Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətini yetişdirən
şərait (Birinci Dünya
müharibəsi) və azərbaycançılıq
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yaranmasından bir qədər
əvvəlki dövr - Birinci Dünya müharibəsi illəri
milli ideyaların ən qızğın axtarış illəri
oldu. Bu dövrdə artıq Osmanlı imperiyası
dağılmaq ərəfəsində idi, Rusiyada oktyabr
çevrilişi baş verdi, İranda kommunist hərəkatı
gücləndi, hətta Gilanda “sovet respublikası” elan edildi.
Bütün türk və müsəlman
dünyasını birləşdirmək məqsədi güdən
pantürkizm, turançılıq, panislamizmlə
yanaşı, ayrı-ayrı dövlət və milli maraq güdən milli ideyalar
axtarışı da davam
edirdi. Sona xanım Vəliyeva çox dəyərli
tədqiqat əsərində - “Azərbaycançılıq milli ideologiya və ədəbi-estetik
təlim kimi” monoqrafiyasında bu dövrdə pantürkizm,
turançılıq, panislamizm və azərbaycançılıq
ideyasının qarşılıqlı münasibətlərinə
aydınlıq gətirmişdir. S.Vəliyeva
yazır ki, Türkiyənin özündə
qurtuluş savaşı
başlamış, böyük bir vətənpərvərlik nümunəsi
göstərməklə, müasir
qüdrətli türk dövlətinin əsasını
qoymuş Mustafa Kamal Atatürkün özü də həmin dövrdə
turançılığa laqeyd mövqe tutur və türk
millətinin nicatını turançılıqda
axtarmağın əleyhinə çıxışlar edirdi. Əsasını qoyduğu
Cümhuriyyət-Xalq Partiyasının 1917-ci ildəki I
qurultayında Atatürk pantürkizm
əleyhinə çıxış edərək, bildirirdi ki, “bütün türklərin bir
dövlətdə birləşdirilməsi həyata
keçməz bir məsələdir. Tarixi təcrübə
göstərir ki, panislamizm,
yaxud pantürkizm
müvəffəqiyyət qazana bilməz.”
Böyük Millət Məclisindəki
çıxışlarından birində də, o, 1921-ci ildə həmin fikrini
müdafiə etmişdir. 1919-cu ildə
ABŞ generalı Harbolda göndərdiyi
“Hüququ müdafiə cəmiyyətinin
memorandumunda” isə pantürkizmə
zərərli bir ideologiya
kimi baxdığını bildirmişdir. Məhz bu
münasibətin nəticəsi idi ki, CHP-nin (Xalq
Respublika Partiyasının) 1935-ci ildə
qəbul etdiyi proqramında millətə
belə bir tərif verilmişdir:
“Millət-siyasi və ictimai birlik olub, dil,
mədəniyyət və ideyaca
bağlı olan həmvətənlərin
birləşməsidir.”
Azərbaycanda Atatürkdən əvvəllər
də, onunla bir
dövrdə də həmin mövqedə dayanan
azərbaycançılar az
olmamışdır. Yusif Vəzir Çəmənzəminli
turançılığın uğur qazana bilməyəcəyini qeyd
etmiş və onu
Krım turançılarının timsalında belə ifadə
etmişdir: “İsmayıl bəyin
(Qaspıralı) işdə, dildə, fikirdə birlik şüarı Krımda kəndisinə
hazırkı halda bir
çox tərəfdar deyil,
əleyhdar qazanmışdır... O Turan
fikrini təqib etməklə nəinki
krımlıları Turanla birləşdirə
bildi, bəlkə onları tatarlıqdan da uzaqlaşdırdı. Bunun
üçün “Tərcüman” qəzetəsi
əvəzinə “Millət” qəzetəsi
çıxdı”.
Bu
dövrdə bəzi ziyalılar türkçülük,
islamçılıq və azərbaycançılıq
arasında mütərəddid mövqedə qalsa
belə, hələ 1911-14-cü illərdə “azərbaycanlı”
termini işlənir və onların digər
türk-tatar qövmlərindən fərqi
vurğulanır. S.Vəliyeva daha sonra göstərir ki, azərbaycançılıq
ideyası, əslində, ondan əvvəl
də mövcud idi. Hələ
1891-ci ildə M.Şahtaxtlı “Kaspi” qəzetində
belə bir məqalə çap
etdirmişdir: “Zaqafqaziya
müsəlmanlarını necə adlandırmalı?” O öz sualına özü cavab verərək
yazırdı ki, bu
xalqı “azərbaycanlı”, dillərini də “Azərbaycan dili” adlandırmaq yaxşı olar.
1892-ci ildə K.Ünsizadə “Azərbaycan” adlı bir qəzet nəşr etməyə səy
göstərmişdisə də, ona nail ola bilməmişdi. Çünki çar
üsul-idarəsinə və ermənilərə
xalqın “tatar”, “musulmanin”
adlandırılması daha sərfəli idi. Onların ardınca bolşeviklər də
“Azərbaycan” sözündən qorxmuş
və milli mənlik şüurunun
formalaşıb beynəlmiləlçiliyi üstələyəcəyindən
ehtiyat etmişlər. Beynəlxalq
imperializm də çarizmin
bu siyasətini dəstəkləmişdi.
İngilislər Bakıya daxil olarkən onlar da “Azərbaycan” sözünü işlətməyə xəsisliklə
yanaşmışlar. 1903-cü ildə Tiflisdə görkəmli
ədəbiyyatşünas F.B.Köçərlinin (1863-1920) rus dilində “Azərbaycan ədəbiyyatı”
kitabı çap olundu.
Məmmədəli Tərbiyətin “Daneşməndane-Azərbaycan”
kitabını da buraya
əlavə etmiş olsaq,
görərik ki, “Azərbaycan
ideyası”nın tarixi kökləri qədimdir.
Milli kimlik sualları açıq şəkildə
mətbuatda verilən və insanların fikrini
məşğul etdiyi vaxtdan
(bu baxımdan 1890-cı ildə “Kəşkül”
qəzetində dərc olunmuş “Azərbaycanlı”
felyetonu və Cəlil Məmmədquluzadənin
məşhur “Azərbaycan” felyetonu
kütləvi şüurun milliləşməsində
dönüş nöqtələri kimi qeyd edilməyə layiqdir -S.V.) azərbaycançılıq
məsələsinin meydana
çıxması labüd olurdu.
Beləliklə,
XX əsrin əvvəllərində yaşamış və fəaliyyət
göstərmiş qabaqcıl ictimai xadimlər,
yaradıcı ziyalılar yeni dövrdə,
nəinki Azərbaycan xalqının milli
özünüdərkində həlledici rol
oynamış, həmçinin, artıq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti qurularkən millətin özünü, əsil-nəsəbini,
görkəmli adamlarını tanımasına, milli idarəçiliyi də milli
məfkurənin başlıca təzahür forması kimi qəbul etməsinə nail
olmuşdular.
Misal üçün, Y.V.Çəmənzəminli
1918-ci ildə “Biz kimik
və istədiyimiz nədir?” adlı məqaləsində
yazırdı: “Azərbaycan çox davalar və çox millətlər
görüb və hələ də həyatımıza
bir təsir buraxmamış olmayıb.
Hal-hazırda biz tarixi
pillələrdən keçib, min qovğa görəndən
sonra uyuşub sabit bir şəkil
almışıq. Böyük türk millətinin bir
şöbəsini təşkil eləyirik. Millətə
məxsus bir çox
amillərə dəxi malikik: ayrıca dilimiz, adət və qaidəmiz və ədəbiyyatımız
var. Əsrlərlə rəyasətpərvər
hakim dairələr tapdağı olan xalqımız həmişə mədəni
həyatında davam edib,
milli simasını itirməyib. Hətta
İranın cazib nəfsləri, rusluğun dəhşətli zərbələri
türklüyümüzü məhv edə
bilmədi: şirin dilimiz
və ədəbiyyatımız salamat
qaldı.”
Yusif Vəzir həmin
məqaləsində milli idarəçiliyin
vacibliyi məsələsinə toxunaraq yazırdı: “Dünyada
hər bir millətin xoşbəxt
yaşamasına səbəb ancaq o millətin öz milli idarəsi ola bilər.
Milli idarə də milli
torpaqda, yəni müəyyən bir ölkədə bərqərar ola bilər”.
Politoloq X.İbrahimli XX əsrin əvvəllərində
milli ideya
axtarışlarına toxunarkən türkçülük,
azərbaycançılıq və millətçilik
ideyalarının bütöv Azərbaycan
idealına xidmət etdiyini göstərir:
“XIX və XX əsrlərdə Azərbaycan xalqının
apardığı mübarizə məmləkətin
üçdə birini - Şimali
Azərbaycanı öz müstəqilliyinə
qovuşdurdu. Heç
şübhəsiz, şimalın müstəqilliyi bütöv Azərbaycan mədəniyyətinin
məhsuludur.
Bütöv
Azərbaycan başdan-başa türk ruhunun, dilinin, mədəniyyətinin, dövlətçilik
ənənəsinin hakim olduğu
tarixi, kulturoloji, siyasi məkandır. Ərdəbillə
Bakı arasındakı fərq Bakı ilə Şəki
arasındakı fərq qədərdir (məsafə nəzərdə
tutulmur). “Dədə Qorqud”,
“Koroğlu”, sufilik, hürufilik fəlsəfəsi
və s. bütöv
Azərbaycan hadisələridir. Dil, etnos, daha əzəl və
doğal olduğundan milli bütövlüyün
əsas təməlləri sayılır. Bu
baxımdan türkçülük cənub
və şimal üçün
birinci birləşdirici amildir.
Siyasi türkçülüyün gəlişməsi
üçün fəlsəfi, tarixi və kulturoloji türkçülüyün dərk edilməsi,
həm də gəlişməsi başlıca şərtdir. Əks-təqdirdə
bütövlüyə aparan doğal yollar bağlı
olaraq qalacaq. Türkçülüyün dərki və
kütləviləşməsi İranda fars və türk seçiminin, ayrılığının, fərqinin
təsdiqidir. Türkçülük cənubla
şimalı bağlamaqla yanaşı, İranda farsla türkün tarixi, coğrafi, mədəni, etnik
sınırlarını müəyyənləşdirir”.
Azərbaycançılıq
19-cu əsrin sonlarında milli kültür hərəkatından
qaynaqlanıb, 20-ci əsrin əvvəllərində milli qurtuluş müstəvisinə
keçdi və 1918-ci ilin
18 mayında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
idealını gerçəkləşdirdi. 27 aprel
istilası ilə AXC faktiki və hüquqi müstəqilliyini itirsə də,
Azərbaycan SSR kimi formal
da olsa, müstəqil
qaldı (öz atributlarıyla). Deformasiya ilə üzləşməsinə baxmayaraq, sovet dövrünün Azərbaycan mədəniyyəti
məhz əsrin əvvəllərindəki milli
mədəniyyətin varisi idi. Bir dəfə milli müstəqillik siyasi
idealdan doğan bu mədəniyyət hər cür
təzyiqlərə baxmayaraq, bütün 20-ci əsr boyu
həmin şərəfli tarixi hadisəni
təkrar etmək gücünü
mühafizə edə bilmişdi. Bunu 1991-ci ildə zaman təsdiq
etdi. Yaxşı ki, milli müstəqilliyin itirilməsi ilə
yanaşı, tarixi, kulturoloji,
coğrafi, siyasi məna
kəsb edən, beynəlxalq hüquq
subyektinə çevrilən Azərbaycan adı itirilmədi. Arxada ayrı-ayrı xanlıqlardan (sonra quberniyalardan) ibarət
olan məmləkətin vahid
dövlət şəklində iki il deyil, 70 ildən çox mövcudluğu tarixi var idi.
Bu, çox önəmli,
həm də qədərincə dəyərləndirilməli
amildir.
Əsas hədəfi Bütöv Azərbaycan olan
Azərbaycançılığın şimal
və cənubda şəkil fərqləri var.
Belə ki, şimalda
Azərbaycançılıq unitarlığı hədəf
götürürsə, cənubda ayrılmanı, yəni türk-fars seçimini hədəf
götürür. Fərqli
düşüncədə Azərbaycan vəhdətinə yer yoxdur.
Millətçilik “İran milləti” konqlomerat
“sovet milləti” anlayışının astar üzüdür.
Hazırda İranda bir-birinə ekvivalent (kəmiyyətcə) iki
millət yaşayır: türk, fars. İranın hazırkı etnosiyasi mənzərəsi sovetlər dövrünün Çexoslovakiyasını
xatırladır. Mədəni cəhətdən
(həmçinin, etnik baxımdan da) çox yaxın qohum olan çex
və slovaklar kommunist
rejimi çökən kimi
dərhal ayrılıb öz milli xanələrinə çəkildilər.
İran da labüdən
bu tarixi gerçəkliklə
üz-üzə dayanacaq.
Türkçülük və Azərbaycançılıq
Azərbaycan millətçiliyinin bünövrəsində
dayanır. Millətçilik dövlətçilik şüurudur, siyasi prosesdir. Onsuz milli istiqlaliyyət qazanılmır,
qazanıldığı təqdirdə isə tez
itirilir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 16 may.- S. 14.