Ulu öndər Heydər Əliyev fəaliyyətinin
bütün mərhələlərində Azərbaycan elminə
böyük qayğı ilə yanaşmışdır
Elmi-intellektual
potensial davamlı və sabit inkişafın əsas meyarı
kimi hər bir dövlətə qarşıya qoyduğu
strateji məqsədləri inamla həyata keçirmək,
dünya arenasında layiqli yer tutmaq imkanı yaradır. Təcrübə
göstərir ki, iqtisadi inkişaf strategiyasını
elmi-texniki əsaslar üzərində qurmaqla, innovasiya
inkişafını dövlət quruculuğu prosesinin
mühüm təminatı sayan, proqressiv ənənələrə
istinad edən dövlətlər milli tərəqqiyə nail
olur, iqtisadi, sosial və intellektual inkişaf müstəvisində
rəqabətə davam gətirirlər. İqtisadi modernləşmə
və demokratikləşməni təmin edən mühüm
faktorlar-dan biri də elmin, təhsilin, nanotexnologiyaların səviyyəsinin
durmadan yüksəldilməsi yolu ilə insan kapitalının
formalaşdırılmasıdır.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin memarı və qurucusu,
ümummilli lider Heydər Əliyev dövlət idarəçiliyinin
bütün mərhələlərində elm və təhsilin
inkişafına xüsusi qayğı ilə
yanaşmış, ilk növbədə, xalqın intellektual gələcəyini
düşünmüşdür. Elmi-intellektual sahədə
qazanılan nailiyyətləri dövlət quruculuğu
prosesinin vacib şərti, etibarlı təminatı hesab edən
ulu öndər milli təhsil sisteminin mütərəqqi
prinsiplər əsasında inkişafı naminə
bütün zəruri tədbirləri həyata
keçirmişdir. Dövrün tələblərinə cavab
verən fəal maarifçilik kursunun həyata keçirilməsi,
mütərəqqi yeniliklərin tətbiqi yolu ilə milli təhsil
sisteminin müasirləşdirilməsi, dövlət idarəçiliyi
üçün yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətləri,
intellekti, savadı ilə fərqlənən ixtisaslı
kadrların yetişdirilməsi məsələləri ulu
öndər Heydər Əliyevin siyasi və dövlətçilik
fəaliyyətinin bütün mərhələlərində
prioritet məsələlərdən olmuşdur.
Bütün
bunlar Heydər Əliyevin Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində ən böyük şəxsiyyətlərdən
olduğunu bir daşa təsdiqləyir. Xalqımız
böyük öndərin xarirəsini daim əziz tutur, onun
adının ədəbidiləşdirilməsi istiqamətində
atılan addımları ürəkdən dəstəkləyir.
Möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin 2013-cü il
21 yanvar tarixli “Azərbaycan xalqının ümummilli lideri
Heydər Əliyevin 90 illik yubileyi haqqında” sərəncamında
deyilir: “Dahi öndər Heydər Əliyev şəxsiyyətinin
Azərbaycanın dövlətçilik tarixində müstəsna
yeri vardır. Azərbaycançılıq məfkurəsinin
parlaq daşıyıcısı kimi Heydər Əliyev öz
müdrik siyasəti, dönməz əqidəsi və tarixi
uzaqgörənliyi sayəsində milli dövlətçilik
ideyasının gerçəkləşdirilməsinə,
müasir Azərbaycan dövlətinin qurulmasına və
xalqımızın müstəqillik arzusuna çatmasına
nail olmuşdur. Məhz Heydər Əliyevin fəaliyyəti nəticəsində
Azərbaycan dövləti özünün geostrateji, iqtisadi və
siyasi potensialından istifadə edərək Şərqlə
Qərb arasında etibarlı körpü rolunu oynamağa
başlamış və dünyanın ən dinamik inkişaf
edən ölkələrindən birinə
çevrilmişdir”.
Hələ
1945-ci ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
yaradılması ilə vahid sistem çərçivəsində
formalaşmağa başlayan elmi-intellektual potensialın milli məqsədlərə
yönəldilməsi də istisnasız olaraq müstəqil
Azərbaycan dövlətinin memarı Heydər Əliyevin
adı ilə bağlıdır. Ümummilli lider
yaradıldığı vaxtdan elm və ziya məbədinə
çevrilən Elmlər Akademiyasının,
bütövlükdə Azərbaycan elminin böyük hamisi
olmaqla, elmə, ziyalılara, alimlərə həmişə
yüksək qiymət vermişdir.
Həmin
dövrdə Azərbaycan sənayesinin sahə, ərazi quruluşunda
yaranmış uyğunsuzluqların aradan
qaldırılması məqsədilə ulu öndər Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə 70-ci illərin əvvəllərində
sənayenin inkişafı, onun strukturunun təkmilləşdirilməsi
üçün mühüm proqram
hazırlanmışdır. Azərbaycanın imkanlarından və
təbii resurslarından səmərəli istifadə edilməsi
ilə bağlı keçmiş ittifaq hökuməti ilə
prinsipial danışıqlar aparan respublika rəhbəri
dinamik iqtisadi inkişaf proqramının həyata keçirilməsinə
nail olmuşdur. Sənayedə mütərəqqi struktur dəyişiklikləri
nəticəsində yeni maşınqayırma, elektronika,
yüngül, yeyinti və çoxsaylı emal müəssisələri
istifadəyə verilmiş, on minlərlə iş yerləri
yaradılmışdır. Əmək potensialından səmərəli
istifadə edilməsi strateji xətt kimi müəyyən
edilmiş, əmək məhsuldarlığı və digər
səmərəlilik göstəricilərinin dinamik
artımı Azərbaycan iqtisadiyyatının çox
güclü inkişaf amilinə çevrilmişdir.
Xüsusilə fizika, riyaziyyat, informatika, kimya və texnika elmlərinin
perspektivini planlaşdırdıqda ümummilli lider Heydər Əliyevin
sənayenin intellektual təminatının perspektivi əsas
götürülmüşdür.
Respublikada
elektrotexnikanın intensiv inkişafı, mikroelektronika,
optoelektronika, cihazqayırma və sənayenin digər sahələrinin
yüksəlişi məhz yarımkeçiricilər və
dielektriklər fizikası sahəsindəki fundamental tədqiqatlar
nəticəsində mümkün olmuşdur. Bu dövrdə
astronomiya, kosmik tədqiqatlar sahəsində də bir sıra
mühüm işlər görülmüşdür. Təsadüfi
deyil ki, xalq təsərrüfatı və müdafiə əhəmiyyətli
kosmik sənayenin tədqiqi keçmiş SSRİ-də ilk dəfə
olaraq Azərbaycan Elmlər Akademiyasında
aparılmışdır. Bunun nəticəsidir ki, müasir
Azərbaycan artıq fəzada süni peyki olan qüdrətli
dövlətə çevrilmişdir.
Azərbaycan
biologiya elminin biokimya, molekulyar biologiya, biofizika, gen
biotexnologiyası, bioinformatika, bioenergetika kimi müasir sahələrinin
fundamental əsası məhz keçən əsrin 70-ci illərində
qoyulmuşdur. Təbiətə, yaşıllığa,
gözəlliyə insan sağlamlığının, fiziki və
mənəvi saflığının təminatçısı
kimi baxan ümummilli lider Heydər Əliyev daim onun mühafizəsinin
qeydinə qalmışdır. Həmin illərdə
yaradılmış “Azərbaycanın Qırmızı
Kitabı” məhz möhtərəm Heydər Əliyevin sərəncamı
əsasında işıq üzü
görmüşdür.
Azərbaycanın
kimya, neft emalı və neft-kimya sənayesinin yüksəliş
dövrü də məhz 70-ci illərdə
başlamışdır. Görkəmli alim, dünya kimya
elminin korifeylərindən sayılan akademik Yusif Məmmədəliyevin
Azərbaycanın neft-kimya elminin inkişafındakı səmərəli
təcrübəsinin davam etdirilməsini vacib sayan ulu öndər
Heydər Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə respublika sənayesinin bu mühüm sahələrinə
kapital qoyuluşu artırılmış, ən qabaqcıl
texnologiya, yüksək məhsuldarlığı olan katalitik
krekinq kompleksi - “Azərneftyanacaq” İstehsalat Birliyi tikilib
istismara verilmişdir. Ulu öndər Heydər Əliyevin
neft-kimya sahəsinin müasirləşdirilməsində də
aparıcı rolu olmuşdur - həmin dövrdə
Sumqayıtda sulfanol, xətti alkil-benzol, sulfat turşusu, kaustik
soda istehsalatları, məişət kimyası zavodları,
güclü EP-300 piroliz qurğusu, polietilen istehsal edən
qurğu və s. istismara buraxılmışdır.
Ulu
öndər Heydər Əliyev ötən əsrin 70-80-cı
illərində Azərbaycanda bir sıra yeni ixtisaslar üzrə
- informasiya texnologiyaları, beynəlxalq hüquq, beynəlxalq
münasibətlər, aviasiya və s. - mütəxəssis
hazırlayan ali məktəblərin olmadığını nəzərə
alaraq minlərlə azərbaycanlı gəncin Moskva, Kiyev,
Minsk və başqa şəhərlərdəki nüfuzlu ali
məktəblərə göndərilməsini təmin
etmişdir. Bu ali məktəblərdə müsabiqədənkənar
oxumağa gedən gənclərin sayının ildən-ilə
artırılmasına Moskvadan böyük inadkarlıqla icazə
almış, onların təhsilinin ümumittifaq büdcəsindən
maliyyələşdirilməsinə nail olmuş, həmin gənclərin
məişət şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına xüsusi diqqət
yetirmişdir. 1960-cu ildə SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərində
ali təhsil almaq istəyənlər üçün
yalnız 50 yer ayrıldığı halda, 80-cı illərin
əvvəllərində bu göstərici 1000 nəfəri
ötmüşdü. Həmin illərdə Heydər Əliyevin
qayğı və diqqəti ilə ümumilikdə 10 minədək
azərbaycanlı gənc respublikadan kənarda təhsil
almağa göndərilmişdi. Ulu öndər həmin illərdə
müttəfiq respublikalarda, əsasən də Rusiyada təhsil
almaq hüququ qazanan gənclərin yüksək səviyyədə
yola salınması və qarşılanmasını da
müsbət ənənə kimi
formalaşdırmışdı. Böyük strateq sonralar
qeyd edirdi ki, 70-80-cı illərdə ideologiyadan, ictimai-siyasi,
iqtisadi sistemdən asılı olmayaraq Azərbaycan
xalqının böyük bir nəsli təhsil almış,
böyümüş, yüksək səviyyəyə
çatmış, böyük elm və mədəniyyətə
sahib olmuşdur.
1998-ci
ilin 31 avqustunda 1970-1987-ci illərdə Azərbaycandan kənarda
təhsil almış mütəxəssislərin ümumrespublika
toplantısındakı nitqində həmin dövrü
xarakterizə edən Heydər Əliyev bir çox məqamlara
toxunaraq demişdi: “Mən 1969-cu il iyulun 14-də Azərbaycana
rəhbər seçiləndən sonra dərhal birinci
növbədə təhsil məsələləri ilə məşğul
olmağa başladım. Araşdırmalar apararkən mənə
aydın oldu ki, Azərbaycandan kənarda respublikamızın
özündə hazırlana bilməyən ixtisaslar üzrə
ali təhsil almaq üçün respublikaya 50 nəfərlik
limit verilibdir. Mən dərhal maraqlandım ki, bəs siz kimləri
seçmisiniz, kimləri oxumağa göndərirsiniz?
Siyahını aldım, çox təəssüfləndim.
Onların əksəriyyəti azərbaycanlı deyildi.
Sonrakı illərdə də bu məsələ bir az çətin
idi. Bilirsiniz ki, Azərbaycanda bir çox millətlərin
nümayəndələri vardır. O vaxt mən
iki-üç ildən sonra hər il respublikadan kənarda
oxumağa göndərilənlərin 97-98 faizinin azərbaycanlılardan
ibarət olmasına nail oldum”.
Bütün
bunlar göstərir ki, hələ ötən əsrin 70-ci
illərindən Azərbaycan xalqı və dövləti
üçün qurub-yaratmaq, onun gələcək müstəqilliyi
üçün etibarlı zəmin formalaşdırmaq ulu
öndərin başlıca amalı olmuşdur. Bu siyasəti
1993-cü ildə xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışından sonra da inamla davam
etdirən Heydər Əliyev ilk növbədə, xalqın
intellektual sabahını düşünmüşdür.
Xatırlatmaq yerinə düşər ki, dövlət
müstəqilliyinin ilk illərində ölkəyə rəhbərlik
etmiş naşı qüvvələrin biganə münasibəti
ilə üzləşərək tənəzzülə
uğrayan elm və təhsil kimi strateji sahələr də məhz
ulu öndər Heydər Əliyevin xalqın israrlı tələbi
ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra
böhrandan çıxmışdır. Ulu öndər 1993-cü ildən
dövlət quruculuğu istiqamətində
başladığı islahatları ictimai rəyə, sosial
sifarişə əsaslanmaqla həyata keçirmiş, ölkənin
böhranlı vəziyyətdən çıxarılması
prosesində hər bir vətəndaşın
iştirakını vacib saymış, xüsusən də cəmiyyətin
üzdə olan intellektual kəsimi ilə sıx ünsiyyətə
böyük üstünlük vermişdir. Ümummilli liderin
1993-cü il sentyabrın 21-də isə AMEA-da alimlərlə,
22-də isə gənclərlə keçirdiyi
görüşləri bu mənada xüsusi xatırlatmaq
lazımdır. Həmin tədbirdə dərin məzmunlu nitq
söyləyən ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycanın
üzləşdiyi ağır vəziyyətin səbəblərini
təhlil etmiş, vəziyyətdən çıxış
yollarını göstərmiş, cəmiyyətin
bütün təbəqələrini, o cümlədən
intellektual potensialın daşıyıcısı olan alimləri
milli problemlərin həllində fəal iştiraka
çağırmışdır.
Böyük
strateqin ictimaiyyətlə ilk görüş yerlərindən
biri kimi akademiyanı seçməsi, alimlərlə
görüşməsi həm də AXC-Müsavat
cütlüyünün 1 illik hakimiyyəti dövründə
bu elm məbədinin dağılmaq, məhv olmaq təhlükəsi
ilə üzləşməsi, çətin vəziyyətə
düşməsi ilə bağlı idi. 1991-1993-cü illərdə
AMEA-nın nüfuzlu alimləri bir parça çörək
dalınca ölkəni tərk etmək məcburiyyətində
qaldıqlarından ölkənin intellektual potensialı təhlükə
ilə üzləşmişdi. Həmin illərdə hətta
akademiyanın elmi-tədqiqat institutlarının
aspiranturasına qəbul prosesi də həyata keçirilməmişdi.
Səbəb sadə idi - səbatsız AXC-Müsavat hakimiyyətinin
bir çox məmurları akademiyanın “köhnə sistemin
qalığı” hesab edir, onun ləğvinə
çalışırdılar. Ulu öndər hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra bu ziyanlı meyillərin
qarşısını qətiyyətlə almış və
akademiyanın inkişafı istiqamətində əməli tədbirlər
həyata keçirməyə başlamışdır.
1993-cü il sentyabrın 21-də alimlərlə
görüşündə Heydər Əliyev akademiyanın
qorunub saxlanılması və inkişaf etdirilməsi
vacibliyini bir daha diqqətə çəkmişdir: “Mənə
sədalar gəlir ki, Elmlər Akademiyasını,
institutları dağıtmaq istəyirlər, elm ocaqlarına
biganə münasibət var. Biz bunların hamısına son
qoyacağıq. Nəyin bahasına olursa-olsun, son
qoyacağıq. Hansı iqtisadiyyat olursa-olsun, elm inkişaf etməlidir”.
1997-ci
ilin 31 yanvarında isə Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının 50 illik yubiley mərasimində dərin məzmunlu
nitq söyləyən böyük strateq Heydər Əliyev
ictimai və humanitar elm sahələrində yeni dövrün
tələblərinə uyğun yeniləşmənin, eləcə
də sovetlər birliyi dövründən qalmış,
köhnəlmiş stereotiplərdən, səmərəsiz tədqiqat
metodlarından uzaqlaşmağın vacibliyini xüsusi diqqətə
çəkmiş, xüsusən də tarixçiləri Azərbaycanın
keçmişi ilə bağlı həqiqətləri daha
obyektiv araşdırmağa, dövlətçilik
maraqları baxımından bu sahəyə xüsusi həssaslıqla
yanaşmağa çağırmışdır. “Biz indi
xalqımızın tarixinin yaradılması işini gərək
diqqət mərkəzinə alaq. Xatırlaya bilərsiniz,
70-ci illərdə mən dəfələrlə Elmlər
Akademiyasının qarşısında vəzifə
qoymuşdum ki, Azərbaycanın tarixi yazılmalıdır.
Amma bu gün mənim haqqım var deyəm ki, tarixçilərimiz
bu vəzifəni yerinə yetirmədilər, Azərbaycanın
tarixi yazılmamışdır. Bizim tarixçilərimiz bir
tərəfdən çəkişmə ilə məşğul
oldular, hərə öz konsepsiyasını irəliyə
aparmağa çalışdı. Amma Azərbaycanın tarixi
yazılmalıdır. Alimlərimizin, tarixçilərimizin
günahından yox, o vaxtkı ümumi ideologiyanın təsiri,
yaxud bu ideologiyanın tələbi ilə yazılan tarix də,
şübhəsiz ki, indi bizi qane edə bilməz. Məktəbə
gedən gənc gərək Azərbaycanın tarixini bilsin,
oxusun, öyrənsin. Amma o, köhnə dərsliklərdən
bunu öyrənə bilməz”.
Heydər
Əliyev Azərbaycan elmi qarşısında dayanmış əsaslı
problemlərə toxunmaqla onların aktuallığını əsaslandırmış,
alimlərimizə Azərbaycan dövləti, xalqı
üçün daha gərəkli strateji məsələlərlə
məşğul olmağı tövsiyə etmiş, Azərbaycanda
elmin inkişaf strategiyasının əsas müddəalarını
irəli sürmüşdür. Bütün bu tövsiyələr
Azərbaycan elminin inkişafı məqsədinə
hesablanmış fərman və sərəncamlarla
müşayiət olunmuşdur. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 15 may 2001-ci il tarixli fərmanı ilə Elmlər
Akademiyasına “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası” statusu
verilmiş, 30 mart 2001-ci il və 1 iyul 2002-ci il tarixli sərəncamlarla
AMEA Rəyasət Heyəti və akademiyanın bütün
işçilərinin əmək haqları bir neçə dəfə
artırılmışdır. 2002-ci ilin 12 avqustunda
AMEA-nın Naxçıvan bölməsinin yaradılması
haqqında tarixi sərancam imzalanmış, ulu öndərin
sədrliyi ilə Naxçıvan Ali Məclisinin iclas
zalında bu bölmənin yaradılmasına həsr
olunmuş geniş müşavirə keçirilmişdir.
Ümummilli
liderin Milli Elmlər Akademiyasının statusu, Nizamnaməsi və
AMEA prezidentinin təsdiqi haqqında 4 yanvar 2003-cü il tarixli
fərmanı da bu baxımdan xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Bu fərman Milli Elmlər Akademiyası sistemində əsaslı
islahatların aparılmasına, texniki bazanın modernləşdirilərək,
beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılmasına,
dünya ölkələrinin elm sahəsində əldə
etdiyi ən mütərəqqi təcrübənin mənimsənilməsinə,
elmi-tədqiqat institutlarında, mərkəzlərdə
işin keyfiyyət əmsalının artırılmasına,
elmi ictimaiyyətin diqqətinin cəmiyyət həyatı
üçün xüsusi aktuallıq kəsb edən problemlərə
yönəlməsinə geniş şərait
yaratmışdır.
Ümummilli
lider Azərbaycanın milli-mənəvi dəyərlərinə,
maddi mədəniyyət abidələrinə xalqın, millətin
varlığının təcəssümü kimi həmişə
böyük diqqət və qayğı göstərirdi. Milli
Elmlər Akademiyasının həyatında baş vermiş əlamətdar
hadisələrdən biri də 2002-ci ilin oktyabrın 24-də
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin
böyük Azərbaycan dramaturqu Hüseyn Cavidin ev muzeyinin
açılışında iştirak etməsi və həmin
gün Əlyazmalar İnstitutuna Azərbaycan şifahi və
yazılı ədəbiyyatının şah əsəri
olan “Kitabi-Dədə Qorqud”un ən qədim əlyazması
olan Drezden əlyazmasının nəfis şəkildə
hazırlanmış nüsxəsini (faksimilesini) hədiyyə
kimi şəxsən təqdim etməsi olmuşdur. Ulu öndərin
bu maddi və mənəvi dəstəyini alimlərimiz elmə
dövlət qayğısının yeni nümunəsi kimi qəbul
etmişdilər.
Ulu
öndər Heydər Əliyev milli strateq olaraq nəinki
müstəqil Azərbaycanın dayanıqlı və sabit
inkişaf strategiyasını irəli sürmüş, eyni
zamanda bu alternativsiz kursu özündən sonra da uğurla
davam etdirən çağdaş dünya reallıqlarına nəzərən
davam etdirməyə qadir lider yetişdirmişdir. 2003-cü
ildən Azərbaycana inamla rəhbərlik edən dövlət
başçısı cənab İlham Əliyev keyfiyyətcə
yeni mərhələdə milli inkişaf prioritetlərini
düzgün müəyyənləşdirmiş, ölkənin
bütün potensialını məhz bu yöndə səfərbər
etmişdir. Uğurla gerçəkləşdirilən
sosial-iqtisadi islahatların - davamlı və tarazlı
inkişafı stimullaşdıran dövlət
proqramlarının, ictimai həyatın bütün sahələrini
əhatə edən fərman və sərəncamların nəticəsi
olaraq respublikamız son illərdə dünyanın sürətli
inkişaf yolunda olan, qlobal maliyyə-iqtisadi böhrana əzmlə
sinə gərən dövlətlər sırasında
yüksəlmişdir. Cəmiyyət həyatındakı
sürətli dəyişikliklər ötən 10 ildə elm
və təhsil konsepsiyasının müasirləşdirilməsini,
inkişaf etmiş dövlətlərin maarifçilik ənənələrinin
mənimsənilməsini, eləcə də mənəvi-intellektual
intibaha xidmət edən siyasətin yeni əsaslarla davam
etdirilməsini vacib məsələ kimi gündəmə gətirmişdir.
Şübhəsiz,
hər hansı islahatı uğurla həyata keçirmək,
səmərəli nəticələr əldə etmək
üçün, ilk növbədə, onun qanunverici
bazasını formalaşdırmaq lazımdır. Bu
baxımdan Prezident İlham Əliyevin son illərdə
imzaladığı “Azərbaycan elmində islahatların
aparılması ilə bağlı Dövlət
Komis-siyasının yaradılması haqqında”, “Azərbaycan
Respublikasında 2009-2005-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsi
haqqında”, “Elmin İnkişafına Yardım Fondunun
yaradılması haqqında” və digər sərəncamlar
elm sahəsində yeni dövrün tələbi ilə səsləşən
islahatların aparılmasını təmin etmişdir. 2009-cu
ildə respublikada Elmin İnkişafı Fondunun
yaradılması elmi tədqiqatların
stimullaşdırılmasının yeni maliyyə mexanizmi kimi
diqqəti çəkir. Fondun yaradılması fundamental elmi tədqiqatların
stimullaşdırılması, ölkənin təbii
resurslarının, mədəni və tarixi irsinin öyrənilməsinin
gücləndirilməsi, elmin müxtəlif sahələrində
aparılan araşdırmaların səmərəliliyinin
artırılması məqsədi ilə əsaslandırılır.
Azərbaycan
Prezidentinin “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının gənc
alimlərinin Avropanın elmi mərkəzlərində doktorantura
təhsilinin maliyyələşdirilməsi haqqında” 2010-cu
il 9 fevral tarixli sərəncamı respublikada elmi tədqiqatların
müasir standartlar səviyyəsində
aparılmasını, ölkənin elmi kadr
potensialının artırılmasını və Azərbaycan
elminin beynəlxalq elm məkanına inteqrasiyasının təmin
olunmasını daha da sürətləndirmək məqsədi
daşıyır. Sərəncamla Azərbaycan
Respublikasının 2010-cu il dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulmuş Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Ehtiyat Fondundan Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasına gənc alimlərin Avropanın elmi mərkəzlərinin
doktoranturalarında təhsil almaları üçün 500
min (beş yüz min) manat məbləğində vəsait
ayrılmışdır. Bu, sosial-iqtisadi inkişafın
keyfiyyətcə yeni mərhələsində elmi tədqiqatların
Avropa səviyyəsinə çatdırılmasını, gənc
alimlərin dünya elminə inteqrasiyasını nəzərdə
tutur.
AMEA-nın
infrastrukturunun, maddi-texniki bazasının, iş şəraitinin
yaxşılaşdırılması məsələləri
Prezident İlham Əliyevin daimi diqqət mərkəzindədir.
Dövlət başçısının 29 aprel 2011-ci il
tarixli “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
haqqında” Sərəncamı da akademiyanın maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsinə və
mövcud bir sıra problemlərinin həlli məqsədinə
xidmət edir. Ötən illərdə akademiyanın Mərkəzi
Elmi Kitabxanasının yeni binasının inşasına
başlanmış, Azərbaycan Milli Tarix Muzeyində, Nizami Gəncəvi
adına Azərbaycan Milli Ədəbiyyat Muzeyində, habelə
akademiyanın əsas binasında təmir işləri
başa çatdırılmışdır. Bundan əlavə,
2008-ci ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat
Fondundan Azərbaycan Milli Tarix Muzeyi və Nəsrəddin Tusi
adına Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasının təmiri
və yeni avadanlıqların alınması üçün
5 milyon manat, arxeoloji qazıntıların davam etdirilməsi
üçün Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutuna 1 milyon
manat, əşyaların bərpası və yeni
materialların alınması üçün Tarix Muzeyinə
1 milyon manat vəsait ayrılmışdır.
Cənab
İlham Əliyevin 2011-ci il 21 aprel tarixdə AMEA-nın illik
ümumi yığıncağında iştirakı və dərin
məzmunlu nitqində intellektual elitaya bir sıra dəyərli
tövsiyələr verməsi bu sahənin
inkişafının ölkə rəhbəri
üçün prioritet məsələlərdən biri
olduğunu bir daha təsdiqləyir. Möhtərəm Prezident
həmin toplantıda bir daha xüsusi
vurğulamışdır ki, Azərbaycan dövləti iqtisadi
inkişaf prosesində ilk növbədə cəmiyyətin
intellektual potensialına istinad edir. Respublikada təbii sərvətlərin
hasilatından əldə olunan vəsaitlərin böyük
qisminin məhz elm və təhsilə, informasiya
texnologiyalarının inkişafına, insan kapitalının
formalaşdırılması məqsədinə yönəldilməsi
inkişaf etmiş bir sıra dövlətlərin təcrübəsində
özünü doğrultmuşdur. Bütün bunlarla
yanaşı, cənab İlham Əliyev hazırkı mərhələdə
elmi proqnozlardan iqtisadi inkişaf prosesində səmərəli
istifadə olunması, daha dəqiqi, elmlə
iqtisadiyyatının uğurlu vəhdətinin təmin edilməsi
vacibliyini xüsusi vurğulamışdır:
“Bütövlükdə Azərbaycan iqtisadiyyatının
uğurlu inkişafı dünya miqyasında bir fenomendir. Son
bir neçə il ərzində ölkəmizdə iqtisadi
artım ən yüksək səviyyədədir və biz bu
göstəriciyə görə dünya miqyasında birinci
yerdəyik. Bununla bərabər, iqtisadiyyatın hərtərəfli
inkişafı da beynəlxalq maliyyə qurumları tərəfindən
qiymətləndirilir...Bununla bərabər, biz uzunmüddətli
inkişaf strategiyamızı müəyyən edərkən
mütləq güclü elmi bazaya arxalanmalıyıq. Biz
iqtisadi inkişafımızın gələcək istiqamətlərini
müəyyən edərkən güclü elmi əsaslara
söykənməliyik. Burada düzgün proqnozlar verilməlidir”.
Prezident
İlham Əliyevin həmin tədbirdə alimlərə
mühüm tövsiyələrindən biri də elmin inkişaf
prioritetlərinin respublikanını hazırkı inkişaf
dinamikası ilə uzlaşdırılması olmuşdur.
İnsan kapitalının formalaşdırılmasını
prioritet məqsəd kimi diqqətə çəkən,
dövlətin innovasiya inkişafında müasir biliklərin,
nanotexnologiyaların roluna mühüm yer ayıran bu effektiv
iqtisadi siyasətin elmi cəhətdən təhlili və əsaslandırılması
mövcud uğurların davamlılığının təmini
baxımından son dərəcə vacibdir. Məsələni
aktuallaşdıran həm də odur ki, Azərbaycan iqtisadi sahədə
keçid dövrü kimi xarakterizə edilən son dərəcə
ağır və üzücü prosesi yenicə başa
vuraraq sosial-iqtisadi modernləşmənin keyfiyyətcə
yeni mərhələsinə qədəm qoymuşdur.
Postkeçid dövrünün paradiqmalarının elmi cəhətdən
əsaslandırılması və
proqnozlaşdırılması üçün, ilk növbədə,
respublikanın son 20 ildə inamla gerçəkləşdirdiyi
iqtisadi islahatları elmi təhlil prizmasından dəyərləndirmək,
əldə olunan nəzəri-təcrübi, fəlsəfi qənaətləri
ümumiləşdirmək lazımdır.
2012-ci
ildə elmin inkişafı və bu sahədə
özünü göstərən problemlərin həlli də
diqqət mərkəzində olmuşdur. Bu baxımdan,
AMEA-nın və onun elmi-tədqiqat institutlarının
maddi-texniki bazasının
yaxşılaşdırılmasına yönəlmiş tədbirləri
xüsusilə qeyd etmək olar. Prezident İlham Əliyevin
ötən il imzaladığı sərəncamlarla Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutunun, Abbasqulu Ağa Bakıxanov adına Tarix
İnstitutunun, AMEA-nın Nəsimi adına Dilçilik
İnstitutunun maddi-texniki bazasının müasir tələblər
səviyyəsində qurulması, kadr potensialının
gücləndirilməsi məqsədi ilə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin ehtiyat fondundan zəruri vəsaitlər
ayrılmışdır.
2012-ci
il 23 may tarixli “Azərbaycan dilinin qloballaşma şəraitində
zamanın tələblərinə uyğun istifadəsinə
və ölkədə dilçiliyin inkişafına dair
Dövlət Proqramı haqqında” Sərəncam isə Azərbaycan
dilinin inkişafı, bu sahədə əlavə tədqiqatların
stimullaşdırılması baxımından vacib əhəmiyyətə
malikdir. Sərəncamda vurğulanır ki, “...Ədəbi
dilimizin özünəməxsus inkişaf
qanunauyğunluqlarına xələl gətirə biləcək
yad ünsürlərin üzə çıxarılması və
qarşısının alınması istiqamətində
mütəxəssislər heç də həmişə
çeviklik nümayiş etdirə bilmirlər. Nəticə
etibarilə dövlət dilimizin tətbiqi sahəsində bir
sıra problemlər özünü qabarıq şəkildə
büruzə verir. Dilin böyük ictimai-siyasi hadisə və
mənəvi həyatımızın mühüm amili
olduğunu çox zaman nəzərdən qaçıran bəzi
mətbuat orqanlarında, radio və televiziya kanallarında ədəbi
dil normalarının pozulması adi hal almışdır.
Dublyaj edilən filmlərin, xarici dillərdən çevrilən
elmi, bədii və publisistik əsərlərin tərcüməsi
bir qayda olaraq yüksək estetik tələblərə cavab
vermir, onlar sönük və yarıtmazdır, dilimizin
hüdudsuz ifadə imkanları ilə müqayisə edilməyəcək
qədər aşağı səviyyədədir.
Küçə və meydanlardakı reklamlarda, afişalarda
Azərbaycan dilinin ən adi leksik və qrammatik
qaydalarının pozulması təkcə dil mədəniyyətinin
deyil, ümumi mədəni səviyyənin də arzuedilməz
göstəricisinə çevrilmişdir”.
Bu və
digər problemlərin önə çəkildiyi sərəncamda
dövlətçiliyimizin başlıca rəmzlərindən
olan ana dilinin istifadəsinə və tədqiqinə dövlət
qayğısının artırılması, dilçilik elmi
sahəsində vəziyyətin əsaslı surətdə
yaxşılaşdırılması məqsədi ilə
AMEA-ya xüsusi dövlət proqramının imzalanması
tapşırılır. Sərəncama əsasən, AMEA Təhsil
Nazirliyi, Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və digər aidiyyəti
qurumlarla birlikdə Azərbaycan dilinin qloballaşma şəraitində
zamanın tələblərinə uyğun istifadəsinə
və ölkədə dilçiliyin inkişafına dair
Dövlət Proqramının layihəsini hazırlamalıdırlar.
Eyni zamanda, sərəncamla Azərbaycan dilində termin
yaradıcılığı sahəsində işlərin tənzimlənməsi
və koordinasiya edilməsi, müxtəlif sahələrdə
tərcümə işinin mərkəzləşdirilmiş
qaydada və məqsədyönlü aparılması
üçün Nazirlər Kabineti yanında Terminologiya
Komissiyası və Tərcümə Mərkəzi
yaradılmışdır.
Bütün
bunlar göstərir ki, ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında Azərbaycanın müstəqil, milli ənənələrə
və ümümbəşəri dəyərlərə,
dünya standartlarına cavab verən elmi potensialının
formalaşdırılması istiqamətində həyata
keçirilən siyasət bu gün də əzmlə davam
etdirilir. Azərbaycan elmi Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında məhz bu ənənələr əsasında
inkişaf edir, mövcud problemlərə, çətinliklərə
sinə gərərək millətin nurlu gələcəyinə
yol açmağa çalışır. Ölkənin elm
adamları Azərbaycanın iqtisadi potensialı artdıqca,
elmi sahəyə qoyulan sərmayələrin də ildən-ilə
artacağına böyük ümidlər bəsləyir, eyni
zamanda ölkədə həyata keçirilən effektiv
islahatlar kursuna hərtərəfli dəstək verirlər.
Arif HƏŞİMOV,
AMEA-nın birinci vitse-prezidenti,
Akademik
Səs.- 2013.- 2
aprel.- S.4-5.