Azərbaycan SSR-də "mədəni
inqilabın" mahiyyəti və sovet mədəniyyətinin
formalaşması
Sovet
dövründə bolşevik elitası Azərbaycanda yeni sovet
mədəniyyət formalaşdırmaq məqsədilə
"mədəni inqilab" həyata keçirməyə
başladı.
1)
İslam dini sıxışdırıldı.
2)
Milli-mənəvi dəyərlər özəlləşdirildi.
3) Məzmunca
milli, formaca sotalist mədəniyyəti yarandı.
4) Yeni
sovet təhsili yaradıldı.
5) Yeni
istiqamətli elm, ədəbiyyat və KİV
formalaşdırıldı.
1920-ci il mayın 15-dən vicdan azadlığı
haqqında dekret qəbul olundu.
Tarixi mənbələrdə göstərilir ki,
1924-cü ilin yanvarında AK (b) P Siyasi Bürosu "Din əleyhinə
komissiya" yaratdı. Şəhər və kəndlərdə
"Allahsızlar Cəmiyəti" təşkil olundu.
1929-cü ildən din əleyhinə hücum
daha da gücləndi. Həmin il
"Allahsızlar Cəmiyyəti" "Mübariz
Allahsızlar İttifaqı"na çevrildi. 20-30-cu
illərdə respublikada 2800-ədək məscid vardı.
1933-cü ildə Bakıdakı məşhur
Bibiheybəi məscidi, Nuxada və Maştağada qədim
minarələr, yüzlərlə başqa müqəddəs
ocaqlar dağıdılmışdı. Başqa
dinlərə məxsus abidələr, o cümlədən,
Bakıdakı yaraşıqlı Aleksandr kilsəsi yerlə
yeksan edilmişdi. Xalqın əsrlərlə
etiqad etdiyi pirlərin ziyarət edilməsi, demək olar ki,
qadağan olunmuşdu. Azərbaycan SSR
MİK və XKS 1924-cü ilin iyununda məhərrəmlik
günləri dini mərasimlər keçirilməsini
qadağan etmişdi.Bolşevik ideoloqları xalqı öz
tarixi köklərinnən, milli dəyərlərinən
uzaqlaşdırmaq üçün mədəni irsə
mihilist münasibət yaratmaq kimi, hətta Lenin tərəfindən
tənqid edilən, proletkultçu metodlardan istifadə edirdilər.
Qədim kitablar cəhalət, fanatizm mənbəyi
kimi damğalanır və məhv olunurdu. Əvvəllər
rəsmi şəkildə qeyd olunan hətta 1921-ci ildən
qeyri-iş günü elan edilən Novruz bayramının 30-cu
illərdə "əksinqilabi xarakteri üzə
çıxarılmış", qeyd olunması qadağan
edilmişdi. Tar, kamança, saz kimi milli musiqi alətləri,
şifahi xalq yaradıcılığı abidələri,
xüsusən, dastanlar ciddi tənqid atəşinə
tutulurdu. Xalqın milli-psixoloji xüsusiyyətlərinə
kökündən zidd olan uydurma sujetli "Qız
qalası" əfsanəsi isə geniş təbliğ
olunmağa başlanmışdı. Belə
qondarma sujeyt əsasında "Qız qalası əfsanəsi"
adlı ikiseriyalı bədii film çəkilmiş (1924),
balet yazılmış və tamaşaya qoyulmuşdu (1940). 30-cu illərin əvvəllərində
"proletariatın mübariz ruhuna" guya yabançı
olan tara qarşı geniş kompaniya başlanmışdı.
Bu mövzuda açıq diskussiya - (tarın məhkəməsi)
keçirilmişdir. Yalnız Üzeyir Hacıbəyov,
Mikayıl Müşfiq, Qurban Prinmov kimi qabaqcıl
ziyalıların səyi nəticəsində tara bəraət
qazandırmaq mümkün olmuşdu.Bolşeviklər ailə-məişət
ənənələrində bəzi qeyri-humanist cəhətlərə
- bir sıra bölgələrdə qadınların
çadra örtməsinə, cəmiyyət arasına
çıxmağa, savad, təhsil almağa, işləməyə
icazə verilməməsi kimi hallara qarşı mübarizədə
xalq tərəfindən başa düşülməyən
zorakı metodlara geniş yer verdilər. Papağa
qarşı mübarizə də düşünülməmiş,
zorakı vasitələrlə aparılırdı. Bunlar
adamlar arasında ciddi narazılıq doğururdu.Yazıda ərəb
qrafikalı əlifbadan latın
qrafikalı əlifbaya keçid başlanmış, bu iş
1929-cu ildə tam başa çatdırılmışdı. Lakin imperiya 1933-cü ildə Azərbaycan əlifbasını
yenidən dəyişdirdi, yazıda kril qrafikası tətbiq
olunmağa başlandı.Savadsızlığın ləğvinə
sovetləşmənin elə ilk aylarından
başlanmışdı. Bunun
üçün xüsusi kurslar - "likbez"lər təşkil
olunmuşdu. 1923-cü ildə
savadsızlıqla mübarizə üçün XKS
yanında xüsusi komitə təsis edilmişdir. Əhalinin artıq 1926-cı ildə 25, 1933-cü
ildə isə 51 faizi oxuyub-yazmağı bacarırdı.
30-cu illərin ortalarında
savadsızlığın ləğvi ümumxalq hərəkatı
elan olunmuşdu. ANİŞ və Xalq
Maarif Komissarlığı 1933-cü ildə "Elliklə
savadlılıq istiqrnazı" buraxdı, əldə olunan
vəsait savadsızlığın ləğvinə sərf
edildi. Üç aylıq "likbez"lər
böyüklər üçün 10 aylıq kurslarla əvəz
olundu. Bu tədbirlərin əhalinin
savadsızlığını tədricən aradan
qaldırmaqda müəyyən rolu oldu.Respublikada ali təhsil xeyli inkişaf etmişdi. Bakı Universitetində (1922-1989-cu illərdə Azərbaycan
Dövlət Universiteti) tibb və tarix fakültələri ilə
yanaşı, 1920-ci ildən fizika, riyaziyyat, 1922-ci ildən
Şərq, 1924-cü ildən pedaqoji, 1928-ci ildən hüquq
fakültələri fəaliyət göstərirdi.
1921-ci ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutu
(indiki Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti, 1927-1930-cu
illərdə ADU-nun pedaqoji fakültəsinə çevrilib),
Qadın Məktəbəqədər Tərbiyə
İnstitutu (sonralar APİ-yə birləşdirilib), Azərbaycan
Politexnik İnstitutu, Şərqdə ilk Konservatoriya (indiki
Bakı Musiqi Akademiyası), habelə, Ali Rəssamlıq Məktəbi
açıldı. 1929-cu ildə Gəncədə Azərbaycan
Kənd Təsərrüfatı İnstitutu (indiki Azərbaycan
Kənd Təsərrüfatı Akademiyası) fəaliyyətə
başladı.Azərbaycanda ali təhsilin
təşkilində A.D.Qulyayev, V.S.Yelpatovski, Q.Q.Psarevski,
P.Y.Rastovsev, V.V.Bartold, B.İ.Tixamirov, A.O.Makovelski kimi rus
alim-pedaqoqları, professorlar mühüm rol
oynamışdırlar. 1928-ci ildən RSFSK-nin ali
məktəblərində də Azərbaycan üçün
kadrlar hazırlamağa başlanmışdı.1920-ci ildə
Bakıda, 1924-cü ildə Gəncədə və Nuxada fəhlələrin
ali məktəblərə qəbula hazırlanması
üçün fəhlə fakültələri (rabfaktlar) təşkil
olunmuşdu. 1932-33-cü dərs ilində 8 rabfaktda 8 minə qədər
fəhlə təhsil alırdı.Respublikada ali məktəblərin
şəbəkəsi 30-cu illərdə daha da genişləndi.Kommunizm,
sovet cəmiyyəti, bu cəmiyyətin inkişafında
partiyanın, bolşevik liderlərin, xüsusən, Stalinin
rolu haqqında ehkamların yayılmasında,
savadsızlığın ləğvində, qadınların
ictimai həyata cəlb olunmasında, çadraya qarşı
mübarizədə cəhalət və fanatizmin tənqid
olunmasında mədəni-maarif müəssisələri
mühüm rol oynayırdılar.1932-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Elmi-Tədqiqat İnstitutunun əsasında
SSRİ Elmlər Akademiyası Zaqafqaziya Filialının Azərbaycan
şöbəsi təşkil edildi. Şöbəyə
R.Axundov rəhbərlik edirdi. Azərbaycanda
elmin inkişafında F.Y.Levinson-Lessinq, A.A.Qrossheym,
İ.M.Qubkin, N.Y.Marr, İ.İ.Meşşaninov, A.N.Derjavin,
İ.Q.Yesman və başqaları kimi məşhur sovet alimlərinin
böyük rolu olmuşdur. Bu elm mərkəzində
B.Sobanzadə, A.Tağızadə, Salman Mümtaz, M.Əfəndiyev,
V.Xuluflu kimi istedadlı alimlər yetişmişdi. 1935-ci ildə SSRi EA Zaqafqaziya Filialına
çevrildi. Onun tarix, etnoqrafiya, arxeologiya, dil və ədəbiyyat,
kimya, biologiya, zoologiya institutları, fizika, energetika, geologiya və
torpaqşünaslıq bölmələri təşkil
olundu.20-30-cu illərdə Azərbaycan SSR-dən elm və təhsilin
inkişafına mənəvi həyatda hələ
böyük nüfuza malik olan "köhnə"
ziyalıların təqib olunması, 1937-ci ildən isə
açıq represiyalara məruz qalmaları olduqca ləngidici
təsir göstərirdi. Bir çox görkəmli alim və
maarifçilərin, orijinal təfəkkür sahiblərinin,
o cümlədən, Vəli Xuluflu, Məhəmmədhəsən
Vəlili, Tağı Şahbazi, Salman Mümtaz, Bəkir
Çobanzadə və onlarla başqalarının həbs
olunub məhv edilməsi Azərbaycan mədəniyyətinin gələcək
inkişafına da əvəzi ödənilə bilməyən
ziyan vurdu.Kütləvi informasiya vasitələrinin rəsmi
ideologiya inhisarı altına alınması bolşevik
ehkamlarını şüurlara yetirməyin, xalqı öz
tarixinə, soy kökünə, milli dəyərlərinə
özgələşdirməyin mühüm yollarından biri
idi. Bu sahədə "Pravda", "İzvestiya",
"Kommunist", "Bakinski raboçi" qəzetləri
ilə yanaşı, yeni təsis olunan qəzet və jurnallar
da mühüm rol oynayırdılar. Respublikada
1920-ci ildən "Xalq təsərrüfatı" (1922-ci
ildən "Azərbaycan neft təsərrüfatı"
adlanır). 1920-ci illərdə "Molodoy kommunist",
1921-ci ildən "Əkinçi" (1925-32-ci illərdə
"Yeni kənd" adlanır) jurnalları, 1922-39-cu illərdə
latın qrafikası ilə "Yeni yol" qəzeti,
1922-26-cı illərdə "Molla Nəsrəddin"
jurnalı yenidən 1923-cü ildən "Maarif və mədəniyyət"
(1928-36-cı illərdə "İnqilab və mədəniyyət"
1936-41-ci illərdə "Revolyutasiya və kultura"
adlanır), "Şərq qadını" (1938-ci ildən
"Azərbaycan qadını" adlanır), jurnalları
1923-41-ci illərdə "Molodoy raboçi" və "Gənc
işçi" qəzetləri, 1924-cü ildən "Yeni
məktəb" (1930-33-cü illərdə "Müəllimə
kömək" adlanır), 1934-41-ci illərdə
"Literaturniy Azərbaycan" jurnalları, 1928-ci ildən
"Vışka", 1934-cü ildən "Kommunist
maarifi" (1938-41-ci illərdə ) "Müəllim qəzeti
adlanırdı), "Ədəbiyyat", 1938-ci ildən
"Azərbaycan pioneri" qəzetləri, habelə,
başqa qəzet və jurnallar nəşr olunurdu. Erməni,
rus, alman, talış, tat dillərində də qəzetlər
buraxılırdı. Ümumiyyətlə, respublikada artıq 1928-ci
ildə 23, 1940-cı ildə isə 185 adda qəzet və
jurnal nəşr edilib yayılırdı. 30-cu
illərin əvvəllərində 4 - "Azərnəşr",
"Azərpartnəşr", "Azərneftnəşr",
"Uşaqgəncnəşr" nəşriyyatları fəaliyyət
göstərirdi. 1939-cü ildə
artıq bütün rayonlarda mətbəələr
vardı.İdeoloji təzyiq nə qədər güclü
olsa da, qeyd etdiyi kimi, 1937-ci ilədək ədəbiyyatda əsil
hakimiyyət "inqilabdan" əvvəlki qələm sahiblərinin
əlində idi. Poeziya "Cavad-Cavid
stili" hakimiyyətini hələ saxlayırdı. Bu illərdə Əhməd Cavad rəmzlər vasitəsilə
siyasi lirikan gözəl nümunələrini yaradır.
"Göy-göl" şeirində (1925) o,
göz şöhrətli, lakin yaralı, öz dərdi ilə
təklənmiş, qeyrətli övladlarından ayrı
düşmüş, səsi-sədası hec kəsə
çatmayan Vətən obrazı yaradır. Şair "Kür poeması"nda (1930)
Kürü xalqa bənzədir. Qürurlu, genişqəlbli
incə, işvəli, bəzən də dəliqanlı olan
Kürə indi başqasının qarşısında əyilmək,
"qatır olmaq", "yük daşımaq", "yer
qazmaq" əmri verilib. Şeir oxucuda etiraz
oyadır. "Səsli qız"
poemasında Cavad müstəqilliyini itirmiş ölkənin
labüd olaraq düşdüyü vəziyyəti təsvir
edır.Cavıd "Topal Teymur" pyesində (1925) türk
dünyasının ümumi qəhrəman tipini yaradır.
Türkləri birliyə
çağırır. O, "Nil yavrusu" (1926),
"Azər" dastanı, "Telli saz" , "Kor neyzən"
(1930), "Xəyyam" (1935) əsərlərində
istlbdada, müstəmləkə zülmünə, milli əsarətə
qarşı çıxır, azadlıq ideyalarını tərənnüm
edir. "Səyavuş" pyesində (1933)
şair rifahını öz xalqının birliyində deyil,
gah bir sələfi olan İranda, gah da başqa sələfi
olan Turanda axtaran igid, lakin fedoralist təbiətli Səyavuşun
faciəsini göstərir. "İblisin
intiqamı" dramında (1936) Cavid faşizmin
inkişafından, dünya müharibəsi təhlükəsinin
artmasından dərin narahathğını ifadə edir.Cəlil
Məmmədquluzadə 1921-ci ildə yazdığı
"Danabaş kəndinin əhvalatları" pyesində
yadelli ağalardan Azərbaycan kəndlisinin xeyr görmədiyi,
həm də xeyir gözləmədiyi, onların hərəkətində
haqlı olaraq həmişə "şər"
axtardığını açıqlayır. Ədib
"Dəli yığıncağı" komediyasında
(1927) adamların taleyinin xalqın ruhunu, mənəviyyatını
duya, dərk edə bilməyən yad ünsürləri tənqid
etmişdir. Bir sözlə, yeni sovet mədəniyyəti,
ədəbiyyatı, KİV-i ateist
dünyagörüşü, yeni sovet adamını
formalaşdıran mənəvi dəyərlər yarandı.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 27
noyabr.- S.14.