Azərbaycançılıq
və qədim, çağdaş zərb
musiqi alətləri
Zərb alətlərinin meydana gəlməsi qədim
dövrlərə gedib çıxır. Tədqiqatçılar qeyd edirlər ki, zərb musiqi alətləri
uzaq-uzaq keçmişlərdə, bəşər mədəniyyətinin
yenicə cücərdiyi ibtidai dövrlərdə
yaranmış, əsrlərcə insan həyatını, onun
adət-ənənəsini, ruhunu, zövqünü
müşayiət və əks etdirə-etdirə inkişaf
etmiş, təkmilləşmişdir. Digər
çalğı alətləri ilə müqayisədə zərb
musiqi alətləri çox cüzi dəyişikliklərə
məruz qalmış və əsasən, öz ilkin
quruluşunu qoruyub saxlamışdır.
İlk zərb alətləri məişətlə, mərasimlərlə
işarə (siqnal) vermək zərurətindən
doğmuşdur. Tarixi mənbələr təsdiqləyir ki, zərb
alətlərindən çox-çox qədim zamanlarda
müxtəlif məqsədlər üçün istifadə
edilib. Təbiətin şıltaqlığı
qarşısında aciz qalan əcdadlarımız şər
qüvvələri qorxutmaq, vəhşi heyvanları ovlamaq, eləcə
də, şənliklərdə, dini mərasimlərdə
öz sevinc və istəklərini, həyatda baş verən
real hadisələri cəlbedici ovqatda əks etdirmək
üçün məişət əşyalarından zərb
alətləri kimi istifadə etmişlər.
Gümanımızda yanılmırıqsa, ilkin zərb
alətləri təbiətdən hazır şəkildə
götürülmüş qaya, dağ, ağac
parçaları və məişətdə istifadə edilən
qab-qacaqlar olmuşdur. Qobustanda “Qavalçalan” daşın
tapılması fikrimizi təsdiqləyir.
A.Nəcəfzadə göstərir ki, qavaldaş qədim
zərb alətidir. Onun yaranma tarixi e.ə. Daş
dövrünün Paleolit (ən qədim) mərhələsinə
təsadüf edir. Qobustanda Çınqıldaşın ətəyində
yerləşir. Qobustanda qayaüstü rəsmlər və
yazılar 10-12 min il əvvələ aid edilir. Deməli, 10-12
min il əvvəl bu ərazidə kütləvi rəqslərimizdən
olan yallılarımız qavaldaşın müşayiətilə
ifa edilib.
Qavaldaş aləti birlik simvoludur. Qədim insanlar qavaldaşın ətrafına
toplaşaraq, bayramları, el şənliklərini qeyd edirdilər.
Onlar qavaldaşın müşayiəti ilə rəqs etməyə
xoşlayırdılar.
Qavaldaş alətlərimiz sırasında yeganə
alətdir ki, onu bir yerdən başqa yerə aparmaq
mümkün deyil. Əsrlərin yadigarı qavaldaşı
dinləmək üçün gərək mütləq
Qobustana gedib, orada onu səsləndirərək, qədim alətin
ecazkar səsini dinləmək mümkündür.
Qavaldaşın tərkibi, adından bəlli
olduğu kimi, daşdan və qayadan ibarətdir.
İfaçı hər əlində kiçik daş
parçası tutub qavaldaşı döyəcləməklə
səsləndirir. Alətin səsi qaval kimi cingiltili səsləndiyindən,
onu qavaldaş adlandırıblar. Qədimdə isə alətin
sadəcə “daş alət” və ya “daşla
çalınan alət” adlandığı ehtimal olunur.
Mübariz Quliyev göstərir ki, zərb musiqi alətlərinin
təşəkkül tarixinə nəzər salsaq, hökmən
qonşu Şərq xalqlarının musiqi mədəniyyətinə
yaxın, doğma cəhətlər taparıq.
Bütün musiqi alətləri
kimi zərb musiqi alətlərinin də inkişaf tarixini bu
aspekdə araşdırmalıyıq.
Səsləndirilməsi bilavasitə zərblə-əllə,
şapalaqla, barmaqla, çırtma ilə, çubuqla,
çomaqla və s. ilə icra olunan çalğı alətləri
zərb alətləri sayılır. Xatırladaq ki, zaman
keçdikcə zərb alətlərinin çoxu
unudulmuş, öz funksiyasını itirmiş,
günümüzə gəlib çıxmamışdır.
Zaman keçdikcə, xalqlar sivilzasiya yolu ilə irəlilədikcə,
digər musiqi alətləri kimi zərb alətlərindən
istifadə metodu da məqsədyönlü olmuşdur.
Xüsusilə, orta əsrlərin klassik poeziyasında və
yazılı mənbələrində artıq bu
çalğı alətlərinin adı, harada, hansı məqsədlə
istifadə edilməsi barədə kifayət qədər məlumat
almaq mümkündür. Həmin dövrlərdə
adlarına rast gəldiyimiz zərblə çalınan alətləri,
əsasən, üç qrupa bölmək olar.
I qrup: Təbillərin, eləcə də,nağaraların
bu gün bizə tanış olan növləri-kos və
böyük nağara, qoşanağara, qoltuq nağara,
çubuq nağara, dairəvi dümbək və bu növdən
olan membranlı zərb alətləri.
II qrup: Müxtəlif ölçülərdə olan
laqqutlar, şaxşaxlar, qumrovlar, irili-xırdalı sinclər,
zınqırovlar, kasalar, zənglər, səfail, metaldan,
ağacdan, şüşədən və s.
hazırlanmış, özü əks-səda verən zərblə
çalınan alətlər (idiofonlular).
III qrup: Bu qrupa bilavasitə müxtəlif
ölçülü dəflər: qaraçı dəfi,
zınqırovlu dəf, dumbul, bu gün xanəndələrin
istifadə etdiyi qaval və s. daxildir (idio-membranfonlular).
Zərb alətlərindən çox-çox qədimlərdə,
hələ nəfəsli, simli alətlərin meydana gəlmədiyi
zamanlarda xalq oyun və tamaşalarında geniş istifadə
olunmuşdur. Bəzən belə kütləvi xalq tədbirlərində
musiqini daha əzəmətli səsləndirmək
üçün eyni qrupdan olan iki, üç alətin bir
yerdə səslənməsinə də diqqət
yetirilirmiş. Bizcə, bu ənənə sonralar daha təkmil
ansambların yaranması üçün zəmin olmuşdur.
Milli musiqimizin xarakterik xüsusiyyətlərindən
biri də odur ki, Azərbaycan rəqs musiqisini zərb alətlərinin
müşayiəti olmadan təsəvvür etmək çətindir.
Eləcə də, Azərbaycan xalq musiqi vəznlərinin zərb
alətlərində ritmik ifası bu çalğı alətlərinin
nə qədər böyük rolu olduğunu təsdiqləyir.
Ü.Hacıbəyova görə zərb musiqi alətlərinin
müşayiəti ilə çalınan və oxunan əsərlər
bəhrli musiqinin əsas xarakterini büruzə verir.
Azərbaycan zərb musiqisi poeziyanın klassik
forması ilə də sıx bağlıdır. Sadə,
anlaşıqlı, yumşaq zərb vəznlərinin
yaranmasında qoşmanın, bayatının, gərəylının
və digər şeir formalarının təsiri az
olmamışdır. Hətta əruz vəzninin bəzi bəhrini
ritmik çalarla ifa etmək mümkündür.
A.Nəcəfzadə aşağıdakı qədim zərb
alətləri haqqında məlumatı diqqətə
çatdırır: dairə, dəf, dinqir, qaval və məzhər
(dərviş dəfi) birüzlü zərb alətləridir.
Ə.Hüseyninin verdiyi məlumata görə, dəfdən ən
azı 8 min il əvvəl Azərbaycanda istifadə edilib.
Fikrimizcə, alət 8 min il əvvəl başqa cür, məsələn,
dinqir adlanıb. Dinqir də qavala, dəfə oxşayan zərb
alətidir. Dinqir dilimizin arxaik
sözlərindən olan danqirin təhrif olunmuş
formasıdır. Danqir-keçəl, daz deməkdir. Bildiyimiz
kimi, heyvanın dərisini tüklərdən təmizləyərək
aşılayır, “daz”, “keçəl” hala saldıqdan sonra dəfəbənzər
alətlərin sağanağını tikirdilər. Bu səbəbdən,
aləti də bəzən dinqir (danqir)
adlandırırdılar.
Dəf və dairə ərəb sözləridir. Bu
sözlər dilimizdə çevrə deməkdir. Deməli, dəf
də dairə kimi bütün nöqtələri mərkəzdən
bərabər məsafədə olan qapalı həndəsi
fiqurdur. Ə.Xaqani, N.Gəncəvi, Mücirəddin Beyləqani
(XII), İ.Nəsimi, Həbibi (XV), M.Füzuli (XVI) şeirlərində
dəfi vəsf ediblər.
XVI əsr Təbriz miniatür məktəbinin görkəmli
nümayəndələri Nizaməddin Sultan Məhəmməd,
Ağa Mirək, Mir Seyid Əli, Məhəmmədi, Mirzə Əli
əsərlərində dəfi təsvir edirlər.
Dəf 1931-ci ildə Ü.Hacıbəyli tərəfindən
yaradılan Azərbaycan xalq çalğı alətləri
orkestrinin tərkibinə daxil edilib. 1683-1684-cü illərdə
Azərbaycanda olan alman E.Kempver dairə, dəf və qaval haqda
məlumat verir, onları müqayisə edir, aralarındakı
fərqləri göstərir. Qavaldan əsasən xanəndələr
istifadə edirlər. Yəni qaval Azərbaycanda xanəndəlik
sənətinin inkişafı ilə əlaqədar
yaranıb. Qaval sözü - “qav” (qab) və “al” sözlərinin
birləşməsindən əmələ gəlib. “Qav” məişətdə
istifadə edilən qab və “al” şənlik, yaxud yalançı,
aldadıcı mənalarını bildirir. Hər iki söz
türk sözləridir. Nəticə olaraq, qaval sözü
şənlik aləti (qabı) və ya yalançı alət
(qab) fikrini bildirir.
Qavalla xanəndə oxuduğu mahnıların təsnifatın,
tarın-kamançanın çaldığı rənglərin,
diringilərin, rəqslərin ritmini (vəznini)
çalır. Bu alət xanəndəyə həm də ifa
zamanı ilham verir, onu təbə gətirir.
Məzhərdən əsasən dərvişlər
istifadə etdiyindən, onu bəzən dərviş dəfi də
adlandırırlar. Dərvişlər məzhərdən mövləvi musiqisində dini ayinlərin
icrası zamanı istifadə ediblər. Mövləvi
musiqisinin əsasını sufi şairi Cəlaləddin Rumi
(1207-1273) XIII əsrdə qoyub və məzhərdən həmin
illərdə geniş istifadə olunub.
Məzhər yalnız dini mərasimlərdə istifadə
edildiyindən, sağanağına heç bir zınqrov, metal
halqa, lövhə, çingiltili səslər çıxaran
hissələr taxılmazdı. Alətin sağanağı da
dəfdən fərqli idi və enli hazırlanırdı.
İ.Nəsiminin (XIV əsr) şeirlərində məzhərin
adına tez-tez rast gəlirik. Məzhər ərəbcədən
dilimizə “nail olmaq”, “yetişmə” mənalarında tərcümə
olunur. Sufilər məzhərin müşayiətilə
müxtəlif bədən hərəkətlərilə rəqs
edərək, sanki arzularına yetişmək istəyiblər.
Məzhər alətinin miniatür formasını
İlqar Dağlı hazırlayıb. Dairə, dəf, dinqir,
qaval və məzhər (dərviş dəfi) mahiyyətcə
eyni alətlər olsalar da, istifadə qaydalarına görə
müxtəlifdirlər.
Davul çubuqlarla səsləndirilən zərb alətidir.
Onun adına kültürümüzün zirvəsi olan “Kitabi
Dədə Qorqud” (VII əsr) dastanında rast gəlirik.
Dastandakı adət-ənənələr, bir sıra
tarixi-siyasi hadisələr oğuzların (türklərin)
ibtidai dövrü ilə, yəni III-IV əsrlərlə səsləşir.
Lakin dastanın bəzi boylarının yaranması
eramızdan əvvəlki illərə gedib çıxır.
Deməli, davulun e.ə. yarandığı ehtimal olunur. Həmçinin,
“Dastani Əhməd Hərami” (XIII əsr).
Təbil zərb alətidir, eramızdan əvvəl
yaranıb. “Kitabi Dədə Qorqud” dastanında, Ə.Xaqani,
N.Gəncəvi (XII əsr), Ə.Təbriz, Yusif Məddah (XIV), Fədai, M.Füzuli (XVI əsr),
Məsihi (XVII əsr) kimi klassiklərin şeirlərində təbilin
adına rast gəlirik.
Təbil və kus
qohum alətidir. Təbildən döyüş meydanlarında
hərbi alət kimi istifadə olunub. Təbil ərəb sözüdür,
vurmaq, zərbə mənalarını bildirir.
Orta əsrlərdə növündən
asılı olmayaraq, bütün zərb alətlərinə təbil
deyilirdi. Güclü səsli təbilin dəriləri qurd gönündən hazırlanırdı
və çubuqlarla səsləndirilirdi.
Təbilin rəsmi
Seyran Bədəloğlunundur.
Təbilbaz qeyri-peşəkar zərb
aləti olub. Təbilbazdan Azərbaycanda
XVI-XIX əsrlərdə ovçuluqda
daha geniş istifadə edilib. Alət müasir zərbin kiçik formasında olub. Ovçular təbilbazı
atın yəhərinə
bağlayar, öyrədilmiş
ev quşlarını
yanlarına çağırmaqdan
ötrü aləti səsləndirirdilər. Ov
quşları təbilbazın
səsinə görə
sahiblərinin yerini təyin edir və şikarları ilə bərabər ora uçurdular.
Orta əsrlərdə təbilbazı
bəzən davulumbaz və ya təbləkbaz
da adlandırıblar.
Burada təbii (ərəb), davul (türk) sözləri zərb aləti kimi, baz (fars
sözü) isə bir şeyin həvəskarı, xiridarı
mənasında işlədilib.
Azərbaycan tarixçisi Həsən
bəy Rumlunun “Əhsənüt-təvarix”(“Tarixlərin
ən yaxşısı”)
əsərində XV-XVI əsrlərə
aid belə fakt gətirilir, əsgərlər
döyüşə nəfir,
nağara, təbil və bayraqla gedərdilər, hücum vaxtı kərənay, qələbə vaxtı isə nağara səslənirdi.
“Cahanarayi-Şah İsmayil
Səfəvi” tarixi salnaməsində (1524-cü ildə
başa çatdırılıb)
Şah İsmayılın
yürüşlərində iştirak edən və çağurda (çoğor, çukur) çalmaqları və mahnıları ilə döyüşçüləri ruhlandıran ozanların rolu xüsusi qeyd olunur. Adıçəkilən
salnamənin miniatürlərində
o dövrün real həyat
səhnələri göstərilir,
çəng (təntənəli
rəsmi qəbullar vaxtı), kərənay, gavdum və nəfirin (hərbi döyüşlərdə) təsvirləri
verilir.
Mübariz Quliyev yazır:
musiqi vəznlərinin
ritmik müşayiəti
və solo səslənməsini
qeyri-müəyyən yüksəklikdə
səslər təşkil
edir ki, bunlardan biri bəm, digəri isə zildir. Belə ki, bu
səslərdən birinin
çatışmazlığı zərb musiqisinin effektinə olduqca xətər gətirir. Zərb alətləri musiqisi bəm və zil səslərin
müxtəlif
diapazonda, variantda
imitasiya ilə növbələşməsindən yaranır və ifa zamanı məhz bunlar əsas götürülür.”
Zərb alətləri xalqa
hərbi ruhu, döyüşkənliyi, mübarizliyi
musiqi dili ilə çatdırır.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 9 may.- S.14.