Azərbaycan Atabəylər
dövlətinin yaranması və inkişafı
Orta əsrlərdə
Azərbaycan dövlətiçilik tarixində Atabəylər
dövləti mühüm yer tutur. Atabəylər dövlətinin
banisi Şəmsəddin Eldəniz olmuşdur. Akademik
Z.Bünyadov "XII-XIII" əsrlərdə Atabəylər
dövləti əsrində göstərir ki, Şəmsəddin
Eldəniz "Böyük Atabəy (atabəy əl-əzəm) adlanmağa başladı, onun
böyük oğlu və sultanın ana tərəfdən
qardaşı Nusrətəddin Cahan Pəhləvan sultanın əmir-hacibi
oldu, ikinci oğlu Müzəffərəddin Osman Qızıl
Arslan isə sultan ordularının ali baş komandanı (əmir-sipahsalar
əlkəbir) təyin edildi. Eldəniz özünün
bütün əmirlərini dövlətdə yüksək vəzifələrə
təyin etdi.
Bu
dövrdən başlayaraq, atabəy Eldənizin bütün fəaliyyəti
yeni dövlət hakimiyyətinin nufuzunun möhkəmləndirilməsinə
yönəldildi. İraq sultanlığının tərkibinə
daxil olan vilayətlərin və ölkələrin
bütün hakimləri, o cümlədən, onun bütün
vassalları sultan Arslan şaha və Böyük Atabəyə
sədaqət andı içdilər. Ara müharibələri
bir müddət dayandı və mənbələrin göstərdiyinə
görə, xalq "haqq-ədalət və sakitlik içərisində
yaşamağa başladı."
Atabəy
Şəmsəddin Eldəniz dövlətin müqəddəratının
həlledicisi və əsil hakimi idi. Sultan Arslan şah Atabəyin
iradəsinin müti icraçısı idi. Onun sultanlıq
şərəfi ancaq bununla qurtarırdı ki, adına pul kəsilir və xutbə oxunurdu.
Azərbaycan
Atabəyləri dövlətinin yaradıcısı Şəmsəddin
Eldənizin hakimiyyətinə yekun vurarkən, qeyd etmək
lazımdır ki, Şəmsəddin Eldəniz ona tabe ərazini
genişləndirməyə çalışır və
öz müasirləri vilayət hakimlərinin üsulları
ilə-əmirlərlə vaxtaşırı ittifaqdan istifadə
edərək, həmin anda da, həmçinin, dönükcəsinə
və saymazyana hərəkət edirdi. Buna baxmayaraq,
Böyük Atabəyin hər şeydən əvvəl mərkəzi
hakimiyyətin hərbi qüvvələrinin və maddi
ehtiyatlarının möhkəmləndirilməsinə yönəldilən
fəaliyyətindəki yaradıcı anlar bizə daha əhəmiyyətli
görünür. Eldənizin hakimiyyətinin sonlarına
yaxın bütün dövlət quruluşu sisteminin nizama
salınması, hər şeydən əvvəl vassalların
mərkəzi hakimiyyətlə
bağlılığının möhkəmləndirilməsi,
sözsüz ki, hərbi qüdrətinin kücləndirilməsi
ilə bağlı idi. Bir daha yada salaq ki, sultan Məsudun
bütün hakimiyyət dövrü əmirlər ittifaqı
ilə ara müharibələrində keçmiş və
Sultan hökuməti məhz hərbi
kücsüzlüyü ucundan
bu mübarizədə sərt və müstəqil mövqe
tuta bilmədi. Mərkəzdən
qaçan qüvvələrin öz fəaliyyətlərini
davam etdirmələrinə, xarici siyasətin mürəkkəbləşdiyi
dövrdə əmirlərin mərkəzi hakimiyyətdən
müstəqilliyə can atmalarının güclənməsinə
baxmayaraq, adi sərkərdələrdən olmayan atabəy Eldənizin
hərbi qüdrəti ilə sultan suverenliyinin birləşməsi,
feodal ierarxiyasında Böyük Atabəyin birinciliyinin rəsmi
tanınması sultanlıq ərazisində siyasi vəziyyətin
sabitləşməsinə səbəb olmuşdu. Eldəniz əsas
qüvvələrini Gürcüstan ilə mübarizəyə
təsadüfən toplamamışdı və öz hakimiyyətini
bərqərar etdikdən sonra, adətən, küclü
qonşuları ilə, xüsusən, Xarəzmşahlar
dövləti ilə uzun münaqişələrdən
qaçırdı.
Eldənizin
ardıcıllığı və fəal kücü, sultan
hakimiyyətinin nüfuzundan bacarıqla istifadə etməsi və
bununla hakimiyyətin müdafiəçisi və feodal təşkilatının
başçısı kimi yüksək, tədbirli xarici siyasəti-bütün
bunlar göstərir ki, Azərbaycan Atabəyləri dövlətinin
yaradıcısı öz dövrünün nəhəng
siyasi xadimi olmuş və sultanın qəyyumu kimi mövqeyindən
müvəqqəti nailiyyətlər üçün deyil,
bir tərəfdən özünün qoyduğu sülalənin
torpaqlarının genişləndirilməsi, başqa bir tərəfdən
isə mərkəzi hakimiyyətin
qüvvətləndirilməsn üçün istifadə
etdiyinə körə, həqiqətən uzaqgörənlik
etmişdir. Təsvir etdiyimiz bu vəziyyət mənbələrdə,
o cümlədən, Eldənizin müasirlərinin əsərlərində
qeyd edilir. Əl-Hüseyni yazır ki, "Bağdad və onun
ətrafından başqa, bütün ölkələr Eldənizin
hakimiyyəti altına düşdülər." İbn əl-Əsir atabəy Eldənizin
"Tiflis qapılarından Məkrana qədər uzanan"
torpaqlarını daha ətraflı sadalayır. Tarixçi
yazır: "O, Azərbaycan, Arran və Şirvana, Cibəl
ölkəsinə, İraq, Həmədan, Gilan, Mazandaran,
İsfahan və Reyə yiyələnmişdi. Xilat, Fars, Xuzistan, Mosul və
Kirmanın hakimləri ona tabe idilər".
Böyük
atabəy Eldənizin ölüm xəbəri Cahan Pəhləvana
yetişən kimi, o, dərhal Həmədandan
Naxçıvana yola düşdü, dövlət xəzinəsini
və taxt-tacın əmlakını öz nəzarəti
altına aldı. Bütün qoşunları bir yerə
toplayaraq, atabəy hadisələrin sonrakı gedişini,
sultan Arslan şahın ona qarşı münasbətinin məqsədini
gözləməyə başladı.
Eldənizin
siyasətindən narazı qalan İraq əmirləri Cahan Pəhləvanın
sultanlığın paytaxtından getməsindən istifadə
edərək, sultanı Azərbaycana hücuma keçməyə
təhrik edirlər. Onlar sultana məsləhət
görürlər ki, "Əgər sən Azərbaycanı
azad etsən, oraya etibarlı adamlardan birini hakim təyin edib Həmədana
qayıdar, (oradan) Bağdada gedib onu tutarsan. Çünki sənin
məmlükün-Mosul hakimi Qütbəddin Mədud ibn Zəngi
sənə tabedir və sənə qulluq etməyə gəlir.
Sonra əgər sən Bağdadı tutarsansa və Xilafətin
minbərlərindən sənin adınla xütbə oxunarsa,
ölkənin səması sənin üçün hər
hansı rəqib və düşməndən təmizlənmiş
olar".
Sultan
Arslan şah da Eldənizin əleyhdarları olan əmirlərlə
birlikdə böyük ordunun başında Azərbaycana
yurüş təşkil etdi. Lakin Zəncanda sultan xəstələnir,
azarının kücləndiyini (şiddətləndiyini) və
"həyatının sona çatdığını hiss
edən sultan Həmədana aparılması əmrini
verir."
Həmədana
qayıtdıqdan sonra sultan şəhərin rəisi əmir
Seyyid Fəxrəddin Əlaəd-Dövlə Ərəb
şahın qızına evlənir. Eyni zamanda, o, atabəy
Cahan Pəhləvanı öz yanına dəvət edir və onunla barışır. Dövlətin
idarə olunmasını ona tapşırdıqdan az sonra sultan
ölür.
Atabəy
Cahan Pəhləvanın ən görkəmli müvəffəqiyyətlərindən
biri Təbrizin onun hakimiyyətinə birləşdirilməsi
olmuşdur. Təbriz Ağ-Sunqur əl-Əhmədilinin nəslinə
mənsub idi. 1175-ci ilin yayında Təbrizin və qonşu
torpaqların hakimi Nüsrətəddin Arslan-Aba ibn
Ağ-Sunqur öldükdən və onun yerinə varisi Fələkəddin
Əhməd keçdikdən sonra Cahan Pəhləvan Ruin-Dej
qalasını muhasirəyə alır. Qalanı ala bilməyib,
mühasirəni Marağaya keçirdir. Bu vaxt atabəyin
qardaşı Qızıl Arslan Təbrizi mühasirə edir.
Marağa qazısı Sədrəddin əl-Maraği əhalini
xilas etmək xatirinə şəhəri təslim verdiyindən
Cahan Pəhləvan oranı, demək olar ki,
döyüşsüz ələ keçirir. Burada
bağlanmış sülh müqaviləsinə əsasən
Cahan Pəhləvan Təbrizə sahib olur, Marağa isə
monqolların basqınına qədər öz sahiblərinin əlində
(ixtiyarında) qalır. Cahan Pəhləvan Təbrizi iqta sifətilə
qardaşına verir.
Atabəy
Cahan Pəhləvanın xarici siyasətində ən çətin
problemlərdən biri dövlətin qərb sərhədlərində
asayişi təmin etmək idi. Məsələnin mürəkkəbliyi
ondan ibarət idi ki, həmin vilayətlərdə (əl-Cəzirə
və Şərqi Anatomiya) Misir və Suriyanın məşhur
hakimi-Əyyubilər sülaləsinin banisi Səlahəddin
Yusif (1169-1193) böyük fəaliyyət göstərirdi. Ona
görə də, Cahan Pəhləvan qonşu hakimlərə
daima təzyiq göstərir, mübahisəli məsələlərdə
əksər hallarda barışdırıcı və vasitəçi
rolunda çıxış edir, hamiliyində olanlara hərbi
yardım göstərirdi.
Cahan Pəhləvanın
(hakimiyyətinin əsas yekunu Eldənizlər dövlətinin
xarici siyasət mövqeyinin gələcəkdə daha da
möhkəmləndirilməsindən ibarət olmuşdur.
Lakin Atabəyin hakimiyyətinin son dövrlərində vilayətlərin
daxili vəziyyəti mürəkkəb idi: sonralar məlum
oldu ki, Cahan Pəvləvanın həyata keçirdiyi tədbirlərin
çoxu mərkəzi hakimiyyətin möhkəmlənməsinə
eyni dərcədə kömək edə bilməmişdir.
Eldənizlər
dövləti tarixini tədqiqinin ən çətin
dövrü XII əsrin 80-cı illərinin sonu 90-cı illər-atabəy
Qızıl Arslan və İraqın sonuncu Səlcuq -
sultanı III Toğrulun hakimiyyəti dövrüdür. Ərəb
və fars mənbələrinin, o çümlədən, bu
dövrdə baş verən hadisələrin şahidlərinin
məlumatları çox məhduddur. Lakin əlimizdə olan
qısa məlumatlardan belə təsəvvür etmək olar
ki, bu dövr siyasi hadisələrlə dolğun
dövürdür və Azərbaycan Atabəyləri bu zaman
ciddi sarsıntılara məruz qalmışdır.
Taxt-tacın
varisliyi məsələsində sabit qaydaların olmaması
ilə əlaqədar baş verən iğtişaş və
daxili müharibələr hələ səlcuqilərin
hökmranlığı dövründə belə mərkəzi
hökumətin qüdrətini dəfələrlə zəif
salmışdı. Təcrübəli siyasətçi olan
Cahan Pəhləvan, şübhəsizdir ki, gələcəkdə
baş verə biləcək daxili çaxnaşmanı nəzəra
almış, hələ sağlığında varislik məsələsində
qayda yaratmaq təşəbbüsündə olmuşdu. Cahan Pəhləvanın
müasiri Ravəndi Atabəyin öz ailəsilə
bağlılıqını xüsusi qeyd edir. Cahan Pəhləvanın
dörd oğlu və bir neçə qızı var idi.
Qızlarını qonşu hakim və əmirlərə ərə
vermişdi. Uşaqlarından ən çox Rey hakimi
İnancın qızı İnanç xatundan doğulmuş
oğlanlarını-Qutluq İnanc Mahmudu və Əmir Əmiran
Öməri sevdirdi. Türk qızı Küteybə xatundan Əbu
Bəkr adlı oğlu, Özbəyin anası kəniz Zahidə
xatundan isə sonralar Naxçıvan və vilayətin hakimi Cəlaliyyə
adlı qızı olmuşdu. Cahan Pəhləvan öz
oğlanlarından hər birini hakim şəxs etmək istəyirdi
və ona görə də, öz sağlığında o,
"Azərbaycan və Arranın idarə olunmasını
öz oğlu Əbu Bəkrə tapşırır və onun
tərbiyəsini əmisi Müzəffərəddin
Qızıl Arslana həvalə edir. Reyi, İsfahanı və
İrağın qalan hissəsini öz oğlanları
İnanc Mahmuda və Əmir Əmiran Ömərə, Həmədanı
isə Özbəyə ayırır". Ölüm
qabağı Cahan Pəhləvan öz uşaqlarına əmiləri
Qızıl Arslana tabe olmağı, eləcə də,
"sultan Toğrulun qulluğunda durmağı, ona
qarşı kin bəsləməməyi, (onun) itaətindən
boyun qaçırmamağı, onu müdafiə etməyi,
yardımsız qoymamağı, (hər sahədə) onun tərəfdarı
olmağı, onunla münasibətləri kəsməməyi,
ona qarşı çıxmamağı, bütün işlərində
ona kömək göstərməyi vəsiyyət edir. O,
uşaqlarına (xəlifənin) itaətindən
çıxmaqdan çəkinməyi və (onun) nəcib
peyğəmbərlik əmrlərini həyata keçirməkdən
boyun qaçırmamağı vəsiyyət edir (və
deyirdi) ki, möminlərin əmiri onlar üçün dayaq
olmalı, bütün sınaqlarda, çətinləklərdə
ona arxalanmalıdırlar, (o) elə bir qala və
istinadgahdır ki, üzərinizə inadkar düşmən
hucum edərsə, onun yanında sığınacaq tapa bilərsiniz."
Vəsiyyətnamədən
göründüyü kimi, atabəy Cahan Pəhləvan
öz uşaqlarına gələcək hərəkətləri
üçün elə bir xüsusi proqram (məramnamə) tərtib
etmişdir ki, atalarının başladığı işi
davam etdirməyə imkan versin və dövləti onun kimi əzəmətlə
idarə edə bilsinlər, Lakin görünür ki, Cahan Pəhləvan
vəsiyyətnaməsində nəzərdə tutduğu vilayətlərin
oğlanlrının ixtiyarına verilməsini rəsmiləşdirməyə
imkan tapa bilməmişdir.
Mənbələr
Cahan Pəhləvanın hakimiyyəti dövründə
baş verən hadisələrn bütün təfərrüatı
ilə açıb göstərə bilmir. Lakin əl-Carbazağani
və naməlum əsərin müəllifinin verdiyi qısa məlumatlardan
aydın olur ki, Atabəyin ölümü onun
yaratdığı idarə qayda-qanununu pozdu. Onun varisi
Qızıl Arslan yalnız sultan III Toğrulun deyil, eyni
zamanda, qardaşı arvadı İnanc xatun və onun tərəfdarları
olan İraq əmirlərinin müqaviməti ilə
rastlaşmalı olur.
Cahan Pəhləvan
məmlüklər vasitəsi ilə dövləti idarə
etmək üçün xüsusi sistem yaratmaqda öz şəxsi
qullarının yardımına arxalanmış, eyni zamanda, məmlük
yuxarı təbəqəsinin əsasını qoymuşdur.
Onlar da atabəy Cahan Pəhləvanın ölümündən
sonra 30 il ərzində baş vermiş bütün tarixi hadisələrdə
həlledici rol oynamışlar. Bu məmlüklər
"böyük mənsəb və qüdrət sahibi
olmuş və onun (atabəyin) ölümündən sonra
İraq ərazisini zəbt etmişlər."
Məmlüklər
öz iqta torpaq paylarını istədikləri kimi
özbaşına idarə edir, sikkə kəsir, hakimlik etdikləri
vilayətdə və adlarına xütbə oxutdururdular.
Tarixçi Ravəndi məmlüklərin törətdikləri
qarətçiliyin, talançılığın və
dağıdıcı hərəkətlərin şahidi
olmuşdur. Məmlüklər dövlət
siyahılarını (reyestr) və qərarlarını
saxtalaşdırır, öz adlarını və ləqəblərini,
uydurduqları nəsil şəcərələrini vəqflərdən,
mədrəsələrdən oğurladıqları kitablara
daxil edir, vəqf qeydlərini saxtalaşdıraraq, bir-birinə
hədiyyə göndərirdilər. "İraqda
azğıncasına baş verən satqınlığın
səbəbi ondan ibarət idi ki, türklər arasında
vilayəti zəbt edən heç bir məmlük irsi olarq, nəsildən-nəsilə
keçən dövləti idarəetmə qanunlarına bələd
olmamış, bu qanunlara müvafiq hərəkət etməyi
bacarmamışlar. Məmlüklər
özbaşınalığa yol verir, vəziyyətin
acınacaqlı şəklə düşdüyü dövrə
qədər öz bildikləri kimi hərəkət edirdilər.
O, xoşbəxt atabəy (Cahan Pəhləvan) isə ölkəni
tərəqqidə, çətinliklərdən azad görmək
arzusunda olmuş, təsəvvürünə belə gətirməmişdir
ki, işlər belə bir səviyyəyə gəlib
çıxa bələr. O, öz səltənətinə zəmanəsində
daimi sülh arzulayır və deyirdi: "Qoy gələcəkdə
də belə olsun".
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 6 oktyabr.- S.15.