Orta əsrlərdə
Azərbaycanda müstəqil feodal dövlətlərin
yaranması
Orta əsrlərdə IX-XI əsrlərdə Azərbaycan
xilafət hakimiyyətindən azad olub müstəqil feodal
dövlətləri - Şirvanşahlar, Şəddadilər,
Sacilər, Salarilər, Rəvvadilər, sonralar isə Atabəylər,
Qaraqoyunlular və Ağqoyunlular meydana gəldi.1994-cü ildə
nəşr olunmuş "Azərbaycan tarixi" kitabında
(redaktorları akad. Z.Bünyadov və professor Y.Yusifov) bu feodal
dövlətlər haqqında mənbələrə əsaslanaraq
məlumat verilmişdir.
IX əsrdə Xilafətə qarşı mübarizə
şəraitində Azərbaycanda meydana gələn feodal
dövlətlərdən biri də paytaxtı Ərdəbil
şəhəri olan Sacilər dövləti (889-942-ci illər)
idi. Yeni sülalənin banisi hesab edilən Əbu Saç
Divdad "adlı-sanlı türk sərkərdələrindən"
olmaqa Xilafət ordularının döyüşlərində
dəfələrlə sınaqdan çıxmış, Səhl
ibn Sumbatın xəyanəti nəticəsində Babəkin
tutulub Bərzəidə, Afşinin düşərkəsinə
aparılmasında iştirak etmişdi.
Sacilər mənşəcə türk idilər. Əbu
Sac Divdad və onun varisləri Məhəmməd və Yusif
muxtəlif vaxtlarda Xilafətin əyalət hakimləri
olmuş Abbasilər hakimiyyətinə qarşı baş
vermiş üsyanların yatırılmasında fəal
iştirak etmişdilər.
Sacilərin banisinin Əbu Sac Divdad hesab edilməsinə
baxmayaraq, dövlət onun ölümündən xeyli sonra
oğlanları Məhəmmədin və Yusifin dövründə
yaranmışdı. Xidmətləri ilə Xəlifənin rəğbətini
qazandığına görə, 889-cu ildə Məhəmməd
Azərbaycanın hakimi təyin olundu.
Təbərinin
yazdığına
görə, o, "Azərbaycana
gəldikdən dərhal sonra özünü müstəqil
elan edib, Xilafətə tabe olmaqdan boyun qaçırtdı".
Lakin mənbələrdə qeyd edilir ki, Məhəmməd xəlifə
ilə əlaqəsini tamamilə kəsə bilmir və
tez-tez sazişə girməli olurdu.
Məhəmməd ona qarşı itaətsizlik
göstərən Marağa hakimini susdurdu və şəhəri
ələ keçirdi. 893-cu ildən başlayaraq o, bir
neçə dəfə Ərməniyəyə uğurlu
yürüşlər təşkil etdi, Naxçıvandan
keçərək Dvin hasarlarına qədər
çatdı və erməni hakimi I Sumbatın ailə
üzvlərini və yaxın qohumlarını əsir
götürdü, onun özünü güzəştə
getməyə məcbur etdi. Qələbədən sənra Məhəmməd
öz oğlu Divdadı Ərməniyəyə hakim təyin
edib, özü Gürcüstana gedərək, Tiflisi və digər
şəhərləri soyub taladı. Bu qələbələr
Məhəmmədin şöhrətini yüksəltdi.
Qonşu dövlətlərin hakimləri ondan çəkinməyə
başladılar.
Bacarıqlı sərkərdə olan Yusifin qibtə
ediləcək dərəcədə çevikliklə rəqiblərini
əzməsi, hakimiyyəti möhkəmləndirməsi, əvvəlki
siyasi nüfuzunu bərpa etməsi, Azərbaycanın müstəqilliyinin
reallaşdırması Bağdadda xəlifə sarayına
rahatlıq vermirdi. Ona görə də xəlifə onu
"idarə etdiyi Azərbaycan, Ərməniyə, Arran, Beyləqan
və s. əyalətləri buraxıb,
İkiçayarasından "təhlükəli bir səfərə",
Xilafətə qarşı üsyan qaldırmış qərimətlərə
qarşı müharibəyə göndərdi. 927-ci il
dekabrın 27-də Kufə şəhəri
yaxınlığındakı döyüş zamanı
Yusifin qoşunu məğlub oldu. O özü yaralandı, əsir
düşdü və öldürüldü.
Sacilər sulaləsinin hakimləri içərisində
Yusif ən nüfuzlusu olmaqla 24 il bu dövləti idarə
etmişdi. Sacilər dövləti istiqlaliyyət qazandı.
Azərbaycan
torpaqları mərkəzləşdirildi
ki, bunun sayəsində də təsərrüfatın
canlanmasına, şəhərlərin, sənətkarlığın,
ticarətin və mədəniyyətin inkişafına xeyli zəmin
yarandı. Onun maliyyə və vergi sahəsində obyektin
siyasəti ölkədə iqtisadiyyatın dirçəlməsinə
və əhalinin artmasına təkan verdi.
Yusifin ölümündən sonra hakimiyyət əldən-ələ
keçdi. Onun sərkərdəsi Deysəmin dövründə
Azərbaycan yenidən müharibə meydanına çevrildi.
942-ci ildə Sacilər sülaləsinin hakimiyyətini Salarilər
əvəz etdilər.
Salarilər dövləti. Dövlətin
yaradıcısı Mərzuban ibn Məhəmməd Kilan vilayətindəki
Salarilər tayfasına mənsub olduğundan dövlət
Salarilər adlanırdı. Dövlətin təməlini qoyan
Mərzuban ibn Məhəmməd çox uzaqgörən,
ağıllı, mərd və cəsur şəxsiyyət,
görkəmli dövlət xadimi olmuşdu. O, yuxarıda qeyd
edildiyi kimi, 942-ci ildə Sacilər hakimi Deysəmi məğlub
edərək Azərbaycanı tutdu. Həmin tarixdən hakimiyyət
onun təmsil etdiyi Salarilər sülaləsnnin (942-981) əlinə
keçdi. Salarilər dövlətinin də paytaxtı Ərdəbil
idi.
Salari hakimi Mərzuban
ibn Məhəmməd çətin mubarizə şəraitində
Sacilər dövlətinin hakimiyyəti altında olan Azərbaycan
torpaqlarına sahib olaraq öz səltənətini möhkəmləndirməyə
çalışdı. Möhkəmlənməkdə olan gənc
dövlət yeni fəlakətlə üzləşdi. Mənbələrdə
Rus adlanan tayfalar təbiətinin və sərvətinin zənginliyinə
görə Qafqazın mirvarisi hesab edilən Bərdə şəhərinə
hücum etdilər. Xalq müqəddəs torpaq uğrunda
mübarizəyə qalxdı. Görünməmiş
qırğınlar və talanlar başlandı, gözəl
binalar dağıldı, şəhər əvvəlki əzəmətini
itirdi. Bundan istifadə edən Məsul hakimi Azərbaycanın
cənubunda Səlmas şəhərinə basqın etdi.
Salari hakimi Bərdənin müdafiəsini sərkərdələrindən
birinə tapşırıb, özü Səlmasın
harayına getdi. Onun bu yürüşü uğurlu oldu.
Döyüşlərdəki qələbələr sayəsində
ölkənin cənub-qərb vilayətlərindən
düşməni qovduqdan sonra, Azərbaycanın şimal-qərb
vilayətlərini və Ərməniyəni öz hakimiyyəti
altına keçirdi. Sacilərin dövründə olduğu
kimi, Şirvanşah Məzyədilər dövləti Salarilərə
tabe edildi. Bununla da Salarilərin şimal sərhədi
Dərbəndə qədər uzandı.
Azərbaycanın cənub-şərq
vilayətlərinin, xüsusilə, Zəncanın, Əbhərin,
Qəzvin və İsfahan hakiminin
asılılığında qalması Mərzubanı narahat edirdi. Onun məqsədi Azərbaycanın qədim sərhədlərinin
bütövlüyünə nail olmaq idi. O, bu
niyyətlə 948-ci ildə hərbi yürüşə başlayaraq Qəzvinə getdi.
Mərzubanın 5 min nəfərlik ordusu düşməninkindən dəfələrlə
az idi. Buna
baxmayaraq, o,
döyüşdən imtina etməyi qeyrətinə
sığışdıra bilmədi. Saatlarla davam
edən savaş Mərzubanın məğlubiyyəti
ilə başa çatdı. O, sərkərdələri
ilə birlikdə əsir düşdü.
Onun əsirlikdə olduğu
dövrdə Azərbaycanda hakimiyyət uğrunda
feodal ara müharibələri
yenidən qızışdı. Hakimiyyəti əvvəlcə
Mərzubanın atası, sonra isə qardaşı
Vəhsudan ələ keçirdiyi hakimiyyət
uğrunda mübarizədə keçmiş Sacilər dövlətinin hakimi Deysəm də iştirak
edirdi. O, Zəncanda, Azərbaycanın və
Ərməniyənin bir hissəsində
hakimiyyəti bərpa etdi. Salarilərin qoşunu
maaşla saxlanılan süvari
dəstələrindən və piyada hissələrindən
ibarət idi. Onların dənizdə gəmiləri
də vardı.
40 il
yaşamış Salarilər dövləti təkcə Azərbaycan
və Qafqazdakı feodal dövlətlərlə
deyil, Ön Asiyadakı
nüfuzlu dövlətlərlə də
müqayisə olunmağa layiq
idi. X əsrin II yarısında Azərbaycanda
meydana gələn müstəqil feodal dövlətlərdən biri
də paytaxtı Gəncə olan Şəddadilər
dövləti idi. Onun
ərazisi əsasən Kür və Araz çayları arasındakı
torpaqları əhatə edirdi. Şəddadilər
şimal tərəfdən Şəki və
Kaxetiya çarlığı ilə, cənubdan
Rəvvadilər dövləti ilə həmsərhəd idi. Dövlətin cənub-qərbində yerləşən
Dəbil şəhəri də Şəddadilərə tabe idi. Müəyyən
dövrlərdə Şəki və Kaxetiya
çarlığının bəzi əraziləri də onlardan asılı vəziyyətə düşmüşdü. Ərməniyənin
xeyli hissəsi Şəddadilərin
hakimiyyəti altında idi.
Bu dövlətin
yaradıçısı hesab edilən Məhəmməd
ibn Şəddad mənşəcə kürd idi. O, Dəbil ətrafında
yaşamaqla siyasi fəaliyyətə
X əsrin ortalarında başlamışdı. Əslində,
Şəddadilər dövləti Salarilərin dövründə
və onların ərazisində meydana gəlmişdi.
Salari hakimi Mərzuban
əsirlikdə qaldığı beş il (948-953) müddətində onun
varisləri arasında hakimiyyətin
qızışdığı şəraitdə dövlət
xeyli zəiflədi. Ona
tabe olan feodal əyanlar içərisində müstəqillik
meylləri gücləndi. Belə feodallardan
biri Məhəmməd ibn
Şəddad idi. O, fürsətdən
istifadə edərək, Dəbili tutdu və
özünü mustəqil elan etdi. Lakin
o, burada möhkəmlənə
bilmədi. Mərzuban əsirlikdən xilas olduqdan sonra hakimiyyətini bərpa etdiyi
zaman Dəbil Şəddadın əlindən
çıxdı. Onun ölümündən
sonra, oğlanları Fəzl və Ləşkəri
Gəncəyə gəldilər və 971-ci ildə Salari İbrahimin Gəncədəki
naibini qovaraq burada hakimiyyəti ələ keçirdilər.
Müharibədə Əbülhəsən Ləşkəriyə
gücü çatmayan
Salari hökmdarı İbrahim
ibn Mərzuban onunla
muqavilə bağladı və Şəddadilər dövlətini
rəsmən tanımağa məcbur oldu.
971-ci ildən Şəddadilər dövləti fəaliyyətə
başladı. Bu hadisə Ləşkərinin
nüfuzunu artırdı o, az müddət ərzində
Bərdəni, Şəmkiri, Ərməniyənin xeyli hissəsini öz
dövlətinə birləşdirdi, ölkədə əmin-amanlıq
yaratdı. Səkkiz illik hakimiyyəti
dövründə Şəddadilər dövləti möhkəmləndi
və ərazisi genişləndi. Onun varisi Fəzlin dövründə Beyləqan
Şəddadilər dövlətinə birləşdirildi.
Ağıllı diplomat olan
Fəzl dövlət işlərini məharətlə idarə
edirdi. Ərəb tarixçisi
ibn əl-Əsirin məlumatına görə,
"Kürd Fəzlun 1030-cu ildə xəzərlər
üzərinə hücum etdi.
Onlardan çox adam qırdı, əsir tutdu
və böyük miqdarda
qənimət aldı".
Şəddadi Fəzl uğurlu xarici siyasətlə
yanaşı, ölkənin daxili işləri
ilə məşğul olmağı da unutmur, sənətkarlığın, ticarətin,
mədəniyyətin inkişafına qayğı göstərirdi.
O, ticarət və hərbi məqsədlə Araz
çayı üzərində körpu
saldırdı. Gəncədə öz
adına pul kəsdirdi. Onun
Şirvanşah Manuçöhrlə
(1027-1034) qohum olmasına baxmayaraq,
Şəddadilərlə Şirvanşahlar
arasındakı dostluq və qohumluq sabit deyildi. Şəddadilər tez-tez
Şirvanşahlar, Rəvvadilər və gürcü hakimləri ilə müharibələr
edirdilər.
Şəddadilərin
görkəmli hakimlərindən olan Əbüləsvər
Şavurun dövründə (1050-1067) dövlət daha da möhkəmləndi.
Şavur iqtisadi, ictimai həyatda və xüsusilə, orduda bir sıra faydalı
islahatlar keçirərək, Gürcüstanla və Şirvanşahlarla
müharibələri davam etdirdi. Alan tayfalarının, qonşu
feodal dövlətlərin və
xüsusilə, şöhrəti gündən-günə artmaqda olan səlcuq
türklərinin basqınlarından qorunmaq
üçün tədbirlər gördü. Gəncənin ətrafında xəndək
qazdırıb, hasar çəkdirdi. Onun tapşırığı ilə Dəmirçi
İbrahim 1063-cü ildə Gəncənin
dəmir qapılarını düzəltdi. Həmin il Şirvana bir neçə yürüş
təşkil edərək, onlardan 40 min dinar xəraç
aldı. Lakin siyasi vəziyyətin
dəyişməsi ilə əlaqədar olaraq
Şavur hakimiyyətinin sonunda
səlcuqların vassallığını qəbul etməyə
məcbur oldu.
Şəddadilər dövlətinin
axırıncı əmiri olan III Fəzlun
(1074-1088) vassalı olduğu səlcuq sultanlığına
qarşı mübarizəni davam
"etdirmək istəyirdi. Mənbələrin məlumatından
aydın olur ki,
Yaxın və Orta Şərqdə, həmçinin,
Zaqafqaziyada güclü
dövlət yaradan Səlcuq türkləri
Şəddadilərin daxili müstəqilliyini
özləri üçün təhlükə
hesab edirdilər. Ona
görə də, Səlcuq sultanı Məlikşah öz sərkərdəsi Buğanı qoşunla Gəncəyə göndərdi. Buğa 1088-ci ildə Gəncəni tutdu və III Fəzlunu əsir götürərək
Bağdada göndərdi. O, 1091-ci ildə
orada, əsirlikdə öldü.
Beləliklə, 1088-ci ildə Şəddadilər dövlətinin
tarixi sona çatdı.
Orta
əsr müəllifləri Rəvvadilər sülaləsinin tarixi və dövlətin yaradıcısı
Əbülheyca Rəvvadinin şəxsiyyəti barədə
dolaşıq fikirlər söyləmişlər. Əbulheycanın
mənsub olduğu Rəvvadilər (mənşəcə
ərəb idilər) sülaləsinin tarixi
qədimdir.
Onlar VIII əsrdə Təbrizdə, Marağada, Əhərdə, Qaradağda
hakimlik etməklə uzun
müddət müstəqilliyə can
atmışdılar. Rəvvadilərin mənşəcə
Salarilərlə yaxınlığı olmamışdı.
X əsrin
ortalarında və ikinci yarısında Əhər
(Qaradağ) hakimi Əbülheyca
Rəvvadi Salarilər dövlətinin hakimi
Mərzubana, sonra isə onun
varisi İbrahimə tabe
olan və xərac verən nüfuzlu feodallardan idi. Əbulheyca yaranmış tarixi
şəraitdən istifadə edərək, 981-ci ildə Salari İbrahimə tabe olmaqdan boyun
qaçırdı, onunla mübarizəyə
başladı, qalib gəldi və hakimiyyəti
ələ aldı. Beləliklə, Rəvvadilər dövləti
rəsmən yarandı. Vaxtilə Salarilər dövlətinin
əlində olan Azərbaycan və Ərməniyə
torpaqları Rəvvadilərin hakimiyyəti altına keçdi. Dövlətin paytaxtı Ərdəbildən
Azərbaycanın qədim və zəikin şəhəri Təbrizə
köçurüldü. Bu
zaman Təbriz Ərdəbilə nisbətən
iqtisadi, siyasi və mədəni cəhətdən xeyli tərəqqi etmişdi.
Təbrizin təbii-çəğrafi mövqeyi
paytaxt şəhəri uçun
daha münasib idi. Rəvvadilər dövlətinin
ərazisi əsasən indiki İran Azərbaycanı ərazisini əhatə
edirdi. Əbülheyca hakimiyyəti ələ
keçirib dövlətin daxili
işlərini səhmana saldıqdan sonra
987-ci ildə Ərməniyəyə hücum
edərək onu özünə tabe edib əhali üzərinə
vergi qoydu və xərac
aldı. O, Xəy və Urmu
feodallarını da hakimiyyəti
altına keçirtdi. Dövlətin ərazisi
genişlənməklə yanaşı, onun
nüfuzu da yüksəlirdi.
Əbülheycanın varislərindən olan
Əbu Mənsur Vəhsudan da (1020-1059)
ölkə daxilində bir sıra tədbirlər
həyata keçirdi. Mərkəzi
hakimiyyəti xeyli güçləndirdi. Onun dövründə Şəddadilərlə
düşmənçilik davam etdi. 1042-ci ilin
oktyabrında Təbrizdə güclü zəlzələ
baş verdi. Mənbələrin məlumatına görə, zəlzələ
nəticəsində bir çox
binalar və qalalar
dağıldı, 40 mindən artıq adam
tələf oldu, şəhərin
müdafiə qabiliyyəti zəiflədi. Şəhərin ətrafındakı
qala hasarları uçulub-dağıldığından
Rəvvadi Vəhsudan Təbrizi tərk edib
başqa qalaya köçdü. Şəhərin bərpa
işləri başa
çatdırılmamış Toğrul
bəyin başçılıq etdiyn səlcuq
türkləri Təbrizə hücum etdilər
hücuma hazır olmayan
Vəhsudan muqavimət göstərə bilmədi.
İbn
əl Əsirin yazdığına görə, "səlcuq hakimi Toğrul bəy bir sıra qələbələrdən sonra, 1054-cü ildə Təbrizə gəldiyi
zaman Rəvvadi hakimi Vəhsudan
siyasi hakimiyyəti əlində saxlamaq məqsədilə səlcuqların
vassallığını qəbul etməyə məcbur oldu".
IX-XI əsrlərdə gərkin
mübarizə şəraitində Azərbaycanda müstəqil
feodal dövlətlərin yaranması
müstəsna əhəmiyyəti olan
hadisə idi. Həmin dövlətləri
yaradan sülalələrin mənşəyindən
və mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, bu dövlətlər
Azərbaycan torpağında
milli zəmində təşəkkül
tapırdılar.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs $g 2012.- 18 sentyabr.- S. 14.