Azərbaycançılıq
və Qərb demokratik ideya
cərəyanları: liberalizm
ideologiyası
Əvvəli-ötən sayımızda
Son illər Azərbaycan alimlərindən Məcid Əfəndiyevin
“Siyasi və hüquqi təlimlər tarixi”, Yusif Rüstəmovun
“Fəlsəfənin əsasları”, Hikmət Hacızadənin
tərtib etdiyi “Demokratiya: gediləsi uzun bir yol. Demokratiya və
antidemokratiya antologiyası”, A.Rzayevin “Azərbaycanda siyasi və
hüquqi təlimlər tarixi”, Dilarə Müslümzadənin
“Vətəndaş cəmiyyəti nəzəriyyəsi: etik təlimlər
tarixindən”, D.İsmayılovun “Azərbaycanda ideologiyalar:
konservatizm, sosial-demokratiya, liberalizm”. Liberalizmin görkəmli
nümayəndələrinin də fəlsəfi və siyasi
görüşləri, bu ideologiyanın müasir şərhləri
öz əksini tapmışdır.
“Amerikan ensiklopediyası”nda (1976) göstərilir ki,
“Liberalizm müasir dünyanın ən önəmli siyasi
doktrinasıdır. Demokratiya və millətçilik hər
ikisi liberal düşüncənin məhsuludur. Sosializm və
kommunizm, geniş mənada, liberalizmə qarşı olsa da,
liberal düşüncələrdən yaranmış
doktrinalardır. XIX əsr liberal millətçilik
dövrüdür. Lakin millətçilik XX əsrdə
liberal xətdən uzaqlaşaraq, faşizmi doğurmuşdur.
Liberalizm tarixində despotizmə qarşı öz həyatlarını
fəda etmiş insanların əfsanəvi mübarizəsi əsas
yer tutur. Avropa tarixində liberalizm qaranlıq dünyaya
qarşı modern dövrün “mübarizə”ni əks
etdirir”.
Liberalizm üzrə tanınmış Türkiyə tədqiqatçısı
K.Berzeg göstərir ki, liberalizm nəzəri təməlləri,
iqtisadi və siyasi dəyərləri özündə əks
etdirən bir ideologiyadır. Qərbdəki demokratik inkişaf
liberal ideologiyanın nəticəsidir. Liberalizm fərdiyyətçi
və azadlıqsevərdir, insanın maddi və mənəvi
ikişafına çalışan bir sistemdir. Eyni zamanda, plüralizmin
olmadığı yerdə liberalizm yoxdur.
Liberalizmə
fəlsəfi-ideoloji və siyasi aspektlərdən
baxmaq lazımdır: tarixi
fəlsəfi təlim kimi, ideologiya kimi, yəni sosial qüvvələri silahlandırmaq üçün əsaslandırılmış
proqram kimi, habelə, liberal partiyaları və qrupları
özündə birbləşdirən kütləvi təşkilati
hərəkat kimi Rusiya
tədqiqatçısı A.İ.Meduşevski “Yeni və ən yeni
dövrdə demokratiya və
piratçılıq” əsərində göstərir ki, əgər klassik liberalizmin tarixinə dair əsərlərin
məzmununu ümumiləşdirsək, belə nəticəyə
gəlmək olar ki, liberalizm bütöv sosial hərəkat kimi
çıxış edir və
aşağıdakı xarakterik
üstünlükləri vardır: iqtisadiyyatda - sənaye kapitalizmi
və iqtisadi azadlıq; sosial
münasibətlərdə - orta sinfin maraqlarının üstün
tutulması; siyasətdə - parlamentli demokratiya; əxlaq sahəsində -fərdiyyətçilik;
milli məsəbdə - millətçilik
(milli dövlətçiliyin prioritet tululması mənasında). “Məhz bu baxımdan liberalizmin tərifi nəzəri-lüğət
cəhətdən deyil, hər şeydən
əvvəl, tarixi aspektdən verilir. Çünki
söhbət erkən burjua inqilabları
dövründən başlayaraq müasir dövrədək davam
edən spesifik tarixi hərəkatdan
gedir. Bu mənada,
müasir liberalizm sosial manevrlər vasitəsilə ictimai sabitliyin qorunub saxlanmasına, bazar
təsərrüfatının dövlət tərəfindən
tənzimlənməsinə yönəldilmiş
islahatçı ideya-siyasi cərəyan kimi səciyyələnir.
Cəmiyyətin idarə edilməsinin
liberal üsulu hər
bir fərdin siyasi və
iqtisadi hüquqlarının
tanınması üzərində qurulan sosial münasibətlərin müəyyən
prinsiplərinə əsaslanır. Bu hüquqlar
aşağıdakılardır: özünə hökumət
seçmək və onu dəyişmək;
siyasi partiyalara üzv olmaq; öz rəyini, zövq və
baxışlarını yazılı və şifahi
şəkildə bildirmək hüququ;
işlə təmin olunmaq və ondan çıxmaq hüququ;
azad ticarət hüququ;
azad sahibkarlıqla məşğul olmaq, yəni pul qazanmaq və onu xərcləmək
hüququ və s. Lakin bütün bu hüquqlar müəyyən
hədd daxilində, qanunların fəaliyyəti ilə məhdudlaşdırılan
çərçivə daxilində olmalı, normal
sivilizasiyalı insanların təbii tələbatlarının
təkmilləşməsi kimi başa düşülməlidir.
Moskvada
nəşr olunmuş “İnsan
hüquqları” (1999) kitabında göstərilir ki, müasir liberallar azadlığın izahını maarifçilik irsi əsasında
verirlər. Əgər antik azadlıq
dövlət hakimiyyətində iştirak
etmək kimi başa
düşülürsə, müasir
azadlıq (erkən burjua) dövlət
hakimiyyətindən
azad olmaq kimi anlaşılır. Müasir
liberalizmin proqram sənədində
azadlıq prinsipinə insan və cəmiyyətə
baxışların açarı kimi
baxılır. Bu sənəddə
göstərilir ki, “azadlıq” yalnız milli müstəqillik kimi başa düşülmür,
bu söz təkcə
azad sahibkarlıq, bərabərlik mənasında
başa düşülməməlidir.
Azadlıq - insanın fərdi muxtariyyəti, seçmək hüququ deməkdir, daha
yaxşı həyat səviyyəsini təmin edən, yetkin, effektli cəmiyyət
üçün inkişaf
yolunun seçilməsi deməkdir. Böyük Fransa
inqilabının gedişində yaranmış yeni ictimai-siyasi doktrina xalqın geniş təbəqələrinin
antifeodal əhval-ruhiyyəsini Azərbaycan
tədqiqatçısı D.İsmayılovun liberalizm
ideologiyası barədə ümumiləşdirmələri maraq doğurur. Müəllif
bununla əlaqədar öz
düşüncələrini belə əks etdirir:
“Liberal-demokratiya ideyalarının məşhurlaşdırılması
və onun Qərb dünyasında geniş yayılmasını şərtləndirən
hadisələrin saf-çürük
edilməsinə ehtiyac olduğunu
nəzərə alaraq, həmin fenomenin səbəblərini təhlil edək.
Birincisi, Qərbin siyasi
partiyalarının əksəriyyəti öz
proqramlarına liberal ideologiyada
ilk dəfə işlənib
hazırlanmış müddəaları daxil
edirlər. Bu müddəalar aşağıdakılardır: iqtisadi sahədə bazar
münasibətlərinin əsası kimi azad rəqabət, sosial-siyasi
sahədə - hüquqi dövlət,
özünüidarəetmə, şəxsiyyətin
azadlığı, söz, mətbuat
azadlığı, siyasi seçki
hüququ, azlıqda qalan
xalqların dilinə, etiqadına və adət-ənənələrinə
hörmət etmək və s.
İkincisi, liberalizmin yaşamaq
qabiliyyətinin artması onun iqtisadi siyasətinin dinamikasında əks olunur. Bu, iqtisadi
dirçəliş dövründə azad
sahibkarlığı yeni keynsçilik
ilə əvəz etməyə, böhran
dövründə isə monetarizm, “tetçerizm”, “reyqanizm” kimi modernləşdirilmiş formalarda
“qarışmamaq” prinsipinə qayıdılmasına imkan verir.
Üçüncüsü,
inkişaf etmiş kapitalist ölkələrində (ABŞ, Almaniya, Böyük Britaniya və b.) hakimiyyətə
yeni mühafizəkar qüvvələrin
gəlməsi klassik liberalizm
müddəalarının əksəriyyətinin yeni mühafizəkar ideyalarda
öz əksini tapmış şərhi
ilə müşayiət olunur.
Dördüncüsü,
zəhmətkeşlərin yeni mühafizəkar
metodlara qarşı çıx-ması realist düşünən hakim
dairələrin tez dəyişə bilən
ideya-siyasi alternativlərin işlənib
hazırlanması zəruriliyini dərk etməsinə gətirib
çıxarır. İdeoloqların əksər hissəsi bunun əsasını liberal
layihələrdə, müddəalarda görür.
Beşincisi, liberalizmin
ideya-nəzəri müddəalarının
aktuallaşması onun 70-80-ci illərdəki siyasi
böhranı ilə bağlıdır. Məhz bu böhran göstərdi
ki, liberallar praktikada öz humanist konsepsiyası və
şüarlarını tam həyata
keçirə bilmədilər. Bu da həmin ideologiyaya yenidən
baxılmasını zəruri etmişdir.
Yenidən bərpa edilmiş liberalizm indi ideya cəhətdən özünü
sosializmə əks-qüvvə kimi
göstərir. Z.Bzejinski 1970-ci ildə Nyu-Yorkda çapdan
çıxmış “İki əsr
arasında. Texnotron erada
amerikan qaydaları” kitabında göstərir
ki, “İki ictimai sistem
arasındakı mübarizənin nəticəsi iki əsas dünyagörüşünün
- liberalizm və kommunizmin
taleyindən çox asılıdır”.
Altıncısı, liberalizm ideyalarının sosial-demokrat
ideologiyasına daxil olması, “leyborist liberalizmin”in əmələ gəlməsi tələb edir ki, sosial-demokratlar
və liberallar qarşılıqlı əməkdaşlığın
inkişaf etdirilməsi zərurətini dərk
etsinlər.
Yeddincisi,
liberalizmin bir çox müddəaları (dövlət və
bazarın sintezi, fərdlərin bazar imkanları, hüquqi
dövlət ideyası) artıq sosializm
sistemindən qopub-ayrılmış Macarıstan, Polşa, Çexiya, Slovakiya, Bolqarıstan və keçmiş
Sovet İttifaqının müstəqillik
əldə etmiş respublikalarında, o cümlədən, Azərbaycanda
tətbiq edilərək istifadə olunur.
Bəşəriyyətin tərəqqisi
və liberal dəyərlər bir-birindən
ayrılmazdır. Tarix sübut
etmişdir ki, iqtisadi çiçəklənmə, sosial ədalət və şəxsiyyətin
azadlığı liberal məzmun
aldıqda daha həyati olur.
Daxildə sabitliyə nail olmağa
cəhd göstərən liberallar xarici siyasətdə liberal-demokratiya
dəyərləri üzərində qurulan
dünya nizamının
yaradılmasına tərəfdar çıxır.
Liberalların baxışlarına görə bu
cür dünya
nizamı sülhə təminat olur.
Onların qənaətincə, iki liberal cəmiyyət bir-birilə heç vaxt vuruşmaq məqsədini güdmür.
Liberalların fikrincə, müasir şəraitdə başqa
ölkələrdə (o cümlədən,
totalitar diktatdan azad olmuş)
demokratiyanın yaranması daha çox dərəcədə demokratik
idarəetmə fomalarının qarşılıqlı təsiri
yolu ilə həyata keçirilməlidir.
Bu mənada, bir
ölkədəki demokratiyanın başqa
ölkəyə “diffuziya” etməsi şəraitin
“diffuziya” etməsinə çevrilir.
Bu isə
suverenlik, insan
hüquqlarının qorunması, plüralizm,
cəmiyyətin bütün üzvlərinin
mənafelərinin harmoniyası, hökumət seçkilərinin
dövriliyi, müstəmləkə sisteminin dağılmasının müdafiə
edilməsi, tərksilah və b. kimi hüquqi normalar və siyasi ideyalara uyğun demokratikləşmədir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-2012.- 14 yanvar.- S. 10.