Azərbaycançılıq
ideyası bütün dünya
azərbaycanlılarını birləşdirən fenomen kimi
Azərbaycanın müstəqilliyinin, dövlətçiliyinin
möhkəmləndirilməsinin onun iqtisadiyyatının dirçəldilməsilə yanaşı, milli-mənəvi dəyərlərinin qorunub saxlanılması və
inkişaf etdirilməsindən də asılı olduğunu
qeyd edirlər. Azərbaycan xalqının tarixən
yaranmış milli-mənəvi dəyərləri və
ümumbəşəri ideyalar əsasında formalaşan azərbaycançılıq
ideyasının aşağıdakı əlamətləri
özündə birləşdirdiyi göstərilir:
Vətəni sevmək, doğma torpağa, doğma
yurda bağlılığını əməli işlə,
əməli keyfiyyətlə nümayiş etdirmək;
Azərbaycan xalqına məxsus mənəvi, əxlaqi,
etik keyfiyyətlərə riayət etmək və onları
inkişaf etdirmək;
Azərbaycan mədəniyyətinə hörmət və
ehtiramla yanaşmaq, onun milli keyfiyyətlərini qorumaqla bəşər
mədəniyyətinin ən yaxşı ənənələri
ilə inteqrasiyasına nail olmaq;
Ana dilinə hörmət və ehtiramla yanaşmaqla
müvafiq qaydalar əsasında tətbiq olunmuş normalar
üzrə onun işlədilməsinə riayət etmək;
Milli birlik və mütəşəkkillik ənənələrini
qoruyub saxlamaq. İnsanlar arasında səmimi, humanist prinsiplərin
bərqərar olunmasının əməli fəaliyyətlə
həyata keçirilməsinə nail olmaq;
Hüquqi dövlətdə demokratik prinsiplərin həyata
keçirilməsi işinə yardım etmək;
Müstəqil dövlətçiliyimizdə
yaranmış ənənələrin qorunub saxlanmasına,
davam və inkişaf etdirilməsinə nail olmaq;
Azərbaycan xalqına məxsus milli-mənəvi
keyfiyyətlərin ümumbəşəri ideyalarla
inteqrasiyasına nail olmaq;
Dünyanın qabaqcıl ölkələrinin ən
yaxşı ənənələrini ölkəmizin sosial, mədəni
və iqtisadi həyatına tətbiq etmək;
Müstəqil dövlətçiliyimizin zəminində
qazanılmış nailiyyətlərin qorunmasında,
saxlanılmasında, davam və inkişaf etdirilməsində
varislik prinsiplərinə riayət etmək;
M.Yusifov müstəqil dövlətçilik mərhələsində
azərbaycançılığın atributları
arasında milli-mənəvi dəyərləri də göstərir:
1.Azərbaycan Respublikasının dövlət rəmzləri.
2. Ana dili. 3. Milli-mənəvi keyfiyyətlər. 4.Milli-mənəvi
keyfiyyətlərlə ümumbəşəri dəyərlərin
inteqrasiyası. 5. Vətənin ərazi bütövlüyünün
tanınması;
M.Yusifov azərbaycançılıq və milli-mənəvi
dəyərlərin qarşılıqlı əlaqəsində
əsas əlamətlər kimi milli-mənəvi dəyərlər
sisteminə vətənpərvərlik ənənələrini,
vətənpərvərlik tərbiyəsini, mənəvi-əxlaqi,
etik keyfiyyətləri, milli və ümumbəşəri dəyərlərin
vəhdətini, ana dilinə hörmət, milli birlik
ideyasını, demokratik dəyərləri, dövlətçilik
ənənələrini, dövlətçilik hissini,
dünya ənənələri və milli ənənələrin
birliyini və s. daxil edir.
S.Xəlilov milli-mənəvi dəyərlər
sistemini daha geniş mənada anlayaraq, onun məzmununa milli
özünüdərki, milli mentaliteti, milli şüuru, ədəbi-bədii,
milli-fəlsəfi fikri, milli ruhu, vətəndaşlıq tərbiyəsini,
milli dövlətçilik hissini, dili, dini daxil edir. Bir-birilə
bağlı olan bu amillərin qarşılıqlı əlaqəsi
haqqında müəllif yazır: “Milli-mənəvi dəyərlərin,
əxlaqın, adət-ənənələrin yeni nəslə
çatdırılması, davam etdirilməsi
üçün mədəni abidələrin, bədii ədəbiyyatın,
milli fəlsəfi fikrin rolu böyükdür. Lakin milli ruhu
qorumaq, inkişaf etdirmək və yeni nəsillərə
çatdırmaq üçün ən yaxşı mühit
milli dövlətçilik şəraitində yaranır.
Milli dövlət ancaq ərazinin maddi sərvətlərinin
deyil, həm də xalqın milli-mənəvi dəyərlərinin
qorunmasına xidmət edir. Və bu zaman milli ruh həyat tərzinə
çevrilir. Dövlətçilik ideologiyası, milli
ideologiya da eyni bir təməl üzərində, milli-fəlsəfi
fikir zəminində formalaşır”.
Qloballaşma ayrı-ayrı mədəniyyətləri
və milli ənənələri, ideyaları, milli-mənəvi
dəyərləri ümumdünya sistemi daxilinə qataraq
sivilizasiyaların dialoqu üçün də şərait
yaradır. Belə dialoq zamanı qarşılıqlı
anlaşma və ümumbəşəri əsaslar
axtarışı konsensus, ayrı-ayrı mədəniyyətlərlə,
ənənələrlə və dəyərlər sestemi ilə
rastlaşarkən onları inkar etmədən öz ənənələri
və mədəniyyətinə, sadiq qalaraq başqa dəyərlərə
hörmət etmək və anlaşmaq bacarığı tələb
olunur.
Azərbaycanda milli ideologiyanın, azərbaycançılığın,
onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan milli-mənəvi dəyərlərinin
qorunub saxlanması, mənimsənilməsi və inkişaf
etdirilməsinə Heydər Əliyevin əvəzsiz rolu
olmuşdur. O, dağıdıcılıq mövqeyindən
çıxış etmədi, dəyərlərin varisliyi
prinsipinə üstünlük verdi. Heydər Əliyev nəinki
milli köklərə və ənənələrə
qayıtmağa üstünlük verdi, eyni zamanda, bunu tarixi kəsilməzliyə
əməl etməklə, hətta sosializmdən qalan dəyərlərə
də qayğı və diqqətlə
yanaşmaqla həyata
keçirdi. J.Jores keçmişdən külü deyil,
odu götürdü. O, bütün sahələrdə
ümumbəşəri və milli dəyərlərin vəhdətini
əsas hesab edirdi.
Heydər Əliyev milli ideologiyanın komponentlərindən
biri kimi dəyərləndirdiyi milli-mənəvi dəyərlərin
üç tərkib hissəyə malik olduğunu göstərirdi:
dil, din, adət-ənənə və bunların şüur
müstəvisində proyeksiyası olan milli mentalitet.
Heydər Əliyev mənəvi tərbiyədə,
yüksək mənəviyyat tərbiyəsində ümumbəşəri
dəyərlərlə yanaşı, Azərbaycan
xalqının milli-mənəvi dəyərlərinin mənimsənilməsinə
birinci dərəcəli yer verirdi. “Gənclərimiz milli ruhda
tərbiyə olunmalı, bizim milli-mənəvi dəyərlərimizin
əsasında tərbiyələnməlidir. Gənclərimiz
bizim tariximizi yaxşı bilməlidir, keçmişimizi
yaxşı bilməlidir, dilimizi yaxşı bilməlidir,
milli dəyərlərimizi yaxşı bilməlidir. Milli dəyərlərimizi,
milli ənənələrimizi yaxşı bilməyən,
tariximizi yaxşı bilməyən gənc vətənpərvər
ola bilməz. Hər bir gənc vətənpərvər
olmalıdır. Vətənpərvərlik böyük bir məfhumdur.
Vətənə sadiq olmaq, vətəni sevmək torpağa
bağlı olmaq: budur vətənpərvərlik”. Heydər Əliyev
milli-mənəvi dəyərlər və vətənpərvərlik
hissinin qarşılıqlı əlaqəsinə
böyük əhəmiyyət verirdi.
Heydər Əliyev bütün dünya azərbaycanlılarını
birləşdirən əsas amilin azərbaycançılıqla
vəhdətdə olan milli-mənəvi dəyərlər
olduğunu dönə-dönə qeyd edirdi: “Bizim
hamımızı, azərbaycanlıları birləşdirən
milli mənsubiyyətimizdir, tarixi köklərimizdir, milli-mənəvi
dəyərlərimizdir, milli mədəniyyətimizdir,
xalqımıza mənsub olan adət-ənənələrdir.
Bizim hamımızı birləşdirən məhz bu amillərdir.
Bizim hamımızı birləşdirən həmrəy edən
azərbaycançılıq ideyasıdır, azərbaycançılıqdır”.
Heydər Əliyev milli-mənəvi dəyərlərin
tərkibinə dili, milli adət-ənənələri, milli
bayramları daxil etməklə, azərbaycançılığı
yüksəkliyə qaldırmaq, milli-mənəvi dəyərləri
daim yaşatmaq istəyirdi.
H.Əliyev qloballaşma şəraitində milli-mənəvi
dəyərlərin, milliliyin, milli özünəməxsusluğun
qorunub saxlanmasına xüsusi əhəmiyyət verirdi. Heydər
Əliyev
qloballaşmanın, ümumbəşəri dəyərlərin ön
plana çəkilməsinə, milli-mənəvi dəyərlərin
isə arxa plana keçirilməsinə qarşı
çıxaraq milliliklə ümumbəşəriliyin vəhdəti
ideyasını irəli sürür, göstərirdi ki, biz
başqalarıdan öyrəndiyimiz kimi, başqaları da bizdən
öyrənməlidir. Hansı millətdə hansı milli-mənəvi
keyfiyyət üstündürsə, onun bütün bəşəriyyət
tərəfindən qəbul olunması ideal qloballaşma
modelinə daha çox uyğun olmalıdır. Heydər Əliyev
qloballaşmanın xalqların milli fərqliliklərini qəbul
etməsini və müsbət nəticələr verməsini
istəyirdi: “Qarşılıqlı etimad və ümumbəşəri
dəyərlərə sədaqətlə yanaşı, milli
fərqlərin də qəbul olunması bu prosesin müəyyənedici
istiqamətləri olmalıdır.
Azərbaycan qloballaşmanın müsbət mənada
inkişafına öz töhfəsini verir. Mənim ölkəm...
Şərq ilə Qərb arasında zəngin
tarixi-keçmişdən başlanan və gələcəyə
istiqamətlənən körpü rolunu həyata
keçirir”.
Beləliklə, milli-mənəvi dəyərlər
azərbaycançılığın ayrılmaz tərkib
hissəsi olub xalqımızın əsrlər boyu
yaratdığı dili, dini, adət-ənənələri,
yüksək mənəviyyatı, mərdliyi, əzmkarlığı,
sözübütövlüyü, vətənpərvərliyi,
qonaqpərvərliyi, səxavətliliyi, həya və isməti,
hörmət və ehtiramı, xalqın milli
psixologiyasını, milli xarakteri və milli-mədəni dəyərlərini
özündə cəmləşdirmişdir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 17 yanvar.- S. 14.