Azərbaycançılıq
ideyası və milli-mənəvi dəyərlərin
qarşılıqlı münasibətləri
Azərbaycançılıq
ideyası və milli-mənəvi
dəyərlər tarixi
inkişaf nəticəsində təşəkkül
tapıb formalaşmış, milli və ümumbəşəri
xüsusiyyətləri özündə əks etdirərək
xalqın həyat tərzindən, insanların birgəyaşayışından
doğan hər bir fərdin baxışlar sistemidir. Azərbaycan
tədqiqatçısı M.Yusifov çox doğru olaraq
milli-mənəvi dəyərlər sistemi və bu sistemi təşkil
edən komponentlərin xalqın sosial-mədəni, dini və
mənəvi həyatı və həyat tərzində
yarandığını və onun azərbaycançılıq
ideyası ilə qarşılıqlı əlaqədə
olduğunu göstərmişdir: “Azərbaycan xalqına məxsus
milli-mənəvi keyfiyyətlər onun sosial
həyatında, milli məişətində, mədəniyyətində,
inam və əxlaqi
məziyyətlərində
etiketləşərək
ta qədim dövrlərdən
indiyə kimi yaşaya-yaşaya
gəlib
çıxmışdır. Azərbaycan cəmiyyətində xalqın özünəməxsus olan və milli-mənəvi keyfiyyətləri canlandıran
dostluq və yoldaşlıq, mərdlik və ədalətlilik,
böyüyə hörmət və kiçiyə
qayğı, ata-anaya ehtiram,
qonaqpərvərlik və səxavətlilik, namusluluq
və qeyrətlilik, vətən və el, doğma torpaq
və yurd təəssübkeşliyi, birlik və vəhdət
haqqında etiketlər yaranmışdır.”
Tədqiqatçı Azərbaycan xalqının tarix
boyu qazandığı milli-mənəvi dəyərlərin azərbaycançılıq ideyalarının yaranmasında əvəzsiz roluna
xüsusi əhəmiyyət verərək, bu dəyərlərin
milliliklə ümumbəşəriliyin vəhdətindən
ibarət olduğunu diqqətə çatdırır: “Azərbaycançılıq
ideyalarının ilkin bünövrəsini
məhz milli məişətimizi, milli mədəniyyətimizi,
bütövlükdə milli psixologiyamızı əks etdirən
bu kimi mənəvi, əxlaqi, etik normalar səviyyəsində
canlanan keyfiyyətlər təşkil edir. Azərbaycançılıq
ideyasının formalaşmasında mühüm rol oynayan bu
normalar özünün əxlaqi və etik keyfiyyətlərinə
görə bəşər mədəniyyətinin tərkib
hissəsini təşkil edir və milli-mənəvi dəyərlərdə
ənənəvi, ictimai və əxlaqi üstünlük təşkil
edir.
Azərbaycan
cəmiyyətində formalaşan və yüksək mənəvi
kamillik təcəssüm etdirən etik normalar öz humanist
xarakterinə görə ümumbəşəri ideyalara
inteqrasiya oluna bilər. Başqa sözlə, həmin normalar
Azərbaycan cəmiyyətindən kənarda da tətbiq oluna
biləcək əxlaqi-etik, humanist keyfiyyətlərdən
ibarətdir”.
Müəllif
milli-mənəvi dəyərlər sisteminə milli həyatımızı,
məişətimizi, mədəniyyətimizi və milli
psixologiyamızı əks etdirən mənəvi-əxlaqi,
etik normaları və dəyərləri daxil edir. Bir sözlə,
milli-mənəvi dəyərlərdə ənənəvi və
ictimai əxlaq, üstünlük təşkil edir.
Azərbaycançılıq
ideyası və Azərbaycan xalqının
yaratdığı milli-mənəvi dəyərlər tarixən dəyişmiş, onun etnik varlığının,
tarixi mövcudluğunun ilkin dövründə mənəvi həyatı
inkişaf etdirən xalqın aparıcı nümayəndələri
maddi və mənəvi dəyərlər
yaratmışlar. Bir sözlə,
milli ideya və xalqın
yaratdığı milli-mənəvi dəyərləri
inkişaf etdirərək, onu yaşadı. Azərbaycançılıq
ideyası və milli-mənəvi dəyərlər insan həyatına
daxil olaraq fərdi mənsub olduğu xalqın ideallarına
qovuşdurur. Milli ideya milli-mənəvi dəyərləri
xalq, camiyyət yaradır, şəxsiyyət
isə onu mənimsəyərək formalaşır. Milli ideya
və milli-mənəvi dəyərləri mənimsəyən
insan onu özününküləşdirir. İnsan mənimsədiyi
dəyərləri tərəddüd etmədən həqiqi
dəyərlər kimi qəbul edir. Xalqın milli-mədəni
həyatının daxili ruhunu özündə cəmləşdirən
ruhi-mənəvi dəyərlər yaranır ki, xalqın həyat
tərzi, dünyagörüşü, dünyanı dərketmə
tərzi də bu əsasda formalaşır.
Azərbaycanlıların
milli ideyası və milli-mənəvi dəyərlərindən
söhbət gedərkən burada ümumtürk ruhunun və
Şərq ənənələrinin və milliliyin
üstün amil olmasını xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Bunu azərbaycanlıların
formalaşmasında burada yaşayan digər qafqazdilli, irandilli
etnik qruplarla qaynayıb-qarışan türkdilli, soybirləşmələrinin
üstünlük təşkil etməsilə izah etmək
olar. “Türkdilli” soybirləşmələri
azərbaycanlıların formalaşması prosesində
çoxluq təşkil etdikləri kimi, onların mənəvi
aləmində də üstün yer tutmuşlar. İnamlar
silsiləsinin, mifik görüşlərin, həyati idrak
formasının soy psixikasının, xalq
yaradıcılığının başlıca türkdilli qəbilələrlə
bağlılığı belə bir qənaətə gəlməyə əsas verir.
Azərbaycanlıların
milli-ideyası və milli-mənəvi dəyərlər
sisteminin dil, adət-ənənə, mentalitet, köçəri və
oturaq mədəniyyətin sintezi vəhdət təşkil
etmişdir. Bu sistemdə türklərə xas ənənəvi adət-ənəndə xüsusi yer
tuturdu. Azərbaycanlıların milli-ideyası və
milli-mənəvi dəyərlər sisteminin
etnik, etatik, teoloji, mədəni əsasları diqqəti
cəlb edir.
XIX əsrdə
türk-islam və azərbaycançı milli-mənəvi dəyərlər
Qərb dəyərlərilə qovuşdu. Rus mədəni
mühiti vasitəsilə Azərbaycanın ictimai həyatına
daxil olan maarifçilik dəyərləri dini xurafatın, məhdud
həyat tərzinin, savadsızlığın hökm
sürdüyü bir şəraitdə yeni, müasir dəyər
xarakteri kəsb edərək, Azərbaycanın milli-mənəvi
dəyərlərinə yeni ruh, yeni ab-hava gətirdi. Milli
siyasi elita, ziyalılar milli vəhdətin yaranmasına gətirib
çıxardı.
Bu dövrdə
milli-mənəvi dəyərləri və azərbaycançılığı
səciyyələndirən, ona təsir edən amillər
mövcud idi. Milli dövlətçilik yox idi, despotik idarəçilik
hökm sürür, özü ilə qorxaqlıq,
yaltaqlıq, riyakarlıq, bədgümanlıq doğururdu. Həqiqət
və Tanrı axtarışı, elmə, təhsilə yiyələnib
ruhi azadlığa qovuşmaq meyili güclənmişdi. Milli-mənəvi dəyərlərə əxlaqi və
milli zənginlik
çaları verən islamı
dini xurafatdan ayırmaq, dildə osmanlılaşma,
ruslaşmaya qarşı azərbaycanlaşmanı ön plana
keçirmək cəhdi və mübarizəsilə
yanaşı, iqtisadi yeniləşmənin, inkişafın, sənayeləşmənin
doğurduğu milli burjuaziyanın təşəkkülü
də baş verirdi. Lakin yeni yaranan burjuaziya içərisində
milli maraqlara xidmət edənlər milli-mənəvi dəyərləri
zənginləşdirənlərlə yanaşı, milliliyə
yad olan kosmopolitik maraqları ifadə edənlər də
vardı: “İnkişaf edən burjuaziyanın müəyyən
bir hissəsi çarizmin müstəmləkə siyasətinə
qarşı milli zəmində yetişən intelligensiya, yeni
düşüncə sahibi olan qüvvə yetişdirməyə
can atır, özünüidarəetmədə geniş
imkanlar qazanmağa cəhd edir və maariflənmə yolunda
xeyli kapital sərf edirdilər. İslam dini əsil yolundan
çıxmış, əhəmiyyətini itirmişdir. Müasir həyata qarışmış din
bir əşya kimi kənara atılırdı.”
Milli ideya və
milli-mənəvi dəyərlər sistemində mühüm
yer tutan dövlətçilik və idarəetmə təsisatlarının
olmaması xalqı siyasi-mədəni, tarixi ənənədən
məhrum edirdi. Bu dövrdə siyasi birliyin olmaması, milli
şüurun zəifliyi və sünni-şiə ədavəti
türk-müsəlman dünyasını və dəyərlərini
parçalayırdı.
Sovet
dövründə milli-mənəvi dəyərlər
sistemində ciddi dəyişikliklər baş verdi.
Bütün ideoloji tərbiyə, təbliğat sistemi yeni
sovet mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin yaranmasına
yönəlmişdi. Köhnəliyə, milliliyə,
keçmişə qarşı yönəlmiş yeni sovet əxlaqı,
sovet adamı formalaşdırılır, mənəviyyat, dəyərlər,
yeni sovet-kommunist şüuru ruhunda yaranırdı.
Yeni sovet dəyərləri
tarixdən, ənənələrdən, keçmişdən
tamamilə qopub-ayrılmış dəyərlər idi:
“köhnə dünya bünövrəsinə kimi
dağılmalı, sonra isə yerinə “bizim yeni dünyamız”
qurulmalı idi.”
Yeni sovet dəyərləri
dini dəyərləri də inkar edirdi. Milli ideya və milli-mənəvi
dəyərlərin dəyərlərin yaradıcıları
olan bütün mütəfəkkirlər, alimlər,
ziyalılar, şairlər, yazıçıların əsərləri
təftiş edilir, yeni quruluşa uyğun cəhətlər,
dəyərlər “yaşamaq hüququ qazanır”, qalanlar
“köhnəliyin qalıqları” adı altında məhv
edilirdi, yaddaşlardan silinirdi.
XIX əsrdəki
və XX əsrin 20-ci illərindəki azərbaycançılıqdan
fərqli olan, kosmopolit, beynəlmiləlçi və
ruslaşdırmaya əsaslanan görüşlər
formalaşdı. Hakim rejim “həm Azərbaycan yerli dar
düşüncəni, həm də güclü şəkildə
ruslaşdırmanı təşviq edirdi. Bu iki istiqamətdə
aparılan əməliyyat keçmişlə əlaqələri
kəsmək və Azərbaycanın sovet sisteminə
inteqrasiya edilməsini sürətləndirmək məqsədi
güdürdü”. Müstəqillik və keçid
dövründə Azərbaycanın milli ideyası və
milli-mənəvi dəyərlər sistemi müsbət və
mənfi təsirlərə məruz qaldı. SSRİ
dağıldıqdan sonra Azərbaycanın da daxil olduğu
dövlətçilik, iqtisadi sistem, mədəni-mənəvi
və ideoloji dəyərlər sistemi dağıldı. Sovet
cəmiyyətindəki mənəvi-əxlaqi kolliziyaları
bölüşən, onun vahid “etnik məkanının”
ayrılmaz hissəsi olan Azərbaycan keçid dövründə
sovet totalitarizmindən irəli gələn irsi, o cümlədən,
mənəvi dəyərləri özündə saxladı.
Tədqiqatçılar
keçid dövründə mənəvi dəyərlərin
formalaşması prosesində keçmişə, tarixə, mədəni
irsə münasibətdə ifratçılığa yol verməməyə
çağırırlar. S.Xəlilov bunu düzgün anlayır
və keçmişdə nə qədər müsbət mənəvi
dəyərlər varsa qoruyub saxlamağı, əxz etməyi
tövsiyə edir: “Özümüz də fərqinə
varmadan bir qütbdən başqa bir qütbə
yuvarlanırıq. Oktyabrın törətdiyi bədnam
proletkultçuluq, burjua mədəniyyətinə nihilist
münasibət indi də sosialist idealına, sosializmin maddi və
mənəvi mədəniyyətinə nihilist münasibətlə,
Qərb kultu ilə əvəz olunur.
Əqidə,
mənəvi ideal özünəməxsus bir ətalətlə,
ləngərlə - hər şeyi tənqidi təhlil süzgəcindən
keçirməklə dəyişmək əvəzinə,
birdən-birə sıçrayışla dəyişir və
ona görə də bir ifratçılığın yerini
başqa ifratçılıq tutur.”
Keçmişin
mənəvi dəyərləri tənqidi təhlil süzgəcindən
keçərək, tədrici inkişaf yolu ilə cəmiyyətin
mənəvi sərvətinə çevrilə bilər.
Keçid
dövründə Azərbaycançılıq ideyası ilə
yanaşı, mənəvi dəyərlər sistemində
ideyaların plüralizmi, şüurların
differensiasiyası və yeni təfəkkürün köhnə
təfəkkür üzərində qələbəsi təmin
edildi.
S.Xəlilov
Azərbaycanın eyni vaxtda dörd istiqamətdə keçid
dövrünü yaşadığını göstərir:
“Birincisi, böyük imperiyadan ayrıldıqdan sonra nisbi
dövlətçilikdən tam müstəqil dövlətçiliyə
keçid. İkincisi, bir ictimai-iqtisadi sistemdən yeni
ictimai-iqtisadi sistemə, dövlət mülkiyyətindən
xüsusi mülkiyyətə, sosialist iqtisadi münasibətlərindən
bazar iqtisadiyyatına keçid. Üçüncüsü,
milli və dini dəyərlərə (milli-mənəvi dəyərlərə-A.H.)
qayıdış prosesi, kommunist ideologiyasından və
kosmopolit mənəviyyatdan milli mənəviyyata, ateist
dünyagörüşündən həqiqi vicdan
azadlığına keçid. Dördüncüsü, bir
siyasi rejimdən yeni siyasi rejimə, totalitar cəmiyyətdən
demokratik cəmiyyətə, senzuradan və ideologiyadan
çoxpartiyalılığa, plüralizmə keçid”.
Bir sözlə,
azərbaycançılıq ideyası milli-mənəvi dəyərlərlə
qovuşaraq, Azərbaycan xalqının siyasi, dövlətçilik
şüurunda mədəni-mənəvi inkişafında əsas
amilə çevrildi.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-2012.- 24 yanvar.-S.14.