Nəsibbəy
Yusifbəyli və azərbaycançılıq ideyası
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin liderlərindən biri
Nəsib bəy Yusifbəyli azərbaycançılığın
inkişafında xidməti olan milli ziyalı və xadimlərimizdən biridir. Tədqiqatçı Mövsüm
Əliyev Nəsib bəy Yusifbəylinin ömür
yolu haqqında belə yazır: “Orta təhsilini Gəncə klassik
gimnaziyasında başa
çatdırdıqdan sonra Nəsib bəy
Yusifbəyli 1902-ci ildə Odessa Universitetinin hüquq
fakültəsinə daxil olmuş,
birinci rus inqilabı ərəfəsində
siyasi fəaliyyətə
başlamışdır.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin liderlərindən biri
Nəsib bəy Yusifbəyli azərbaycançılığın
inkişafında xidməti olan milli ziyalı və xadimlərimizdən biridir. Tədqiqatçı Mövsüm
Əliyev Nəsib bəy Yusifbəylinin ömür
yolu haqqında belə yazır: “Orta təhsilini Gəncə klassik
gimnaziyasında başa
çatdırdıqdan sonra Nəsib bəy
Yusifbəyli 1902-ci ildə Odessa Universitetinin hüquq
fakültəsinə daxil olmuş,
birinci rus inqilabı ərəfəsində
siyasi fəaliyyətə
başlamışdır.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin liderlərindən biri
Nəsib bəy Yusifbəyli azərbaycançılığın
inkişafında xidməti olan milli ziyalı və xadimlərimizdən biridir. Tədqiqatçı Mövsüm
Əliyev Nəsib bəy Yusifbəylinin ömür
yolu haqqında belə yazır: “Orta təhsilini Gəncə klassik
gimnaziyasında başa
çatdırdıqdan sonra Nəsib bəy
Yusifbəyli 1902-ci ildə Odessa Universitetinin hüquq
fakültəsinə daxil olmuş,
birinci rus inqilabı ərəfəsində
siyasi fəaliyyətə
başlamışdır. O, universitetdə azərbaycanlı tələbələr
tərəfindən yaradılan Azərbaycan Həmyerlilər
Təşkilatının başçılarından biri idi. Bu
təşkilatın rəhbərlərinin 1904-cü ildə
çəkilmiş fotoşəklində biz
Nəriman Nərimanov, Xosrovbəy Sultanov,
Şahmalıyev qardaşları və başqa
şəxslərlə yanaşı, Nəsib bəy Yusifbəylini
də görürük.
Tələbələrin
inqilabi mübarizəsindən qorxuya düşən çar
hökuməti 1907-ci ildə Odessa Universitetini müvəqqəti
bağladıqdan sonra Nəsib bəy
Yusifbəyli Krımın Bağçasaray
şəhərinə köçmüş
və orada görkəmli siyasi
və ictimai xadim
İsmayılbəy Qaspıralının redaktor olduğu “Tərcüman”
qəzetində məqalələrlə çıxış
etməyə başlamışdır. O, İsmayılbəyin
qızı Şəfiqə Sultan
xanım Qaspıralı ilə ailə həyatı qurmuş və bir müddət
bu şəhərdə
yaşamışdır. Nəsib bəy Yusifbəyli həmin
illərdə Azərbaycan dramaturqlarının əsərlərini
Bağçasarayda tamaşaya
qoymuş, özü
də əsas rollarda
çıxış etmişdir. “Tərcüman” qəzetinin 13 yanvar
1907-ci il tarixli
nömrəsində Bağçasaray
şəhər teatr həvəskarları
tərəfindən Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Dağılan tifaq”
faciəsinin tamaşaya qoyulduğu
Nəcəfbəy rolunu Nəsibbəyin
oynadığı xəbər verilir.
Həmin qəzetdə verilən məlumatlardan
aydın olur ki,
N.Yusifbəyli o illərdə görkəmli
Azərbaycan ədəbiyyatşünası F.Köçərlinin
“Azərbaycan ədəbiyyatı” və Hüseyn
Əfəndi Qayıbovun “Azərbaycanda məşhur olan şüaranın əşarına məcmuədir”
adlı əsərlərin Bağçasaray
şəhərində çap
olunması üçün çox çalışmışdır. Lakin naməlum səbəblər üzündən
bu məsələ baş
tutmamışdır. Ümumiyyətlə, Nəsib bəy XX əsr
Azərbaycan-Krım ədəbi-mədəni əlaqələrinin
əsasını qoyanlardan biridir”.
Aybəniz Kəngərli Nəsib
bəy Yusifbəylinin İsmayıl bəy Qaspıralı ilə
əlaqəsindən bəhs edərək yazır: “Güman etmək olar ki, Nəsib bəyi də İsmayıl bəy
Qaspıralı ailəsi ilə Nəriman Nərimanov
tanış etmişdir. Universitetdəki siyasi fəallıq hökuməti qorxuya salmış, bir
müddət hökumət Odessa Universtitetini müvəqqəti
bağlamalı olmuşdur. Sonra Nəsib bəy təhsilini Xarkov Universtitetinin hüquq fakültəsində davam
etdirmək istəsə də, universtiteti
yarımçıq atmalı olmuşdur.
1907-ci ilin
sonlarına doğru Bağçasaraya
gəlmiş, “Tərcüman” qəzeti ilə əməkdaşlıq
etməyə başlamışdır. Bu
tarixdən etibarən Nəsib bəy Yusifbəylinin
adını tez-tez “Tərcüman” qəzeti
səhifələrində görürük.
Burada Nəsib bəy Yusifbəyli
İsmayıl bəy Qaspıralının böyük
qızı Şəfiqə xanımla evlənmiş, bu nikahdan iki
uşaqları olmuşdur. Qızı
Zöhrə xanım İsmayıl bəy
Qaspıralının dünyadan vaxtsız
keçmiş sevimli
xanımının adını daşıyırdı və bu günə qədər İstanbulda
“Zöhrə Göygöl” adı ilə
yaşamaqdadır. Çox güman ki, o, atasının xatirəsinə bu soyadı qullanmışdır. Nəsib bəy Yusifbəylinin evlilik
həyatı da İsmayıl bəy
Qaspıralının “Dildə, fikirdə, işdə birlik!” çalışmaları kimi talesiz bir
sonluğa düçar
olmuşdu, 1909-cu ildə o,
Şəfiqə xanımdan ayrılmış, sonralar başqa bir qadınla evlənmişsə də, ömrünün sonuna qədər
uşaqlarına qayğı göstərmiş,
hətta bu ayrılma belə onun İsmayıl bəylə münasibəllərinin
pozulmasına səbəb ola bilməmişdi.
İsmayıl bəy Qaspıralı 1914-cü ildə
dünyasını dəyişdikdə, onun
məzarı başında çəkilmiş tarixi bir foto
dediklərimizin canlı, əyani təsdiqidir. Yenicə torpağa
tapşırılmış İsmayıl bəy
Qaspıralının məzarı başında iki nəfər dizi üstə
dayanıb: onlardan biri
İsmayıl bəy Qaspıralının oğlu,
bir müddət “Tərcüman” qəzetini
redaktə etmiş Rifət bəy, ikincisi isə Nəsib bəy Yusifbəylidir.
Təkcə bu şəkil,
hətta qızı ilə ayrıldıqdan sonra
da Nəsib bəy Yusifbəylinin
İsmayıl bəyə münasibətinin, ehtiramının
dərəcəsini anlamağa imkan verir. İsmayıl bəy
Qaspıralının yaxın silahdaşı Həsən Səbri
Ayvazov İsmayıl bəyin son saatlarında onun
yatağı yanında bulunan doğmalar sırasında Nəsib bəy
Yusifbəylinin də olduğunu,
İsmayıl bəy Qaspıralının vəsiyyətlərini
həm də ona xitabən söylədiyini
bildirir. Bu kitabda həmin material -
“İsmayıl bəyin vəsiyyəti” bütöv
şəkildə “İqbal” qəzetindən
transliterasiya edilərək, sizə təqdim
edilir.
Nəsib bəy Yusifbəyli bir müddət İstanbula
siyasi mühacirət etmiş,
orada “Türk dərnəyi”
adlı türkçü cəmiyyətin
qurucularından olmuşdur. Sonra 1909-cu ildə Gəncəyə
qayıdıb orada ruhani
mərdəsəsində müəllimlik etmişdir.
Nəsib bəy Yusifbəyli sonralar Azərbaycan türklərinin
tanınmış liderlərindən biri kimi məşhurlaşmış, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
yaradıcılarından olmuşdur. Fətəli
xan Xoyskinin
başçılıq etdiyi ilk üç kabinədə
maarif naziri, daha sonrakı iki kabinədə
isə baş nazir, eyni zamanda, daxili
işlər naziri olmuşdur.
Bundan əvvəl 1917-ci ildə Azərbaycanın
muxtariyyatı uğrunda mübarizə aparan “Türk ədəmi
mərkəziyyət Partiyasını yaratmışdır. Bu faktı təsdiq edən Mövsüm
Əliyev daha sonra
yazmışdır: “Yoxsulluq
üzündən N.Yusifbəyli ali məktəbi
dördüncü kursdan
atmışdır. Çar hökuməti
orqanlarının təqiblərindən yaxa
qurtarmaq üçün
1908-ci ildə bir müddət İstanbulda yaşayan Nəsibbəy
“Türk dərnəyi” adlı cəmiyyətin
banilərindən biri olmuşdur.
Lakin sultan
istibdadının rus çarizmi
qədər qəddar olduğunu görən
N.Yusifbəyli 1909-cu ildə Türkiyədən Gəncəyə
qayıtmışdır.
1911-ci ildə Azərbaycan
ziyalıları M.F.Axundovun anadan olmasının 100 illiyini
geniş qeyd etmək üçün təşəbbüs
göstərdilər. Nəsibbəy Yusifbəyli də
onların arasında idi. Onun
1911-ci il mayın 20-də “Tərcüman”
qəzetində çap etdirdiyi
məqalə bu yubileyə həsr olunmuşdu. “Molla Nəsrəddin”
satirik jurnalını o
illərdə müdafiə edən ziyalılardan biri də Nəsibbəy Yusifbəyli idi. Onun 1909-cu il sentyabrın 4-də “Tərcüman” (¹36) qəzetində
dərc edilmiş “Mətbuat” adlı məqaləsində
Rusiyada çıxan müsəlman satirik jurnallarından bəhs olunur
və “Molla Nəsrəddin”ə xususi qiymət verilirdi. Həmin
qəzetin 40-cı nömrəsində çıxmış
məqaləsində isə tatar
jurnalı “Yulduz”un redaktoru ilə polemika aparan müəllif “Molla Nəsrəddin”ə
hücumların haqsız olduğunu bildirirdi. O illərdə Gəncədə mövcud olan “Müsəlman
xeyriyyə cəmiyyətinin”, “Müsəlmanlar içində
maarifi yayan cəmiyyət”in
və “Aktyorlar cəmiyyəti”nin fəaliyyətində
Nəsibbəy Yusifbəyli yaxından iştirak
etmişdir. O, “Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” əsərini də həmin
dövrdə yazıb başa
çatdırmışdır. Əlyazmanın sonrakı taleyi bilinmir. Bu əlyazmanın araşdırılıb
üzə çıxarılması ədəbiyyatşünasların
borcudur.
1917-ci ildə Rusiyada
fevral-burjua inqilabı
baş verdi.
Həmin
ilin mart ayında Nəsib bəy Yusifbəylinin rəhbərliyi
altında yaradılmış
“Türk ədəmi-mərkəziyyət
partiyası” Gəncədə
fəaliyyətə başladı.
Bu partiya Rusiyanı federativ şəkildə qurmaq və onun tərkibində Azərbaycana muxtariyyət
vermək uğrunda mübarizə
aparırdı. Yeni partiya xalqı öz proqramı ilə tanış
etmək üçün
şəhərin Şah
Abbas məscidinin həyətində böyük
mitinq təşkil etmişdi. Bu mitinq
“Yaşasın demokratik
respublika!”, “Yaşasın
Azərbaycan muxtariyyəti!”
“Yaşasın türk
ədəmi-mərkəziyyət partiyası!” şüarları
altında keçirilmişdi. (“Baku”, qəzeti, 12 aprel 1917, ¹
80). Həmin ilin aprelində
Bakıda çağırılan
Qafqaz müsəlmanlarının
qurultayındakı çıxışında
Nəsibbəy Yusifbəyli
Rusiyanın tərkibində
Azərbaycana muxtariyyət
verilməsini qəti şəkildə tələb
etmişdir. May ayında isə o, Moskvada keçirilən Rusiya müsəlmanlarının
qurultayının iştirakçısı
olmuş, “Müsəlman
demokratik müsavat partiyası” ilə M.Yusifbəylinin başçılıq
etdiyi “Türk ədəmi-mərkəziyyət partiyası” birləşmişdir. Partiyanın Gəncə şöbəsinə
Nəsibbəy Yusifbəyli
rəhbərlik edirdi.
Həmin il
oktyabrın 26-dan 31-dək Bakıda
davam edən birinci partiya qurultayında M.Yusifbəyli
yaxından iştirak etmişdir. Bu qurultaydan
sonra “Azərbaycana muxtariyyət” şüarı
altında hərəkat
başlanmışdır.
Nəsib bəy Yusifbəyli
Zaqafqaziya seyminin üzvü, 1918-ci il aprelin 26-da yaranmış müstəqil
Zaqafqaziya Respublikası
hökumətinin maarif
naziri idi.
1918-ci il mayın 28-də Azərbaycan
Demokratik Respublikası
elan olundu. M.Yusifbəyli bitərəf Fətəlixan
İsgəndər oğlu
Xoyskinin (1875-1920) baş
nazir olduğu birinci kabinədə xalq maarifi naziri
vəzifəsini icra etmişdir. O, Xoyskinin
başçılıq etdiyi
ikinci və üçüncü kabinələrdə
də həmin vəzifədə işləmişdir.
1919-cu il aprelin 14-də Azərbaycan
Respublikası Nazirlər
Şurasının sədri
təyin olunan Nəsib bəy Yusifbəyli bu vəzifəni 1920-ci il aprelin 1-nə kimi icra etmişdir. Həmin illərdə sinfi ziddiyyətlərin qalmasına
baxmayaraq, N.Yusifbəylinin
baş nazir olduğu vaxt həyata keçirilmiş
bir sıra tədbirlər müsbət
xarakter daşıyırdı.
Öz dövrünün görkəmli
siyasi-ictimai xadimi olmuş, mürəkkəb
və ziddiyyətli bir həyat yolu keçmiş Nəsib bəy Yusifbəyli 1920-ci il mayın əvvəllərində Azərbaycanın
Kürdəmir qəzasında
Yevlaxın Qorxunlu kəndindən olan quldur Əşrəfin yaxın adamları tərəfindən qətlə
yetirilmişdir.
Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin liderlərinin Azərbaycançı
fəaliyyətindən öyrənməyi
tövsiyə edirdi:
“Biz bütün keçmişdən
ibrət götürməliyik.
Keçmişin yaxşı cəhətlərindən,
bu gün üçün xeyirli, yararlı tərəflərindən
istifadə etməli, amma keçmişin zərərli tərəflərinin
yenidən meydana gəlməsinə yol verməməliyik.
Təəssüflər olsun ki,
ötən altı il müddətində
Azərbaycanın müstəqil
yaşaması təxminən
1918-1920-ci illərdə baş
vermiş hadisələrə
bənzər hadisələrlə
də müşayiət
olunubdur. Ancaq bunlar bizim üçün
nə qədər çətinliklər yaratmış
olsa da, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyi yolu
ilə uğurla getməsinin qarşısını
ala, buna mane ola
bilməyib və ola da bilməyəcəkdir.
Amma bunlara baxmayaraq, bu gün də, gələcəkdə də
həm Azərbaycanın
Milli Məclisində,
həm bütün hakimiyyət orqanlarında,
həm də bizim cəmiyyətimizdə,
xalqımızda sağlam
prinsiplər əsasında,
insan azadlıqlarının
təmin edilməsi prinsipləri əsasında,
fikir müxtəlifliyinin,
siyasi plüralizmin tamamilə bərqərar olması əsasında vətəndaş həmrəyliyi,
vətəndaş birliyi,
xalq birliyi, həmrəyliyi olmalıdır.
Biz bu yolda
çalışırıq və çalışacağıq.
Sizi əmin edirəm ki, Azərbaycanın Prezidenti kimi mən bu vəzifəni
özümün əsas
vəzifəm hesab edirəm və güman edirəm ki, biz bu sahədə
çox şeylərə
də nail olmuşuq.
Ancaq hələ görüləsi işlər
də çoxdur və aradan qaldırılası nöqsanlar
da var. Ümidvaram ki, bizim müştərək
işimizin nəticəsində,
indiyə qədər
mövcud olmuş sağlam əlaqələrin
bundan sonra daha da inkişaf
etdirilməsi vasitəsilə
Azərbaycanda həm cəmiyyətdə, həm
də hakimiyyət orqanlarında daha da sağlam mühit, sağlam əhval-ruhiyyə yaradacağıq
və daha da çox birliyə,
həmrəyliyə nail olacağıq”.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 25 may.- S.14.