Bu gün “Leyli və Məcnun”
operasının ilk səhnə həyatı
yaşadığı tarixdir
Yanvarın 12-də dahi Üzeyir Hacıbəylinin
“Leyli və Məcnun” operasının ilk dəfə
nümayiş etdirildiyi gündür. Məlum olduğu kimi,
Üzeyir Hacıbəylinin 1908-ci il yanvarın 12-də
Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyev teatrında göstərilən
“Leyli və Məcnun” operası ilə təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün Şərqdə opera sənətinin əsası
qoyuldu. Bu əsərə zaman-zaman müraciət olunmuş,
bu gün də opera Azərbaycan milli sənət əsəri
olaraq böyük səhnələrdə oynanılır.
1908-ci il yanvarın 12-də, soyuq bir qış
axşamında Tağıyev teatrında Şərqin ilk
operası “Leyli və Məcnun” 22 yaşlı Üzeyir bəy
Hacıbəyli tərəfindən Azərbaycan xalqına bəxş
edilmişdir. Elə bir insan yoxdur ki, bu məhəbbət əfsanəsinə
böyük maraq və heyranlıqla tamaşa etməsin.
Xalqın professional sənət nümunəsi olan
“Leyli və Məcnun”da iştirak etmiş müğənnilər,
bu möhtəşəm əsəri müxtəlif
quruluşlarda səhnəyə qoymuş rejissorlar, dirijorlar,
xormeysterlər, rəssamlar, baletmeysterlər, konsertmeysterlər
olmuşdur.
Məcnun rolunun
ilk ifaçısı olan
Hüseynqulu Sarabskinin
adı isə əbədi olaraq tarixə
həkk olundu. Məcnunu oynamağa hazırlaşan Hüseynqulu
Sarabski tez-tez Üzeyir bəylə görüşür,
onun yaradıcılıq göstərişlərinə
və məsləhətlərinə diqqətlə qulaq asırdı. Nəhayət, bir çox maneə və
çətinliklərdən sonra “Leyli və Məcnun” operası 1908-ci il yanvarın 12-də tamaşaya qoyulur. İlk tamaşanın rejissoru
Hüseynqulu Sarabski, ikinci rejissoru Hüseyn Ərəblinski, dirijoru
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev idi. Üzeyir bəyin özü orkestrdə skripkada
ifa edirdi. Qurban Pirimov isə sədəfli
tarı ilə tamaşanı müşayiət edirdi. “Leyli və Məcnun”
operasının ilk tamaşası böyük müvəffəqiyyətlə keçmişdi. Ağzına qədər
dolu olan salon qarşısında Məcnun rolunu oynayan H.Sarabski və başqa
ifaçılar elə məharət
göstərmişdilər ki,
tamaşaçılar arasıkəsilməyən
alqışlarla onları səhnənin qabağına
çağırırmışdılar.
Tamaşaçılar bir ağızdan “Məcnun”
deyib, H.Sarabskini səhnədən
buraxmaq istəmirdilər. İlk
tamaşanın suflyoru Ə.Rzayev “Teatr və Ərəblinski”
adlı xatirəsində yazır ki, xor “Şəbu-hicran”ı oxuyub
qurtarandan sonra pərdə
düşəndə, zaldan gurultulu alqış qopdu.
Pərdə dübarə qalxanda, Məcnun
- H.Sarabski “Mahur-Hindi”
muğamı üstündə Məhəmməd Füzulinin “Yandı canın hicri
ilə vəsli-ruhi yar istərəm” qəzəlini
elə məharətlə oxudu ki, mən suflyor
budkasında özümü unutmuşdum.
1908-ci il 15 yanvar tarixli
“İrşad” qəzetində tamaşa haqqında dərc olunmuş
resenziyada isə Füzulinin
“Leyli və Məcnun” poemasının da dillər əzbəri olduğu
vurğulanır və həmin əsərin musiqi
dili ilə səslənməsi “cavan mühərrir və musiqikar
Üzeyir Hacıbəyov və
realnı şagirdi Ceyhun
Hacıbəyov cənabları ilə yanaşı, “Nicat” Maarif Cəmiyyətinin
böyük xidməti olduğu
göstərilir.
Tamaşanın
özünə gəldikdə isə “İrşad”
qəzeti səhnələrin bir qədər
şairanə olmasını tövsiyə edir
və ayrı-ayrı aktyorların oyunlarına da münasibət bildirir.
“İrşad” Məcnun rolunun
ifaçısı “müqtədir artist Sarabski”nin oyununu
yüksək qiymətləndirir və onun dəfələrlə
alqışlandığını və öz
peşəsinə olan məhəbbəti
sayəsində müvəffəqiyyət
qazandığını göstərir. Leyli rolunun
ilk ifaçısı Əbdürrəhim
Fərəcov ilk dəfə səhnəyə
çıxdığı və “İrşad”
qəzetinin qeyd etdiyi kimi, “belə mühüm bir vəzifəni öhdəsinə
götürdüyünə görə”
tamaşaçıların rəğbətini
qazandığını vurğulayır.
Opera gözlənilməz
müvəffəqiyyət qazandı. Hüseynqulu
Sarabski ömrünün
40 ilini teatr sənətinə
həsr etdi. O, bu illər
ərzində silsilə rollar yaratmaqla Azərbaycan teatr
sənətinin səhnəsini zənginləşdirdi. Opera sənətinin fədailərindən biri olan Hüseynqulu
Sarabski təkrarolunmaz məharətlə
yaratdığı Məcnun obrazı haqqında daha sonra yazırdılar:
“Sarabskinin oyunu misilsiz idi. Onun
nəğmələri bulaq kimi axır... Ağlaya-ağlaya, inildəyə-inildəyə öz
məhəbbətindən, öz Leylisindən
Füzulinin qəzəlləri ilə
ölməz muğam üstündə
danışır, insan qəlbinin ən
incə damarlarına işləyən musiqi
mənə o qədər təsir edirdi ki, hönkürtümü
çətin boğa bilirdim. Lakin göz yaşlarım durmadan
axırdı. Qəlbimi isə qəribə hisslər doldururdu. Zavallı, uğursuz,
divanə Məcnun! Sarabski öz
rolunu böyük məharətlə
oynadı. O, Məcnun surətini səhnədə tam mənası ilə canlandırdı”. Bu maraqlı
və yaddaqalan ifadan sonra Azərbaycan Musiqili
Teatrının bütün sonrakı
tamaşalarında Şeyx Sənan, Şah Abbas, Söhrab, Kərəm, Aşıq Qərib, Şah İsmayıl, Mərcan bəy, Sərvər
Əsgər kimi baş
qəhrəmanların maraqlı obrazlarını yaratdı.
Xüsusilə, onun
Məcnun rolu əfsanəyə çevrilmişdi. Şübhəsiz ki, hamı o dövrdə
“Leyli və Məcnun” operasına baxmaq imkanına malik deyildi. Xüsusilə, Azərbaycanın uzaq kənd və şəhərlərində
yaşayanların Bakıya gəlib operaya
tamaşa etməsi müşkül
idi. Odur ki, bir çox yerlərdən arasıkəsilmədən
məktub və teleqramlar gəlir, hamı
“Leyli və Məcnun” tamaşasına baxmaq arzusunda olduğunu bildirir, acizanə
surətdə xahiş edirdilər ki, Sarabski Lənkəran, Şəki, Gəncə,
Şuşa və Tiflis
şəhərlərinə qonaq gəlsin. Məhz buna
görə Sarabski 1913-1918-ci illərdə
öz sənət dostları ilə “Leyli və Məcnun” tamaşasını
göstərmək məqsədi ilə Qafqazın bir çox şəhərlərinə
qastrol səfərlərinə
çıxmışdı.
Böyük
aktyor və nəğməkarın qəlbi
ömrünün son
dəqiqələrinədək Məcnun obrazı ilə
yaşamışdır. 1945-ci il
fevralın 16-da ölüm
yatağında olarkən sənət dostları Qurban Pirimov və Leyli rolunun
ifaçısı müğənni Həqiqət
Rzayevanı yanına çağırmış və
gözlərini Qurbana dikərək titrək
səslə demişdir: “Qurban
çal, son dəfə
Leylini dinləmək istəyirəm”.
Qurbanın tarını, Həqiqətin səsini eşidən
müğənni əbədi olaraq
gözlərini yummuşdu.
Xalq Cümhuriyyəti
dövründə “Leyli və Məcnun”
operasının növbəti tamaşası 1919-cu il noyabrın 21-nə təsadüf edir. Artıq bir
aya yaxın idi ki, Bakıda Azərbaycan Dövlət Teatrosu təşkil edilmişdir.
21 noyabr tarixli “Azərbaycan”
qəzeti həmin tamaşa haqqında yazaraq, onun ilk
növbədə, zahiri cəhətdən
fərqləndiyini, əlbəsəyə, xora,
pərdələrə, musiqiyə və baletə artıq
əhəmiyyət verildiyinə oxucuların diqqətini
çəkir. Qəzet “Leyli və Məcnun”
operasının bu tamaşasını dəyərləndirərək
yazır ki, “zahiri
gözəllikcə keçən gecəki tamaşa
“Leyli və Məcnun” operasının
tarixində birinciliyi ehraz
edə biləcək bir halda
idi”.
Mənbələrdə göstərilir
ki, Məcnun rolunu oynamaqla məşhurlaşan H.Sarabski
xəstə olduğundan həmin rolda Məmmədtağı Bağırov, Leyli rolunda isə Hüseynağa Hacıbababəyov
çıxış etmişlər. Bu iki aktyor sonralar opera sənətimizin inkişafında böyük rol
oynamış, istər Azərbaycan bəstəkarlarının
və istərsə də rus və Qərbi
Avropa bəstəkarlarının
operalarında çıxış edərək Azərbaycan
SSR xalq artisti kimi yüksək və şərəfli ada layiq görülmüşlər.
Həmin tarixli “Azərbaycan”
qəzeti H.Hacıbababəyovun Leyli
rolundakı çıxışına, ümumiyyətlə,
kişilərin qadın rollarındakı çıxışlarına
mənfi münasibət bəsləyərək, Dövlət
Teatrosunun rəhbərliyini bu, adətdən, birdəfəlik yaxa qurtarmağa və bu məsələyə ciddi
yanaşmağa dəvət edir. Bununla belə, “Azərbaycan”
qəzeti H.A.Hacıbababəyovun səsində “eşidənlərin
ruhunu təsfir edə biləcək bir qüvvə” olduğunu
da vurğulayır. M.T.Bağırovun
isə səsinin müqabilində zəif bir
Məcnun alındığını, Rza
Darablının özünəməxsus bir
məharətlə Nofəl rolunda Terequlovu təqlid etdiyini, lakin “istər səs, istər vəziyyət hərəkəti
ilə rolunu layiqi ilə
oynaya” bildiyini qeyd edir.
Bütün
bunlar bir daha sübut edir ki, dahi
Üzeyir bəy Hacıbəyovun böyük fərəh hissi
ilə qeyd etdiyimiz “Leyli və Məcnun” operası XX əsrin əvvəllərindəki
milli mətbuatımızın diqqət mərkəzində
olmuş və bu maraq sonrakı illərdə də səngiməmişdir. Bu sənət əsəri sonralar
çox Leylilər, Məcnunlar yetişdirdi. Dünyanın bir çox ölkələrində
əsər müvəffəqiyyətlə oynanıldı. Tamaşa uğurları ilə Azərbaycan opera sənətini dünyaya
tanıtdı. Bu gün
Azərbaycan opera sənətində
yetişən Leylilər, Məcnunlar sənət eşqi ilə Məhəmməd Füzuli və Üzeyir
Hacıbəyov dünyasının ilhamı olan
əsəri canlandırır, hər nəslin nümayəndəsinə
onun sehrindən, cazibəsindən lirik-həzin
lövhələri təqdim edirlər.
Üzeyir
Hacıbəyovun yaradıcılığı elə möhtəşəm
qüvvədir ki, Azərbaycan musiqisinin qədim ənənələrini
yerindən oynadaraq canlandırmış, xalq musiqi
yaradıcılığının tükənməz
imkanlarını aşkara
çıxarmışdır. 104 il bundan əvvəl yaratdığı “Leyli və Məcnun” operası ilə Azərbaycan professional bəstəkarlıq
məktəbinin təməl daşını qoyan
Ü.Hacıbəyov hərtərəfli istedadını, biliyini, bacarığını onun inkişafına yönəltmiş və bununla da, Azərbaycan musiqisinin yüksək zirvələr fəth
etməsi və dünya miqyasında
tanınması üçün zəmin
hazırlamışdır. Lakin Azərbaycan
musiqisinin əlçatmaz zirvəsi elə
Ü.Hacıbəyovun öz
yaradıcılığıdır, onun
yaratdığı sənət incilərinin hər biri musiqimizin şah əsərləridir desək, yanılmarıq.
Zümrüd
Səs.- 2012.- 12 yanvar.- S. 12.