Qədim
və orta əsrlər Azərbaycan dövlətçilik
tarixi müasir İran tarixşünaslığında
Müasir İran tarixşünaslığında, təəssüf
ki, Azərbaycan dövlətçilik tarixi təhrif olunmuşdur. Abdulla Fazili qeyd edir ki,
İran tarixçisi Əhməd Kəsrəvi (Təbrizi) Sasani
hakimiyyəti dövründə Azərbaycan haqqında
yazır: "Sasanilərin vaxtında İranşəhr
adlanmış ölkə dörd hissəyə (kusta)
bölünmüşdür.Kust sözünə pəhləvi
dilində yazılmış ədəbiyyatda da təsadüf
olunur. Lakin sonralar bu termin aradan çıxmışdır.Ə.Kəsrəviyə
görə, kustların adı aşağıdakı kimi
olmuşdur:
1. Xorasan (şərq). Buraya müasir Xorasan, Xarəzm,
Buxara, Soğd, Gurgan, Sistan, Belucistan və İranşəhrin
şərqində olan başqa əyalətlər daxildir.
2. Xorbərane (qərb). Buraya İraq, Kirmanşah,
Kürdüstan, habelə, qərb əyalətləri daxildir.
3. Baxtər (şimal). Buraya Azərbaycan, Ermənistan,
Gürcüstan, Qafqaz, Təpuristan və Dəmavənd
daxildir.
4. Nimruz (cənub). Buraya Xuzistan, Pars, Kirman,
Səkistan və Sənd daxildir.
Sasani şahları hər əyalət və
vilayətə (kust) ayrıca hakim təyin edirdilər. Bu hakimlər pazuspan, yaxud mərzban
adlanırdı. Pazuspan hökmdar, hakim, mərzban
isə sərhədçi deməkdir. Lakin
hər dörd kust ayrılıqda xarici torpaqlarla həmsərhəd
olduğuna görə, kustpanlar həm də sərhədçi
(mərzban) vəzifəsini ifa edirdilər.
Ə.Kəsrəvi yazır ki, Sasani
hökmranlığı dövründə İranşəhrin
(İran ölkəsinin) dörd hissəyə bölünməsi
və hər bir hissənin kust adlandırılmasına qədim
mənbələrdə də təsadüf edilir. Belə ki, ilk dəfə həmin
dövrün erməni müəllifi Movses Xorenasi öz əsərində
İranşəhrin dörd kusta bölünməsini qeyd edir
və hər şəhərin adını çəkir.
Deyildiyinə görə, VII əsrdə pəhləvi
dilində yazılmış "Şatristanhaye İran" əsərində
formal olsa da hər kustun adı və onların şəhərləri
haqqında məlumat verilir. Həmin kitabda
əvvəlcə Xorasan, Xorbəran, Nimruz, habelə, Azərbaycan
və şimal kustlarının başqa şəhərlərindən
danışılır.
Ə.Kəsrəvi "pazuspan" terminindən bəhs
edərək göstərir ki, bu, "paz", "kust" və
"pan" hissələrindən ibarətdir. Müəllifə
görə, "kust" sözünə "pan"
artırılaraq "kustpan" şəklini
almışdır ki, bu da kustu idarə edən və yaxud onu
qoruyan deməkdir. "Paz" isə
padşah sözündə olduğu kimi, bir sıra ad və
titulların əvvəlinə sonradan əlavə
edilmişdir. Sonralar asan tələffüs
edilməsi xatirinə bu sözü pazuspan formasında işlətmişlər.
İranlılar ölkənin hər dörd hissəsindən
birinə padkus adı vermişlər. Buna
görə də, hər kustun hakiminə pazospan deyilməsinə
baxmayaraq, sözün əsli kust olmuşdur.
S.Nəfisiyə görə, bir sıra əyalətlərdə
mərzbanlardan başqa hakimlər də mövcud olmuşdur. Bu hakimlər ostandar
adlanırdı. Pəhləvi dilində
olan ostanşaha məxsus olan şəhərə və yaxud
mahala deyilirdi. Qədim erməni dilində
də ostan (vastan) sözü həmin məna
daşıyır. Hazırda İran Azərbaycanı
şərq və qərb ostanlarına
bölünmüşdür. Sasani
dövründə olan ostandarlar şahın əyalət,
mahal və yaxud şəhərlərdə olan əmlakının
mühafizəçiləri idilər. Lakin
sonrakı dövrlərdə onlar öz tabeliyində olan
torpaqlarda hərbi hakimiyyət təşkil etmişdilər.
Sasanilərin son dövründə ölkənin
bütün daxili və hərbi işləri onlar tərəfindən
idarə olunurdu. Sasanilərin süqutundan
sonra bu titul (ostandar) spəhboz məfhumu ilə əvəz
edilmişdi. Belə ki, Təbəristan
hakimləri ərəblərin dövründə də
özlərini spəhboz adlandırmışlar. Ərəblər spəhboz ispəhboz formasında
yazmışlar.
A.S.Nəfisiyə görə, Azərbaycan
İranın əlverişli coğrafi mövqeyə malik olan
məhsuldar əyalətlərindən biridir. Ən qədim dövrlərdən
etibarən bu əyalət zənginliyinə və
abadlığına görə, başqalarından fərqlənmişdir.
Ancaq ərəblərin dövründə bu ərazidən
ticarət yollarının keçməməsi onun iqtisadi həyatına
mənfi təsir göstərmişdir. Lakin
monqolların dövründə Şimal ölkələri ilə
aparılan ticarət Azərbaycanın iqtisadi əhəmiyyətini
yenidən bərpa edə bilmişdir. S.Nəfisi
belə bir fikir irəli sürür ki, Azərbaycan Ərdəbil,
Mərənd, Cabirvan (Təbriz yaxınlığında) və
Araz sahilində olan Vərsan mahallarına malik olmaqla bərabər
onun paytaxt şəhəri Partav olmuşdur. Bu ərazinin illik gəliri dörd milyon yarım dirhəmə
bərabər idi. Nəfisi yazır kn,
erməni tarixçisi Movses Xorenasi İran ölkəsini
dörd kusta bölür: qərbdə Xorberan, cənubda
Nimruz, şərqdə Xorasan və şimalda isə Kapguh
(Qafqaz). Məlum olduğu kimi, İranın
dörd əyalətə bölünməsi hələ I
Xosrovun dövrünə aiddir.
S.Nəfisiyə görə, Movses
Xorenasinin əsərində verilmiş İran əyalətlərinin
adı erməni dilində yazıldığına və yaxud
yunan dilindən erməni dilinə çevrildiyinə görə
təhrif edilmişdir. Başqa dillərdə olduğu kimi, ermənilər
də coğrafi və habelə, şəxs adlarını
öz dillərinin xüsusiyyətinə görə dəyişirdilər.
Deməli, tarixi və coğrafi adlar ilk dəfə
yunan müəllifləri, sonralar isə erməni tarixçiləri
tərəfindən müvafiq olaraq yunan və erməni dillərinə
uyğun surətdə dəyişdirilmişdir. Alman alimi Markvart "İranşəhr" adlı əsərində
bir sıra tarixi və coğrafi adları tədqiq edib
onların mənşəyini aydınlaşdırmışdır.
Lakin mənşəyi
aydınlaşdırılmayan tarixi və coğrafi adlara da
çox rast gəlmək olur.
Pəhləvi dilində yazılan
"Şatristanhaye İran" əsərində də
İranın Sasanilər dövrünə aid əyalət və
şəhərlərinin bir neçəsinin adı qeyd
sdilmişdir. Bu əsərdə
də İranın dörd kusta bölündüyü
köstərilmişdir: Xorasan (Xorbəran), Nimruz (Nimruz),
Aturpatkan (Azərbaycan) və Xavəran (qərb). Buradan məlum olur ki, əsər Sasanilər
dövründə yazılsa da, I Xosrovun hakimiyyətindən
sonra tərtib edilmişdir.
"Şatristanhaye İran"
kitabında da Azərbaycan kustunun adı çəkilir. Bu mənbədə bizi
maraqlandıran əsas məsələ Azərbaycana aid olan
yer adlarıdır. Orada, az da olsa,
Sasanilər dövrünə aid Azərbaycan şəhərlərinin
adlarına təsadüf əlunur.
İran tarixşünaslığında
keçmiş sovet Sovet Azərbaycanı, müasir Azərbaycan
Respublikasının ərazsini də təhrif edilmiş şəkildə
təqdim olunur. Abdulla Fazili
yazır ki, qədim yunan və
Roma tarixçilərinin verdikləri məlumata görə,
müasir Sovet Azərbaycanı (indiki Azərbaycan Respublikası-V.Ö.) ərazisi
bütövlükdə, heç də, İ.Rzanın
göstərdiyi kimi, alban torpağına aid
olmamışdır. Strabonun verdiyi məlumata
görə, Böyük Antioxun sərkərdələri-Artaksi
və Zariadın dövründə Ermənistan kiçik bir
ölkə idi. Böyük Antioxun məğlubiyyətindən
sonra onlar
hökmdar oldular və getdikcə öz ərazilərini
genişləndirdilər. Eramızdan əvvəl
II əsrdə isə bir sıra qonşu ərazilərin, o
cümlədən, midiyalıların əlində olan
Kaspiana, Favintida və Basronedanı zəbt etdilər. Strabonun bu məlumatı göstərir ki, hər iki
əyalət işğal edilənədək məhz
Midiyanın tərkibində olmuşdur. Baseropeda
müasir Naxçıvan ərazisinin, Kaspiana isə Mil
düzünün keçmiş adı olmuşdur.
K.V.Trever Pliniyə istinad edərək
yazır; "Bu tayfa (alban tayfası) Qafqaz dağlarından
Kür çayına qədər məskən salıb Ermənistan
və İberiya sərhədiiə kimi
yayılmışdır."
Plini
albanların Qafqaz dağlarından Kür çayına, habelə,
Ermənistan və İberiya sərhədinə kimi
yayıldıqlarını göstərmişdir. Körünür, bu dövrdə albanlar cənubdan
atropatenlilərlə sərhəd olmuşlar. Bu faktı bir sıra erməni mənbələri də
təsdiq edir. Yunan və Roma mənbələrində
Kaspiana (Paytakaran) adı ilə məlum olan ərazi "VII əsr
erməni coğrafiyası" adlı əsərdə də
həmin ad altında verilmişdir. Paytakaran
inzibati nöqteyi-nəzərdən Atropaten ərazisinin tərkibində
olmuşdur.
Əl-Təbərinin məlumatına görə, Azərbaycan
sərhədinin başlanğıcını Əhər və
Zəngan daxil olmaqla, Həmədan, axırını isə xəzərlərin
Dərbəndi hesab edirlər və bu ərazidə olan on-on
iki şəhəri Azərbaycan adlandırırlar. XIII əsrin tarixçisi Əmin Əhməd Razi Azərbaycanın
Bakıdan Xalxala qədər uzandığını qeyd edir.
XII əsr səyyahı Övliya Çələbi
Qarabağı "Kiçik Azərbaycan"
adlandırır.
Azərbaycan bir sıra hallarda əvvəl
inzibati, daha sonralar isə coğrafi məfhum kimi hər iki
hissəyə aid olmuşdur. Bu baxımdan da, Azərbaycan adının
ancaq Araz çayının cənubunda yerləşən əraziyə
aid edilməsi fikri inandırıcı deyildir.
İ.Rza ariləri alban ərazisinin ilk
sakini hesab edir. Halbuki əlimizdə olan mənbələrdə
Albaniya ərazisində müxtəlif tayfaların, o cümlədən,
albanların, utilərin (udinlərin), xəzərlərin,
leqlərin, qarqarların və digər etnik qrupların
yaşadıqları göstərilir.
Müəllif bəzən öz fikrinin əleyhinə
çıxmır. Belə ki, o, İbn əl-Fəqihə
istinad edərək, yazır: "...Azərbaycanın sərhədi
Zəncana qədərdir. O, ərazinin
şəhərləri Bərgəri, Salmas, Muğan, Xoy, Vərsan,
Miyana, Mərənd, Gülsara və Bərzəidir.
Azərbaycanın şimal sərhədi haqqında
İbn əl-Fəqih
yazmışdır:
"Azərbaycanın sərhədi
olan Araz və Kür çaylarıdır. Dəməli, Azərbaycanın
şimal sərhədi İ.Rzanın göstərdiyi kimi Araz
çayı yox, həm da Kür çayı olmuşdur.
Sasani dövrünün pəhləvi
dilli mənbələrindən biri də "Əidərze Xosrov (Ənuşirəvan)"dur.
Həmin əsərdə I Xosrovun aşağıdakı
sözləri verilmişdir: "Ölkənin şimalında
olan əyalətləri və onların sakinlərini
yaxından görüb tanış olmaq və şimaldan
gözlənilən hücumların qarşısını
almaq məqsədilə tikilmiş istehkamları yoxlamaq
üçün səfərə çıxdım. Nəhayət, Həmədan və Aturpatakana (Azərbaycana)
tərəf hərəkət edib. Çul,
Dərbənd və Firuz-Xosrov şəhərlərinə
çatdım. Köhnə şəhərləri
abad etmək və sərhədləri möhkəmləndirmək
məqsədilə yeni qalaların tikilməsi əmrini verdim.
Xəzər xaqani bu əraziyə gəlməyimi
eşidib qorxuya düşdü".
A.Fazili yazır: "Yuxarıdakı faktlara əsasən,
ehtimal etmək olar ki, I Xosrov Həmədan şəhəri ilə
Dərbənd arasında olan ərazini bütövlükdə
Atrpatkan adlandırmışdır. Ərəbdilli mənbələrdə
Bərdə və Beyləqanın Azərbaycan şəhəri
olması, Azərbaycanın şərq sərhədinin Bərdədən
başlanması, Azərbaycanın Bakıdan Xalxala qədər
olan ərazini əhatə etməsi və habelə, Azərbaycan
sərhədinin Dərbəndə kimi gedib çatması faktlarına
rast gəlmək olur.
İbn Hövqəlin yazdığına görə, bu
ölkəni şərqdən Cibal və Deyləm, həmçinin,
Xəzər dənizinin qərb hissəsi, qərbdən alanların sərhədləri.
Cəzirənin bir hissəsi, şimaldan
alanlar və Qafqaz dağları, cənubdan İran sərhədləri
və Cəzirənin şərq hissəsi əhatə edir. İbn Hövqəl Ərməniyyə,
Aran və Azərbaycanı bir iqlim hesab edir. Ərəb coğrafiyaşünası İstəxriyə
görə, Azərbaycan şərqdən Kuhistan və Xəzər
dənizi, qərbdən Ermənistan və şimaldan Alan kəbk
dağları, cənubdai İrak və Cəzirə ilə həmsərhəddir.
Bir sıra mənbə və tarixi sənədlər
Aran və Şirvan ərazisinin hələ qədimdən Azərbaycan
adlandırılmasını təsdiq edir. Hələ İ.Rzadan çox əvvəl
İranın bir sıra tarixçiləri, o cümlədən,
Seyid Həsən Tağızadə, Ə.Kəsrəvi,
İ.Purdavud, M.Məşkur, H. Katibi və başqaları
Sovet Azərbaycanının Azərbaycan
adlandırılması əleyhinə mətbuatda
çıxış etməyə başladılar. İ.Rza isə vaxtilə göstərdiyimiz
tarixçilərin köhnə bayatılarını təkrar
edir.
Araz çayının hər iki sahilində
yerləşən ərazi, habelə, onun sakinləri etnik tərkiblərinə
görə, tarixən bir mənşəli olmuşlar. Azərbaycan adının hər
iki sahilə şamil edilməsi elmi cəhətdən
düzgündür.
İ.Rza sözünə davam edərək
yazır ki, "Keçmişdə ölkəsini osmanlı
türklərindən müdafiə etmiş azərbaycanlılar
başqa əraziyə həmii adın verilməsilə
razılaşmayıb Şeyx Məhəmməd Xiyabani və
onun tərəfdarlarının təklifi ilə Azərbaycanın
Azadıstan adlandırılması fikrini irəli
sürmüşlər". İ.Rzaya görə, Azərbaycanın Azadıstanla əvəz
edilməsi fikri Arazın şimalına Azərbaycan adının verilməsilə əlaqədar
olmuşdur. Halbuki müəllif həmin əsərin başqa
bir yerində yazır: "Şeyx Məhəmməd Xiyabani
qiyami dövründə onun yaxın silahdaşı, qocaman
inqilabçı (Hacı İsmayıl ağa Əmir Xizi) Azərbaycanın
məşrutə inqilabındakı rolunu, habelə, İrana
azadlıq verməsini nəzərə alaraq oranı
Azadıstan adlanmasını təklif etmişdir.
İ.Rza Ə.Kəsrəvinin və digər
tarixçilərin Azərbaycanın adı haqqındakı
fikirlərini təkrar edib xalqımızın keçmiş
tarixini saxtalaşdırır. Göründüyü kimi, İran
tarixşünaslığında Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixi ciddi tərif olunur.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs .- 2012.- 19
sentyabr.- S. 14.