Əlimərdan
bəy Topçubaşov və azərbaycançılıq
ideyası
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradıcılarından və liderlərindən biri Əlimərdan
bəy Topçubaşov azərbaycançılıq
ideyasının gerçəkləşməsində və
inkişafında xidməti olan bir şəxsiyyətdir. Ulu
Öndər Heydər Əliyev üçüncü minillik
münasibətilə Azərbaycan xalqına müraciətində
demişdir: “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti az yaşasa da,
xalqımızda azadlıq, müstəqillik fikirlərini daha
da gücləndirmiş oldu. Bu cümhuriyyətin
yaradılmasında müstəsna xidmətləri olan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Fətəli xan Xoyski, Həsən bəy
Ağayev, Nəsib bəy Usubbəyov, Mehdi bəy Hacınski,
Məmməd Yusif Cəfərov, Xudadat bəy Rəfibəyov,
Əkbər ağa Şeyxülislamov, Teymur bəy Makinski, Səməd
bəy Mehmandarov, Əli ağa Şıxlinski, Sultan Məcid
Qənizadə, Xəlil bəy Xasməmmədov, Əhməd
bəy Pepinov, Şəfi bəy Rüstəmbəyov kimi
görkəmli ictimai xadimlərin xatirəsini qədirbilən
Azərbaycan xalqı bu gün də böyük ehtiram hissi ilə
yad edir”.
Sona xanım Vəliyeva yazır ki, “Azərbaycançılıq
ideyasını ilk dəfə rəsmi dövlət ideyası
kimi siyasət fəaliyyəti səhnəsinə
çıxaran Məmməd Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Nəsib bəy Usubbəyli
olmuşlar. Siyasi həyatda baş verən bu yenilik həmin
dövrdə ictimai fikir xadimləri tərəfindən də
dəstəklənmişdi”.
Y.V.Çəmənzəminli o zamanlar nəşr edilən
qəzet və jurnallarda Azərbaycan mövzusunun baş məsələyə
çevirmək zərurətini qeyd edərək
yazırdı: “Hansı məcmuə çıxmağa
başlarsa, ümumi islam aləminə aid şeylər yazar.
Halbuki birinci bizi həvəsləndirən məsələ Azərbaycanımız
gərək olsun. Onun üçün milli məcmuə
başdan-başa Azərbaycan ilə doldurulmalıdır. Bərəkət
versin ki, tariximiz, ədəbiyyatımız, teatr və
musiqimiz və başqa mədəni məhsullarımız
çox-çox var. Bunlara aid yazılsa, həm
özümüz özümüzü, həm də əcnəbilər
bizi tanıyırlar. Və Avropa mədəniyyətinə də
millətimizin, təbii ki, ehtiyacı var. Amma bu yolda heç nə
yazılmır. Yazmalı,
yazdırmalı, tərcümə etməli, yeni
şeylər vücuda gətirilməlidir”.
Həsən Əzizoğlu
müstəqil Azərbaycan ideyasının inkişafında Əlimərdan
bəy Topçubaşovun rolu
haqqında yazır: “Müasir
Azərbaycan tarixinin ən coşqun
və maraqlı dövrlərindən birini
- 1905-ci il hadisələrini və sonralar birinci dumaya müstəqil Azərbaycan
ideyasının meydana
çıxmasında müəyyən rol
oynayacaq 1906-cı il
seçkiləri dövrünü əhatə
edən mətbuat materiallarının izlənilməsi Əlimərdan
bəy Topçubaşovun şəxsiyyəti
və ictimai-siyasi fəaliyyətinin ilk dövrlərində gördüyü
işlər barədə mühüm
faktların üzə çıxarılmasına xidmət edir.
Sovet dövrü tədqiqatlarında və nəşrlərində
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti və onun rəhbərləri haqqında tarixi həqiqətləri əks etdirən heç bir məlumat
verilməmiş, onların adları heç
bir ensiklopediyada
çəkilməmişdir. Buna görə
də hazırda Əlimərdan bəy Topçubaşov
kimi şəxsiyyətlər haqqında
aparılan bütün axtarışların
böyük əhəmiyyəti
vardır”.
Filologiya elmləri doktoru A.Gəngərli Əlimərdan bəy Topçubaşovun türkçülük
ideologiyasının banilərindən olan
İsmayıl bəy Qasprinski ilə
sıx əlaqəsindən bəhs etmişdir:
“İsmayıl bəy Qasprinski uzun illər
yaxından tanıdığı, əməkdaşlıq etdiyi Azərbaycan ziyalılarından biri Əlimərdan bəy Topçubaşov
idi. Bu gün də hələ də ətraflı
tədqiq edilməmiş, öyrənilməmiş olsa da, Əlimərdan bəy
Topçubaşov XIX yüzilin
sonlarından başlayaraq Azərbaycan
türklərinin ictimai-siyasi həyatında
mühüm rol
oynamış liderlərdən, İsmayıl bəy Qasprinski isə elə həmin mərhələdə
Rusiya türklərinin ən nüfuzlu, sevilən liderlərindən idi. Tale elə gətirmişdi
ki, bu iki
lider Rusiya müsəlmanlarının
taleyi ilə bağlı məsələlərdə
dəfələrlə görüşərək, müzakirələr
aparırdılar. Hər şeydən əvvəl,
Əlimərdan bəy Topçubaşov Həsən
bəy Zərdabinin kürəkəni idi
və çox ehtimal ki, İsmayıl bəyin onunla
ilk tanışlığında bu amil də az rol
oynamamışdı. Bu gün
arxivlərdə saxlanan İsmayıl bəy
Qasprinskinin, Həsən bəy Zərdabinin
və Əlimərdan bəy Topçubaşovun
birlikdə çəkilmiş şəkli mühüm
tarixi sənəd kimi
əhəmiyyətə malikdir.
Mənbələr göstərir
ki, hələ 80-cı illərdən başlayaraq İsmayıl bu
Qasprinski onunla müntəzəm
əlaqə saxlamış, görüşmüş,
məktublaşmışlar. Məsələn, 1893-cü ildə
yazdığı bir məktubunda Əlimərdan
bəyə “Tərcüman” qəzetinin məqsədlərini
anlatması xeyli maraqlıdır.
1905-ci ildə
İsmayıl bəy Qasprinski Əlimərdan
bəyi “qardaşım!” adlandırır, onu
“ciddi surətdə sevdiyini”
etiraf edirdi. Əlimərdan
bəy Topçubaşovla İsmayıl bəy
Qasprinsikini bir çox vacib məqamlar
birləşdirirdi, Əlimərdan bəy Topçubaşov
da mətbuat sahəsində
çalışırdı, müsəlman “Kaspi”sinin başında dayanırdı. Daha sonra “Həyat”ın rəhbərlərindən
olmuşdu. Həsən bəyin “Əkinçi”ni
hansı əzab-əziyyətlə nəşr etməsinin şahidi olmuşdu. Bu fəaliyyəti zamanı o
daim “Tərcüman” qəzetinin və
İsmayıl bəyin xidmətlərini dəyərincə
qiymətləndirmişdi.
Hələ 1893-cu ildə “Tərcüman”
qəzetinin 10 illik yubileyi
qeyd edilərkən bu
məsələyə qayğı ilə, diqqətlə yanaşanlardan biri Əlimərdan
bəy Topçubaşov idi.
Bundan dolayı, hər yerdə bir şadyanalıq vaqe olmuşdur. Hər yerdən “Tərcüman”
idarəsinə bəxşişlər, təbriklər və
hədiyyələr göndərilirdi. Yadımdadır ki, o vaxt
mən Tiflisdə olurdum, bu
məqsəd ilə Tiflisdən Bakıya gəldim, burada bir məbləğ
cəm edib bir hədiyyə
alaraq “Tərcüman” idarəsinə
göndərdik.
Əlimərdan bəy Topçubaşovun naşiri
olduğu “Həyat” qəzeti əslində
“Tərcüman” qəzetinin varislərindən biri
idi. “Həyat” qəzeti hələ nəşrə
başlamazdan əvvəl, onun
nəşrinə icazə alındığı “Tərcüman”
qəzeti sevinclə oxuculara xəbər vermişdi. “Məmnuniyyətlə öz oxucularımıza xəbər veririk ki, “Kaspi”
qəzetinin redaktor-naşiri Əlimərdan
bəy Topçubaşov Bakıda “Həyat”
adlı qəzetin nəşrinə icazə alıb. Topçubaşov Bakıda “Həyat” adlı qəzetin
nəşrinə icazə alıb. Bu, bizim dildə üçüncü
qəzetdi”.
Bir
və keçmiş, “Tərcüman” qəzetinin,
demək olar ki, bütün nömrələrində “Həyat”
qəzetinin redaksiya heyəti əhatə
edəcəyi məsələlər barədə qəzet nəşrə
başladıqdan sonra isə hər
nömrədə ona istinadən
maraqlı materiallar dərc olunurdu. Bütün
bunlar, ilk növbədə,
Əlimərdan bəy Topçubaşovun
və “Həyat”ın başında dayananların şəxsiyyətinə,
qəzetin tutduğu yola
böyük ehtiramdan doğmuşdu. “Həyat”dan öncə də Əlimərdan
bəy Topçubaşovun redaktor-naşiri
olduğu “Kaspi”yə abunə barədə
“Tərcüman” qəzeti müntəzəm elanlar
dərc edirdi.
Əlimərdan
bəy Topçubaşov naşiri
olduğu “Həyat” qəzetinin bir illik komplektini
nəfis şəkildə cildlədərək, Rusiya müsəlmanlarının
toplantıları münasibəti ilə müntəzəm materiallar dərc edirdi ki, həmin toplantılarda İsmayıl bəy
Qasprinski, bir qayda olaraq, aparıcı
mövqedə dayanırdı. “Müsəlmanların mərhum
İsmayıl bəyi necə sevdiklərini müsəlmanların
qurultaylarında görmək olurdu ki, orada həmişə
aparıcı rol oynayırdı”.
Bunu da Əlimərdan bəy Topçubaşov
yazırdı və bu mülahizələr
onun uzun illər
dönə-dönə İsmayıl bəy Qasprinski
ilə birlikdə olmasından sonra qələmə
alınmışdı.
Rusiya müsəlmanlarının
toplantılarında mübağiləsiz demək olar ki, ən parlaq iki sima
daim seçilirdi, onlardan birincisi
İsmayıl bəy Qasprinski, ikincisi Əlimərdan bəy Topçubaşov
idi. Onların iş birliyi daha artıq bu
toplantılar çərçivəsində özünü
göstərirdi. Öz dərin savadı
ilə Əlimərdan bəy Topçubaşov
Rusiya müsəlmanları liderlərinin
dərin etimadını qazanmışdı və təsadüfi
deyil ki, 1905-ci il inqilabından sonra Rusiya müsəlmanları üçün
bir siyasi təşkilat
yaratmaq zərurəti ortaya
çıxanda, məhz Əlimərdan bəy Topçubaşov
bu siyasi ittifaqın -
“İttifaqi-müslimin”in
sədri seçilmişdi. Bu
toplantıda Azərbaycan türklərindən doktor
Qara bəy Qarabəyov və doktor Əbdülxalıq Axundov
da iştirak edirdilər.
Ümumiyyətlə, İsmayıl bəy Qasprinski
və Əlimərdan bəy Topçubaşov
daim Rusiya müsəlmanlarının
toplantılarında rəyasət heyətinə daxil olurdular.
Toplantıların bəzilərinə Əlimərdan bəy Topçubaşov, bəzilərinə isə
İsmayıl bəy sədrlik edirdi. Məhz
Əlimərdan bəy Topçubaşovun
təklifi ilə Rusiya müsəlmanları
arasında sünni-şiə ixtilafları aradan
qaldırılmışdı.
Əlimərdan bəy Topçubaşov, eyni zamanda, ikinci Dumada müsəlman heyətinin rəhbəri idi. Bu da
onun üzərinə daha
böyük məsuliyyət
buraxmış olurdu”.
Mövsüm
Əliyev Ə.Topçubaşov
haqqında yazır: “1918-ci il mayın 28-də
Azərbaycan Demokratik Respublikası elan olundu. Əlimərdan
bəy Topçubaşov həmin ilin avqust ayında heç bir partiyaya mənsub olmayan,
bitərəf X.F.Xoyskinin baş
nazir olduğu ikinci kabinədə xarici
işlər naziri vəzifəsinə
təyin olunmuş və həmin ayda Gəncədən Türkiyəyə
göndərilmişdir. Həmin ilin noyabr ayında Ə.Topçubaşovun
İstanbulda “Azərbaycanın təşəkkülü”
adlı kitabı çapdan
çıxmışdır. Bu, Azərbaycan
torpağı haqqında XX əsrdə azərbaycanlı
müəllif tərəfindən yazılmış ilk əsəridir. O, Türkiyədə olan zaman 1918-ci il dekabrın 7-də Bakıda təntənəli
surətdə açılmış Azərbaycan parlamentinə
sədr seçilmişdir. Lakin Topçubaşov
Bakıda olmadığı üçün
bu vəzifəni onun müavini doktor Həsənbəy
Ağayev (1875-1920) icra
etmişdir. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, 1920-ci il
üçün Azərbaycan
Respublikasının təqvim-ünvanının dördüncü hissəsinin 2-ci səhifəsindən
məlum olur ki, Əlimərdan
bəy Topçubaşov 1917-ci il fevral-burjua
inqilabından sonra heç
bir partiyaya mənsub
olmamış, bitərəf olmuşdur.
Ə.Topçubaşov
İstanbulda ikən, 1919-cu ildə
açılacaq Versal sülh
konfransında iştirak etmək üçün Parisə yola
düşən Azərbaycan Respublikası nümayəndəliyinin
rəhbəri təyin edildiyi barədə
Bakıdan göstəriş alır. Nümayəndəlik ancaq 3 aydan sonra
1919-cu ilin martında çox
çətinliklə Parisə gəlib çata
bilmişdir.
Azərbaycan nümayəndəliyinin
1919-cu ildə açılmış Paris
sülh konfransı ərəfəsində
Fransanın paytaxtında çap etdirdiyi kitablar o dövrdə böyük
əhəmiyyət kəsb edirdi.
Ə.Topçubaşovun
Parisdə böyük elmi
əhəmiyyətə malik arxivi qalmışdır. Həmin arxivi Azərbaycana gətirmək olduqca vacib məsələdir.
Öz dövrünün görkəmli siyasi və ictimai xadimi, alimi və vəkili
olan Əlimərdan bəy Topçubaşov
1934-cü il noyabrın 8-də Parisin Sen-Deni rayonunda vəfat etmişdir.
O, XX əsr Fransa-Azərbaycan ədəbi və siyasi əlaqələrinin əsasını qoyan ilk şəxsiyyətlərdən
biri idi. Məhz bu baxımdan Əlimərdan bəy Topçubaşov
yaradıcılığı böyük
tədiqaqata layiqdir”.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 23 may.- S.14.