Azərbaycan
dövləti ərəb xilafəti tərkibində
Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində onun imperiyaların tərkibinə daxil olması
dövrü də olmuşdur.
Onlardan biri də Ərəb Xilafəti idi. Mənbələr
göstərir ki, VII əsrin birinci qərinəsində Ərəbistan
yarımadasında güclü bir feodal dövləti meydana gəldi.
Asiyada, Afrikada və Avropada bir sıra ölkələri
işğal edib şöhrət qazanan bu dövlətin
yaradıcısı məkkəli Məhəmməd idi. Onun
yaratdığı yeni dini təlim-islam (mənası Allaha
mütilik deməkdi) feodal münasibətlərinin inkişafında,
dövlətin möhkəmlənməsində və
genişlənməsində böyük rol oynadı. Ərəb
əyanları Məhəmmədin yaratdığı islam
dinindən başqa ölkələrin işğal
olunmasında bir vasitə kimi istifadə etdilər.
Ərəb feodal dövlətinin
yaranması onun əvvəlcə Ərəbistan
yarımadasında, sonra isə
İran və Bizans imperiyaları əleyhinə
işğalçı yürüşləri ilə eyni
vaxtda başlandı. Xilafətin hakim dairələri belə
işğalçı müharibələrdən hədsiz dərəcədə
faydalandıqlarından, ona
böyük maraq göstərirdilər. Onlar
müharibələr vasitəsi ilə, hər şeydən
öncə, ərəb cəmiyyəti daxilindəki sinfi mübarizəni zəiflətmək, təşəkkül tapmaqda
olan feodal münasibətlərini möhkəmləndirmək və
ən vacibi, zəbt
olunmuş hərbi qənimətlərlə varlanmaq istəyirdilər.
Dövlətin yaradıcısı və öz
dövrünün görkəmli dövlət xadimi olan Məhəmməd
sağlığında bir sıra müharibələrə
şəxsən özü başçılıq
etmişdi. Məhəmmədin ölümündən
sonra (632-ci il
iyun ayının 8-də Mədinə şəhərində
vəfat etmişdi) hakimiyyət
məsələsi kəskin mübahisələrə səbəb
oldu. İlk xəlifə olan Əbu Bəkrin ikiillik (632-634)
hakimiyyəti nəticəsində islam dini Ərəbistanda
sabitləşdi. O, vəfat edən zaman nüfuzlu və təşkilatçı
bir adam olan Öməri özünə varis seçdi. Ömərin onillik (634-644)
xəlifəliyi islam tarixinin və dövlətinin
qalibiyyətlə yayılması və möhkəmlənməsi
dövrü kimi xarakterizə edilir. Onun vaxtında bir-birinin ardınca İraq, Suriya, Misir
istila olundu.
Məhəmmədin vəfatından sonra onun
yaratdığı dövləti peyğəmbərin xələfləri
idarə etdiyindən, dövlət xilafət adlanırdı.
"Azərbaycan tarixi" kitabında göstərilir ki,
Xilafət qoşunları İranın Rey və Qəzvin
şəhərlərini işğal etdikdən sonra 639-cu ildə
sərkərdə Hüzeyfənin
başçılığı ilə Azərbaycana daxil
oldular və burada güclü müqavimətə rast gəldilər.
Azərbaycan qoşunlarına mərzban İsfəndiyar ibn Fərruxzad
başçılıq edirdi. O, qonşu əyalətlərin
əhalisindən Ərdəbilə böyük qoşun
toplayıb, ərəblərlə döyüşə
başladı. Ərəb qoşunu qalib gəldi və İsfəndiyarı
əsir götürdü. Onun qardaşı Bəhram ibn Fərruxzad
qoşun toplayaraq, yenidən döyüşə
başladı. Bu dəfə də ərəblər qalib gəldilər.
Ərəb müəlliflərindən əl-Bəlazurinin məlumatına
görə, mərzban İsfəndiyar 644-cü ildə əhali
adından ərəblərlə müqavilə
bağlalamağa məcbur oldu. Müqavilənin şərtinə
görə, azərbaycanlılar ərəblərə tabe
olmalı, vergi verməli, ərəb əsgərlərini bir
gecə-gündüz evində saxlamalı idilər. Bunun
müqabilində ərəblər də yerli əhalinin dini
etiqadlarına toxunmamağı, adət və məişətlərinə
qarışmamağı öhdələrinə
götürürdülər.
Xəlifə Ömər Əbdürrəhman ibn Rəbiəni
Dərbənd yaxınlığındakı sərhəd qoşunlarına
sərkərdə təyin etdi və xəzərlərlə
vuruşmağı tapşırdı. Əbdürrəhmanın
qoşunu 643-cü ildə Dərbənd hasarları yanında
Bukeyrin dəstəsi ilə birləşdikdən sonra Bələncər
yaxınlığında xəzərlərlə müharibəyə
başladı və özü də döyüşdə
öldürüldü. Beləliklə, ərəblərin Dərbənddən
şimala ilk hücumu uğursuzluqla nəticələndi.
Azərbaycana ilk basqından 7 il sonra, 646-cı ildə
Arrana hüçum edən ərəb ordusuna sərkərdə
Salman ibn Rəbiə başçılıq edirdi. Onun ordusu
Naxçıvandan çıxaraq Şəki və Gorus
istiqamətində hərəkət etdi. Arran ərazisinə
çatıb Beyləqana soxuldu. Bu barədə ərəb
tarixçisi əl-Kufi belə yazır: "Beyləqan əhalisi
onun qarşısına aman xahişi ilə çıxaraq,
ordusu üçün düşərgə yerləri
ayırdı, pul vermək şərti ilə onunla
barışıq bağladı. Bundan sonra o, Bərdə qalasına
basqın etdi".
Ərəblər Azərbaycanın istilasını
başa çatdırıb orada möhkəmləndikdən
sonra xəzərlərlə müharibəyə
başlamalı oldular. Bunun üçün Ön Qafqazda
öz arxalarını etibarlı şəkildə təmin
etmək məqsədilə tədbirlər gördülər.
Strateji qalalarda hərbi dəstələr yerləşdirdilər.
Yollarda nəzarəti gücləndirdilər. Ərəb
ordularının fasiləsiz hücumlarına baxmayaraq, əhali
onlara asanlıqla boyun əymədi. Hər dəfə
düşmənə ciddi müqavimət göstərdi, vergi
verməkdən və islam dinini qəbul etməkdən imtina
etdi. Yalnız 90 illik kəskin mübarizədən sonra xilafət
orduları Azərbaycanın istilasını başa
çatdıra bildilər.
Ərəblər işğal etdikləri ölkələri
əvvəllər öz qaydaları əsasında idarə
edirdilər. Bu istilaçı idarə qaydaları, təbii
ki, mümkün olduğu qədər çox vergi əldə
etməkdən və başqa dinə mənsub olanlar
arasında, ilk növbədə, ərəblərin dediyi
kimi, "qeyri-kitab əhli" olanların arasında islam
dinini zorla yaymaqdan ibarət idi. Əksəriyyəti
köçəri olan istilaçı ərəblərin
özləri hələ islam dinini yaxşı mənimsəmədiklərindən,
ilk vaxtlar işğal olunmuş yerlərdə xalqı yeni dinə
məcburi surətdə sövq etmirdilər. Xəlifə Əbu
Bəkr (632-634) işğalçı ərəb
ordularının sərkərdələrinə belə bir
göstəriş vermişdi: "Düşmənləri
şikəst etməyin, nə kiçik uşaqları, nə
çox qoca adamları, nə də qadınları
öldürməyin. Yemək üçün lazım olandan
artıq qoyun, inək və dəvələri kəsməyin...
Sizi qəbul edən hər bir şəhər və xalq ilə
müqavilə bağlayın, onlara verdiyiniz vədlərə
sadiq olun, qoy onlar biz gələnədək əməl etdikləri
qayda və qanunlarla yaşasınlar.
Ərəblərin
hucumlarına qədər
Azərbaycan əhalisi Bizans-İran müharibələrindən,
habelə, şimal tayfalarının hücumlarından
çox zərər çəkmişdilər, ona görə
də islam dini zəminində onlara səadət və əmin-amanlıq
vəd edən yeni istilaçıya- ərəblərə
inam və ümid bəsləyirdilər. İlk
vaxtlarda ərəblər
vergi və töycüləri aldıqdan sonra onların dini
etiqadlarına adət-ənələrinə toxunmur və
mümkün qədər əmin-amanlıqlarını qoruyurdular. Həmçinin, ərəb istilalarının ilk
onilliklərində Xilafətin Azərbaycandan aldığı vergi və töycülər Sasanilər
dövründəkindən xeyli az idi. Şübhəsiz ki,
bu yerli əhalinin ərəblərə
və onların gətirdiyi yeni dinə rəğbət və
inamını artırırdı.
Ərəblər böyük iqtisadi və strateji əhəmiyyəti
olan Azərbaycanda öz hakimiyyətlərini möhkəmləndirməkdə
islam dinindən çox kəsərli vasitə kimi istifadə
edirdilər.
Bəs işğal etdikləri ölkələrdə, o
sıradan Azərbaycandakı mövcud dinlərə ərəblərin
münasibəti necə idi? Allahın vahidliyini və
böyüklüyünü iqrar və onun göndərdiyi
müqəddəs dini kitabları (Quran, İncil, Tövrat,
Zabur) şəksiz qəbul edən dinlərə və onun tərəfdarlarına
hörmətlə yanaşırdılar "müqəddəs
kitabları" olmayan qalan dinlərə və təriqətlərə
(məsələn, atəşpərəstlik, bütpərəstlik
və s.) və onlara sitayiş edənlərə qarşı
münasibətləri birmənalı idi. Həmin dinlərin
tərəfdarlarına qarşı təzyiq göstərilir
və onlar təqib edilirdilər.
Məlumdur ki, Azərbaycanda
əsas din atəşpərəstlik idi. Bu din şahənşah
I Şapurun dövründən Sasanilər imperiyasının
rəsmi dövlət dini elan edilmişdi. Atəşpərəstlərin
baş məbədi Azərbaycanın paytaxtı Qazaka şəhərində
yerləşirdi. Atəşpərəstlər "kitab əhli"
hesab edilmirdilər. Albaniyada həm xristianlıq ("kitab əhli"),
həm də bütpərəstlik ("kitab əhli"
olmayan) dinləri mövcud idi.
Əməvilərin hakimiyyəti dövründə
istila olunan ölkələrdə əhali etiqad məsələsində
sərbəst idi. Lakin əvvəlki dini etiqadlarında qalanlar
və islamı qəbul etməyənlər xəracdan əlavə
cizyə deyilən vergi verməli idilər. Konkret olaraq
islamın Azərbaycanda yayılması xəritəsinə nəzər
saldıqda, görürük ki, yeni din atəşpərəstliyin,
bütpərəstliyin təmsil olunduğu Azərbaycanda,
Muğanda, Mildə, Xəzər sahilində, Kür və Araz
çayları boyunda, xüsusilə, şəhərlərdə
nisbətən sürətlə yayılırdı.
Xristianlıq dininin sabitləşdiyi dağlıq və
dağətəyi yerlərdə, xüsusilə, kəndlərdə
islam dininə müqavimət güclü idi. Əhalinin
müxtəlif təbəqələrinin yeni dinə
münasibəti də müxtəlif idi. Məsələn,
islam dininin etnik-əxlaqi-tərbiyəvi üstünlüklərini
və gələcəyini düzgün başa düşən
hakim təbəqə öz əmlakını və
imtiyazını əlində saxlamaq xatirinə bu dini tərəddüdsüz
qəbul etdi. Xilafətin ticarətə və sənətə
rəğbətini nəzərə alan tacirlər və sənətkarlar
da yeni dini qəbul etməkdə ləngimədilər. Şəhər
yoxsullarına, kəndlilərə və əhalinin digər
yoxsul təbəqəsinə gəldikdə isə onlar
ağır dini vergi olan cizyədən canlarını qurtarmaq
xatirinə bu işə razı oldular. Əvvəllər belə
bir qayda vardı ki, islam dinini qəbul edənlər nəinki
cizyədən azad edilir, üstəlik, onlara bəzi yardım
da göstərilirdi. Qaydaları, ticarətə dair qaydalar, ümumiyyətlə,
cəmiyyətdə insan fəaliyyətinin bütün sahələrini
hüquqi cəhətdən tənzimləyən qanunlar
toplanmışdı.
VIII əsrin əvvəllərində islam dini Azərbaycanda
geniş yayıldığı, möhkəmləndiyi və
hakim din olduğu şəraitdə Albaniyanın bir hissəsində
(xüsusilə, Qarabağın dağlıq hissəsində)
xristianlıq dini əvvəlki mövqeyini saxlaya bildn. Daha
doğrusu, "kitab əhli" olduqlarına və başqa
mülahizələrə görə, ərəblər burada
xristianlığa toxunmadılar. Alban kilsəsi miladın əvvəlindən
mövcud idi. Ərəblər siyasi və dövlət təşkilatı
cəhətdən Bizans imperiyasından və süquta
uğratdıqları İrandan geri qalırdılar. Ona
görə də, ilk vaxtlar onlar işğal etdikləri digər
ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda da özlərinə
qədər mövcud olan idarə qaydalarını
saxlamağa məcbur oldular. Xilafətin özündə təkmilləşmiş
idarəetmə mexanizmi hələ yaranmamışdı. Ona
görə də, Sasanilərin çoxəsrlik dövlət
təşkilatını mənimsəmək üçün
vaxt lazım idi. Xilafət əsarətə aldığı
geniş əraziləri idarə etmək üçün
Sasanilərin mərzbanlıqlarına bənzər əmirlik
(canişnnlik) sistemi yaratdı. Əvvəlcə beş əmirlik,
yəni vilayət təşkil olundu. Bu inzibati bölgüyə
əsasən, Azərbaycan (həm Azərbaycan, həm də
Arran) dördüncü əmirliyə daxil idi. Əməvilər
sülaləsn dövründə inzibati quruluşda bəzi dəyişikliklər
edildi. Yeni bölgüyə görə, Azərbaycan Əlcəzirə
adlanan üçüncü əmirliyin tərkibinə daxil
edildi. Xilafətin soyğunçu vergi siyasəti və məmurların
özbaşınalığı, dəhşətli istismar və
hüquqsuzluq, yerli feodalların mülklərinin və
imtiyazlarının məhdudlaşdırılması,
güclü ərəbləşdirmə siyasəti və
başqa səbəblər əhalinin vəziyyətini
ağırlaşdırmaqla yanaşı, ümumxalq qəzəbini
coşdururdu.
Səkkizinci yüzilin ortalarında Əməvilər
sülaləsinin siysətinə qarşı həm Xilafət
sarayında, həm də onlara tabe olan asılı ölkələrdə
kəskin mübarizə gedirdi. Xəlifə sülalənin
taleyi üçün yaranmış siyasi böhranı və
təhlükəni aradan qaldırmaq iqtidarında deyildi.
Üsyanların əhatə dairəsi genişlənir və
təsiri küclənirdi. Xilafətə qarşı
çıxışlar Şimali Afrikada, Orta Asiyada və
Ön Qafqazda, demək olar ki, eyni vaxtda baş verdiyindən Əməviləri
sarsıtmışdı. Xilafətə qarşı Azərbaycanda
çıxışlar 748-752-ci illərdə geniş vüsət
aldı. Üsyanda əhalinin bütün təbəqələri
iştirak edirdi və onlara yerli feodal əyanlar
başçılıq_edirdilər. Bu, səbəbsiz deyildi. Ərəblər
Azərbaycanda möhkəmləndikcə feodalları dövlət
aparatından uzaqlaşdırır, onların
torpağını, kəndlilər üzərindəki
hüququnu və digər imtiyazlarını məhdudlaşdırırdı.
Ona görə də, feodallar Xilafətdən daha çox
narazı idilər. Azərbaycanda olan ərəb mənsəb
sahiblərinin xeyli hissəsi də Əməvilərin siyasətindən
razı deyildi. Onlar da üsyançılarla həmrəy idilər.
748-ci ildə Beyləqanda
başlanmış üsyan tezliklə digər vilayətləri,
xüsusilə, Bərdəni və Ərdəbili əhatə
etdi. Akademik Z.Bünyadov Xilafətə qarşı bu
çıxışları Pavlikanların təsiri ilə əlaqələndirir. Beyləqandakı üsyana yerli hökmdar Vard ibn Səfvan başçılıq edirdi. Bu barədo Yəqubinin əsərində məlumat verilir.
O, üsyançıları "avara" adlandırır və
onların rəhbərinin adını çəkir. Mütəşəkkil
şəkildə başlanan üsyan ərəb əmirini
çaşdırdı və çox qorxutdu. Xəlifənin
əmiri Əbu Cəfər ibn Məhəmməd
üsyanın nüfuzlu rəhbərlərindən bir
neçəsini həbs etdi. Onun hərəkəti
üsyançıları daha da qəzəbləndirdi. Bu
zaman yerli feodallardan İbbən ibn Mənsurun Hatib ibn Sədəqin
və başqalarının başçılıq etdikləri
üsyançı dəstələr Beyləqana
yaxınlaşaraq, şəhər əhalisinin köməkliyilə
qalanı mühasirəyə aldılar. Onlar hücum nərdivanlarından
istifadə edərək, qala divarlarına qalxdılar və
beləliklə, şəhərə girə bildilər.
Üsyançılar ərəblərin burada olan hərbi dəstələrini
qılıncdan keçirib əmiri əsir aldılar və
bütün məhbusları azad etdilər. Bu qələbədən
sonra onlar Bərdə üsyançılarının köməyinə
getdilər. Bərdədəki ərəb əmiri Asim ibn Yəzidin
qoşunlarını məğlub edib, özünü də
öldürdülər. Üsyanı yatırtmaq
üçün xəlifənin göndərdiyi yeni ərəb
ordusu da məhv edildi. Xalq hərəkatı Azərbaycanın
digər əyalətlərini və bütün Ön
Qafqazı bürüdü. Yəqubinin məlumatından bəlli
olur ki, bu hadisədən bir neçə müddət sonra, xəlifə
Harun ər-Rəşidin dövründə Beyləqan əhalisi
Bərdəyə gəlmiş xəlifə canişininin əleyhinə
yenidən üsyan qaldırmışdı. Əsarətə
alınmış xalqların təzyiqi və ərəb cəmiyyəti
daxilində mübarizənin kəskinləşməsi nəticəsində
Əməvilər sülaləsinin 89 illik hakimiyyətinə
son qoyuldu. Hakimiyyətə Abbasilər keçdi. Bu sülalə
Xilafəti 508 il (750-1258) idarə etdi. Abbasilər Azərbaycanda
və başqa yerlərdə baş verən üsyanları
amansızlıqla yatırtdılar. Bununla belə, cəza tədbirləri
xalqın mübarizə ruhunu söndürə bilmədi. Azərbaycan xalqının çoxəsrlik
tarixi istismarçılara və yadelli istilaçılara
qarşı qəhrəmanlıq mübarizəsi ilə zəngindir.
Azərbaycanda azadlıq mübarizəsinin parlaq səhifələrindən
biri ərəb Xilafətinə qarşı 60 ildən
artıq davam etmiş xürrəmilər hərəkatıdır.
Xürrəmilər cəmiyyətdəki butün ədalətsizliklərin
kökünü sosial bərabərsizlikdə görürdulər.
Onların şüarı torpağı və digər istehsal
vasitələrini xalqın ixtiyarına verməkdən, kəndliləri
və sənətkarları feodalların və digər hakim təbəqənin
asılılığından azad etməkdən ibarət idi.
Sosial bərabərlik uğrunda mübarizələri, maddi nemətləri
insanlar arasında bərabər şəkildə
bölüşdürmək və bütün təbəqədən
olan kənclər üçün istisnasız kəbin
hüququ azadlığı uğrunda mübarizə gedirdi.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-2012.-12
sentyabr.-S.14.