Azərbaycanda
Hülakular dövləti
Tarixi mənbələr XIII əsrdə Azərbaycanda
Hülakular dövlətinin mövcudluğunu sübut edir.
"Azərbaycan tarixi"
kitabında göstərilir ki, Ön Asiyada, Qafqazda və Kiçik Asiyada hələ
də müstəqil fəaliyyət göstərən iri
feodal malikanələrinə qarşı Ali Monqol
xaqanlığı tərəfindən mübarizəyə
köndərilmiş monqol şahzadəsi Hülaku xan
(1258-1265-.ci illər) 1256-cı ildə Azərbaycanı,
1258-ci ildə Bağdadı istila etdi və 500 ildən
artıq hökm sürən Abbasilər xilafəti süquta
uğradı. Beləliklə, yeni zəbt edilmiş ərazilər
hesabına 5-ci monqol ulusu-Hülakular (Elxanilər) dövləti
yarandı. Azərbaycan dövlətin siyasi-inzibati mərkəzinə
çevrildi, Təbriz Abaqa xanın zamanından başlayaraq
dövlətin paytaxtı oldu.
Azərbaycanda köçəri monqol
feodallarının hakimiyəti başlandı. Şahzadə
Yuşumut Muğan, Şirvan və Dərbəndin hakimi təyin
olundu. Azərbaycanın əksər ərazisində,
xüsusilə, onun şimal hissəsində monqolların
güçlü hərbi hissələri məskən
saldı. Hülaku xan oturaq əhalinin istismarı və yerli
feodalların sıxışdırılması nəticəsində
tezliklə iqtisadi cəhətdən qüvvətlənmiş
və mərkəzləşdirilmiş dövlət təşkil
edə bildi. Lakin belə vəziyyət çox davam etmədi.
Hülaku xanın ölümündən sonra mərkəzi
hakimiyyətə qarşı mübarizə başlandı.
Bu, Abaqa xanın (1265-1282-ci illər) hakimiyyətinin
sonlarında daha da kücləndi və açıq şəkil
aldı. 1275-ci ildə Arranda Abaqa xana qarşı üsyan
baş verdi və çətinliklə yatırıldı.
Abaqa xandan sonra hakimiyyətə sahib duran Əhməd xan
(1282-1284-cü illər) narazı feodalların səyi ilə
taxt-tacdan salındı və Arqun xan (1284-1291-ci illər) səltənətə
çıxdı. Onun dövründə feodal ara çəkişmələri
artdı. Digər tərəfdən, ölkənin xarici vəziyyəti
də sabit deyildi. Hülakular dövləti təsis edildiyi ilk
vaxtlardan başlayaraq, Azərbaycan ərazisi uğrunda
hülakularla digər monqol dövləti, Cuci nəslindən
olan qızıl ordalılar (şimalda) arasında gedən
müharibələr ölkənin vəziyyətini
sarsıdırdı. Azərbaycanı tutmağa can atan
Qızıl Orda xanları Hülaku xanın, Abaqa xanın və
Arqun xanın zamanında dəfələrlə (1263, 1265,
1288, 1290-cı illərdə) cənuba yürüş
etmiş və ölkədə dağıntı törədərək
geri qayıtmışdılar. Elxanilər taxt-tacı
uğrunda mübarizə də Arqun xanın ölümündən
sonra şiddətləndi. Göyxatu xan (1291 - 1295-ci illər)
elə ilk anlardan feodal qruplarının əlində
oyuncağa çevrildi. Mərkəzi dövlət aparatı
zəiflədi və qüvvələrə qarşı
mübarizə aparmaq iqtidarını itirdi. 1295-ci ildə Azərbaycanda
iki elxan dəyişildi. Baydu xan (1295-ci il) bir neçə ay
hökmranlıq etdikdən sonra taxt-tacdan məhrum edildi. Qazan xan (1295-1304-cü illər) Hülakular
səltənətinə sahib oldu.
Qazan xan öz siyasətində
yerli feodallarla əlaqənin
möhkəmləndirilməsi xəttini yeritdi.
Bu məqsədlə o,
islam dinini qəbul etdi və xüsusi islahatlar keçirdi.
Köçəri feodallar Qazan
xana qarşı kəskin mübarizəyə
qalxdılar, iğtişaşlar, üsyanlar baş verdi, sui-qəsdlər təşkil olundu. Lakin Qazan
xan yerli feodallara arxalanaraq baş vermiş bütün iğtişaşları yatıra
bildi, mərkəzi dövləti möhkəmləndirdi.
Köçəri feodalların əksəriyyəti
Qazan xanın hakimiyyətinə tabe edildilər. Ölkədə nisbətən
sabit vəziyyət yarandı və Sultan Məhəmməd Xudabəndənin (Ulcaytunun, 1304-1316-cı illər) hakimiyəti
zamanında da mühüm
təbəddülata uğramadı. Lakin
12 yaşlı Əbu Səidin (1316-1335-ci illər)
hakimiyyətə çıxması ilə vəziyyət
kökündən dəyişildi, feodal ara çəkişmələri yenidən
başlandı və getdikcə gücləndi. Faktiki hakimiyətin
Sulduzilər nəslindən olan baş əmir Çobanın əlində cəmləşməsi
bir çox
feodalların narazılığına və mərkəzi
hakimiyyətə qarşı çıxmalarına səbəb
oldu. 1318-ci ildə bir
tərəfdən Xorasanda əmir Yasavur mərkəzi hakimiyyətə
qarşı çıxdısa, digər tərəfdən
ölkə ikitərəfli xarici hücumlara məruz qaldı: Misir
qoşunları cənubdan, qızılordalılar isə şimaldan hücuma
keçdilər. Şirvan ərazisi şimal hücumundan çox ziyan çəkdi.
Əbu _Səid əsas qüvvələrini Azərbaycana
göndərdi qızılordalıların hücumunu
dəf edə bildi. Sonra isə digər istiqamətlərə
qoşun hissələri göndərildi.
1319, 1320 və 1322-ci illərdə
dövlətin müxtəlif ərazilərində iğtişaşlar qalxdı. Əbu Səid əmir
Çobanın köməyilə həmin
iğtişaşları yatıra bildi. Mərkəzi hakimiyyət nisbətən qüvvətləndi.
1325-ci ildə Qızıl Orda dövlətinə
müzəffər yürüş təşkil
edən əmir Çoban artıq dövlətin
faktiki hakimi kimi fəaliyyət göstərməyə
başladı. O, dövlətin mühüm
vəzifələrini və vilayətlərin
idarəsini öz oğlanlarına
tapşırdı. Əbu Səid yaranmış vəziyyətdən
çıxmaq üçün Çobandan narazı feodalların köməyindən
istifadə etdi və 1328-ci ildə
Çobanı və onun tərəfdarlarını
dövlət idarəsindən uzaqlaşdırdı. Çoban və bəzi oğlanları öldürüldü,
Onların əmlakı qarət olundu. Lakin Əbu Səidin müstəqilliyi uzun sürmədi. O, tezliklə
vəzir Qiyasəddin Məhəmməd Rəşidinin
başçılıq etdiyi feodal qrupunun təsirinə
düşdü. Ölkədə yeni-yeni iğtişaşlar
qalxdı, 1334-cü ildə Sultaniyədəki üsyan
çətinlikla yatırıldı. 1335-ci ildə
Qızıl Orda xanı Özbək yenidən
Azərbaycana soxuldu. Əbu Səid
dövlətin əsas qüvvələrini Özbəyə
qarşı mübarizəyə səfərbər etdi və özü də
Kür çayının sahilinə gəldi.
Lakin o, feodal ara
çəkişmələri nəticəsində öldürüldü. Onun
vəfatı ilə hülakular dövləti
getdikcə tənəzzülə uğradı və müxtəlif
hissələrə parçalandı. Qısa müddət ərzində
hakimiyətdə bir neçə
şahzadə-Arpa xan (1335-1336-cı illər),
Musa xan (1336-cı il), Məhəmməd xan
(1336-1338-ci illər) bir-birini əvəz etdi. .Məhəmməd xanın
dövründən başlayaraq, hakimiyyət
uğrunda mübarizə yeni
forma aldı. Feodal
qrupları vahid Hülakular səltənətini ələ
keçirmək məqsədilə deyil,
dövlətin ayrı-ayrı vilayətlərində müstəqilləşmək
uğrunda mübarizəyə girişdilər.
Nəticədə, Hülakular
dövlətinin ərazisində qoşa və
çoxpadşahlılıq meydana
çıxdı. Hülakular səltənətini
mühafizə etmək bəhanəsi ilə aparılan
mübarizələrdə Çobanilərin, Cəlairilərin
və Xorasan əmirlərinin
başçılıq etdikləri feodal
qrupları daha fəal iştirak
etdilər.
Hülaku
xanın yürüşü
dövründə Azərbaycana gəlib Urmiya
gölü ətrafında məskunlaşmış
türk-monqol mənşəli Sulduz qəbiləsinin davamçıları olan Çobanilər hakimiyyət uğrunda mübarizəyə qoşulan
ən qüdrətli feodal qruplarından
idilər. Əmir Çobani nəvəsi
Şeyx Həsən Çobani (Kiçik Həsən)
1338-ci ildə öz rəqibi Şeyx Həsən Cəlairiyə (Böyük Həsənə) qalib
gələrək, Məhəmməd Xudabəndənin
qızı Satıbəy xatunu (1338-1340-ci
illər) padşah elan
edib dövləti onun
adından idarə etməyə başladı. Beləliklə,
Azərbaycanda və ona qonşu
ərazilərdə Çobani feodal qrupunun ağalığı
başlandı. Şeyx Həsən Çobani 1340-cı ildə Satıbəy xatunu səltənətdən məhrum edib, Süleyman xanı
(1340- 1344-cü illər) padşah elan etdi. Həsən
Çobani öldürüldükdən sonra (1344-cu il) Azərbaycanda
hakimiyət, faktiki olaraq,
onun qardaşı Məlik Əşrəfin
əlinə keçdi. Çobani
feodallarının zülmündən cana
kəlmiş Təbriz əhalisi 1344-cü ildə üsyana başladı. Təbrizlilər şəhərdəki
Çobani əmirlərini və
onların yaxın qohumlarını əsir etdilər,
şəhərə daxil olan
yollarda xəndəklər qazıb su ilə doldurdular. Şəhər
əhalisi ilə Çobani dəstələri
arasında qanlı vuruşma baş verdi. Məlik Əşrəf
üsyanı çətinliklə yatıra bildi.
O, Hülaku şahzadəsi Ənuşirəvanı (1344-1355-ci illər) padşah elan etdi və dövləti onun adından idarə etməyə
başladı. Məlik Əşrəf
1347-ci ildə Şirvana və Bağdada, 1350-ci ildə İsfahana
yürüş təşkil etdi. O, 1355-ci ildə Ənuşirəvanı
hakimiyyətdən saldı və onun əvəzinə
Həsən xanı səltənətə
çıxardı. Əşrəfin yeritdiyi
qarətçilik siyasəti xalq kütlələrinin
bütün təbəqələrinin
narazılığına səbəb oldu.
Çobani feodallarının
zülmündən azad olmağa can atan Azərbaycan
əhalisi və bir sıra yerli feodallar Qazı
Məhiyəddin Bərdəi və
Şirvanşah Kavusun
(1345-1372-ci illər)
başçılığı ilə Qızıl Orda xanı Canıbəyi Azərbaycana dəvət
etdilər. Canıbəy 1357-ci ildə
Azərbaycana gəldi və yerli
feodalların köməyilə hakimiyyəti ələ aldı.
Müstəbid Çobani əmiri Əşrəf
edam edildi.
İstər Şeyx Həsən Çobani
və istərsə də onun
qardaşı Məlik Əşrəf Azərbaycanda, sözün əsil
mənasında, müstəqil, hülakulardan heç bir
asılılığı olmayan dövlət
- Çobanilər dövlətini təsis edə bilmədilər.
Çobani əmirləri özlərini
müstəqil elan etmədilər və
təbii ki,
qonşu dövlətlər tərəfindən müstəqil hüquqlu
dövlət kimi də tanınmadılar,
öz adlarına xütbə
oxutmadılar, sikkə zərb etmədilər, dövlət fərmanları isə Elxanilərin adından verildi. 1350-ci ildə Məlik Əşrəf
İsfahana yürüş
etdikdə, isfahanlılar Məlik
Əşrəfin deyil, onun padşah elan etdiyi Ənuşirəvanın
adına xütbə oxumaq və sikkə
zərb etməklə öz itaətlərini bildirdilər. Qızıl Orda
xanı Canıbəy Azərbaycana
"Çobanilər dövlətinin ərazisini" deyil, "Hülakular ulusunu zəbt etmək" niyyəti ilə gəldi.
Məlik Əşrəf isə Canıbəyin
elçisinə cavabında Azərbaycanda Qazan xanın
nümayəndəsinin padşah, onun özünün isə
yalnız Hülakular dövlətinin baş əmiri olduğunu
etiraf etdi. Şərq
ölkələrinin sikkə zərbi,
xütbə oxunuşu və fərmanların verilməsn kimi
ənənəvi səltənət rəmzlərindən
məhrum olan, öz
müstəqilliyini elan etməyib Hülaku şahzadələrini padşah (elxan, sultan) adı ilə müdafiə edən və
digər dövlətlər tərəfindən müstəqilliyi
tanınmayan Çobanilər hüquqi
baxımdan Azərbaycanda Hülakular dövlətini davam
etdirmiş iri feodal qrupu olaraq
qaldılar. Lakin onlar hüquqi cəhətdən müstəqil
dövlət təşkil edə bilməsələr də, padşah elan etdikləri
elxanilərin adından istifadə edərək, Hülakular dövlətinin faktiki
hakiminə çevrildilər. Hülaku şahzadələrinin formal mövcudluğu isə
Çobani əmirlərinə öz ağalıqlarını hüquqi olaraq əsaslandırmaq
üçün vacib
idi. Buna görə də,
Məlik Əşrəfin edamı ilə Çobanilərin
"Hülakular dövlətinin
mühafizəsi uğrunda"
apardıqları mübarizəsinə son
qoyuldu və beləliklə də, Azərbaycanda
Hülakular dövləti süqut
etdi.
Azərbaycanda
hakimiyəti ələ alan Canıbəy oğlu Bərdi bəyi Təbrizdə səltənətə
oturtdu və Qızıl Ordaya
qayıtdı. Lakin cəmi 2 aydan sonra Bərdi bəy
atasının ölümü ilə
bağlı geri qayıtmalı oldu. Azərbaycan Əxicuqun
başçılıq etdiyi Çobani əmirlərinin ixtiyarına keçdi və onlar bir il hakimiyətdə
qaldılar. Ölkədə daxili və xarici vəziyyət gərgin şəkil
almışdı. Bundan istifadə edən
Cəlairi əmiri Şeyx Uveys
(1359-1374-cü illər) 1358-ci ildə Azərbaycana yürüş etdi və
Çobanilərlə vuruşmada qələbə
qazanaraq hakimiyyətə yiyələndi, lakin az sonra
Bağdada çəkilməli oldu. Azərbaycan yenidən Əxicuqun
ixtiyarına keçdi. 1359-cu ilin payızında fars hakimi Məhəmməd Müzəffər Yəzdn
Azərbaycana hücum edib
Təbrizi tutsa da, bir həftədən sonra
şəhəri tərk etməli oldu. Buna səbəb Cəlairi Şeyx
Uveysin yenidən Azərbaycan sərhədlərində
görünməsi idi. Nəticədə
Şeyx Uveys Təbrizə
girdi. Azərbaycan Cəlairilər dövlətinin
tərkibinə daxil edildi.
Təbriz dövlətin paytaxt şəhərinə
çevrildi. 1367-ci ildə Şirvan ərazisi də zəbt olundu. Şeyx Uveysin zamanında mərkəzi idarə sistemi möhkəmləndi, iqtisadiyatda
və təsərrüfatda müəyyən canlanma
baş verdi.
Şeyx
Uveysdən sonra hakimiyyətə gəlmiş
oğlu Sultan Hüseynin (1374-1382-ci illər) dövründə
ölkədə feodal pərakəndəliyi
kücləndi, mərkəzi hakimiyyətə qarşı
mübarizə şiddətləndi. Şiraz
hakimi Şah Şüca 1376-cı ildə Cəlairi qoşununu məğlub edib
Təbrizi tutdu. 1377-ci ildə Sultai Hüseyn Təbrizi azad
edə bildi və qaraqoyunlu
Bəhram xacə və Qara Məhəmmədi
də itaət altına aldı. 1378-cn ildə Bağdad
əmirləri mərkəzi hakimiyyətə qarşı
çıxdılar və on minllik qoşunla Ucana, sultanın yay iqamətgahına
hücum etdilər, lakin
qələbə əldə edə bilmədilər.
Azərbaycanı tutmaq niyyətindən əl
çəkməyən Şiraz hakimi Şah Şüca 1381-çi ildə bir
daha Təbrizə doğru
hərəkət etsə də, geri
qayıtmalı oldu.
Hakimiyyəti
ələ almağa can
atan Cəlairi Sultan Əhməd
oturaq əhalinin və yerli
feodalların narazılığından istifadə edərək
qardaşı Sultan Hüseynə
qarşı çıxdı, Muğan və
Arranda küclü qoşun hissələri təşkil edib, 1382-ci ildə Təbrizə tərəf
irəlilədi. Nəticədə, Sultan
Hüseyn öldürüldü.
Sultan Əhməd (1382-1410-cu illər,
fasilələrlə) Cəlairilər səltənətinə
sahib durdu. Onun hakimiyyətə çıxması Cəlairilər
dəvlətinin siyasi və iqtisaqdi həyatında əhəmiyyətli dəyişiklik
yaratmadı. Feodal ara
müharibələri əvvəlki kimi davam edirdi. Sultaniyə hakimi əmir Adil Sultan Əhmədin qardaşı Bayəzidi padşah elan edib Təbrizə gəldi, şəhəri tuta bildisə də, tezliklə onu tərk etmək məcburiyyətində
qaldı.
XIV-XV əsrlərdə Şirvanşah I İbrahimin
fəaliyyətinə diqqəti cəlb edir.
Teymurun ölümündən sonra (1405) onun zəif iqtisadi əlaqəsi olan böyük imiernyası tezliklə varisləri
arasında hakimiyyət uğrunda
mübarizə başlanır. Bir-biri ilə
ədavət edən Miranşah və onun oğlu Ömər
Mirzə Azərbaycanın cənub hissəsinə yiyələnmək
iddiasında idilər. Belə bir şəraitdə
Gəncədə, Şəkidə, Qarabağda,
Təbrizdə, Ərdəbildə və Marağada
xalq ixtişaşları geniş
vüsət alır. Yaranmış vəziyyət I İbrahimin qoşununa Kür çayını keçməyə,
Gəncəni və Qarabağın xeyli
hissəsini tutmağa imkai
verir. Eyni zamanda, Gürcüstanda da teymurilərə qarşı üsyan başlanır. Gürcü çarı Konstantin və bir çox Azərbaycan feodalları, o cümlədən, şəkili Seyid Əhməd, qaramanlı tayfasından Əmir
Yarəhməd, Ərdəbil hakimi çəyirli
tayfasından Bistam Cəyir İbrahimlə
ittifaqa girirlər. 1405-ci ilin
yayında birləşmiş qoşun Kür sahilində Ömərin ordusu ilə toqquşur.
Məğlubiyyətə uğrayan Ömər
ölkənin cənubuna çəkilir və təbrizlilərdən
gələn ilin rüsumlarını tələb
edir. İki gün ərzində 200 İraq
tüməni toplayır. Qəzəblənmiş əhali üsyan qaldırır. Üsyançılar
Ömərin maliyyə məmurunu öldürərək Teymurun qoşununu şəhərə
buraxmırlar. Ağsaqqallardan Şeyx Əli Qəssab və Qazi
İmadəddin şəhərin başçısı
seçilirlər, 1406-cı ilin yanvar-fevral aylarında onu
idarə edirlər.
1406-cı ilin
yazında Ömərin böyük
qardaşı Əbu Bəkr Şeyx Əli
Qəssabın ordusunu darmadağın edir və şəhər qüllələrini
möhkəmləndirmək üçün
təbrizlilərdən məcburən yüz
min qızıl istəyir. Onlar buna
cavab olaraq, həmin ilin yazında yenidən üsyan
qaldırırlar. Şəhərin baş
tamğa (vergi)
yığanı Şeyx Əli Qəssabın
başçılığı ilə sənətkar
emalatxanalarının ustaları və tacirlər Əbu Bəkrin
hakimiyyətindən imtina edərək,
kömək üçün Şirvanşah I İbrahimə müraciət
edirlər. Ərdəbilli Bistam Cəyir
İbrahimdən əvvəl Təbrizə daxil
olur, Şirvanşahın adından xəzinəyə
vergi toplayır və toplanmış məbləği
öz qoşunu
arasında bölür. Elə bu vaxt - 1406-çı ilin mayında I İbrahim
Arazı keçərək Təbrizə gəlir. Bistam Cəyirin mülazimmini,
Əbu Bəkrin vəkili Xoca Məhəmməd
Dəvani, hətta qohumları onu tərk
edərək topladıqları vergilərin bir
hissəsi ilə İbrahimin hüzuruna gəlirlər. Bistam
Ceyir isə Ərdəbilə tələsir.
Əhali I İbrahimi mehribanlıqla
qarşıladı və onu öz hakimi kimi tanıdı. O, əhalidən alınan
vergiləri qaydaya saldı.
Beləliklə, qısa müddətə
də olsa, Şirvanşah
I İbrahim Azərbaycanın böyük bir hissəsini
öz hakimiyyəti altında birləşdirdi.
Lakin o, Təbrizdə
möhkəmlənə bilmədi. Çünki
tezliklə Cəlairi Sultan Əhmədin və
onunla ittifaqda olan qaraqoyunlu tayfa birləşməsnin hərbi qüvvələri
şəhərə yaxınlaşırlar. I İbrahim
məcburiyyət qarşısında Təbrizi tərk etməli
olur.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs .- 2012.- 20 sentyabr.- S. 14.