2003-2013-ci illər
ərzində Azərbaycanın beynəlxalq standartlara cavab verən
müasir sığorta-pensiya modeli formalaşmışdır
Müsahibimiz Azərbaycan Respublikası Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun sədri Səlim Müslümovdur
- Səlim müəllim, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti əmək pensiyalarının baza hissəsinin artırılması barədə sərəncam imzalayıb. Həmin artımın şamil olunduğu pensiyaçılar və artımın məbləği barədə məlumat verməyinizi xahiş edirik.
- Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin əmək pensiyalarının baza hissəsinin 17,6 faiz artırılmasına dair sərəncamı təxminən 1 milyon 209 min 135 pensiyaçıya şamil olunacaq. Bu artımdan yararlanmayan qulluq stajına görə əmək pensiyasına əlavələr alanlar, yəni dövlət qulluqçuları, hərbi qulluqçular və digər bu kateqoriyaya aid pensiyaçıların sayı 63 min 431 nəfərdir. Onların pensiyaları "Əmək pensiyaları haqqında" Qanuna uyğun olaraq fərqli qaydada artırılır.
Pensiyanın baza hissəsini 100 faiz alanların, yəni 1 milyon 90 min nəfərin pensiyasının artımı 15 manat, bəzi kateqoriyaya aid olan pensiyaçılarda isə daha çox olacaqdır. Belə ki, pensiyanın baza hissəsini 120 faiz həcmində alan 15 min 580 nəfər üzrə artım 19 manat 50 qəpik, 200 faiz həcmində alan 7763 nəfər I qrup gözdən əlillər üzrə isə 31 manat 50 qəpik təşkil edəcəkdir. Milli qəhrəmanların ailə üzvlərinin pensiyasının baza hissəsi 30 manat artırılaraq 200 manata, şəhid ailəsi üzvlərinin pensiyasının baza hissəsi 27 manat 75 qəpik artırılaraq 185 manata çatacaqdır.
Döyüşən ordunun tərkibində xidmət etmiş müharibə iştirakçılarının, habelə döyüş əməliyyatı aparılan ölkədə hərbi xidmət borcunu yerinə yetirmiş hərbi quluqçuların pensiyasının baza hissəsi 16 manat 50 qəpik artacaqdır.
Böyük Vətən Müharibəsi iştirakçılarının pensiyasının baza hissəsi 28 manat 50 qəpik, bu sıradan olan I qrup əlillər üzrə 37 manat 50 qəpik, II qrup əlillər üzrə 31 manat 50 qəpik, III qrup əlillər üzrə isə 28 manat 50 qəpik artırılacaqdır.
Artım nəzərə alınmaqla hazırda Azərbaycanda əmək pensiyalarının baza hissəsi 128 ABŞ dolları təşkil edir. Bu göstəriciyə görə Azərbaycan MDB-də üçüncü yeri tutur. Qazaxıstanda əmək pensiyasının baza hissəsi 185 ABŞ dollar, Belarusda 129 dollar, Rusiyada 109,3 dollar, Ukraynada 111,8 dollar, Ermənistanda 31,7 dollar təşkil edir.
Əmək pensiyalarının baza hissəsinin artımının maliyyələşdirilməsi üçün ilin sonuna kimi təxminən 73,2 milyon manat əlavə vəsait tələb olunur ki, həmin vəsait Fondun büdcəsində nəzərə alınmışdır.
-
Artıq 10 ildir ki, Azərbaycanda milli pensiya sisteminin
islahatı aparılır. Hansı konkret nəticələr
əldə edilmişdir və qarşıda daha hansı vəzifələr
durur?
- Azərbaycanda
qısa müddət ərzində yeni iqtisadi sistemin
qurulmasını təmin edən ciddi islahatlar
aparılmış və çoxşaxəli iqtisadiyyatın
ahəngdar inkişafına nail olunmuşdur. Ölkəmizdə
bütün istiqamətlər üzrə konkret proqramlar icra
edilmiş, əhalinin pul gəlirləri əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır. Bütün bunlar yoxsulluq probleminin həlli istiqamətində
təsirli tədbirlərin həyata keçirilməsinə
imkan yaratmış və yoxsulluğun səviyyəsi əhəmiyyətli
dərəcədə azalmışdır. Nəticədə,
bu göstərici 2003-cü ildə 44,7
faiz təşkil etdiyi halda, hazırda 5,6 faizə
düşmüşdür.
Qeyd olunan nəticələrin əldə edilməsində
ölkənin sığorta-pensiya sisteminin köklü
islahatı tədbirləri də mühüm rol
oynamışdır. Bu istiqamətdə həyata keçirilən
işləri xeyli sadalamaq olar. Ümumiləşdirilmiş
şəkildə ifadə etsək, bu gün Azərbaycanın
beynəlxalq standartlara cavab verən müasir
sığorta-pensiya modeli formalaşmışdır. Bu model hazırda dünyada mövcud olan
sığorta-pensiya sistemlərinin ən mühüm elementlərini
özündə birləşdirir və bu sırada sosial
sığortaya mahiyyətinə uyğun daha düzgün
yanaşılması xüsusi qeyd olunmalıdır. Başqa sözlə, ödənilmiş məcburi
dövlət sosial sığorta haqlarının fərdi
uçotu qurulmaqla, vətəndaşların pensiya
hüquqlarının həmin uçotun məlumatları əsasında
müəyyənləşdirilməsi və beləliklə də
pensiya təminatında sığorta prinsiplərinə
keçid təmin edilmişdir. Sistemdə
ölkə iqtisadiyyatının inkişafına uyğun əməkhaqqı
fondu, bundan formalaşan sosial sığorta haqları və həmin
haqlara görə təyin olunan pensiyalar həlqəsi
qurulmuşdur ki, bu şəraitdə sosial sığortaya cəlb
olunan əməkhaqlarının artımı pensiya
artımlarını da şərtləndirir.
Nəticədə,
2003-2013-ci illər ərzində əmək
pensiyalarının orta aylıq məbləği 9,2 dəfə
artaraq 18,4 manatdan 170 manata, minimum məbləği 7,1 dəfə
artaraq 14 manatdan 100 manata, yaşa görə pensiyalar üzrə
əvəzetmə əmsalı 29,3 faizdən 45 faizə
çatdırılmışdır. Həyata
keçirilən davamlı sosial müdafiə tədbirləri
nəticəsində pensiyaçılarımızın
97%-nin pensiya məbləği yoxsulluq həddinin üzərinə
çıxmışdır. Qeydiyyata alınmış
sığortaolunanların sayı təqribən 2 dəfə
artaraq 1 milyon 303 min nəfərdən 2 milyon 581 min nəfərə
çatmışdır. Bu dövrdə Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun büdcəsində sosial sığorta
haqları üzrə daxilolmalar 7 dəfə artaraq 223 milyon
manatdan 1 milyard 550 milyon manata yüksəlmişdir.
Təbii
ki, qarşıda duran vəzifələr də az
deyil. Sığorta-pensiya sistemində bu vəzifələrin
müəyyənləşdirilməsi beynəlxalq standartlar
üzrə həyata keçirilən aktuar hesablamalara əsaslanaraq
və ölkə Prezidentinin həyata keçirdiyi əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi üzrə
tapşırıqlara uyğun olaraq aparılır. Qeyd olunan tədqiqatlar özündə makroiqtisadi
inkişaf göstəriciləri, demoqrafik göstəricilər
və bilavasitə sığorta-pensiya sistemində baş verən
dəyişikliklər üzrə göstrəricilərin
qarşılıqlı təsirinin öyrənilməsini birləşdirir.
Bu əsasda perspektiv dövrdə də pensiya təminatına
yönəldilən vəsaitlərin ÜDM-ə nisbəti
üzrə beynəlxalq təcrübədə qəbul
olunmuş normaların gözlənilməsi, orta aylıq
pensiya məbləğinin orta aylıq əməkhaqqına
nisbətinin artırılması, pensiyaların minimum məbləğinin
ölkə üzrə yaşayış minimumu səviyyəsinə
uyğunlaşdırılması istiqamətində tədbirlərin
həyata keçirilməsi əsas vəzifələrdəndir.
Bunun üçün isə ilk növbədə
sığorta-pensiya sisteminin maliyyə
dayanıqlığının təmin olunması əsas
şərtdir.
- «Əmək pensiyaları haqqında» Qanuna əsasən
əmək pensiyaları baza, sığorta və
yığım hissələrindən ibarətdir. Bu gün
yalnız baza və sığorta hissələri real fəaliyyət
göstərir. Üçüncü
element - yığım hissəsi nə vaxt fəaliyət
göstərəcək? Bunun
üçün nə lazımdır və hansı tədbirlər
görülür?
- Beynəlxalq
təcrübədə bölüşdürücü-həmrəylik,
yığım, habelə bu prinsiplərin kombinasiyasına əsaslanan
pensiya sistemləri mövcuddur. Bölüşdürücü-həmrəy¬lik
sistemində hazırda işləyənlərin ödədikləri
sosial sığorta haqqı hesabına cari pensiya xərcləri
maliyyələşdirilir. Yığım
sistemində hər bir şəxsin ödədiyi sosial sığorta
haqqı onun fərdi hesabında real toplanır və müxtəlif
investisiya proqramlarına yönəldilərək idarə
olunur. Bu vəsait düzgün yerləşdirildikdə
əlavə gəlir əldə edilməklə
özü-özünü artırır, şəxs pensiya
yaşına çatdıqdan sonra həmin vəsait
hesabına onun pensiyası maliyyələşdirilir. Göstərilənlərlə yanaşı, həmrəylik
və yığım sistemlərinin kombinasiyasından ibarət
pensiya sistemləri də mövcuddur ki, həmin sistemlər bu
iki prinsipin birgə tətbiqinə əsaslanır. Beynəlxalq
təcrübədə Almaniya, Fransa və Finlandiyanın
pensiya sistemləri bölüşdürücü-həmrəylik
prinsipinə, Çili, Argentina və Qazaxıstanın pensiya
sistemləri isə real yığıma əsaslanan sistemlər
üçün nümunə kimi qəbul edilir. Böyük
Britaniya, İsveç, Hollandiya, Polşa, Macarıstan,
Rusiyanın pensiya sistemləri qarışıq tipli, yəni
hər iki prinsipə əsaslanan elementlərin olduğu sistemlər
kimi səciyyələndirilir.
Bölüşdürücü-həmrəylik sistemində
iştirakçıların məsuliyyətinin
artırılması zəruriliyi, real yığım sistemində
isə hər bir şəxs üzrə
açılmış hesablara toplanan real pul vəsaitlərinin
pensiyaya çıxma vaxtınadək müxtəlif bazar təsirlərindən
qorunmasındakı problemlər həmin sistemlərə dair
klassik baxışların tədricən dəyişməsinə
səbəb olmuşdur. Hazırda bu sahədə tendensiyalar
bölüşdürücü-həmrəylik sistemlərində
şərti, yəni real olmayan yığım prinsipinin
gücləndirilməsi, real yığım sistemlərində
isə şərti yığıma əsaslanan
bölüşdürücü-həmrəylik sistemlərinə
keçid istiqamətində inkişaf etməkdədir.
Xüsusilə məcburi real yığıma əsaslanan
pensiya sistemlərində maliyyə böhranı şəraitində
baş verən ciddi problemlər, eləcə də bu sistemin
tətbiqində nümunə hesab olunan Çili və digər
Latın Amerikası ölkələrində tədricən
bölüşdürücü-həmrəylik sisteminə
keçid, qarışıq sistemə əsaslanan Polşa,
Macarıstan və Rusiyanın pensiya sistemlərində məcburi
real yığım komponentinin ixtisarı tədbirləri qeyd
olunan tendensiyanı daha da gücləndirmişdir.
Azərbaycanda aparılan islahatlar qarışıq, yəni
həmrəylik və yığım sistemlərinin
kombinasiyasından ibarət pensiya sisteminin qurulmasını hədəfləyib. Hazırda əmək
pensiyaları 2 hissədən- baza və sığorta hissələrindən
ibarət təyin olunur və artırılır ki, bu da
bölüşdürücü-həmrəylik funksiyası
daşıyan şərti yığım sisteminə əsaslanır.
Əgər ölkəmizdə həyata
keçirilən pensiya islahatlarının məzmununa diqqət
yetirsək, aydın görərik ki, məcburi real
yığım komponentinin tətbiqində ehtiyatlı
mövqe tutulmuşdur. Son dövrlər
beynəlxalq təcrübədə məcburi real
yığıma əsaslanan pensiya sistemlərində ciddi
problemlərin meydana gəlməsi və bu əsasda həmin
sistemdən tam və ya qismən imtina olunması meylləri Azərbaycan
dövlətinin həyata keçirdiyi pensiya siyasətinin
düzgünlüyünü bir daha təsdiqləyir.
Lakin
bütün bunlarla yanaşı əhalinin etibarlı pensiya təminatına
nail olunması məqsədilə əlavə təminata imkan
verən mexanizmlərin formalaşdırılması da zəruridir.
Bu baxımdan dövlət pensiya təminatı
sistemində yığım komponentinin, eləcə də
qeyri-dövlət pensiya institutlarının təşkili
üçün məcburi deyil, könüllü sosial
sığortanın tətbiqi daha məqsədəuyğundur.
Bütün hallarda, yığım komponentinin
hansı əsasda tətbiqindən asılı olmayaraq,
köklü qanunvericilik bazası və mexanizmlər
hazırlanmalıdır. Çünki
burada ilk növbədə, yığım hesablarına
toplanan vəsaitlərin şəxsin pensiyaya çıxma
vaxtınadək müxtəlif bazar təsirlərindən
qorunması və uzunmüddətli dövr üçün
etibarlı gəlirə zəmanət verilməsi tələb
olunur. Əks halda, pensiya təminatında
yığım komponentinin tətbiqi, eləcə də
qeyri-dövlət pensiya institutlarının fəaliyyəti
könüllü sosial sığorta əsasında qurulsa belə,
dövlət əhali qarşısında həmin sistemlərin
təşviqinə görə məsuliyyət riski ilə
üzləşir. Qeyd olunanlar nəzərə
alınmaqla müasir standartlara uyğun qanunvericiliyin
hazırlanması məqsədilə ötən dövr ərzində
Fond tərəfindən Avropa Tərəfdaşlıq və
Əməkdaşlıq Aləti çərçivəsində
tvinninq layihəsi təqdim olunmuş və Avropa Komissiyası
tərəfindən təsdiqlənmişdir. Hazırda həmin layihənin icrası prosesi davam
etdirilir. Qeyd edilən layihənin
reallaşdırılması ilə fərdi yığım
hesabları vəsaitlərinin formalaşdırılması və
idarə olunması, bu vəsaitlərin investisiyası üzərində
inzibati və texniki nəzarət, qeyri-dövlət pensiya
fondlarının yaradılması və fəaliyyətinin təşkili,
qeyri-dövlət pensiyalarının təyini, maliyyələşdirilməsi
və ödənilməsinin mexanizmlərinə dair normativ
hüquqi baza hazırlanacaqdır.
- Son illər
pensiyaların hesablanması qaydalarına bir neçə dəfə
dəyişikliklər edilmişdir. Hazırkı
qaydalar sosial ədalət prinsipinə cavab verirmi?
-
Aparılan dəyişikliklər həm pensiyaların
hesablanması, həm də artırılması qaydaları
ilə bağlıdır. Təbii ki, yeni
sistemin tətbiqi ilk növbədə bu normalara yenidən
baxılmasını tələb edirdi. Sistemin
iştirakçılarının pensiyalarının ödənilmiş
məcburi dövlət sosial sığorta haqlarına əsasən
müəyyənləşdirilməsi mexanizmi yeni
qanunvericiliyin tətbiqinin ilk günündən qüvvədə
olmuşdur və hazıradək də dəyişməz
qalır. Qeyd etdiyiniz əsas dəyişikliklər
2006-cı ilin 1 yanvarınadək, yəni əvvəlki sistemlə
pensiyaya çıxmış və yaxud əmək fəaliyyətinin
əksər hissəsinin həmin sistemin tətbiqi
dövrünə aid insanların pensiya təminatı ilə
bağlıdır. Azərbaycanda yeni
sığorta-pensiya sisteminə keçidin ən mühüm
xüsusiyyətlərindən biri əvvəlki sistemlə
pensiya təminatı ilə əhatə olunmuş
insanların da bu sistemə inteqrasiyası məsələsidir.
Hələ yeni sistemin tətbiqinin ilk günündən
etibarən əvvəlki pensiya sistemi ilə əhatə
olunmuş şəxslərin yeni sistemin
iştirakçısına çevrilməsi, o cümlədən
pensiyaların artımı və indeksləşdirilməsinin
yeni qaydaları ilə əhatə olunmaları təmin
edilmişdir.
Lakin əvvəllər təyin edilmiş pensiyalar
üzrə müxtəlif dövrlər üçün fərqli
hesablama qaydalarının tətbiqi, pensiyaların vətəndaşların
fəaliyyətinə və sığorta ödəmələrinə
görə deyil, hansı güzəştli kateqoriyaya aid
olmasına görə fərqləndirilməsinin
yaratdığı problemlər hələ də davam edirdi.
Bununla bağlı ötən dövrdə ardıcıl qərarlar
qəbul edilmiş və Azərbaycanda pensiyaların mədləğinin
müəyyənləşdirilməsi bütün
pensiyaçılar üçün vahid sistemə –
pensiyaların iş stajına uyğun pensiya kapitalına əsasən
hesablanması qaydasına gətirilmişdir. Bu,
ilk növbədə müxtəlif kateqoriyadan olan
pensiyaçılar arasında sosial ədalətin bərqərar
olmasına, pensiya məbləğlərinin əhəmiyyətli
şəkildə artımına, eləcə də sistemin
kifayət qədər sadələşməsinə səbəb
olmuşdur.
Beləliklə, hazıradək həyata keçirilən
tədbirlərlə Azərbaycanda pensiya təminatının
vahid sistemi formalaşdırılmışdır və fikrimcə,
növbəti mərhələdə təkmilləşdirmələr
sistemdə sığorta prinsiplərinin daha da
artırılması, ödənilən sosial sığorta
haqları ilə təyin olunan pensiyalar arasında əlaqənin
gücləndirilməsi istiqamətində davam etdirilməlidir. Məsələn,
hazırda ödənilən cəmi sosial sığorta
haqqının 50 faizi fərdi hesablarda qeydə alınır və
pensiyaların sığorta hissəsi həmin məbləğə
görə təyin olunur. Sosial
sığorta haqlarının digər 50 faizi isə sistemin
ümumi xərclərinin, o cümlədən
pensiyaçılar üçün bərabər məbləğlərlə
ifadə olunan baza hissəsinin maliyyələşdi¬rilməsinə
yönəldilir. Bu isə sosial sığorta haqqı
uzun müddət və yüksək məbləğlə
ödənilən işçilər tərəfindən
sosial sığorta haqqı daha az müddətə
və aşağı məbləğlə ödənilən
işçilərin gələcək pensiyalarının
dolayı subsidiyalaşdırılmasına şərait
yaradır. Nəticədə, bunu yüksək əməkhaqqından
sosial sığorta haqqı ödəyənlər sosial ədalətsizlik
kimi qiymətləndirirlər. Qeyd olunan
halların tənzimlənməsi məqsədilə
hazırladığımız təkliflər işləyənlərin
fərdi hesablarında onlar üçün ödənilən
sığorta haqqının yarısının deyil, tam məbləğinin
əks etdirilməsini nəzərdə tutur. Bu isə əmək pensiyalarının gələcəkdə
vahid tərkibdə - yalnız fərdi hesablara toplanan
sığorta kapitalı əsasında müəyyənləşdirilməsi
deməkdir.
- Məlumdur
ki, Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun büdcəsi sosial
sığorta daxilolmaları və dövlət büdcəsinin
transferti hesabına formalaşır. Daxilolmaların
dinamikası necədir? Büdcə
transfertlərinin həcminin azaldılması nəzərdə
tutulurmu?
- Mən Sizə son 10 ildə daxilolmaların ümumi
artımı barədə məlumat verdim. Bu tendensiya
cari ilin ötən dövründə də saxlanılıb və
artım xüsusilə qeyri-büdcə sektorundan daxilolmalarda
daha çox müşahidə olunur. 2013-cü ilin
birinci yarısında sosial sığorta haqlarının 63,9 faizi və ya 462,8 mln. manatı
qeyri-büdcə sektorundan daxil olmuşdur ki, bu da proqnozun 121,4
faiz icra edildiyini göstərir. Əvvəlki ilin müvafiq
dövrü ilə müqayisədə sahibkarlıq fəaliyyəti
ilə məşğul olan fiziki şəxslərdən
daxilolmalar 47,9 faiz, torpaq pay mülkiyyətçilərindən
daxilolmalar isə 55,1 faiz artmışdır.
Sualınızın ikinci hissəsi ilə bağlı
dövlət büdcəsinin transfertinin həcmi üzərində
bir qədər ətraflı dayanmaq istərdim.
Hazırda pensiya məbləğlərinin bir hissəsini
müstəqil Azərbaycan Respublikasında sosial
sığorta qanunvericiliyinin tətbiq olunduğu 1992-ci ilin 1
yanvarından əvvəlki dövr üzrə
formalaşmış məbləğlər təşkil edir. Eyni zamanda
dövlətin müəyyən etdiyi qərarlar əsasında
bəzi kateqoriya şəxslərin pensiyasına əhəmiyyətli
məbləğdə əlavələr edilir ki, bütün
bunların sistemə ödənilən sosial sığorta
haqları ilə əlaqəsi yoxdur. Pensiyaçıların
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi məqsədilə
dövlətin həyata keçirdiyi bir sıra tədbirlər,
o cümlədən əmək pensiyalarının baza hissəsinin
mütəmadi artımları, sistemə ödənilən
sosial sığorta məbləğlərinə adekvat olmayan
yüksək pensiya təminatının yaratdığı
öhdəlikləri də bu sıraya aid etmək olar. Bütün bunlar öz növbəsində pensiya sisteminin
xərclərinin, eləcə də dövlət büdcəsindən
ayırmaların artımını şərtləndirmişdir
və hazırda sistem üzərində sığorta prinsiplərinə
əsaslanmayan dövlət öhdəliklərinin maliyyə
yükü təsirli dərəcədə
böyükdür.
Pensiya sisteminin bölüşdürücü-həmrəylik
funksiyası daşıyan şərti yığıma əsaslanması
sığorta prinsiplərinə söykənməyən
dövlət öhdəlikləri üzrə xərclərin
yaratdığı maliyyə yükünün müəyyən
hissəsinin daxil olan sosial sığorta haqları hesabına
qarşılanmasına imkan verir. Həmin xərclərin
sosial sığorta vəsaitləri hesabına örtülməyən
hissəsi isə dövlət büdcəsindən daxil olan
transfert hesabına maliyyələşdirilir. Lakin bununla yanaşı nəzərə
alınmalıdır ki, hazırda daxil olan sosial sığorta
vəsaitlərinin ayrı-ayrı sığortaolunanların fərdi
hesablarında şərti pensiya kapitalları kimi qeydə
alınması, gələcəkdə təyin ediləcək
pensiya məbləğləri üzrə sistemin gizli maliyyə
öhdəliyini də formalaşdırmaqdadır.
Göstərilənlərlə
bağlı sığorta-pensiya sisteminin uzunmüddətli
inkişaf dövrü üçün maliyyə
dayanıqlığına nail olmaq məqsədilə, ilk
növbədə, dövlətin öhdəlikləri ilə
sığorta-pensiya sisteminin öhdəliklərinin fərqləndirilməsi,
sistemin özünəməxsus vəsaitlərinin yalnız
sosial sığorta nəticəsində yaranan xərclərə
yönəldilməsi, yerdə qalan hissəsinin isə gələcəkdə
gözlənilən maliyyə tələbinin
qarşılanması üçün ehtiyata çevrilməsi
zəruridir. Fikrimcə, yalnız bundan sonra
sosial sığortaya əsaslanmayan öhdəliklərin
qarşılanması üçün tələb olunan
dövlət büdcəsinin transferti barədə konkret təklif
vermək məqsədəuyğun olardı.
- Ölkədə
avtomatlaşdırılmış pensiya təyinatının
tətbiqinə keçildi. Bu yeniliyin tətbiqi
sahəsində işlər necədir? Ümumilikdə
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun gündəlik
işində informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi
səviyyəsini necə qiymətləndirirsiniz?
-
Müasir standartlara uyğun avtomatlaşdırılmış
pensiya təyinatı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyevin 30 dekabr 2008-ci il
tarixli sərəncamla təsdiq etdiyi «2009-2015-ci illərdə
Azərbaycan Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin
inkişafına dair Dövlət Proqramı»nda əksini
tapmış mühüm vəzifələrdəndir. İyul
ayının 11-dən etibarən Azərbaycanda Şərqi
Avropa və MDB məkanında ilk dəfə olaraq
pensiyaların avtomatlaşdırılmış qaydada vahid mərkəzdən
təyinatına başlanılıb və bu proses
sığorta-pensiya sistemində aparılan davamlı islahat tədbirlərinin
məntiqi nəticəsidir. Bu sıraya pensiya qanunvericiliyinə
edilən ardıcıl dəyişikliklərlə pensiya təyinatı
alqoritminin tam sadələşdirilməsi, ödənilən
sosial sığorta haqlarının fərdi uçotu,
sığorta-pensiya sistemində Avropa standartlarına uyğun
müasir avtomatlaşdırılmış infrastrukturun
qurulması, Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun serverlərində
unikal elektron məlumat bazalarının yaradılması kimi
kompleks tədbirlər daxildir. Fondun internet səhifəsində
yaradılmış müştəri xidmətləri sisteminə
istənilən vətəndaş daxil olaraq öz fərdi
hesabı barədə məlumat ala, eləcə də pensiya
kalkulyatoru vasitəsilə öz pensiyasını hesablaya
bilir. Həmçinin pensiya yaşına
çatmış hər bir vətəndaş hər
hansı sənəd toplamadan və vaxt itirmədən
«Çağrı Mərkəzi» nə zəng vurub real vaxt
rejimində dərhal pensiya təyinatı hüququnu
reallaşdırmaq imkanına malikdir. Avtomatlaşdırılmış
qaydada əmək pensiyası təyinatı aparılan hər
vətəndaşa bir neçə dəqiqə ərzində
ona təyin olunan pensiyanın məbləği və öz
plastik pensiya kartını ala biləcəyi müvəkkil
bankın filialının ünvanı bildirilir. Bu islahat tədbiri sistemdə şəffaflığın
daha da artmasına, əlavə vaxt itkisinin
qarşısının alınmasına, vətəndaşlarla
Fond orqanları arasında münasibətlərin sadələşdirilməsinə,
insan amilinin rolunun son dərəcə azaldılmasına şərait
yaradır. Sistemin tətbiq olunduğu ilk 1
aydan artıq ərzində 245 nəfərə
avtomatlaşdırılmış qaydada pensiya təyinatı
aparılıb. Onlardan 92-si Bakı şəhərində,
153-ü isə bölgələrdə yaşayan vətəndaşlardır.
Bir sıra müracət edən şəxslərə
2006-cı ilədək əmək stajları barədə məlumatları
Fondun orqanlarına təqdim etməmələri səbəbindən
avtomatlaşdırılmış qaydada pensiya təyin etmək
mümkün olmayıb. Biz bu barədə
dəfələrlə məlumat vermişik və bir daha
vurğulamaq istərdim ki, buna görə vətəndaşlar
öz fərdi hesablarında məlumatların tam əks
olunmasında xüsusi maraqlı olmalıdırlar.
Ölkəmizdə fərdi uçot sisteminin tətbiqindən
əvvəlki dövrə, yəni 2006-cı ilin 1
yanvarınadək iş stajlarının qeydiyyata
alınmasında aktivlik göstərməlidirlər. Çünki avtomatlaşmış pensiya təyinatı
yalnız sistemdə qeydiyyata düşmüş elektron
göstəricilər əsasında aparılır və təbii
ki, əgər müvafiq məlumatlar sistemdə vaxtında
öz əksini tapmayıbsa, hesablamalarda onların nəzərə
alınması texniki baxımdan imkan xaricindədir.
Ümumilikdə götürdükdə isə hər
bir dövlət orqanında olduğu kimi, Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun da gündəlik işini informasiya
texnologiyalarının tətbiqi olmadan təsəvvür etmək
mümkün deyil. 2003-2013-cü illər ərzində bu əsasda
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun maddi-texniki bazası
tamamilə yenidən qurulmuşdur. Fondun 74
yerli şöbəsində yeni ofis binaları tikilmiş və
əsaslı təmir edilmiş, «incə müştəri»
sistemli 2600 kompyuteri əlaqələndirən yerli lokal şəbəkələr
yaradılmışdır. Bütün orqanlarda
müasir standartlara cavab verən
avtomatlaşdırılmış iş yerləri təşkil
olunmuş, lokal şəbəkələr mərkəzi
informasiya sisteminə birləşdirilərək Fondun
ümumi korporativ şəbəkəsi
formalaşdırılmışdır. Mərkəzi məlumat
bazasında ölkə əhalisinin 40 faizinə qədər,
yəni 1 270 min nəfər pensiyaçı və fərdi
hesab açılmış 2 581 min nəfər
sığortaolunan barədə elektron məlumatlar
toplanmışdır. Hələ 2010-cu ilin martında
Polşa Respublikasının Varşava şəhərində
keçirilən Avropa Sosial Təminat Forumunda Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
«Avropanın uğurlu təcrübəsi» müsabiqəsinin
«İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi ilə
effektiv idarəetmə» nominasiyası üzrə Avropa qalibi
elan edilmişdir. Ötən ilin sonunda isə
Dünya Bakı Azərbaycan Hökuməti ilə əməkdaşlığının
20 illiyi münasibətilə Fondu «Müasir kompüter
texnologiyalarının imkanlarından istifadə etməklə
köhnəlmiş iş metodlarından yeni iş
metodlarına keçid» nominasiyası üzrə xüsusi
sertifikata layiq görmüşdür. Hazırda Dövlət
Sosial Müdafiə Fondu tərəfindən əhaliyə təqdim
olunan elektron xidmətlərin sayı 21-ə
çatdırılmışdır və «elektron hökumət»
portalının statistikasına əsasən Fondun yerinə
yetirdiyi elektron xidmətlər əhalinin ən çox
müraciət etdiyi elektron xidmətlərdəndir.
- Sonuncu
sualımız xeyli vaxtdır gündəmdə olan iş yerlərinin
və əmək haqlarının leqallaşması məsələsi
ilə bağlıdır. Bu sahədə nəzərəçarpan
irəliləyişlər varmı?
- Bu məsələ
sığorta-pensiya sistemində daha geniş təsirə
malikdir. Vətəndaşın iş yerinin qeydiyyata
alınması onun gələcək pensiya hüququ, əmək
haqlarının tam əks etirilərək sosial
sığortaya cəlb edilməsi isə pensiya məbləği
deməkdir. Buna görə də problemin həllində
təkcə dövlət orqanları deyil, hər bir işləyən
şəxs maraqlı və aktiv olmalıdır. Azərbaycanda qurulmuş pensiya təminatı
mödeli, hər bir şəxs işlədiyi dövrdə
sosial sığorta haqlarının tam ödənilməsinə
nail olarsa, ona aldığı əməkhaqqının 65-70
faizini pensiya şəklində qaytarmaq iqtidarındadır.
Özü də fərdi hesaba toplanan məbləğlər
hər il inflyasiyaya uyğun indeksləşdirilir
ki, bu da sistemin sosial sığorta haqqı ödəyiciləri
qarşısında etibarlılığının nümunəsidir.
Digər tərəfdən, bunun ümumi pensiya
artımı tədbirlərinə də birbaşa təsiri
var. Çünki bazar iqtisadiyyatı şəraitində
sosial ödənişlərə yönəldilən vəsaitlər
öz mənbəyini real iqtisadiyyatdan, daha konkret desək, əməkhaqlarının
sosial sığortaya cəlb olunmasından götürməlidir.
İqtisadiyyatdan sosial sığorta haqları
şəklində toplanan vəsaitlər yenidən pensiya
ödənişləri kimi geri qaytarılmalı, yəni
maliyyələşmələr əlavə mənfi fiskal təsirlər
yaratmadan aparılmalıdır. Bu məqsədlə
həm iqtisadiyyatdakı əməkhaqqı məbləğlərinin
tam uçota alınması, həm də sosial
sığortalanmadan yayınmanın aradan
qaldırılması vacib şərtdir.
Bununla bağlı Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyev 2012-ci ilin birinci
yarısının sosial-iqtisadi inkişafının
yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə
həsr olunmuş Nazirlər Kabinetinin geniş iclasında
konkret tapşırıqlar vermişdi. Ötən
dövr ərzində həmin tapşırıqların
icrası məqsədilə ciddi tədbirlər
görülmüş, müvafiq orqanların birgə əlaqəli
fəaliyyəti təşkil olunmuşdur. Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun Vergilər Nazirlyi və Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin Dövlət
Əmək Müfəttişliyi ilə birgə həyata
keçirdiyi tədbirlər nəticəsində son bir il ərzində
570 mindən çox sığortaolunan əlavə qeydiyyata
alınmışdır. Bu isə öz növbəsində
Fondun qeyri-büdcə daxilolmalarının həcminə
öz təsirini göstərməkdədir.
Lakin qeyd etdiyim kimi, bu prosesdə hər bir işləyən
şəxsin fəal iştirakı da vacib şərtdir. Fondun internet səhifəsi
vasitəsilə hər bir şəxsə öz fərdi
hesabında toplanan pensiya kapitalı barədə məlumatı
maneəsiz əldə etmək imkanının
yaradılması bu prosesin mühüm tərkib hissəsidir.
Eyni zamanda, Fondda quraşdırılmış
xüsusi avadanlıq vasitəsilə
avtomatdaşdırılmış sistemdə olan hər bir
sığortaolunanın fərdi hesabındakı məlumatların
zərfdə məktub şəklində çap olunaraq
öz sahibinə çatdırılmasına da
başlanılmışdır ki, fikrimcə, bütün
bunlar perspektivdə işləyənlərin öz işəgötürənləri
üzərində ictimai nəzarətə təşviq edilməsini
daha da gücləndirəcəkdir.
yap.org.az
Səs.- 2013.- 30
avqust.- S.8-9.