Azərbaycançılıq
milli ideologiya kimi
Azərbaycan ideologiyasının təşəkkülünü
mifoloji şüurla qədim ailə kultu ilə əlaqələndirmiş,
ideologiyanın inkişafında zərdüştilik, məzdəkizm,
islam, xürrəmizmi, hürufilik, XX əsrdə isə
maarifçiliyin vəhdəti olan azərbaycançılığın
mühüm rol oynadığını qeyd edirlər. Azərbaycan ideologiyasının təməli kimi səciyyələndirərək,
onu milli istiqlal ideologiyası adlandırırdılar. Onu bütöv xalqın marağının, onun birliyinin fikri ifadəsi hesab
edirdilər. N.Şəmsizadə dövlət və
ideologiyanın qarşılıqlı münasibətinə toxunaraq yazır: “Yalnız
konkret, özünəməxsus ideologiyası olan xalqın milli dövləti ola
bilər. Milli ideologiya dövlət siyasəti
statusu qazananda idarəetmə ideologiyasına çevrilir”.
Azərbaycançılığı Azərbaycan
xalqının məfkurəsi, özünəqayıdışı,
kökə qayıdış hesab edir. Azərbaycan
ideologiyasının dayaqlarına toxunan N.Şəmsizadə
yazır: “Vətənçilik, türkçülük və
islamçılıq Azərbaycan xalqının
ideologiyasının dayaqlarıdır. Vətənçilik
bütün xalqlar və etnik qrupların demokratik birliyinin,
türkçülük dövlət siyasətini
islamçılıq, inam, iman və əxlaqımızın
təməli, şərqçiliyə bağlanması rəmzidir.”
Hər bir dövlət siyasətini həyata keçirərkən
milli ideologiyaya əsaslanan Azərbaycançılıq xalqı dövlətin təkcə obyekt
yox, həm də
subyekt idarəedicisi kimi nəzərdə tutur.
Azərbaycanda
milli ideologiyada şərqçilik və
qərbçiliyin vəhdəti
həlledici amildir. Azərbaycan
ideologiyasını Azərbaycanda baş vermiş
milli-azadlıq hərəkatlarının tarixi
təcrübələrinin
nəzəri yekunu hesab
edən dünyada və ölkəmizdə baş verən
ictimai proseslərin tarixi mənasını Azərbaycan
xalqının mənafeyi baxımından izah etdiyini göstərən
N.Şəmsizadə Azərbaycan
ideologiyasının
müstəqil, suveren Azərbaycanın tam
tarix istiqlalı
uğrunda, bu ölkədə
dünyəvi prinsiplərə
malik sivil demokratik cəmiyyət və
hüquqi dövlət uğrunda
mübarizəni məqsəd seçən türkəsilli Azərbaycan
xalqının ideologiyası kimi səciyyələndirmiş,
onun ümummilli maraqların ifadəsi kimi, əsasında Azərbaycanı
özünə vətən sayan bütün xalqların milli, etnik,
dini və sosial hüquqlarının bərabərliyi ideyasının
dayandığını qeyd etmişdir.
Azərbaycan ideologiyasını diktaturadan və
avtoritarizmdən demokratiyaya keçid dövrünün nozəriyyəsi,
milli müstəqillik haqqında təlim,
imperiyaçılığa qarşı müqavimətdə
formalaşan istiqlal ideologiyası adlandıran N.Şəmsizadə
onun bu şərtlərinin olduğunu göstərir-maarifçilik
yolu ilə inandırma, tarixi əsaslandırma, təşkilatlandırma,
istiqamətləndirmə və yeni yaratma.
Azərbaycan ideologiyasının aşağıdakı
mürəkkəb hissələri göstərilir: 1. Məfkurəçilik.
2.İstiqlalçılıq. 3.İttihafçılıq (birlikçilik). 4.Türkçülük. 5.İslamçılıq.
6.Xalqçılıq. 7.Ünsiyyətçilik,
vahid dillə və mədəniyyətlə vəhdət.
Bütün bunlar ideologiyada boşluğu,
onunla birlikdə cəmiyyətdəki şəxsiyyətsizləşməni
aradan qaldırar, ümimmilli ifadəni möhkəmlədir. Bu isə dövlətçiliyin
əsasıdır.
Ə.Tağıyev və
M.Şükürov demokratik cəmiyyətlərdə vahid
ideologiyanın mövcudluğuna şübhə ilə
yanaşırlar. Onlar Qərb
ölkələrində Türkiyə və ABŞ-da müxtəlif
ideoloji cərəyanların müxtəlif dövrlərdə
biri digərini əvəz etdiyini və üstünlük
qazandığını misal gətirərək yazırlar:
“Demokratik bir cəmiyyət qurduğumuz, ideoloji plüralizmə
və fikir müxtəlifliyinə malik olduğumuz, kommunist
ideologiyasının monopoliyasından
uzaqlaşdığımız bir dövrdə vahid dövlət
ideologiyasının qəbul olunması demokratik cəmiyyət
quruculuğu ilə nə dərəcədə bir araya
sığır.”
Onlar keçid dövründə Azərbaycanın vahid
bir ideya-siyasi xətt (hətta doktrina) ətrafında birləşməsi
zərurəti yarandığını iddia edərək qəbul
olunacaq milli (dövlət) ideologiyasının dövlətin
siyasi xəttini həyata keçirməli olan doktrinanı əvəz
etməsini göstərir: “Bu ideologiya mövcud unitar dövlət
quruluşunun möhkəmləndirilməsinə, siyasi
stabilliyə, ərazi bütövlüyünün təmin
olunmasına, sosial-iqtisadi, siyasi-mənəvi sahələrdə
millətin tərəqqisinə xidmət etməlidir...
Deməli, milli ideologiya öz
inkişafında iki mərhələdən - birincisi, etnik
milli ideyadan, ikincisi isə milli-dövlət ideyasından
keçir. Milli
etnik ideyada hər bir etnosun öz milli marağı birinci yerdə
durursa, milli dövlət ideyasında iqtidar, ərazi və əhali
vəhdəti ön sıraya keçir. Dövlətin
mənafeyi etnosüstü
xarakter daşıyır. Millətlər və
etnoslar özlərinin seçdikləri ümumilli siyasi
liderlərinin ətrafında birləşərək öz
milli dövlətlərini, vahid vətənlərini
(ayrı-ayrı vətənlərin bir Vətəndə,
vahid vətənpərvərlik şüurunda birləşməsi)
daha da möhkəmləndirmək işinə qoşulurlar
(68, s.l 19).
SSRİ dağıldıqdan və kommunist
ideologiyası süquta uğradıqdan sonra bir sıra Qərb
ideoloqları belə bir fikirlər söyləyirdilər ki,
ümumiyyətlə, ideologiyaların ömrü XX əsrdə
sona çatmışdır. S.Xaninqton “Sivilizasiyaların
toqquşması” məqaləsində yazır ki, XXI əsrdə
ideologiyalara yer qalmayacaq, bu əsr dinlərin və
sivilizasiyaların mübarizəsi əsri olacaqdır.
Frensis Fokuyama özünün “Tarixin sonu. Sonuncu
insan” kitabında yazır ki, liberalizm bütün ideologiyalar
üzərində qələbə çalmışdır.
Bir sıra Qərb ideoloqları isə
islamın timsalında, yeni ideoloji düşmən obrazı
yaratmağa çalışırlar.
Şübhəsiz, bunlar cəfəngiyyatdır. Bütün xalqlar, o
cümlədən, yenidən müstəqillik yolu
seçmiş Azərbaycanda milli ideologiyaya ehtiyac vardır.
Müasir Azərbaycan şəraitində
Azərbaycan ideologiyası Azərbaycan dövlətçiliyinin,
ərazi bütövlüyünün, müstəqilliyinin,
burada yaşayan xalqların qardaşlığı və həmrəyliyinin
daşıyıcısı kimi çıxış edir.
Azərbaycanda milli maraqların təkamüli
formalaşması prosesi milli ideologiya və milli təhlükəsizlik
kimi mühüm dövlətçilik ünsürlərinin təşəkkülü
ilə paralel baş verirdi. Müstəqilliyə qədər sovet Azərbaycanın
SSRİ-nin kompleks dövlət maraqlarına daxil olan respublika
maraqları var idi. Azərbaycanın milli
maraqları kölgədə qalmış, dövlət təhlükəsizlik
xidmətinin nəzarəti altında idi. Kommunist
ideologiyası milli-mənəvi dəyərlərə
söykənən milli maraqlara xidmət edən milli ideologiya
ilə əvəz olundu.
Milli dövlət maraqları və milli
ideologiyanın formalaşması müstəqillik yolunda ən
mürəkkəb məsələlərdən biridir. Azərbaycanda ideoloji problemlər
və milli ideologiyanın tədqiqi ilə ilk məşğul
olanlardan biri İ.Məmmədzadə olmuşdur. O
göstərir ki, milli-dövlət maraqlarını əks
etdirən ümummilli ideologiyanın birləşdirici prinsiplərinin
formalaşması prosesində və milli siyasətdə bəzi
siyasi qüvvələr milli-dövlət maraqları naminə
öz maraqlarından imtina edə bilirlər.
Akademik Ramiz Mehdiyevin fikrincə, azərbaycançılıq
ideyasının bir neçə nisbətən müstəqil
cəhəti var: əsasən antropologiya (etnologiya), etnoqrafiya,
sosial psixologiya, linqvistika çərçivəsində nəzərdən
keçirilən etnomədəni cəhət; sosiologiya,
politologiya, cəmiyyətin sosial quruluşu haqqında digər
elmlərin köməyi ilə açılan sosial-siyasi cəhət;
beynəlxalq hüquq sahəsində kompleks elmi fənlər
vasitəsilə işlənib hazırlanan coğrafi-siyasi cəhət
və s. Başlıcası odur ki, nəzərdən
keçirilən problemin təkcə bir cəhəti çərçivəsində
qapanıb qalmaq olmaz, çünki bu zaman biz “azərbaycançılıq”
ideyasını, tarixən sabit və özünəməxsus
hadisə kimi, ölkədə yaşayan bütün əhali
qruplarının həmrəyliyini, onların
qarşılıqlı əlaqəsini, sadəcə, əhatə
edə bilmərik.
Məruz qaldığı bütün
sınaqlara baxmayaraq, milli-dövlət ideologiyası kimi “azərbaycançılıq”
bu gün bizim qarşımızda dəqiq ifadə edilmiş
ideya kimi durur. Bu ideyanın tarixlə və onlarca xalqın qədimdən
bəri bir ərazidə yaşaması, onların ümumi
mentalitetə və tələbat strukturuna söykənən
ümumi psixologiya ilə şərtlənən öz
bölgüsü var.
Azərbaycançılıq
ideologiyası mühüm funksional elementlərlə zəngindir. Bunların mahiyyəti
ölkəni mənəvi və fiziki baxımdan zəiflətmək
cəhdlərindən qorumaqdır. Bu
ideologiya unitar, hüquqi və demokratik dövlət kimi Azərbaycanın
möhkəmləndirilməsinə və inkişafına
yönəldilmişdir. “Azərbaycançılıq”
müstəqil və bənzərsiz Azərbaycanı sivil
dövlətlər sırasına çıxaracaq bir yoldur.
“Azərbaycançılıq” xalqımızın
çox əzab-əziyyətlə nail
olduğu tarixi sərvətdir. O, real müstəqilliyə
nail olmaq, vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub
saxlamaq və möhkəmləndirmək üçün
vasitədir. Bu gün “azərbaycançılıq”
milli həyatın, konfessiyaların harmoniyasının
çoxəsrlik ənənəsi, ölkədə
yaşayan bütün millətlərin və etnik qrupların
qardaşlığı, qarşılıqlı əlaqə
və təsirinin tarixi, onların ümumi taleyi və müstəqil
Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda birgə
mübarizəsinin tarixi təcrübəsidir.
O, Azərbaycan xalqının dövlətyaradıcı
mənafelərinin ümumiliyi və demokratiyanın, sərbəst
iqtisadiyyatın, sosial həyat şəraitinin inkişafı
uğrunda mübarizəsinin məqsədidir. İdeologiya
kimi “azərbaycançılıq” müstəqil Azərbaycanın
fəlsəfi-sosioloji doktrinasının sosial-mədəni və
etnocoğrafi-siyasi cəhətlərini özündə birləşdirmişdir.
O, qarşılıqlı dəstək, əməkdaşlıq
və bərabərlik prinsipidir.
Azərbaycanda milli ideologiya ilə
yanaşı cəmiyyəti fərddən öndə tutan
dövlətçiliyi, millətçiliyi, azad
sahibkarlığı, istiqlalçılığı qorumaq
və inkişaf etdirmək məqsədi güdən, qismən
fərdiyyətçilik mövqeyində və açıq
anti-kommunist mövqeyində duran mühafizəkarlıq
(milli-demokrat və radikal demokratların da daxil olduğu)
ideologiyası, kimi özünü göstərir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.-
2012.- 20 yanvar.- S. 14.