Azərbaycançılıq
və milli musiqi alətləri:
Azərbaycan qarmonu, neykamança,
çəng və s.
A.Nəcəfzadə
göstərir ki, qarmon
tipli alətlərin vətəni qədim
Çin sayılsa da,
müasir formalı qarmonları alman K.F.L.Buşman 1822-ci
ildə icad edib.
1830-cu illərdə diatonik səsdüzümlü
qarmonlar Rusiyanın Tula
şəhərində istehsal olunub. Təxminən 10-15 il sonra, XIX əsrin I
yarısında belə qarmonlar Azərbaycana
gətirilib. 1870-ci ildə tulalı dirijor
və qarmon ustası N.İ.Beloborodov
xromatik səsdüzümlü qarmonlar düzəldib.
Şuşalı Çəkməçi
Hüseyn Azərbaycanda qarmonun
ilk ifaçılarından sayılır.
O, məşhur qarmonçalan Kərbalayi
Lətifin (1876-1944) atası və müəllimidir. Azərbaycan
qarmonu körüklü,
dilli (düyməli) alət olub, nəfəs alətləri qrupuna aid edilir.
Alət digər qarmonlardan fərqləndiyindən
(kökünə, ölçülərinə, tirlərin
sayına, əllərin funksiyasına görə) və belə
qarmonlardan yalnız Azərbaycanda geniş istifadə edildiyindən, Azərbaycan
qarmonu adlanıb. Alət in
H, yəni si köklüdür,
notları kaman diapazonu
I oktavanın do səsindən III
oktavanın fa səsinə qədərdir.
Azərbaycan qarmonu
peşəkar alətdir, ali təhsil
ocaqlarında tədris olunur. Bu növ qarmon
üçün ilk tədris
vəsaitini professor Fərahim Sadıqov
1986-cı ildə hazırlayıb. Son illər
Natiq Rəsulov da
(1952-2000) qarmon üçün
bir sıra tədris vəsaitləri
işləyib. Qarmon sözü
yunanca harmon
sözündən götürülüb,
nizam, əlaqə mənalarını bildirir. Mir Möhsün
Nəvvab Qarabaği (1833-1918)
Vüzuhül-ərqam əsərində qarmonun
təsir qüvvəsindən, dinləyicidə
oyatdığı estetik duyumundan
yazır.
Klassik şairlərimizdən
Qətran Təbrizi (XI əsr), Məhsəti Gəncəvi (o, həm də gözəl çəng
çalıb), N.Gəncəvi (XII əsr) və
başqaları əsərlərində çəngi vəsf
ediblər. Alman səyyahı E.Kempfer (XVII əsrin sonu)
Azərbaycanda 6 simli arfayabənzər
çəng aləti ilə rastlaşdığı barədə
məlumat verir. Fikrimizcə, çəng
adı alətə səsləndirmə tərzinə görə
qoyulub. İfaçı
çalğı zamanı hər iki əlinin
barmaqlarını çəngəl vəziyyətində tutub simləri dartmaqla,
çəngəlləməklə səsləndirir. Lakin alətin ilk
yarandığı illər başqa cür adlandığı ehtimal
olunur.
Ə.Marağalı (XIV əsr)
ikri (bəzi mənbələrdə eqri) adlı çəngəbənzər alətdən
söhbət açır. Bəlkə də çəngin qədim
adı ikri (əgri) olub.
İkri əyri sözünün
təhrif olunmuş formasıdır. Alətin
əyilmiş qaməti bu fikirləri doğruldur.
Çəng tədris olunmasa da, onu
peşəkar alət
saymaq olar. Alətin diapazonu kiçik
oktavanın sol səsindən
II oktavanın si səsinə qədərdir.
M.Kərimov çəngi XX əsrin
sonunda bərpa edib. Alətdən əsasən qadınlar
istifadə edirlər.
Çoğur mizrabla səsləndirilən simli
alətdir. Ondan peşəkar alət
kimi istifadə etmək olar. Çoğur aləti qopuzun
xələfi, sazın
sələfidir. Yəni çoğur
qopuzun son, kamilləşmiş
mərhələsi, sazın
isə başlanğıcı
olan alətdir. Deməli, çoğurdan həm ozanlar, həm də aşıqlar istifadə ediblər.
1524-cü ildə qələmə alınan
Cahanarayi-Şah İsmayıl
Səfəvi adlı
əlyazmada yazılır
ki, ozanlar çoğuru çalmaqla
ordunu döyüşə
ruhlandırırdılar. Səfəvilər dövlətinin banisi,
şair Şah İsmayıl Xətainin
(XVI əsr) Dəhnaməsində
çoğur vəsf
edilmişdir.
Tarixi mənbələrdə
göstərilir ki, çəng bütün alətlərin gəlinidir
və Zöhrə (Venera) ulduzuna ithafən yaradılmışdır. Onun 26 simi və
7 lingi olmuşdur.
Sonunculardan müxtəlif muğamların
ifasında istifadə
olunurdu.
Qanun da ellinizm
dünyasından qalmışdır. Onun altı kökü
(ahəngi) olmuşdur.
Yatuğan unudulmuş simli alətdir. Onun adına Ə.Marağalının
(XIV əsr) əsərlərində
rast gəlirik. Yatuğan Çindən gətirilən
alətdir. 17 simli olan yatuğan
bir növ qanun kimi səsləndirilirdi.
Türkiyəli alim B.Ögel
yatuğanın türkdilli
xalqlara məxsus alət olduğunu bildirir. Görünür, yatuğan aləti
türk dünyasına
Çində yaşayan
türkdilli uyğurlar
vasitəsilə yayılıb.
B.Ögel yatuğan alətinin
qucaqda çalındığını
və yatuğan sözünün uyğunluq
mənasını ifadə
etdiyini bildirir. Fikrimizcə,
Azərbaycanda mükəmməl
qanun alətinin inkişafı ona qohum olan yatuğanı
sıradan çıxarıb.
Yatuğanın miniatür forması
İlqar Dağlıya
məxsusdur. Təəssüf ki, bu alətdə
simlərin sayı 17 deyil, azdır.
Xalxal qədim özüsəslənən (idiofonlu)
alətdir. Onun adına
Qətran Təbrizi
(XI əsr), Ə.Xaqani,
N.Gəncəvi (XII əsr),
Kişvəri, Füzuli
(XVI əsr) kimi klassik şairlərimizin şeirlərində rast gəlirik. Xalxal ərəb mənşəli
xəlxal sözünün
təhrif olunmuş formasıdır və dilimizə ayağa taxılan bilərzik mənasında tərcümə
edilir. Xəlxal sözünün kökü xəl isə ərəbcə qopartma, çıxartma mənalarını bildirir.
Burada söhbət alətdən
cingiltili səslərin
qopmasından, çıxmasından
gedir. Xalxalı bilərcik formasında
qızıldan və ya gümüşdən hazırlayırdar. Bilərzik boyu
alətə kiçik
zınqırovlar taxılır.
Rəqqasələr xalxalı
topuqlarına bağlayır
və melodiyanın ritminə
uyğun silkələyərək,
ondan cingiltili səslər çıxarırlar.
A.Nəcəfzadə daha sonra
aşağıdakı musiqi
alətləri haqqında
yazmışdır. Neykamança yayla (kamanla)
səsləndirilən simli
alətdir. Onu müasirimiz
Qasım Qasımlı
düzəldib. Alət Azərbaycan
Musiqi Mədəniyyəti
Dövlət Muzeyində
nümayiş etdirilir.
Neykamança çanağının quruluşuna, səs tembrinə və ən əsası simlərinin sayına görə adi kamançalardan fərqlənir.
Yəni bu alətin 5 simi var (adi
kamançalar 4 simlidir).
Xatırladaq ki, kamançaçı
Abdulla Abdullayev də
5 simli kamançalar hazırlayıb və istifadə edir. Belə alətlərin diapazonları
adi kamançalardan genişdir. Təəssüf ki, bu cür alətlərdən
geniş istifadə olunmur. Beş simli kamançalardan
peşəkar alət
kimi istifadə etmək mümkündür.
Çəng dırnaqla (barmaqların ucu ilə) səsləndirilən
simli alətdir. O, müasir arfanın əcdadı sayılır. Çəngdən
Azərbaycan ərazisində
ən azı 8 min il əvvəl
istifadə olunub. Bunu Cənubi Azərbaycanın
Çığamış şəhərində (indiki
İran ərazisi)
ABŞ arxeoloqları tərəfindən
tapılmış (1961-1966) saxsı qab təsdiq edir. Qabın üzərində bir sıra çalğı alətləri ilə yanaşı, çəng
ifaçısı da
təsvir edilir. Bu saxsı qab
e.ə. VI minilliyə
aid edilir.
Qumrov özüsəslənən
(idiofonlu) zərb alətidir. Onun adına
Əfzələddin Xaqaninin
(XII əsr) şeirlərində
rast gəlirik. Qumrova bəzən dəray da deyirlər. Dəray farscadan dilimizə zəng, zınqırov mənalarında tərcümə
edilir. XVII əsrdə Azərbaycanda
olan alman səyyahı E.Kempfer xatirələrində bir sıra çalğı alətləri ilə bərabər qumrov haqda da məlumat
verir. Qumrovu sarı gildən
kürə, top şəklində,
ağız hissəsini
içəri bükərək
bişirib hazırlayırdılar.
Kürənin içinə bişirilməzdən
əvvəl diyircək
şəklində daş,
çınqıl, metal qırıntıları
qoyardılar ki, aləti silkələyərkən
cingiltili səslər
versin. Qumrovlar böyük, orta
və kiçik ölçülərdə hazırlanırdı.
Musiqi alətlərinin ifaçıları milli duyğuları ilə musiqi dililə ifadə edən sənətkarlardır. Fikrət Əmirov belə sənətkarların xalq
arasında tanınması
zərurətindən bəhs
etmişdir: Görkəmli
ustaların - müxtəlif
xalq çalğı
alətlərində çalanların
və müğənni-muğamatçıların
(xanəndələrin) təcrübəsi
şifahi şəkildə
nəsildən-nəsilə keçirdi. Ancaq bizim əsrimizdə
not yazısının və
xüsusən səs yazılması sayəsində
onların təcrübə
və ənənələrini
eşitmək və öyrənmək imkanı
meydana çıxmışdır.
Lakin xalq içərisindən
çıxmış görkəmli
musiqiçilərin təkcə
həyatı və yaradıcılıq yolu, milli musiqi mədəniyyətinin
inkişafına onların
bəxş etdikləri
deyil, hətta həmin sənətkarların
bir çoxunun adı lap axır vaxtlara qədər çoxlarına məlum deyildi.
Beləliklə, xalq çalğı
alətlərinin birliyindən
yaranan ansambllar xalqın mənəviyyatına
xəlqilik, millilik hisslərinin aşılanmasında
xüsusi rol oynayır. Bu barədə Mübariz
Quliyev yazır: Azərbaycan xalq çalğı alətləri
ansambllarının çağdaş
durumda inkişaf xüsusiyyətlərindən danışmalı
olsaq, bunu bir neçə aspektdə şərh etməliyik. Öncə kökü çox-çox
qədimlərə və
dərinliklərə gedib
çıxan musiqi folklorumuza, Şərq müdrikliyini özündə
ehtiva edən muğamlarımıza, Dədə
Qorqud əmanəti olan aşıq havalarına üz tutmalı, xalq yaradıcılığı qaynaqlarımızın
tədqiqi, təbliği
və ona münasibət, musiqi dili, musiqidə xəlqilik, sənətkarlıq
məsələlərinə nəzər salmalı, Azərbaycan professional musiqisinin
dünya musiqi mədəniyyəti ilə
qovuşaqda inkişaf
mərhələlərinə aydınlıq gətirməli,
onun hansı bünövrə, zəmin
üzərində dayandığı
barədə söhbət
açmalıyıq.
Onu da xatırladaq
ki, Üzeyir bəy böyük musiqinin tilsiminə düşdüyü ilk çağlardan
xalq yaradıcılığına,
musiqi folkloruna özünəqayıdış, xəlqilik məktəbi, sənət adamında milli ruh tərbiyə
edən qüdrətli
mənbə kimi baxırdı. Məhz buna görə
də xalq musiqisini toplamaq, onun qayda-qanunlarını,
spesifikliyini elmi əsaslarla dərindən
öyrənmək, tədqiq
etmək kimi vacib məsələlərə
ömrünün, yaradıcılığının
bir çox illərini sərf etmişdir. Dahi bəstəkar yaxşı
bilirdi ki, dünya mədəniyyətinin
bütün sənət
korifeyləri məhz milli zəmin üzərində yüksəlmişlər.
Üzeyir bəy musiqi folklorumuzu toplamağın, araşdırmağın
vacibliyini təkrar-təkrar
xatırladarkən bu zəngin sərvətdən
heç də passiv istifadəni, onun üzünü köçürməyi nəzərdə
tutmurdu. O, xalq yaradıcılığı
qaynaqlarından xalqın
arzu və düşüncələrini, həyata
baxışını, sənətkarlıq
sirlərini mənimsəməyi
və bundan yaradıcılıqla faydalanmağı
məsləhət görürdü.
Böyük bəstəkar
yazırdı: Mən
xalqdan hazır nəğmələr almamışam,
yalnız xalq yaradıcılığının əsaslarını öyrənmişəm. Xalqımızın tarixində iki
dövr - orta əsrlər intibah erası və bütün əzabları,
məhrumiyyətləri, müharibələri,
repressiyaları ilə
birlikdə XX əsr qızıl dövrüdür.
Orta əsrlərin cahanşümul
mədəniyyətindən çox deyilib, çox yazılıb.
Bizim yaşadığımız yüzillik
isə Azərbaycan mədəniyyətinin dünyəvi
təkamülə, sivil
xalqların cərgəsinə
qoşulduğu dövrdür.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 5 may.- S. 14.