Tarixşünaslıqda
Albaniya tarixinə dair
S.İ.Yeremyan
"konsepsiyasının" əsil mahiyyəti
Tarixşünaslıqda Qafqaz Albaniyasının tarixilə
məşğul olan S.T.Yeremyanın "elmi"
konsepsiyasının əsil mahiyyəti, əslində,
"Ermənistan dövləti" haqqında
saxtakarlığı ört-basdır etməkdir. Bu
konsepsiyanı F.Məmmədova çox sanballı şəkildə
alt-üstə etmişdir. Azərbaycan tədqiqatçısı
göstərir ki, S.T.Yeremyanın Albaniya tarixinə həsr
olunmuş yazıları bir konsepsiyada birləşir ki, onun da
məqsədi Albaniya dövləti, Albaniya tarixi hesabına Ermənistanın
və Ermənistan dövlətinin tərifini göylərə
qaldırıb şişirtməkdən ibarətdir.
Gəlin 1958-ci ildə nəşr olunmuş
"SSRİ tarixinin oçerkləri"ndə
S.T.Yeremyanın yazdığı bölmələrə -
"III-VII əsrlərdə Albaniyanın siyasi tarixi",
"III-VII əsrlərdə Albaniyada ideologiya və mədəniyyət",
eləcə də, 1966-cı ildə çapdan
çıxmış "SSRİ tarixi" kitabında yenə
onun yazdığı bölmələrə nəzər
salaq. "SSRİ tarixi oçerkləri"ndə S.T.Yeremyan
elə başlanğıcdan Albaniyaya "böyük Ermənistan"ın
ayrılmaz hissəsi kimi baxır ki, bu da tamamilə əsassız
fikirdir. Müəllif Albaniya tarixinə aid bütün məsələlərə
"böyük Ermənistan" prizmasından baxır, erməni
xalqının mənafeyi baxımından yanaşır. Əslində,
S.T.Yeremyan doğru danışdığını qəbul
etsək də, həmin yazıların məzmunu ilə
başlıqlar arasında məntiqsizlik aydın surətdə
özünü göstərir. Məsələn, "III-VII əsrlərdə
Albaniyanın siyasi tarixi" və "III-VII əsrlərdə
Albaniyada ideologiya və mədəniyyət", yəni
başlıqların adı ilə mətnlərin mövzusu
bir-birini rədd edir.
Mənbələrə görə,
"böyük Ermənistan" ifadəsi
iki mənada işlənir: coğrafi və siyasi mənalarda.
Həmin ifadə coğrafi mənada er. əv. 220-ci ildə ortaya
çıxmışdır. Həmin il
"Antiox III Selevki Ararat çarlığını işğal edərək həmin yerləri
Ermənistanın əsas vilayəti ilə (Van
gölü ətrafı) birləşdirmiş,
"böyük Ermənistan" ifadəsi
də o vaxt
yaranmışdır". Kiçik Ermənistandan
savayı bütün erməni vilayətləri
Selevkilərə tabe edilmişdi.
Antiox Artaksi (ermənilər
Artaşes deyirlər) sülaləsinin
başçısını böyük
Ermənistanın hökmdarı (strateqi)
təyin etmişdi. Beləliklə, kiçik Ermənistana nisbətən böyük, yəni geniş
Ermənistan (erməni dilində mets - böyük, nəhəng) yaranır. "böyük Ermənistan" ifadəsi siyasi anlayış kimi er. əv. II-I əsrlər üçün,
Artaşesin və II Tiqranın hakimiyyət
başında olduqları və böyük
Ermənistanın öz qüdrətinin ən
yüksək zirvəsinə çatdığı dövr üçün xarakterikdir. Buna görə
də "Böyük Ermənistan"
ifadəsi er. əv. II-I əsrlərdə
coğrafi və siyasi
anlayış kimi hardasa
özünü doğruldur.
Ancaq II Tiqran imperiyasının süqutundan
sonra, yəni er. əv.
65-ci ildə böyük Ermənistan da öz ömrünü
başa vurdu və Ermənistan
ərazicə yalnız Ermənistan yaylası
hüdudlarında qaldı, coğrafi mənada
"böyük Ermənistan" ifadəsi
isə o vaxtdan ta erkən orta əsrlərədək
işlədildi.
Fərat çayından şərqə
doğru ermənilərin
yaşadıqları torpaqlarda böyük Ermənistan, Fəratdan qərbdə
ermənilərin yayıldığı əraziyə isə kiçik Ermənistan deyilirdi.
N.Adonts İbn Xordadbehi şərh
edərək yazır ki, "Buzurk Ermənistanda, yəni böyük
Ermənistanda, eləcə də, Aranda, yəni
Albaniyada çar
hakimiyyəti həqiqətən mövcud
olmuşdur".
Alban və erməni
gerçəkliklərinin öyrənilməsi təsdiq edir ki, həm siyasi, həm də coğrafi
mənada "böyük Ermənistan"
ifadəsinin Albaniyanın taleyi ilə heç bir
yaxınlığı və əlaqəsi yoxdur.
S.T.Yeremyanın
aşağıdakı bəyanatı da etiraz doğurur: "Sağ sahil Albaniyası
altı yüz ilə yaxın bir dövr ərzində böyük Ermənistan quldarlıq dövlətinə
daxil olmuş,
yalnız IV əsrdə bu ərazidə alban dövlət quruluşu
bərpa olunmuşdur.
Burada
yalnız Albaniya haqqında yox, Ermənistan haqqında məlumatlar da doğru deyil.
Çünki altı yüz
il ərzində (er. əv. II əsrdən
b. er. IV əsrinə
qədər) mərkəzləşdirilmiş vahid
"böyük Ermənistan" dövləti
mövcud olmamışdır. Məlumdur ki, Tiqranın təsadüfi istilaları nəticəsində
yaranmış imperiya ictimai
quruluşunun səviyyəsi müxtəlif
olan, əhalisi müxtəlif dillərdə
danışan vilayətlərin davamsız və müvəqqəti
birliyindən ibarət idi. Bu
dövlət üzvi birlikdən,
bütövlükdən məhrum idi. Bütün bunlar daxili ziddiyyətlərin
kəskinləşməsinə və zadəganların
seperatçılıq meyillərinin güclənməsinə
gətirib çıxarmışdı. II Tiqran
e. ə. 65-ci ildə Pompey
tərəfindən darmadağın edildikdən sonra yalnız Ermənistan yaylasını əhatə
edən Ermənistan iki imperiya
arasında dəfələrlə bölüşdürülmüş və iki Ermənistanın - şərqi, yəni İran Ermənistanı və qərbi, yəni
Roma Ermənistanının yaranmasına səbəb
olmuşdu ki, bu ərazilər də faktik
olaraq Bizans və İran dövlətlərindən tam asılı idilər.
S.T.Yeremyanın belə bir mühakiməsi də onun
yuxarıda göstərdiyimiz bəyanatına tamamilə ziddir: "Böyük
Ermənistan (söhbət b. e. IV əsrindən gedir
- F.M.) öz iradəsindən asılı
olmayaraq bu mübarizəyə
(Roma ilə İran
arasında müharibə nəzərdə tutulur.
- F.M.) qoşulmağa məcbur
olurdu. Yenə bu müharibədə "Sezarın və Roma xalqının dostu"
sayılırdı və buna görə
də müharibədə Roma
imperiyası tərəfində iştirak
etməyə məcbur olan bufer
Ermənistanın mövqeyi böyük əhəmiyyət kəsb edirdi...". Bu sətirlər
Böyük Ermənistanın siyasi statusu ilə heç cür
uzlaşmır. Belə bir dövr
üçün Ermənistan sözünün yanında "böyük" ifaədəsi çox paradoksal görünür. O ki
qaldı "Sezarın və Roma
xalqının dostu" sözlərinə,
bunlar məcazi mənada işlənir, əslində
isə, Ermənistanın Romadan tam asılılığını bildirir.
Albaniyanın vəziyyəti
tamamilə başqa idi
və Ermənistanın vəziyyətindən köklü
surətdə fərqlənirdi. Antik
yazılı mənbələrə görə Albaniyada dövlət quruluşu
e. ə. I əsrdə, 70-80-ci illərdə
aparılan arxeoloji
axtarışlarının təsdiqinə görə isə e. ə. IV-III əsrlərdə, özü də yerli etnos əsasında yaranmışdır.
II-IV əsrlərdə Roma və İran
(parfiyalılar və sasanilər) arasındakı ağır
müharibələr Ermənistanda bütün
ağırlığı ilə özünü
büruzə versə də, Albaniyaya, demək
olar ki, heç bir zərər
vurmamışdır. S.T.Yeremyanın IV əsrdə "Albaniyada dövlət quruluşunun
bərpa olunması" fikrinə gəlincə, alban müəlliflərinin öz
məlumatlarına görə, Albaniyada
dövlət quruluşu 463-cü ilə qədər
daimi olmuşdur. Tarixdən
məlumdur ki, Albaniya
yalnız 463-cü ildən 487-ci ilə qədər
hökmdarsız qalmışdır.
Daha
sonra S.T.Yeremyan İran Arşakilərinin nəslindən olan və Albaniyada
çarlıq edən Arşakiləri massaget
Arşakilərin erməni Arşakiləri ilə qohum olan qoluna
bağlamağa cəhd göstərir və
onların Albaniya taxt-tacına guya IV yüzillikdə gəldiyini söyləyir. S.T.Yeremyan bütün
fikirlərini bir məntiqə tabe etdirməyə çalışır - alban Arşakiləri erməni Arşakilərinə
tabe olmalı idilər.
Alban
Arşakilərini massaget Arşakiləri
ilə bağlayan S.T.Yeremyan
462-ci il hadisələrinə - alban Arşaki
çarı II Vaçenin hakimiyyətdən
əl çəkərək öz şəxsi
mülkünə çəkilib guşənişin olması
məsələsinə çatanda, heç nəyə əsaslanmadan yazır ki, guya çar
Çola (Çora)
vilayətinə
- "öz dədə-baba
torpağına" yollanır. Əslində isə, heç bir mənbədə
bu barədə bircə kəlmə də
yazılmayıb. Yeremyan burada
da əvvəlcədən nəzərdə
tutduğu proqram
üzrə hərəkət edir, çünki məqsədi alban
hökmdarlarını Çolada olan massaget Arşakiləri
ilə əlaqələndirməkdir. Massaget
Arşakilərinin Çoladakı nəsli isə erməni
Arşakiləri ilə qohum idi.
S.T.Yeremyan əsassız
olaraq IV əsrdə Ermənistanın siyasi rolunu şişirdir,
ümumiyyətlə, Sasanilərin Zaqafqaziyada
möhkəmlənməsinin səbəbini bununla
əlaqələndirir. "Nə qədər ki,
Romanın yardım etdiyi bufer
- böyük Ermənistan var
idi, Sasanilər Zaqafqaziyada
möhkəmlənə bilmirdilər". Müəllif bu məlumatla bağışlanmaz bir hərəkət edərək, Albaniya və İberiyanın Zaqafqaziyadakı siyasi rolunu kiçildirdi.
Eyni zamanda, iki imperiyaya
tabe olan bufer Ermənistanı coğrafi
və siyasi vəziyyətinin
acınacaqlı dövründə, Zaqafqaziyada
möhkəmlənməyə can atan Sasani siyasətinə mane ola bilməzdi.
S.T.Yeremyanın Albaniya barədə
müddəalarını elə onun özünün aşağıdakı
sözləri rədd edir: "Şimal sərhədlərinin köçərilərdən
müdafiə olunmasına dair ümumi siyasətdə Albaniya
mühüm strateji
bölmə idi". Sasanilərin
vassalı sayılan Albaniya
hökmdarları kiçik bir fasilə istisna olmaqla (V əsr üsyanı zamanı) dağ keçidlərinə, xüsusilə də,
Çola-Dərbənd keçidinə nəzarət edirdilər.
Dediyimiz kimi, Albaniya Sasanilərin
vassalı idi, buna
görə də onun təhlükəsizliyi
Sasaniləri də maraqlandırırdı. Strateji
mövqeyinin əlverişli olması və
coğrafi baxımdan uzaqda
yerləşməsi sayəsində Albaniyanın siyasi vəziyyəti Ermənistandan köklü surətdə fərqlənirdi.
S.T.Yeremyan
alban kilsəsi haqqında danışarkən,
552-ci ildə onun müstəqil kilsə
olmasını sasanilərin ümumi siyasəti
ilə bağlayır və göstərir ki,
alban katolikosluğu iyerarxik cəhətdən elə 552-ci ildən
erməni kilsəsinə tabe idi. Bununla da o, alban
kilsəsinin erməni kilsəsindən
asılılığını bir
neçə əsr qədimləşdirmişdir.
S.T.Yeremyan alban etnosu haqqında
danışarkən, belə hesab edir ki, "albanlar" termini cəmləşdirici
məna daşıyır və bir
neçə qəbilənin birliyi deməkdir
ki, onlardan da ən böyükləri utilər və ya udinlərdir.
Alban ədəbi
dilinə gəlincə, S.T.Yeremyan belə
fikirləşir ki, o,
qarqar ləhcəsi əsasında
yaranmışdır, əlaqəsizdir, daha
geniş yayılmış dialekt xarakteri
daşıyır və alban vilayətlərinin
dialektlərinə uyğun gəlmir. VII əsrdən
başlayaraq, burada
ibadət dili rolunu isə
Yeremyanın fikrincə, "qəti və şəriksiz"
olaraq qədim erməni dili
oynamışdır. Bunun nəticəsində
də VII əsrdən başlayaraq alban yazısı məişətdən
çıxmış və soraqsız olaraq
xatirələrdən silinmişdir.
S.T.Yeremyanın fikirləri burada da ziddiyyətlidir, çünki
özü yazır ki,
erməni-albanların bir hissəsi hələ
XIII əsrdə alban yazısından
istifadə etmişlər. O ki qaldı qədim
erməni dilinə keçid, deməliyik ki, bu, birdən-birə baş verən hadisə ola
bilməzdi, əsrlərlə davam edən
bir proses idi.
S.T.Yeremyan erməniləşmə
və gürcüləşmə prosesi məsələsində
tələsmiş, VIII əsrdə Uti və
Arsax əhalisini ermənilərlə, Kaxetiya və Kizikiya
albanlarını isə gürcülərlə "assimilyasiya etmişdir".
Biz isə belə düşürük
ki, həmin proses
yalnız X əsrdən sonra başlaya bilərdi. Özü də bu assimilyasiya etnik yox, mədəni-ideoloji assimilyasiya idi.
S.T.Yeremyanın "konsepsiyası"nı
alt-üst edən Z.M.Bünyadovun "Azərbaycan
VII-IX əsrlərdə" monoqrafiyası, ümumiyyətlə,
tarix elminə, o cümlədən, albanistikaya
qiymətli hədiyyədir.
Alban, erməni, gürcü, Bizans, ərəb, Suriya mənbələrinin dərin
təhlilinə əsaslanan
müəllif "bu əsərdə alban ideologiyasının tarixini-xristianlığın,
alban kilsəsinin, onun strukturunun və alban ədəbiyyatının
tarixini ilk dəfə
olaraq dəqiq işıqlandırmışdır. Z.M.Bünyadov bu monoqrafiyada
alban kilsəsinin hüquqlarının məhdudlaşdırılıb
müstəqilliyinin ləğv
edilməsində erməni
qriqorian kilsəsinin oynadığı rolu göstərmişdir. VIII əsrin əvvəllərində
erməni kilsəsi ilə ittifaqa girən ərəb xilafətinin təzyiqi altında alban kilsəsi hüquqi cəhətdən erməni
kilsəsindən asılı
vəziyyətə salındı
ki, bu da
iki kilsənin katolikosluğu arasında uzun sürən mübarizənin başlanğıcını
qoydu. Z.M.Bünyadovun monoqrafiyasında Albaniyanın xristian əhalisinin qriqorianlaşdırılması
və müsəlmanlaşdırılması
problemi dəqiq qoyulmuş və doğru həll edilmişdir. Alban ədəbiyyatı, mədəniyyəti
(epiqrafika) və nəhayət, alban etnosunun aradan götürülüb yox
olmasının obyektiv
və subyektiv səbəbləri də inandırıcı şəkildə
göstərilmişdir. Böyük alban knyazları Mihrənilərin hakimiyyəti
dövründə ölkənin
siyasi tarixi hərtərəfli öyrənilmişdir.
Z.M.Bünyadovun monoqrafiyasında "VI əsrin sonunda - VII əsrin əvvəlində
siyasi vəziyyət",
"Azərbaycanın ərəblər
tərəfindən işğal
edilməsi", "Azərbaycan
əhalisinin islamlaşdırılması
və qriqorianlaşdırılması",
"Ərəb-Xəzər müharibələri və
Azərbaycan", eləcə
də, "Aranda sosial hərəkatlar"
bölmələri araşdırdığımız
problemlər baxımından
böyük əhəmiyyətə
malikdir.
Z.M.Bünyadov Aranın Albaniyanın şimal kustakında (canişinliyində)
tutduğu strateji mövqeyin siyasi əhəmiyyətini düzgün
qiymətləndirən ilk tarixçilərdəndir. Müəllif göstərir ki,
həmin mövqelərin
hesabına Bizans və İran kimi nəhəng qonşular da Albaniya ilə hesablaşmalı olurdular.
Z.M.Bünyadov VI-VII əsrlərdə
ölkənin xarici siyasətini təhlil edərək xəzərlərin
VI əsrdən VIII əsrə
qədər davam edən yürüşlərini,
ölkənin onlar tərəfindən zəbt
olunmasını, eləcə
də, 625-ci ildən Albaniyanın da cəlb edildiyi İran-Bizans müharibələrini
hərtərəfli və
dolğunluqla işıqlandırmışdır.
Sasanilərin və xəzərlərin
hökmranlığı dövründə
ölkənin ictimai-siyasi
həyatında mühüm
rol oynamış alban patriarxı Vironun (VII əsr) fəaliyyəti də tarixdə ilk dəfə olaraq Z.M.Bünyadov tərəfindən layiqincə
təsvir edilmiş və qiymətləndirilmişdir.
VI-IX əsrlərdə
Albaniyanın siyasi tarixini təhlil edən Z.M.Bünyadov yazır ki, VI yüzillikdə ölkədə
mərzban rejimi hökm sürmüşdür,
VII-VIII əsrlərdə hakimiyyət
başında olan Mehranilər isə
"nominal da olsa, VIII
yüzilliyin əvvəlinədək
bütün ölkəni,
yaxud onun bir hissəsini" idarə etmişlər. Bizə belə gəlir
ki, bütün Mehranilərin hakimiyyətini
ümumiləşdirmək lazım deyil. Müəllifin tezisi yalnız
Varaz-Qriqora, eləcə
də, böyük Albaniya knyazı kimi tanınmış Mehranilərin sonuncu nümayəndəsi Şeroyeyə
aiddir. O ki qaldı müəllifin xeyli yer ayırdığı
və Kalankatlıya görə VII əsrin ən görkəmli dövlət xadimi olan Cavanşirin və onun xələfi
Varaz-Trdatın hakimiyyətinə,
bunları çox çətin "nominal" saymaq
olar.
Tam bərabərhüquqlu
və ya vassal asılılığında olduğu
ittifaqlara girəndə
də, adlarını
çəkdiyimiz bu iki hökmdar müstəqil daxili və xarici siyasət yeritmişdir.
Aranın (Albaniyanın) ərazi
hüdudlarına gəlincə,
demək lazımdır
ki, Z.M.Bünyadov Süniki Albaniyaya daxil edərək Araz çayını sərhəd saymış,
bununla da, VII-IX əsrlərdə cənubda
ölkənin siyasi sərhədlərini olduğu
kimi göstərmişdir.
Müəllif tarixi Girdman
vilayətinin sərhədlərini
dəqiqləşdirərək inamla sübut edir ki, Xunani
Ktsia (Xrami) çayının mənsəbində
(onun Kürə qovuşduğu yerdə) yerləşirdi və Albaniya ilə İberiya arasında sərhəd məntəqəsi
idi. Z.M.Bünyadov Xunanini Ağstafaçayla
Kürün qovşağında
yerləşdirən, bununla
da, "gürcü torpaqlarını Albaniya ərazisi hesabına böyüdən" P.İnqorokvanın
mülahizələrinin də
səhv olduğunu göstərmişdir.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktor
Səs.-2012.- 5 sentyabr.-S. 14.