Azərbaycan SSR-də bolşevik rejiminə qarşı silahlı üsyanlar (1920-1930-cu illər)
Sovetləşmənin ilk illərindən
bolşevik rejiminə qarşı xalq üsyanları
başlandı. ABŞ tarixçisi T.Svyatoçovski bu
üsyanları "Azərbaycan döyüşü" kimi
səciyyələndirərək yazırdı ki, Bakıda
hakimiyyətin devrilməsindən keçən bir ay ərzində
Azərbaycan Respublikasının sərhədlərindən
aralıda İrana, Gürcüstana və Ermənistana
başlanan sovet hücumu müvəffəqiyyətsizliyə
uğradı. Bu vəziyyət isə azərbaycanlıların
narahatçılığını yüngülləşdirdi.
Çünki onlar işğalın mənəviyyatı
sarsıdan zərbəsindən xilas oldular. Siyasi fəaliyyət
göstərən iki antisovet mərkəzin meydana gəlməsinə
baxmayaraq, müxalifət nə sıx şəkildə birləşə
bilmişdi, nə də tələb olunan səviyyədə
təşkilatlanmışdı. Bu mərkəzlərdən
biri Tiflisdə Xan Xoyskinin başçılığı ilə
qaçqınların yaratdığı Azərbaycanın
Qurtuluş Komitəsi, ikincisi gənc müsavatçılar
Mirzəbala Məmmədzadə, Əbdülvahab Yurdsevər və
Cəfər Cabbarlının rəhbərlik etdikləri Azərbaycanın
Müstəqilliyi Təşkilatı idi. Sovet üsuli-idarəsinə
qarşı göstərilən müqavimət
özünü, əsasən, artmaqda olan xalq
narazılığı formasında göstərirdi ki, bu da hərbi
kommunizm təcrübəsinin kobud şəkildə tətbiqi
ilə bağlı idi.
Canlı şahidlər sərxoş dənizçilərin,
əsgərlərin və çekistlərin
ağlasığmaz vəhşiliklərini,
soyğunçuluq hallarını, təhqiramiz hərəkətlərini,
rəsmən tanınmış başlıca insan
hüquqlarının məsxərəyə
qoyulmasını, qadınların zorlanması hallarını
və buna oxşar sayagəlməz cinayətkar hərəkətlərini,
Çeka özəklərinin törətdiyi,ustalıqla
ört-basdır etdiyi dəhşətləri sonralar daim
xatırlayacaqlar... Hər gün, hər saat axtarışlar,
qeyri-qanuni və qərəzli xarakter daşıyan müsadirələr
aparılırdı.
Narazılıq əhvali-ruhiyyəsi həmçinin
devrilmiş rejimə o qədər də sadiqlik göstərməyən
Azərbaycan qoşunlarına sirayət etdi. Yerli hərbçilər
Azərbaycan silahlı qüvvələrinin qırmızı
ordu təbirincə yenidən təşkil olunmasından qeyzləndilər.
Bu, zabitlərin tərxis olunmasına və birləşmələrin
parçalanmasına səbəb olacaq bir sistem idi. Rus ordusu
zabitlərinin Gəncədə yerləşmiş diviziya
komandiri, polkovnik Mirzə Qacarı vəzifəsindən
götürmək cəhdi həmin ərəfədə Azərbaycanda
ilk və ən güclü qiyamın qalxmasına səbəb
oldu. Beləliklə, gec də olsa, Azərbaycan
üçün əsil döyüş başlandı.
Cəmi
1800 döyüşçüdən ibarət Gəncə diviziyası
mayın 26-sı gecəsi qiyam etdi. Qiyamçılar cəld
şəhərin müsəlmanlar yaşayan məhəllələrini
ələ keçirdilər və dəmiryol stansiyası ətrafında
ağır döyüşlər getdi. Azərbaycanlılar
rusları bu rayondan sıxışdırıb
çıxartmaq istəyirdilər, ancaq bu, onlara müyəssər
olmadı. Dəmiryol ilə qırmızı orduya çoxlu əlavə
hərbi qüvvə daxil olan zaman Gəncənin böyük
bir hissəsi mühasirəyə alındı və onun ətraf
rayonlarla əlaqəsi kəsildi. Ruslar ardı-arası kəsilmədən
hücuma keçsələr də, hər dəfə
ağır itkilər verərək dəf olundular. Lakin son məqamda
rusların çoxlu canlı qüvvəsi və ara verməyən
artilleriya atəşləri hesabına onlar
üstünlüyü ələ aldılar. Döyüş
mayın 31-də sona yetməzdən qabaq minə yaxın
qiyamçı həlak oldu bəziləri lap
axırıncı gün yerli ermənilərin əli ilə
qətlə yetirildi. Digər döyüşçülər
dağlara qaça bildilər. Gəncə qiyamından sonra həyata
keçirilən cəza tədbirləri amansız olub,
kütləvi xarakter daşıdı. Həmid Sultanov
Bakıdan uzaqlaşdırıldı. Yüzlərlə vəzifə
cəzası alanlar oldu. Bütün azərbaycanlı
generalları həmin təmizləmənin qurbanı oldular. Nərimanovun
işə qarışması ilə Şıxlinski və
Mehmandarov xilas olundu. Bundan əlavə, altı polkovnik,
üç mayor və yeddi kapitan həlak oldu. Onlardan
çoxu Gəncə qiyamı başlayandan bir gün sonra
Nargin adasında güllələnən 76 nəfərdən
ibarət qrupun üzvləri arasında idilər. 1920-ci ilin
aprelindən 1921-ci ilin avqustuna qədər həlak
olanların sayı 48000 nəfərə çatdı.
Gəncə
üsyanı XI Ordu komandanlığında təşviş
hissi oyatdı və həmin vaxt verilən xüsusi sərəncamda
"təlqin olunmuş milli və dini ideyalar zəminində
köklənən qarışıqlığın kütləvi
xarakter ala biləcəyi" imkanı nəzərə
alınırdı. Belə olduğu təqdirdə,
qoşunlar əks-hücumların mərkəzi sayılan
Bakıya cəmlənməli idilər. Digər bir sərəncamda
xalq narazılığını doğuran dərin səbəbləri
araşdırmaq məqsədi güdülürdü:
Bir şeyin pulu ödənilmədən
müsadirəsi əsla yolverilməzdir. Qəbz təqdim etmədən,
yerindəcə haqqını nağd pulla ödəyin. Hər
bir adama izah edin ki, o öz dininə ehtiram bəsləməyə
borcludur və hazırkı vaxtda din xadimlərinə qarşı
təbliğatı dayandırmaq, adət-ənənələrə
hörmət etmək lazımdır.
Keçmişə nəzər salanda,
XI Ordunun baş komandanlığının əmrlərinin həyəcanlı
tonu üsyanların xarakter və mahiyyətinin təsiri
altında çox güclü səslənirdi. Ölkəni
üsyan dalğası bürüdü. Lakin bunların
heç biri gücünə görə Gəncə
üsyanına çata bilməzdi. Gəncə tamamilə
susdurulduqdan və rus hərbi qüvvələri bütün
Azərbaycan boyu gedən vuruşmalarla əlaqədar səfərbər
edildikdən sonra Qarabağda böyük üsyan baş verdi.
Üsyanın başında Nuri Paşa dururdu. Panislamçıların
əksəriyyəti kimi onun da bolşeviklərə
bağladığı ümidlər tamamilə boşa
çıxmışdı. Üsyançılar
Şuşanı ələ keçirdilər. Burada Azərbaycanın
piyada alayı onların tərəfinə keçdi, lakin
sonra bu qüvvələr hərbi hava qüvvələri
eskadronunun dəstəklədiyi qırmızı ordu
süvari diviziyası ilə üz-üzə gəldilər.
Qırmızıları Zaqatalada yeni bir üsyan təhlükəsi
gözləndiyinə baxmayaraq, iyunun 15-də asanlıqla
Şuşanı yenidən ələ keçirdilər. Bundan
sonra, çox keçmədən Nuri Paşanın qüvvələri
parçalandı və ordunun qalıqları İran sərhədlərinə,
Xiyabaninin Azadistanına tərəf çəkildilər.
Zaqatalada qiyamın əsas səbəbi yerli revkomun əhalinin tərksilah
olunması haqqında verdiyi əmrlə
bağlı idi, lakin bu qiyamın dini motivlərlə
qızışdırıldığını göstərən
əlamətlər də vardı. Qiyamın
başçısı min nəfər kəndlini
və piyada batalyonu öz ətrafında toplamış din xadimi Hafız Əfəndiyev idi.
On gün sonra üsyan uğursuzluğa uğradı və üsyan iştirakçıları pərən-pərən
düşdülər. Onların bəziləri Gürcüstanla Azərbaycanın arasında
yerləşmiş dağlara
qaçdılar. Bu üsyanların islami xarakter
daşıması yüzlərlə ittihadçının həbs
olunması və keçən illərdə İttihad
partiyasının antimilli və bəzi hallarda bolşevikpərəst mövqe
tutmasına baxmayaraq, onun
fəaliyyətinin qadağan olunması üçün bəhanə oldu.
Amansız
irtica üsyanı zəiflətdiyi kimi, kənd əhalisinin
iştirakçısı olduğu yerli qiyamlara müstəsna
dərəcədə xas olan
zəif cəhətlər də onun təsir
gücünü azaldırdı. Müstəqil
respublikanın bərpa olunmasına dair
ara-sıra eşidilən çağırışlar diqqətəlayiq idi.
Dövlət anlayışı yad
anlayış idi, özünü
doğruldan milli
dövlət anlayışı isə adi
yenilikdən ötüb dərin kök sala bilməmişdi.
Antisovet üsyanları darçərçivəli,
qısamüddətli olmasına və pərakəndəliyinə
görə XIX əsrin I yarısındakı qiyamlara
bənzəyirdi. Eləcə, yüz
il bundan qabaq olduğu kimi, yerlərdə baş
verən, ölkəni başdan-başa bürümüş qiyamlar
bir-birinin ardınca yatırıldı. Ruslar artıq sünni-şiə təfriqəsindən
öz xeyirlərinə istifadə edə
bilməsələr də, yerli fəhlələrin
arasına ikitirəlik salmaqla vətəndaş
müharibəsi toxumu səpirdilər. Özü də bu dəfə
şəhər kəndə qarşı qoyulurdu.
Bununla belə, qiyam ardıcıl olmasa da, davam edirdi. 1920-ci ilin sentyabrında
keçirilən Bakı
konqresindən, demək
olar ki, dərhal sonra xalq üsyanı dalğaları yeni vüsət aldı.
Bu üsyanlardan ən böyüyü Dağıstanda başladı.
Bununla da XI qırmızı ordunun Rusiya ilə əlaqə saxlaması üçün
təhlükə yarandı.
Müsəlman müqavimətinin bu tarixi qalasında
şəriətin müdafiəsi
adı altında döyüş ta 1921-ci ilin yazına qədər davam etdi. Bu mübarizənin təsiri, xüsusilə, nümunə
olmaq və ruhlandırmaq cəhətlərinə
görə, Azərbaycanda çox hiss olundu. Dağıstan rəhbərləri
Səid bəy və Əlixanov dini amal və məqsədlərdən tamamilə
uzaq olan adamları aşkar edərək, onları
ruhlandırıb Azərbaycanda ayağa
qaldırdılar. Quba uyezdində beş min nəfərdən
ibarət qiyamçılar qrupu ayağa qaldırıldı. Qaradanlı və
Qarabulaqda Cəmməd bəyin
başçılığı altında partizan
qüvvələri fəallıq göstərirdi; Qaradanlıda başqa bir partizan qüvvəsinə
Xan Şirvanski
başçılıq edirdi. 1920-ci ilin noyabrında Namaz
adlı birisinin başçılıq etdiyi böyük bir dəstə Zəyəm çayı
vadisindəki dağ yollarını ələ
keçirməklə, qırmızı ordu
qüvvələrini həftələrlə əl-qol açmağa qoymadı. İlin
sonunda Lənkəranın cənub sahil zonası böyük
bir qiyamın döyüş
meydanına çevrildi ki,
bu qiyam ancaq dənizdən və qurudan
olan birgə hücumların daxil edildiyi mürəkkəb
hərbi əməliyyat nəticəsində
yatırıldı.
Silahlı müqavimətin
1924-cü ilə qədər çəkməsinə və gizli fəaliyyət aparan
təşkilatların 20-ci illərin son
günlərinədək duruş gətirməsinə
baxmayaraq, 1920-ci il
dekabrın 2-də Ermənistanın, 1921-ci il
martın 18-də Gürcüstanın işğalı ilə
kommunistlər Azərbaycan üzərindəki mövqelərini
möhkəmlətdilər.
T.Qaffarov bolşevik
peşəsinə qarşı xalq
üsyanlarının 1930-1931-ci illərə qədər davam etdiyini göstərərək
yazır ki, gizli siyasi təşkilatlar, dini
icmalar, xaricdəki Azərbaycan mühacir mərkəzləri xalqın
mübarizəsini istiqamətləndirirdi. Səbr kasası dolmuş
xalq silaha əl
atır, üsyan edirdi.
N.Nərimanov haqlı olaraq yazırdı ki, indi Azərbaycanda sovet hakimiyyətini yalnız süngü
gücünə saxlayırlar.
1922-ci ilin ortalarında Qubadlı qəzasında
başlanmış xalq üsyanı
1923-cü ilin əvvəllərində daha da genişlənmişdi.
Üsyana ruhanilər
başçılıq edirdi. Sovet hakimiyyətinə
qarşı "müqəddəs müharibə" elan olunmuşdu. 1923-cü
ilin fevralında Kürdəmir və Göyçay bölgələrində,
1924-cü ildə Gülmalı xanın
başçılığı ilə Qarabağda
və Zəngəzurda sovet hakimiyyətinə
qarşı üsyan etmiş
xalq silahlı partizan
dəstələri yaradaraq mübarizəni
davam etdirirdi. 1925-ci ilədək
Azərbaycan SSR-də istilaçı orduya,
bolşevik rejiminə qarşı 54
silahlı üsyan baş
vermişdi.
1924-cü
ilin avqust-sentyabr
aylarında Borçalı və Qarayazı bölgələrində
də antisovet çıxışlar
başlanmışdı. "Gürcüstanda
müsəlmanların torpaqlarını zorla
alıb ermənilərə, almanlara verir, yaylaqlarda qoyun sürülərini zorla
çobanların əlindən alır, Ramazan
ayında minarələrdəki müəzzinləri söyür və
daşa basır, qadınları təhqir
edirdilər". (Ö.F.Nemətzadə).
Ermənistanın
ələ keçirdiyi ərazilərdə
azərbaycanlılara qarşı münasibət bundan da pis
idi. Ədalətsizliyə, ona dayaq olan
bolşevik rejiminə qarşı etiraz hissi 20-ci illərin
ortalarından (1929-1930-cu illərdə-B.Ö.) Mərkəzi
Qafqazda azərbaycanlıları üsyana qaldırmışdı. Üç respublikanın
qovuşağında Qarayazı, Lori
düzənliyi və Qaraxaç
yaylağında İsaxan
Hacıbayramlının başçılığı ilə
silahlı dəstələr yaradılmışdı. İsaxan sərkərdə məharətli bir igid idi.
O, əmisi oğlu gözəl natiq, antikommunist təbliğatçı
olan Qurban
Hacıbayramlı ilə birlikdə bu
bölgədə azərbaycanlıların mənafeyini fədakarlıqla
müdafiə etmişdi.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 28 noyabr.-
S.11.