslərinin renesans dövrü
hesab olunur. Mirzə Cəlilin
həmin dövrdə ədəbi-ictimai mühitə gəlişi
ilə bu proses daha da sürətlənmiş
və milli ideya getdikcə
kütləviləşərək, minlərlə insanın fikir dünyasına hakim kəsilmişdir.
Söz
və sənət tarixində o şəxslər
korifeylik zirvəsinə ucala
bilir ki, onlar xalqın, millətin və cəmiyyətin
sivil inkişafına, mənsub olduğu dövlətin beynəlxalq arenada sayılıb-seçilməsinə öz fəaliyyətləri ilə istiqamət
verib bu prosesdə fəal
iştirak edirlər. Azərbaycan ədəbiyyatına istiqlal
düşüncəsi gətirən Mirzə Cəlil ilk gündən ədəbi-estetik mühitdə
azərbaycançılıq ideologiyasının banisi kimi
çıxış edərək Vətənin, dilin, millətin, dünya
tərəqqisinə qoşulub,
sayılıb-seçilməsi ideyasını
yaradıcılığının əsas
devizi kimi qəbul etdi. Əlinə qələm aldığı
gündən ömrünün sonunadək
milli istiqlal uğrunda mübarizəni məslək kimi, ideya mübarizəsi kimi qəbul edən Mirzə Cəlil özünün dahi təfəkküründən
süzülən nurun ziyasında müstəqil Azərbaycanın
varlığını uzaqdan da olsa aydınca görürdü. XX əsrin əvvəllərində
həm daxili, həm də Rusiya
və Qafqaz hökumət dairələrinin
təqiblərindən bir an
belə yaxa qurtara bilməyən
böyük ictimai xadim və söz
ustadı nə ədəbiyyatda, nə də
ki, ictimai fəaliyyətində
Azərbaycan xalqının milli
oyanışı, tərəqqisi və dirçəlişi,
həmçinin, müstəqilliyi uğrunda
mübarizəni nəinki dayandırmamış, hətta öz düşüncələrinin toplusundan yaranmış bir
hərəkatın öndəri kimi ətrafında
dövrünün təhsilli,
açıq fikirli şəxslərini
belə birləşdirə bilmişdi.
Dövrünün
ədəbi-bədii, ictimai fəaliyyət
meydanında yüksək enerji və milli təəssübkeşlik fəaliyyəti
göstərən Mirzə Cəlil məhz bu
illərdə zəmanəsinin inkişaf
proseslərinin ehtiyacından doğan “Molla Nəsrəddin” jurnalını
yaratdı. Azərbaycan ədəbiyyatında millət və dilin cəfakeşliyinə,
Vətən sevgisinə bu gün
belə alternativi olmayan
bu jurnal böyük ideya məktubu
kimi əsrin əvvəllərində Azərbaycanın
vətəndaş ziyalılarını, mütərəqqi fikirli söz və ideya məsləkdaşlarını öz ətrafında birləşdirdi.
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbiyyatına yeni nəsr
üslubu, yeni dil (hamının başa
düşəcəyi sadə bir dil) gətirən, ictimai-siyasi,
ədəbi-mədəni intibaha öz gəlişi ilə ikiqat
intibahlıq ruhu bəxş edən “Molla Nəsrəddin” həm də azadlıq, demokratiya, tərəqqi uğrunda
mübarizənin zirvə tribunasna çevrildi.
Jurnalın nəşri
ilə həm də Azərbaycan ədəbiyyatının, milli mətbuatımızın tarixində ilk dəfə kütləvi oxucu
auditoriyası üçün məxsusi
kəsəri və operativ təsiri ilə
seçilən janr-satirik mətbuat
janrı tarixə vəsiqə aldı.
Bütün
fəaliyyətində mütərəqqilik duyulan
C.Məmmədquluzadəni nəinki dövrünün
ədəbi-bədii mühitində, həmçinin, Azərbaycanın
ictimai fikir və fəaliyyət
tarixində böyük demokrat
adlandırsaq, heç də səhv etmərik. Bu gün Azərbaycanda
demokratiyanın inkişaf etdiyi
bir zamanda böyük ideoloq və nəsr
ustadının demokratik fikir
və ideyalarının vaxtilə nə qədər
uzaqgörənliklə yazıldığının şahidi oluruq. Professor Y.Qarayev “Nəsrin
və səhnənin ağrı yaddaşı” məqaləsində
Mirzə Cəlilin Azərbaycançılıq və dövlətçilik
ideyasına tam aydınlıq gətirərək
qeyd edir: “Rəhbər
tutduğu milli
dövlət quruluşunun tipi
xalq hakimiyyətinə əsaslanan demokratik suveren respublika quruluşu idi. Bu respublikanın perspektiv fəaliyyət proqramının isə
o, üç əsas
tərkib hissəsini milli dövlət, xalq hakimiyyəti, torpaq
islahatı - kimi təsəvvür edirdi. Beləcə, Mirzə Cəlil
ayrı-ayrı məqalələrlə yanaşı, “Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə dövlətçilik
və vətəndaşlıq ölçüsünün
bütöv təlimini özündə
birləşdirərək, Azərbaycan xalqının tərəqqisinə
doğru yol başlayan milli istiqlal ədəbiyyatının, istiqlal mübarizəsinin həm də
publisistikanın öndəri kimi ölçüsüz qiymətə layiqdir. Mirzə Cəlilin istiqlal
ədəbiyyatı ilə birgə istiqlal
meydanı olan “Molla Nəsrəddin”
jurnalı həm də fədakarlıq, milli
qeyrət məktəbi idi. Bu məktəb
şəxsi mənfəətdən çıxış edənləri
deyil, boğazdan
yuxarı xalq, vətən deyib
qışqıranların və ya kürsü davasında xarici
dövlətlərə agentlik edənlərin
vətən lazım gələndə qoyub
qaçanların tribunası deyil yurd, xalq, həmçinin,
milli dövlətçilik
ideyalarının təbliği üçün
mücahidlik məktəbidir”.
Biz də Sona xanım Vəliyevanın bu
fikirlərilə tamamilə razıyıq və onu ürəkdən təbrik edirik.
Mirzə Cəlil milli ideologiyasının, milli
təəssübkeşliyinin davamı kimi-1993-cü ildə
xalqımızın Lideri və Öndəri
cənab Heydər Əliyevin müstəqil Azərbaycanda yenidən
hakimiyyətə gəlişi hər şeyi
öz axarına qoydu:
Azərbaycan xalqının ən böyük
sərvəti olan dilin
adı - Azərbaycan dili özünə
qaytarıldı. Heydər Əliyevin yeni
şəraitdə söylədiyi: “Bizim vətəndaşlıq borcumuz
milli-mənəvi dəyərlərimizə, doğma
torpağımıza, doğma ana dilimizə, böyük
və zəngin tariximizə, millətimizə sadiq
olmaqdan ibarətdir” - sözləri Mirzə
Cəlil kimi milli
düşüncə fədailərinin işinin
bundan sonra da əsrlərlə yaşayacağını
bir daha sübut etdi.
Millətin sivil inkişafı, maarifin
yüksəlməsi, vətəndaşların
hüquqlarının qorunması və ölkənin müstəqillik
qazanması amalı ilə yaşayan Mirzə
Cəlil istər ölməz əsərlərində, istərsə
də, Azərbaycan tarixi dastanı olan “Molla Nəsrəddin”
jurnalında daim böyük
ideoloq kimi
çıxış edirdi. O, maarifin, elmin
və ictimai-siyasi şüurun
yetkin olduğu yerdə
istiqlal mübarizəsinin yolunu
daha aydın görürdü
və Azərbaycanı Avropa ilə
müqayisə edərək yazırdı ki,
Avropa ölkələrindəki mübarizə
ənənələri tarixi milli yetkiliyin nəticəsidir.
Vahid
Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 30 mart.- S.10.