İdeologiyanın
məzmunu, strukturu və növləri
Azərbaycan filosofu,
akademik Ramiz Mehdiyev ideologiyanı daha çox müasir industrial cəmiyyətin siyasətinin
ayrılmaz hissəsi hesab edir.
O, ideologiya haqqında klassik
baxışa əsaslanaraq göstərir ki,
ideologiya baxış və ideyaların rasional əsaslandırılması kimi çıxış edir.
R.Mehdiyev
ideologiyanın hər şeydən əvvəl tam dünyagörüşü
kimi sosial aləmin mənzərəsini,
şəxsiyyət obrazı və onun ictimai təzahürlərini təsvir etdiyini, ikincisi, cəmiyyətin
əsas inkişaf meyillərini çox adekvat izah etdiyini, üçüncüsü, normativ
meyilin güclü ünsürü kimi ictimai ideal haqqında
təsəvvürə daxil olduğunu beləliklə, ideologiyanın daha çox siyasət və
siyasi dəyərlər və proseslərlə
bağlı olduğunu göstərir. Halbuki ideologiya və mənəvi
dəyərlər arasında da
qarşılıqlı əlaqə və
qarşılıqlı təsir var.
Bəzi Qərb tədqiqatçıları
da ideologiyanın evristik
anlamını ciddi ictimai
təlatümlər dövründə daha
çox siyasi proseslərlə
bağlayırlar.
E.Şile ideologiyaya siyasi dünyagörüşü kimi
çıxış edən dəyərlər sistemi, eyni zamanda,
inam qüvvəsinə və böyük istiqamətverici potensiala,
sosial anomiyaların böhran
prosesini cilovlamaq
qabiliyyətinə malik mənəvi
qüvvə kimi baxır.
İdeologiya siyasətə,
siyasi fəaliyyətə sirayət etsə
də, müəyyən dəyər və maraqlara
istiqamətləndiyi üçün onun mənəvi sərvətləri
bağlılığı da aşkara çıxır. İdeologiyanın
sinfiliyi onun əsas fərdi
əlaməti deyil.
İdeologiya nəzəri
bilik, sinfi şüur kimi səciyyələndirilir,
onun funksiyalarına, səviyyələrinə,
formalarına müxtəlif prizmalardan
yanaşılır. İdeologiyanın məzmunu, təzahür
formaları və tipləri etnik, milli mənsubiyyət baxımından fərqlənir.
İdeologiyanın
davranış, mənəvi-etik, qnoseoloji,
idarəetmə funksiyaları var. S.Xəlilov
ideologiyanın əsas məqsədinin ictimai
rəyə təsir göstərməkdən ibarət olduğunu və etnik, milli, dini, dövlət təhlükəsizlik
formaları ilə bağlı olduğunu
göstərir. Müəllif düzgün
olaraq ideologiyanın tərkib elementlərinə,
məzmununa (gerçəkliyin təsviri, aksioloji
xarakter, praktiki tərəfi),
forma və funksiyalarına görə (nəzəri-konseptual
baza, proqram-siyasi əsası,
kütləvi xarakteri) fərqləndiyini bildirir, deologiyanın sistemə çevrilərək
cəmiyyətin, xalqın, millətin, dövlətin, o cümlədən,
dünyanın siyasi mənzərəsinə
fəal müdaxilə etməsini nəzərə
çarpdıraraq ideoloji doktrinanın
yaranmasının üç əsas cəhətini
qeyd edir: “birincisi, müstəqil dövlətin
ideologiyası, ikincisi, ümumiyyətlə,
müstəqil dövləti olmayan insan birliyinin
ideologiyası, üçüncüsü,
müstəqil dövləti olan
müəyyən tarixi mərhələdə
başqa dövlətlərin tabeliyi altında yaşamaq
məcburiyyətində qalan insan birliyinin (xalqın, millətin) ideologiyası”.
Rus tədqiqatçısı
T.Stoyçev ideologiyanı özündə
çoxaspektli, siyasi,
etik, estetik, bəzi hallarda, dini və bədii
ideya və konsepsiyaların sinfi-üstqurum sistemini əks
etdirən ictimai şüurun
spesifik forması kimi
nəzərdən keçirir. Onun fikrincə, ideologiya sosial həyatı, onun vasitəsilə təbii gerçəkliyi
sistemli nəzəriyyə səviyyəsində,
qneseoloji inikas etdirir.
Frankfurt fəlsəfi
məktəbi ideologiyaya yalnız təhrif
olunmuş şüur
kimi yanaşmır, onun
həm də sosial qrupların hərəkətlərinə
haqq qazandıran müdafiə
funksiyası daşıdığını iddia
edirdi. Frankfurt məktəbinin
nümayəndəsi T.Adorno isə
ideologiyanı dəyərlər sintezi və
ictimai şəraitə haqq
qazandıran həqiqət kimi müəyyənləşdirərək
onu “yalançı şüur”
adlandırırdı.
Belə çıxır ki, ideologiya
yalançı şüur kimi yalançı gerçəkliyi əks etdirir. “Çünki o, şəxslərarası münasibətləri
əks tərəfə çevirən haqq
qazandırma vasitəsilə cəmiyyətdəki və
dövlətdəki bütün əsas
normaları inkar edir. Burada rasional olan irrasionala, gözəl olan eybəcərə (yaxşı
olan pisə) çevrilir. Şərin yaranmasını məhdudlaşdıran və
xeyiri ülviləşdirən,
yüksəldən hər
nə varsa - günahkarlıq hissi yoxa çıxır.
Günahkarlıq hissi hamıya
aiddir, ideologiya isə onu heç
kimə aid etmir, çünki onları müdafiə edərək
ona öz normaları ilə haqq qazandırır”.
Qərbdə ideologiyasızlaşma ilə yanaşı ideologiyanın müasir dünyada rolunun gücləndirilməsi, onun
dirçəldilməsi meyili
də artdı. R.Aron, O.Lemberq, R.Nizbet bu istiqamətin açıq tərəfdarları
kimi çıxış
etdilər. “Ruhun güclü yeniləşməsi”, dünyagörüşü
ehtiyatlarının aşkarlanması
bu gün ideologiyanın səfərbəredici
qüdrətinə inamı
möhkəmləndirməkdədir.
Onlar kütlələrin ideallara
və dəyərlərə
qovuşması zəruriliyini
əsaslandırırlar.
Fransız filosofu R.Aron yeni ideoloji
əsrin başlanğıcını
bəyan etdi. Alman filosofu O.Lemberq
iddia edirdi ki, insanlar ideologiyaya
xilaskar kimi baxırlar. İdeologiyanın tükənməz mənəvi potensiala malik olduğunu göstərir. İdeologiyanın dirçəldilməsi neokonservativ,
neoliberal, radikal dönümləri
ilə fərqlənirdi.
Görkəmli filosofu E.Fromm
ideologiyanın
səfərbəredici mənəvi qüdrətə
malik olduğunu göstərməklə, onun
“həyatın mənəvi-ruhi
və fiziki dəyərlərini cəmləşdirmək”
qabiliyyətinə malik
yeni istiqamət, yeni fəlsəfə olduğunu qeyd edir.
İdeologiyanın dirçəlişini
“qlobal ideologiya” tərəfdarları da irəli sürdülər. Alman filosofu E.Xelsele
ideologiyanı hər bir insanın və bütün cəmiyyətin
mənəvi həyatında
mühüm rol oynayan real qüvvə kimi səciyyələndirir.
O, qlobal, universal dünyagörüşü
kimi metaideologiya nəzəriyyəsinə
üstünlük verir:
“Kütləvi cəmiyyətə
kütləvi ideologiya
uyğun gəlir. Kütlələr yalnız kompakt
ideologiyaya reaksiya verirlər”. Digər alman
filosofu K.Salamun da ideologiyanın müsbət dəyərlərindən
bəhs edərək ideologiyanın dirçəlişinin
liberal-qlobal versiyasını
inkişaf etdirib göstərir ki, siyasət fəlsəfəsi-ideologiya
xalq kütlələrini
maarifləndirməlidir ki,
insanlar siyasi-əxlaqi
prinsip və dəyərləri daha şüurlu seçə,
bilsinlər və daha tənqidi yanaşa bilsinlər.
Qlobal ideologiya tərəfdarları planetar
şüurun, planetar mədəniyyətin və
əxlaqın təşəkkülünü,
ideologiya ilə dünya dinlərinin birləşməsini, müxtəlif
yönümlü ideologiyaların
öz ruhi və mənəvi səylerinin birləşdirmələrini
irəli sürürdülər.
“Roma klubu”nun rəhbərlərindən biri
E.Laelo iddia edir ki, müasir
dövrdə müxtəlif
ölkələrin, təşkilatların,
ideoloji cərəyanların
və dinlərin məqsədləri yeni “planetar şüurun” formalaşmasına yardım
etməkdir.
“Roma klubu” müasir
dinlərin, ideologiya və mənəvi təsisatların geniş
müqayisəli təhlilini
edərək belə qənaətə gəlmişdir
ki, müasir ideoloji şərait müxtəlif dünya mədəniyyətləri, dinləri
və ideologiyaları
arasında dialoq aparmağa imkan verir, çünki onlar arasında ümumi, oxşar cəhətlər, xüsusilə,
eyni oxşar mənəvi dəyərlər
(sülhə cəhd,
əmin-amanlığa çağırış,
xeyirxah dəyərlərin
təbliği və
s.) var. Onlar diqqəti
“ümumi qardaşlığın”,
“ümumi məhəbbətin”,
“insanların qarşılıqlı
münasibətlərinin”, humanist yönümlərin ahəngdarlığına,
eləcə də, “kosmik şüura, tolerantlığa, dini və milli dözümlülüyə”
yönəltdilər.
Azərbaycan tədqiqatçıları
müasir Azərbaycan
cəmiyyətində müxtəlif
yönümlü ideologiyaların
movcudluğunu göstərmişlər. Onlar Azərbaycanda
müxtəlif yönümlü
və müxtəlif siyasi-mənəvi dəyərlərinə
görə fərqlənən
ideologiyaların mövcudluğunu
qeyd edirlər “kommunist (sosialist) ideologiyası,
dini (klerikal), milli (millətçi)
ideologiyalar, liberalizm konservatizm, etnik, millətçilik ideologiyaları,
sosial şovinist ideologiyalar.
Azərbaycan tədqiqatçıları düzgün olaraq tövsiyə edirlər ki, hüquqi, demokratik dövlət quran respublikamız ideologiya sahəsində Qərbin siyasi-mənəvi
və milli-mənəvi
dəyərlərindən səmərəli
istifadə etməlidir:
“Ümumbəşəri dəyərlərə
xələl gətirmədən
milli ideya axtarışlarını davam
etdirmək, millətin
bütün üzvlərini bir
ideoloji görüş
yə siyasi lider ətrafında birləşdirmək
vəzifələri mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir”.
Azərbaycan tədqiqatçısı
alim Dilqəm İsmayılov ideologiyanı
mənəvi və sosial hadisə kimi səciyyələndirərək
qeyd edir ki, bu və
ya digər ideologiya növünə və tipinə qiymət verərkən həm ideoloji (nəzəri-idrak), həm
də sosial meyarlar əsas götürülür.
İdeologiyalar idrakı yükünə görə
elmi və qeyri-elmi, həqiqi və yanlış, doğru və illüziyalı növlərə
ayrılır. Sosial yönümlərinə
və funksiyalarına
görə isə ideologiya mütərəqqi
və konservativ, inqilabi və təkamülçü, liberal və radikal, millətçi və beynəlmiləlçi, habelə,
sinfi, milli və irqi, dini
və dünyəvi, rasional və irrasional, universal və partikulyar, uzunmüddətli
və qısamüddətli
və s. növlərə
ayrılır.
D.İsmayılov ideologiyanın məzmununun üç tərkib hissəsindən
bəhs edir. Bunların üç əsas tərkib hissələri: reallığın təsviri,
aksioloji sistem və praktik göstərişlərdir. Professor Y.Rüstəmov ideologiyanın
müasir cəmiyyətin
həyatında siyasətin
ön plana çəkildiyi bir şəraitdə mühüm
rol oynadığını
qeyd edir: “İdeologiya siyasi prosesdə öz yerini partiyaların rəqabətinə verir. Belə halda, yüksək ideyanın cazibədarlığı
deyil, hakimiyyətdə
olan partiyanın konkret praktik məqsədlərini nə
dərəcədə səmərəli
həll etmə qabiliyyəti əsas yer tutur. Lakin bu, o demək deyildir ki, ideologiya,
ümumiyyətlə, yox
olur. İdeologiya siyasi, hüquqi,
fəlsəfi, əxlaqi,
dini, estetik ideya və görüşlər
sistemi kimi qalır. Bu, o deməkdir ki, ideologiyasız cəmiyyət
mümkün deyil”.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 7 yanvar.- S. 11.