Azərbaycançılıq
ideyası və diaspor quruculuğu
Diaspor quruculuğunda azərbaycançılıq
ideologiyasının rolundan danışarkən olduqca əhəmiyyətli
bir amil - “vətəndaş cəmiyyəti”
anlayışı xüsusi qeyd edilməlidir. Azərbaycançılıq
məfkurəsində etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, respublikamızın ərazisində
yaşayan və ya başqa ölkələrə
köçmüş bütün vətəndaşlara
hüquqi və mənəvi müstəvidə bərabər
münasibət bəslənilir. Məhz buna görə ötən
əsrin 1990-cı illərinin ortalarından digər ölkələrə
mühacirlik etmiş qeyri-azərbaycanlı vətəndaşlar,
ilk növbədə ruslar, yəhudilər və
başqaları Azərbaycan diaspor təşkilatları ilə
əlaqələr qurur və onların işində
iştirak edirlər. Yəqin ki, ölkəmiz
üçün bunun nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu izah elməyə ehtiyac yoxdur.
Bu faktlar bir daha
azərbaycançılıq məfkurəsinin dövlətçilik
təfəkkürünə əsaslandığını əks
etdirir. Milli dövlətçilik ideyası, dövlət
müstəqilliyimizin əbədiliyi və dönməzliyi,
Azərbaycan Respublikasının bütün
azərbaycanlıların milli sərvəti,
harada yaşamasından asılı olmayaraq, bütün azərbaycanlıların
Vətəni kimi dərk edilməsi azərbaycançılığın
mühüm meyarlarındandır.
Bu
konseptual ideya
özlüyündə əhəmiyyətli olmaqla
bərabər, xaricdə yaşayan
soydaşlarımızın ölkəmizlə əlaqələrinin
inkişafı, onların müxtəlif maraqlarının hüquqi müstəvidə təminatı üçün də fəlsəfi əsas
yaradır.
Məhz bu ideoloji
zəmin xaricdə yaşayan azərbaycanlılarla
işi dövlət səviyyəsində
uğurla həyata keçirməyə,
digər tərəfdən, onları ölkəmizdəki
müxtəlif layihələrə cəlb etməyə və
beləliklə də, Vətənə daha
sıx bağlamağa imkan vermişdir. “Xaricdə yaşayan azərbaycanlılarla
bağlı dövlət siyasəti haqqında” Qanuna uyğun olaraq, xaricdə yaşayan
azərbaycanlıların Azərbaycan Respublikası vətəndaşlığına
qəbulu barədə vəsatət qaldıran
soydaşlarımızın müvafiq
dövlət rüsumunu ödəməkdən
azad olunması, onlar
üçün iqtisadi
və sosial güzəştlərin və
əlverişli şəraitin nəzərdə tutulması bu baxımdan böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
Böyük
siyasi və idarəetmə təcrübəsinə
malik Heydər Əliyev dövlət idarəçiliyi
və xarici siyasətin bütün
istiqamətlərinə, xüsusən, Azərbaycan diaspor quruculuğuna xüsusi diqqət yetirdi, onu həm dövlət quruculuğunun,
həm də xarici siyasətin mühüm tərkib hissəsi hesab edirdi.
Yuxarıda Dünya
Azərbaycanlılarının I Qurultayında azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşnıasının əsası qoyulduğundan ötəri bəhs etmişdik. Ancaq Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyasının reallaşması və bütün
azərbaycanlıların mənəvi sərvətinə
çevrilməsi sahəsindəki əvəzsiz tarixi xidmətləri barədə daha geniş və hərtərəfli
şərhə ehtiyac vardır. M.Kazımov yazır ki, “Heydər
Əliyevin ən böyük xidmətlərindən
biri ölkədə azərbaycançılıq
ideologiyasının yaranması və möhkəmlənməsi,
onu bütün dünyada yaşayan 50 milyondan artıq azərbaycanlının milli ideyasına, ümummilli
ideologiyasına çevirməsi oldu”.
Ulu Öndər
Heydər Əliyev 2001-ci il noyabrın 9-da
Dünya Azərbaycanlılarının I
qurultayında dövlət siyasətini səciyyələndirərkən,
onun ən üstün
hissəsini vurğulamışdır: “Müstəqil Azərbaycan
dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır.
Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə
görə qürur hissi
keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini,
milli-mənəvi dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq” (34). Bu baxımdan,
dövlət siyasətinin strategiyası olan
“azərbaycançılıq” Azərbaycan cəmiyyətinin bu günü və gələcəyinin
müasir ideoloji
qavrayışı ilə sıx çulğaşır.
Ulu Öndər
Heydər Əliyev bu haqqında çox gözəl demişdir:
“Bizim hamımızı - azəbaycanlıları
birləşdirən milli mənsubiyyətimizdir,
tarixi köklərimizdir, milli-mənəvi
dəyərlərimizdir, milli mədəniyyətimizdir-ədəbiyyatımız,
incəsənətimiz, musiqimiz, şeirlərimiz,
mahnılarımızdır, xalqımıza mənsub olan adət-ənənələrdir” (34).
Heydər Əliyev azərbaycanlıların
öz milliliyini, daim öz milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub saxlamağa bütün azərbaycanlıları
birləşdirən, həmrəy edən azərbaycançılıq
ideyası olduğunu, azərbaycançılığa
sadiq olmağı israr
edirdi.
Azərbaycan dövlət
müstəqilliyini əldə edəndən sonra
azərbaycançılıq aparıcı ideya
kimi həm Azərbaycanda, həm də bütün dünyada yaşayan azərbaycanlılar üçün
əsas ideya olubdur. Ulu Öndərin
fikrincə, azərbaycançılıq öz
milli mənsubiyyətini milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub saxlamaq, eyni zamanda,
onların ümumbəşəri dəyərlərlə sintezindən,
inteqrasiyasından bəhrələnmək və hər bir insanın inkişafının təmin
olunması deməkdir. O, I qurultayın azərbaycançılıq
ideyalarının həyata keçirilməsi üçün,
dünya azərbaycanlılarının həmrəyliyinin
genişləndirilməsi və inkişaf
etdirilməsi üçün çox mühüm tarixi bir mərhələ
olduğunu göstərirdi. Göründüyü kimi, azərbaycançılıq
ideologiyası Azərbaycan lobbisini
formalaşdıran qüvvələrin, Azərbaycanın mənafeyinə
xidmət etməyi qarşısına məqsəd qoyan təşkilatların, şəxslərin
fəaliyyətinin mühüm siyasi-ideoloji, mənəvi əsasını təşkil
edir. Lobbiçilik hərəkatında onun səfərbəredici təsir
gücündən səmərəli istifadə
olunmalıdır.
M.Kazımov
haqlı olaraq Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyasının əsasını millilik,
dövlətçilik, dünyəvilik, insanlar
- vətəndaşlararası bərabərlik və
bütövlükdə milli tərəqqinin
təşkil etdiyini, Şərq və Qərb
dəyərlərinin sintezindən ibarət olduğunu,
bu ideologiyada mədəni inteqrasiya, mədəniyyətlərarası
dialoq, ünsiyyət, mədəni dəyərlərin
birləşdiyini, onun milli,
bəşəri, dünyəvi bir təlim
olduğunu, Azərbaycan dövlətçiliyinin
ideoloji əsası olduğunu,
azərbaycançılıq ideologiyasının əsas
prinsiplərinin müəllifi Ümummilli
Lider olan ilk Milli Konstitusiyada öz əksini
tapdığını qeyd edir: “Azərbaycan xalqı Azərbaycan
Respublikası ərazisində və ondan
kənarda yaşayan... vətəndaşlardan
ibarətdir”. Bu ideologiya
ictimai və şəxsi mənafelərin
vəhdət təşkil etdiyi bir təlimdir.
Heydər Əliyevin fəlsəfi
görüşlərində milli həmrəylik
problemi aktuallıq kəsb edir,
bunun əsasında isə məhz birləşdirici
milli-mənəvi amil - azərbaycançılıq
durur: “Həmrəylik hər bir xalqın inkişafı üçün
ümdə sosial-siyasi və mədəni
tarixi faktorlardan biridir. Bu bəşəri fenomenin müasir milli
inkişafı üçün
danılmaz rolunu layiqincə qiymətləndirən
görkəmli dövlət başçısı Heydər Əliyev
həmişə belə bir həqiqəti
aşılayır ki, müstəqil Azərbaycanın
sabitliyi şəraitində azərbaycanlıların
həmrəyliyinə nail olunması üçün müxtəlif səbəb
üzündən müxtəlif xarici
ölkələrdə yaşayan həmvətənlərimizlə
cəmiyyətin əlaqəsini yaratmağı zəruri edir”.
Heydər Əliyev
xaricdə yaşayan azərbaycanlıların
milli həmrəylik hissini
itirməmək şərtilə yaşadığı
ölkənin qayda-qanunlarına riayət etməsini tövsiyə edirdi,
O, eyni zamanda, azərbaycanlıların
bir-biri ilə həmrəyliklərinin və
Azərbaycan dövləti ilə əlaqələr
yaratmasını “tarixin bu
mərhələsində
çox əhəmiyyətli bir vəzifə kimi meydana çıxması” kimi
dəyərləndirirdi.
Heydər Əliyev
bütün azərbaycanlıları birləşdirən
prinsip və keyfiyyətləri göstərərək,
onların milli mənsubiyyət, tarixi kök, milli-mənəvi
dəyərlər, milli mədəniyyət,
adət-ənənələrdən və s.
ibarət olduğunu göstərirdi.
Heydər Əliyev
uzaqgörənliklə Azərbaycanı dünya
birliyində layiqli yer
tutmasında güclü amil
olan Azərbaycan diasporunun
formalaşmasını azərbaycanlıların milli həmrəyliyi və azərbaycançılıq
ideologiyasının dünya miqyasında
reallaşması zəruriliyini dərk edirdi.
Azərbaycanlıların
xaricdə ictimai-mədəni fəallığını
sistemləşdirmək üçün bir sıra cəhətləri xüsusilə nəzərə
almaq vacibdir -xaricdə
yaşayan azərbaycanlıların milli mədəniyyətlə bağlı fəaliyyəti,
- onların məskunlaşdıqları ölkələrin yerli mədəniyyətinə və dünya mədəniyyətinə, incəsənət
və elminə verdiyi töhfələr, -həmvətənlərimizin Azərbaycanla
mənəvi-mədəni əlaqələri; - diaspor nümayəndələrinin mədəni,
elmi nailiyyətlərinin ölkəmizdə
təbliği və araşdırılması, - Azərbaycanda
elm və mədəniyyət sahəsində
baş vermiş
yeniliklərin diaspor vasitəsilə xaricdə
təbliği.
Qeyd olunanlar ümummilli məsələlər
- milli birliyin təminatı.
Azərbaycanın dünyaya
inteqrasiyası, mədəniyyətimizin bütövləşməsi,
vahid Azərbaycan ideyasının
yayılması kimi məsələlərin
həllində vacib amillərdəndir.
Odur ki, diaspor quruculuğu,
lobbiçiliyin təşkili ilə birbaşa bağlı olan
bu məsələlərin həllində
ideoloji zəmin məhz azərbaycançılıq
ideyasıdır.
S.Xəlilov “Milli
təhlükəsizlik milli mənlik şüuru kontekstində” əsərində Heydər
Əliyevin azərbaycançılığın milli və ümumbəşəriliyin vəhdəti
kimi gerçəkləşməsindəki
rolunu düzgün
şərh etmişdir.
Azərbaycançılığı
harada yaşamasından, habelə,
hansı ölkənin vətəndaşı olmasından
asılı olmayaraq, bütün
dünya azərbaycanlılarının siyasi mənafelərini özündə ehtiva etdiyini, başqa millətdən olan
sabiq Azərbaycan vətəndaşlarının
lobbiçilik fəaliyyətinin də əsaslı
olduğunu iddia
edən Səlahəddin Xəlilov göstərir ki, “Heydər Əliyevin
azərbaycançılıq ideyasında dünya
azərbaycanlıları ilə əlaqə, ünsiyyət,
birgə fəaliyyət proqramı və konsepsiyasının
səciyyəvi cəhətləri qabarıq nəzərə
çarpır. Azərbaycan dövləti və
xalqı
qarşısında
onların vəzifələri, borcları, öhdəlikləri Azərbaycan
dövləti və xalqının öz
vətəndaşları, soydaşları qarşısında
məsuliyyəti, öhdəliyi, borcu, vəzifəsidir”
.
S.Xəlilov çox düzgün olaraq Ulu Öndər Heydər
Əliyevin irəli sürdüyü azərbaycançılıq ideologiyasını bir tərəfdən ölkənin etnik-milli birliyinin təminatçısı, digər tərəfdən
ümumi müqəddəs məsləkə
nail olmaq üçün dövlətin təhlükəsizliyini
özündə ehtiva etdiyini,
milli həmrəyliyi vahid
məqsəd naminə səfərbəredici ideoloji
gücə çevirdiyini göstərir.
S.Xəlilov da Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyasının milli və
ümumbəşəriliyin vəhdəti olmasını bir daha təsdiq edir. Müəllifin
fikrincə, azərbaycançılıq Azərbaycanda milliyyətindən asılı olmayaraq, bütün azərbaycanlıların ideologiyası olduğu
kimi, xaricdəki
soydaşlarımızın da
ideologiyasıdır. Belə ki, onlar “rəsmi vətənlərilə yanaşı,
həm də özünün mədəni-
mənəvi Vətəni olan Azərbaycan
Respublikasını düşünür,
onun nüfuzunu uca tuturlar. Bundan əlavə milliyyətcə azərbaycanlı olmasa da, bir neçə nəsil Azərbaycanda
yaşamış və Azərbaycanı özünün
tarixi Vətəni sayan
insanlar, xristian və
yəhudi olmalarına, başqa millət nümayəndəsi
olmalarına baxmayaraq, Azərbaycan Respublikasının
maraqlarına xidmət etməklə və ümumi Azərbaycan mədəniyyətinə
qatılmaqla azərbaycançılıq məfkurəsinin
iştirakçısı və təbliğatçısı
olurlar”.
Qüvvələrin sınaq
dövrü bitdikdən sonra ölkənin siyasi quruluşunu təkmilləşdirmək, yeni şəraitə uyğun gələn milli ideologiya hazırlamaq, iqtisadiyyatı modernləşdirməyin
səmərəli yollarını axtarmaq,
habelə, dövlətin mənafelərinə cavab
verən siyasət işləyib hazırlamaq və həyata keçirmək dövrü
başladı. Belə bir şəraitdə
milli ideologiya sağlam vətənpərvərlik Vətənə
məhəbbət hissi kimi öz
torpağına hörmət, doğma xalqının özününəməxsus
keçmişinə hörmət kimi öz hüquqlarını tanımaq kimi meydana gəldi.
B.Arzumanlı milli ideologiyanın həyati
gücə malik ideya olduğunu diqqətə çatdırır:
“Tarixi yaddaş konyunkturaya müvafiq surətdə
yenidən formalaşdırılması mümkün
olan ölü material deyildir, əksinə,
öz kökləri ilə güclü, öz təzahürlərində
bənzərsiz və öz imkanlarında
qüdrətli olan canlı orqanizmdir”.
Cəmiyyət insan
şəxsiyyətinin inkişafını təmin edən adamlarda mənlik və ləyaqət, haqq-ədalət,
qanuna hörmət hissləri doğuran biliklər sisteminin
ideologiyanın zəruriliyinə daim ehtiyac duyur. Belə
sistemi yalnız keçmiş
və bu gün barədə
dərindən fikirləşmək, gələcək üçün proqnozlar
vermək gücünə malik olman fikir, hisslər, intuisiya və sair
xüsusiyyətlərin sintezindən ibarət olmalı, mənəviyyatla,
əxlaqla birləşməlidir. Ötən illərin tarixi təcrübəsi
göstərmişdir ki, cəmiyyətdə
canlı və anlaşıqlı ideya
olmadıqda, dövlətin və millətin siyasi,
iqtisadi və mənəvi
inkişafının əsasları sayılan ideoloji
oriyentirlər olmadıqda hökmən boşluq
yaranır və o, müxtəlif və çox vaxt bir-birinə zidd, ənənəvi sosial-mədəni
normalarla vəhdət təşkil etməyən
siyasi nəzəriyyə və
ideologiyalarının qarışığı ilə dolur. Bu, dövlətçiliyin
formalaşması prosesinə və millətin simasına
mütləq təsir göstərir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.-19 yanvar.-S.10.