XX
əsrin əvvəllərindəki sosial-tarixi proseslər və
Azərbaycan milli ideyası (azərbaycançılıq)
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranması ərəfəsində ətraf bölgələrdə
- Rusiyada, İranda və Türkiyədə baş verən
tarixi hadisələrin Azərbaycana və bu ölkədə
baş verən proseslərə, o cümlədən, azərbaycançılıq
və türkçülük ideyalarının təşəkkülünə
ciddi təsiri oldu.
Xarici və ölkə tədqiqatçıları
1905-ci ildə Rusiyada baş verən hadisələrin milli
düşüncədə təsiri məsələsini ətraflı
tədqiq etmişlər. Həsən Əzizoğlu bu dövrdəki
hadisələrin azərbaycançılıq və
türkçülüyün vəhdətini gücləndirdiyindən
bəhs edərək, yazır ki, 1905-ci ildə Azərbaycanda
Rusiya müstəmləkəçilik siyasəti
yürüdür milli ideya, dövlətçilik
şüurunu unutdurmağa çalışırdı.
Lakin 1905-ci ildən sonra azərbaycançılıq
türkçülüklə vəhdət təşkil edərək,
Azərbaycanın türk dünyası ilə birliyinə xidmət
etdi. Bu fikri ABŞ tədqiqatçısı Tadeuş
Svyatokoski də təsdiq edir: “1905-ci illərdən sonrakı
dövrdə mətbuatı rahat buraxmayan saysız-hesabsız
məsələlər içərisində ədəbi dil,
çox inadcıl və ziddiyyətlərlə dolu olan diqqət
mərkəzinə çevrildi. Ona görə ki, bu polemika hələ
də cavabı bəlli olmayan, lakin çox mühüm məsələyə-Zaqafqaziya
müsəlmanının milliyyəti məsələsinə
toxunurdu. Həmin vaxt Azərbaycan dövlətçiliyinin
heç bir tarixi ənənəsi yox idi. Millət ideyası
hələ də qeyri-müəyyən və
qarışıq idi. Lakin elə o vaxtlar bir qrupun mövqeyini
təyin edəcək yüksək meyar - Azərbaycan dili və
ədəbiyyatı mövcud idi. Çoxları, xüsusilə
də, ziyalılar özlərinin türklüyünü -
türkdilli xalqlar ailəsinə - qövmə mənsub
olduqlarını açıq-aşkar
vurğulayırdılar. Bu zaman başqa sual doğdu: onlar
özlərinin türklüyünü necə başa
düşürlər? Bundan da maraqlı sual: onlar özlərini
osmanlılara nə dərəcədə (və ya tam dərəcədə)
yaxın hesab etməlidirlər? Azərbaycan ədəbi
dilinin tərəfdarları arasında bir-birinə zidd olan iki
meyil mövcud idi. Yerli əlamətlərə
üstünlük verən azəriçilər (Azərbaycançılıq
tərəfdarları - V.Ö.) və geniş türk
dünyası anlamında başa düşülən
osmanlıpərəstlər.
Bu polemika fars dili təsirindən
azad olduqdan sonra osmanlılaşdırmaya münasibətdə
azəri (azərbaycançılıq - V.Ö.)
özünü dərk etməsinə işarə idi”.
T.Svyatokovski haqlı olaraq XX əsrin əvvəllərində
azərbaycançılığın
türkçülüklə vəhdətdə inkişaf
etdi. Həsən Əzizoğlu bunu bir daha təsdiq edir: “Mən
isə belə hesab edirəm ki, azərbaycançılıq
türk milli düşüncəsi əsasında qurulmuş
milli ideologiyadır. Biz türkəsilli Azərbaycan
xalqıyıq, dilimiz türkəsilli dildir, dinimiz islam, siyasi
durumumuz müstəqil dövlətçilikdir. Azərbaycançılıq
türkçülüyə əsaslanmaqla həm dövlətimizin,
həm də millətimizin ideologiyasıdır. Bunlar
arasında heç bir ziddiyyət yoxdur. Niyə? Ona görə
ki, bizim xalqımızın ideologiyası ilə dövlətimizin
ideologiyası arasında heç bir ziddiyyət yoxdur və
ola da bilməz. Azərbaycançılıq
türkçülükdən, türkçülük isə
Azərbaycan xalqının və onun dövlətçilik
marağından ayrı bir müstəqil ideologiya deyil.
XIX əsrin axırlarında
türkçülük bir neçə türk
ziyalısının çiyinləri üzərində
dirçəlirdi. Onda dünyada siyasi vəziyyət fərqli
idi. Onda türk xalqlarından ancaq “osmanlıların” müstəqil
dövləti var idi. Digər əksər türk xalqları
Rusiya imperiyası tərkibində pis bir vəziyyətdə
qalmışdı. Hətta türkçülüyün
klassikləri ilk əvvəl heç siyasi tələblər
qaldırmağa belə cəhd göstərməyərək,
ancaq mədəni inkişafdan danışırdılar. Bu səbəbdən
bütün türk xalqlarının inkişaf proqramı eyni
idi”.
İndi zəmanə dəyişib.
Hər bir türk xalqı müstəqil dövlətə,
dilə, dinə, siyasi və iqtisadi maraqlara malikdir. Bu gün
türkçülük türk dövlətlərinin tam
miqyaslı siyasi həmrəyliyi, geniş və güzəştli
iqtisadi əlaqələri, mədəniyyətimizin
müştərək inkişafı, dillərimizi tarix boyu
uzaqlaşdıran yolların qısalması, bir-birimizə
qarşı daha anlamlı olmamız deməkdir. Bu səbəbdən
türkçülük bu gün də aktual bir ideologiya kimi
mövcuddur, o, yaşamalı və inkişaf etməlidir.
Türkçülük dedikdə,
mən türklərin özünüdərketmə, maariflənmə,
həmrəylənmə yollarını müəyyənləşdirən
mütəfəkkirlərimizin konsepsiyalarını nəzərdə
tuturam. Türk dilində maariflənmə, yəni orta və
ali təhsilin təşkili, mətbuatın nəşri,
türk dilində dramaturgiya, teatr, opera, operettanın
inkişafı və bunların hamısını türk
xalqlarının mədəni-mənəvi dirçəlişinə
yönəltmək artıq türkçülük idi.
Türk tarixinin tədqiqi, sadəcə olaraq,
türkşünaslıqdırsa, türk tarixi üzərində
xalqın tərbiyələndirilməsi artıq
türkçülükdür. Türk düşüncəsini
və adət-ənənələrini inkişaf etdirmək,
ümumi türk tarixini vahid bir sistem şəklində dərk
etmək, türk xalqları arasında addım-addım dil, mədəniyyət
birliyini inkişaf etdirmək, iqtisadi əlaqələri
güzəştli qurmaq, türk xalqları arasında tam mənəvi
və siyasi həmrəyliyə nail olmaq
türkçülük deməkdir. Rusiyanın ucqar əyalətlərindən
Anadoluya qədər ərazilərdə də məhz bir-birinə
qohum olan türkdilli xalqların yaşaması və vaxtı
ilə bu xalqların bir dövlət tərkibində
yaşadıqları yaddaşlarda bərpa olundu.
Türkçülük mədəni-fəlsəfi
dünyagörüş kimi qiymətləndirilməlidir.
Türkçülük bəlkə də uzun əsrlər
boyu islam düşüncəsinin sıxışdırıb
aradan çıxardığı etnik düşüncə
olmuşdur. Bu türk etnik düşüncəsi, ilk əvvəl,
çoxcəhətli türklərin müştərək qəhrəmanlıq
tarixinə əsaslanır.
Sona xanım Vəliyeva azərbaycançılıq
ideologiyası və Azərbaycan münasibətlərindən
danışarkən, haqlı olaraq 1905-ci ildən sonra dini
birliyin milli birliyə, müsəlmançılığın
azərbaycançılığa çevrildiyini göstərir:
“Azərbaycançılıq ideologiyası ilə Xalq
Cümhuriyyəti hökumətinin qarşılıqlı
münasibətləri belə bir qanunauyğunluğun real
isbatına çevrilmişdir ki, tarixən dövlət
xalqın tarixi düşüncə tərzinə arxalanan
ideologiyanın gücü ilə yaranır. Elə bir
ideologiyanın ki, ayrı-ayrı adamların düşüncə
və duyğularına hakim kəsilən təsəvvürlərin
məcmusunun, onların özlərinin, ailələrinin,
xalqının, Vətəninin sabahı naminə arzu və
diləklərini əks etdirir. İdeologiya dövləti
yaradır, dövlət isə siyasi ideyanı məqsədyönlü
məcraya doğru yönəldir”.
Lakin bu prosesin özünə də
birdən-birə yaranan, necə deyərlər, yoxdan var olan
bir hadisə kimi yanaşmaq sadəlövhlük olardı. Azərbaycançılığın
turançılıq, islam hümbətçiliyi kimi
ideyalardan arınması hansısa fövqəltəbii
qüvvələrin təsiri altında baş verməmişdi.
Filologiya elmləri doktoru Vilayət Quliyev “Ağaoğlular”
kitabına yazdığı geniş həcmli ön sözdə
həmin prosesi görkəmli mütəfəkkir Əhməd
bəy Ağayevin görüşlərindəki təbəddülatın
əsas istiqamətlərini izləməklə maraqlı nəticələrə
gəlmişdir. Müəllif Azərbaycan milli hərəkatının
ilk tədqiqatçılarından olan Mirzə Bala Məmmədzadəyə
istinad edərək, göstərir ki, “Hələ 1905-ci ilə
qədər Azərbaycan cəmiyyətində milli birlikdən
daha çox dini birlik anlayışı üstünlük təşkil
edirdi. Başqa sözlə desək, azərbaycanlılar
özlərini türkdən (millətdən) daha çox
müsəlman (ümmət) kimi tanıyırdılar.”
Tədqiqatçıların
yekdil rəyinə görə, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağayev,
Y.Ağçuraloğlu, İ.Qaspıralı, C.Əfqani,
M.İqbal, Z.B.Göyalp, M.E.Yurdaqul və onlarla
başqalarının irəli sürdükləri
“üç tərzi - siyasət” (“türkləşmək,
islamlaşmaq və müasirləşmək”) doktrinası azərbaycanlıların
milli azadlıq hərəkatı ideyaları üçün
mühüm bir qaynaq idi. XX əsrin əvvəllərində
azərbaycanlıların özünəməxsus təmiz,
sırf yerli xarakter daşıyan dövlətçilik və
millətçilik demokratizm və azərbaycançılıq
(C.Məmmədquluzadə) ideyaları artıq
türkçülük və islamçılığı
da özündə birləşdirərək, yeni bir xətt
götürüb. Azərbaycan müstəqilliyini elan etmək
yoluna keçir demokratik respublika Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ideya mənbəyi azərbaycançılıq,
türkçülük, islamçılıq və
avropaçılıq XX əsrin əvvəllərində
mürəkkəb şəraitdə inkişaf etmişdir.
Professor Əlikram Tağıyev türk xalqlarının
bir-birindən ayrılıqda yaşaması və hər bir
türk dövlətində başqa xalqların da
yaşadığına toxunaraq belə şəraitdə Azərbaycanın
milli ideyasının türkçülüklə azərbaycançılığın
vəhdəti şəraitində inkişaf etdiyini göstərir:
“Belə bir mürəkkəb, tarixi şəraitdə
yaşamaq Azərbaycan türklərinə də qismət
olmuşdur və deməli, bu, qaçılmaz bir həqiqətə
çevrilmişdir. Biz də, şübhəsiz ki, öz
növbəmizdə, bu tarixi reallığa uyğun şəkildə
hərəkət etməli, dövrün və zamanın nəbzini
tutmağı bacarmalıyıq. Belə bir şəraitdə,
şübhəsiz ki, türkçülük ideyaları Azərbaycan
cəmiyyətini vəhdətə və siyasi stabilliyə
doğru apara bilməz. Hərçənd ki, Azərbaycan millətinin
formalaşmasında bu ideyaların, eləcə də,
islamçılıq ideyalarının müstəsna rolu
olmuşdur və onu danmaq millətimizin keçmiş
olduğu tarixi yolu özünün
saxtalaşdırılması demək olardı. Amma
bugünkü reallıq məsələyə daha ayıq
başla yanaşmağı tələb edir. Çünki
bugünkü vahid və bölünməz Azərbaycan
uğrunda gedən mübarizə məhz vahid və
bölünməz Azərbaycan milləti və Azərbaycan
dili körpüsündən keçir. Biz Azərbaycanın
sinirləri daxilində olan bütün soyköklərin vahid
milli zəmində monolit birliyinə nail olmalıyıq. Buna
isə yalnız və yalnız azərbaycançılıq
ideyalarının inkişaf etdirilməsi və şüurlara
yeridilməsi vasitəsilə nail olmaq mümkündür”.
Azərbaycanda azərbaycançılığın
milli ideyadan dövlətçilik ideologiyasına çevrilməsində
müstəsna rolu olmuş Ulu Öndər Heydər Əliyev
azərbaycanlı olması ilə fəxr edirdi. Professor
Qoşqar Əliyev Ulu Öndərin yüksək keyfiyyətlərindən
bəhs edərək yazmışdır: “Heydər Əliyev
intellektli xalq düşüncəsinin, milli təfəkkürümüzün
qaynaqlarından bəhrələnən, daha mürəkkəb,
dinamik reallıqlarımızın mənimsənilməsi və
dərkinin qüdrətli fenomeni, dərin fəlsəfi
düşüncələrin nəticəsi, siyasətçi
şəxsiyyətinin özünütəsdiqinin vacib vasitəsidir.
Heydər Əliyev təfəkkürü ətrafda baş verən
ən mürəkkəb və ən ziddiyyətli sosial-siyasi
hadisələrin mahiyyətinə nüfuz etmək, bunlara
vaxtında və çevik reaksiya vermək qabiliyyətinin
bariz nümunəsidir”.
Vahid
Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2012.- 15 may.- S.14.