Azərbaycan SSR-in ZSFSR
və SSRİ-yə qatılması və formal
siyasi müstəqilliyin və dövlətçiliyin
ləğvi
ZSFSR və SSRİ-nin təşkili ilə respublikalar formal olaraq saxladıqları siyasi müstəqillikdən, beynəlxalq subyekt və statusundan məhrum oldular. Bolşevik elitası Şərqi də sovetləşdirmək üçün Azərbaycana xüsusi diqqət ayırırdı. T.Qaffarov "Azərbaycan tarixi" kitabında göstərir ki, Moskva Şərqdə inqilabi prosesləri canlandırmaq işində təbii, iqtisadi və mənəvi potensialı ilə seçilən və cəlbedici ölkəyə çevrilə biləcək Azərbaycanı "Şərqin qapısı" kimi qiymətləndirir, ona xüsusi rol ayırırdı. Şərq xalqlarının I qurultayının (1920, 1-7 sentyabr), Şərq gəncləri qurultayının (1920, 9-10 sentyabr) təmtəraqlı şəkildə Bakıda keçirilməsi heç də təsadüfi deyildi. Şərq xalqları arasında inqilabi təbliğat işi aparmaq və milli azadlıq hərəkatlarını idarə etmək məqsədilə xüsusi şüarlar da təsis edilmişdi. Lakin Şərq xalqları sovet Azərbaycanının Moskvadan siyasi asılılığını, iqtisadi və mədəni tərəqqidə birtərəfliliyi, bunun müstəmləkə rejiminin möhkəmlənməsinə xidmət etdiyini görürdülər. Moskva istəyinə nail ola bilmədi. Nüfuz dairələrində möhkəmlənmək üçün bolşevik elitasının hakim olduğu ərazilərdə vahid dövlət, sovet imperiyası yaratmağa başladı.
Mərkəzin təhriki ilə Zaqafqaziya respublikaları əvvəl öz dəmir yolları (1922, 14 aprel), xarici ticarət (1922, 2 iyun) idarələrini birləşdirdilər. Hər şey elə quruldu ki, guya Zaqafqaziya xalqları siyasi ittifaq yaratmağı arzu edirlər. RK(b)P Mərkəzi Komitəsinin Qafqaz bürosu 1921-ci il noyabrın 3-də bu respublikaların federativ ittifaqa girməsi təklifini irəli sürdü və bu məsələ tez bir zamanda partiya təşkilatlarında, sovetlərdə "müzakirə olundu" və "bəyənildi". Belə ittifaq yaratmağın vaxtının hələ yetişmədiyini bildirənləri (R.Axundovu, M.D.Hüseynovu və başqalarını) da bu yolun düzlüyünə "inandırırdılar". Əvvəl bu respublikalar Zaqafqaziya Respublikaları Federativ İttifaqında (ZRFİ-də) birləşdirildilər. 1922-ci il martın 12-də Azərbaycan, Gürcüstan və Ermənistanın Mərkəzi İcrayə Komitələrinin səlahiyyətli konfransı bu respublikalar arasında ittifaq müqaviləsini təsdiq etdi. Hərbi işə, maliyyəyə, xarici ticarətə, yollara, rabitə vasitələrinə, əksinqilabla mübarizəyə rəhbərlik edən İttifaq Soveti və iqtisadi siyasəti müəyyənləşdirən Ali İqtisadi Şura təşkil olundu. Zaqafqaziyadakı müstəqil respublikaların hüquqlarının əllərindən alınmasında növbəti mərhələ bu respublikaların federativ ittifaqının əvəzinə bir dövlət Zaqafqaziya Sovet Federativ Sosialist Respublikası (ZSFSR) yaradılması oldu.
Zaqafqaziya Sovetlərinin Bakıda keçirilmiş I qurultayında (1922, 10-13 dekabr) ZSFSR Konstitusiyası qəbul edildi. Ali orqan Zaqafqaziya Mərkəzi İcrayyə Komitəsi seçildi. MİK-Rəyasət Heyətinin sədrləri Azərbaycandan S.Ağamalı oğlu, Gürcüstandan M.Sxakaya və Ermənistandan S.Ambarsumyan oldular. MİK-in sessiyasında Zaqafqaziya Xalq Komissarları Soveti seçildi. Yerli xüsusiyyətlərlə daha çox bağlı olan daxili işlər, maarif, səhiyyə, əkinçilik və başqa komissarlıqlar birləşdirilmədi. 1923-cü il yanvarın 10-dan Zaqafqaziya vahid pul sisteminə keçdi, vahid büdcə tərtib olundu. Sonuncu iqtisadiyyatı xeyli zəif olan Ermənistanın və Gürcüstanın Azərbaycanın istismarı hesabına daha sürətli inkişafı üçün şərait yaratdı.
Sovet imperiyası yaradılması yolunda
növbəti addım 1917-ci ildən sonra
meydana gəlmiş respublikaların vahid bir dövlətdə
birləşdirilməsi oldu. 1922-ci ilin avqust-sentyabr
ayınında kommunistlərin təzyiqi ilə Azərbaycanda
RSFSR-lə birləşmək "arzusunu"
ifadə edən yığıncaqlar keçirildi.
Avqust ayında Moskvada
sovet respublikaları arasındakı
münasibətlərin təşkili məsələsi
üzrə müşavirə oldu.
Respublikaların, o cümlədən, Azərbaycanın
nümayəndəliyi daxil olan xüsusi komissiya yaradıldı. Bu
komissiya respublikaların muxtariyyət hüququ ilə RSFSR-ə daxil
olması haqqında tezisləri qəbul etdi.
Bu tezislərin müəllifi,
demək olar ki, İ.V.Stalin idi. Bir sıra respublikalarda, xüsusən,
Gürcüstanda ciddi
narazılıqları nəzərə
alan Lenin ittifaq dövləti daxilində formal da olsa respublikaların "suverenliyinin və bərabərliyinin" saxlanmasını
vacib bildi.
ZSFSR Sovetlərinin I qurultayı
federativ respublikanın
Sovet Sosialist Respublikaları İttifaqına
(SSRİ-yə) daxil olmasına tərəfdar çıxdı.
1922-ci il dekabrın
30-da Moskvada SSRİ Sovetlərinin
I qurultayında RSFSR, Ukrayna
SSR, ZSFSR və Belarusiya
SSR SSR İttifaqında
"könüllü surətdə"
birləşdilər. Nəriman Nərimanov
SSRİ Mərkəzi İcrayyə
Komitəsi sədrlərindən
(dörd sədrdən)
biri seçildi.
1922-ci il dekabrın
30-da SSRİ tərkibinə qatılmaqla Azərbaycan
SSR formal olan dövlət
müstəqilliyini tam itirdi,
imperiyanın bir əyalətinə çevrildi.
Onun qanunverici, icraedici və məhkəmə hakimiyyəti orqanları vardı. Suveren hesab olunurdu.
Hətta
SSRİ-dən çıxmaq
hüququna malik idi. Lakin bunlar hamısı
kağız üzərində
qalırdı. Təkpartiyalı sovet siyasi sistemində
hər şey bolşevik elitasını,
daha dəqiq desək, burada birinci şəxsin iradəsindən asılı
idi. Respublikanın
"ali" hakimiyyət
orqanları SSRİ, 1936-cı ilin axırınadək, həm də, ZSFSR ali hakimiyyət orqanlarının yerli təşkilatları kimi fəaliyyət göstərirdilər,
"yuxarıların", partiya rəhbərliyinin göstərişlərini həyata
keçirirdilər. Respublika beynəlxalq
subyekt statusunu itirmişdi.
Sovet imperiyasında
hakim millət yox,
hakim ideologiya və onu dəstək edərək, bütün
dünyada ağalığa
can atan hakim partiya elitası vardı. Hər şey
- bütün insanların,
xalqların, millətlərin,
respulikaların mənafeləri
onlara tabe edilmişdi. Nəyin bu
maraqlara müvafiq olduğunu birinci şəxslər və onlara təsir etməyi bacaran siyasi elita nümayəndələri
müəyyən edirdilər.
Bu şəraitdə bolşevik
liderlər sırasına
soxulmuş "kommunist-
daşnaqlar"a öz millətçi iddialarını həyata
keçirmək üçün
münasib imkanlar yaranmışdı. Onların
təhriki ilə siyasi rəhbərlikdə
belə bir qeyri-rəsmi doktrina formalaşmışdı ki,
guya "kommunizm işinin", "dünya
kommunist inqilabının'',
proletariatın və zəhmətkeş siniflərin
mənafeyi SSRİ ərazisindəki
türk xaiqlarının
öz soy kökü birliyinə, bir-birinə marağını "pantürkizm"
kimi damğalamağı,
habelə, Türkiyə
ilə Sovet-türk xalqları arasında fiziki və mənəvi körpü olan Azərbaycanı parçalamağı, milli
simadan məhrum etməyi, Türkiyə ilə sərhədi olan Naxçıvan ərazisini ondan Ermənistan ərazisi ilə süni şəkildə ayırmağı,
Ermənistanı böyük
dotasiyalarla, xüsusən,
Azərbaycanın ərazisi,
iqtisadi imkanları hesabına inkişaf etdirməyi tələb edir.
N.Nərimanov bu antiazərbaycan
siyasətinə qarşı
RK(b)P MK-yə, Stalinə yazdığı
"Ucqarlarda inqilabımızın
tarixinə dair" məktubunda qəti etiraz etmişdi. O, cəsarətlə yazırdı:
"Mən, azacıq
da olsa, şübhə etmirəm
ki, AKP MK, Serqo (Orconikidze - T.Q.) və Stalinin timsalında bizə - türklərə
inanmır, Azərbaycanın
taleyini erməni daşnaqlara tapşırır".
Bu ifşaedici məktubdan sonra rəhbərliyin ona münasibəti daha da soyuqlaşdı.
1925-ci il martın 19-da Nəriman Nərimanov qəflətən
vəfat etdi.
1927-ci ildə Zaqafqaziya Mərkəzi İcraiyə
Komitəsinin qərarı
ilə Mehri-Cəbrayıl
qəzalarından 24 kənd,
Aşağı Zangəzurdan
1065 des.torpaq sahəsi,
1929-cu ildə yenidən
13 min hektar Azərbaycan
ərazisi-Nüvədi, Tuğut
və Yeməzir kəndləri, habelə, Naxçıvandan 9 kənd
(582,9 des.sahə), Qaymaqlı
və Kürumuzlu arasındakı sahələr
(228,9 h.) Ermənistana verildi.
Beləliklə, Naxçıvan ərazi baxımından Azərbaycandan
ayrı salındı. 1938-ci ildə Ermənistanla Azərbaycan arasında
"sərhədləri dəqiqləşdirmək"
bəhanəsi ilə
"bərabərtərəfli" komissiya yaradıldı.
Azərbaycan tərəfdən də bu komissiyaya
erməni - Torpaq Komissiyasının sədri
İsaxanyan rəhbərlik
edirdi. Martın 5-7-də imzalanmış protokola əsasən Laçının Qaragöl
yaylağı, Qubadlının
"Çayzəmin" adlanan
sahəsi, Qazaxın Kəmərli kəndi və Kəlbəcərin
"Zod" sahəsi
Ermənistana verildi.
Azərbaycan SSR Ali Soveti
1938-ci il martın 5-də bu protokolu təsdiq etdi. Lakin azərbaycanlılar yerlərdə müqavimət
gestərir, torpaqlarını
əldən vermirdilər.
Azərbaycan, potensial imkanlarının
nəyin mənafeyinə,
hansı istiqamətdə,
nə qədər və nə kimi vasitələrlə inkişaf etdirilməsi ondan çox az asılı
idi. Mərkəzin maraqlı olduğu
sahələrdə, xüsusən,
neft hasilatı və emalı, pambıqçılıq, bolşevik
ideologiyasının əsiri
olmuş təhsil,
elm, mədəniyyət sahələrində
irəliləmələr baş
vermişdi. Lakin xalqdan
müstəqil dövlətçilik
hüququ alınmışdı,
o, müstəqil dövlət
idarəçiliyindən, öz
taleyinin ağası olmaq hüququndan məhrum edilmişdi.
Ona zorla necə yaşamağı, necə
düşünməyi, nə
etməyi öyrədirdilər.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 23 noyabr.- S.14.