Azərbaycan -
NATO: beynəlxalq və regional təhlükəsizlik
Şimali
Atlantika Əməkdaşlığı Şurası elə
bir forumdur ki, burada NATO və keçmiş Varşava
müqaviləsi ölkələri ümumi təhlükəsizlik
məsələlərini müzakirə edə bilərlər.NATO-nun
siyasətində edilmiş dəyişikliklər bu təşkilatın
hərbi strukturlarında mühüm yeniliklərə və
onun ümumi hərbi potensialının azalmasına gətirib
çıxarmışdır. NATO ölkələri öz hərbi
xərclərini azaldaraq və silahlı qüvvələrini
xeyli ixtisar edərək, onların ümumi
konfiqurasiyasını dəyişdirmiş və hərbi hissələrini
kiçik, lakin sülhün qorunması sahəsində yeni vəzifələri
böyük müvəffəqiyyətlə yerinə yetirməyə
qadir daha çevik bölmələrə çevirmişdir.
Avropada yerləşdirilmiş Amerika əsgərlərinin
sayı 60%, NATO nüvə qüvvələri 80%-dən
çox ixtisar olunmuşdur.
X.Solana
belə bir fikri xüsusi vurğulayır ki, "NATO öz təkamülünü
davam etdirməlidir. Bu təşkilat NATO-ya daxil olmayan ölkələrlə
əlaqələri daha da fəallaşdırmaq və birgə
tədbirlərin potensialını daha da gücləndirmək
vasitəsilə daha geniş Avropa təhlükəsizliyini təmin
etmək bacarığını nümayiş etdirməlidir".
X.Solananın
müsahibəsində Avropanın təhlükəsizliyi
baxımından hazırlanmış "Sülh naminə tərəfdaşlıq"
proqramına da yüksək qiymət verilmişdir. Qeyd
olunmuşdur ki, mövcud olduğu üç il ərzində
"Sülh naminə tərəfdaşlıq" Avropa
tarixində ən uğurlu hərbi əməkdaşlıq
proqramına çevrilmişdir.
X.Solana
blokla əməkdaşlıq məsələsində
Rusiyanın mövqeyinə toxunaraq göstərir ki, əgər
Rusiya məhdud təcridçilik və düşmənçilik
çərçivəsində qapanıb qalsa, bundan Avropa təhlükəsizliyi
ancaq ziyan çəkə bilər. "Biz istəyirik ki,
Rusiya Avropada passiv kənar müşahidəçi deyil, bu
qitənin təhlükəsizliyinə öz töhfəsini
verən fəal və məsul iştirakçı olsun".
Azərbaycanın
beynəlxalq vəziyyətinə və yeritdiyi xarici siyasətə
toxunan X.Solana xüsusi vurğulamışdır ki, Azərbaycan
hazırda beynəlxalq aləmdə getdikcə daha aydın nəzərə
çarpan müstəqil siyasət yeridir. Azərbaycan
1994-cü ilin mayında "Sülh naminə tərəfdaşlıq"
proqramına qoşularaq, Avratlantika zonasında digər ölkələr
və təşkilatlarla dostluq əlaqələrini qətiyyətlə
inkişaf etdirmək niyyətində olduğunu göstərmişdir.
NATO-nun bu ölkə ilə münasibətləri getdikcə
genişlənərək əməli əməkdaşlıq,
etimad və nailiyyətləri daha da inkişaf etdirmək ruhu
aşılanmış əlaqələrə çevrilmişdir.
Ə.Həsənov
göstərir ki, 1997-ci il fevralın 13-də Bakıda NATO-nun
baş katibini qəbul edən Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev
qeyd etdi ki, Azərbaycan proqram çərçivəsində
öz üzərinə götürdüyü öhdəlikləri
əsasən yerinə yetirir, lakin hələ çox iş
görmək lazımdır. O, xüsusi vurğuladı ki, Ermənistanla
münaqişə vəziyyəti ölkə
qarşısında duran problemlərin sürətli həllinə
mane olur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti bir daha bəyan
etdi ki, Azərbaycan münaqişənin sülh yolu ilə həllinə
çalışır və Lissabon sammitində elan
olunmuş prinsipləri əsas götürür.
NATO
baş katibi təhlükəsizlik probleminin həm Azərbaycan,
həm də NATO üçün çox mühüm əhəmiyyətə
malik olduğunu xüsusi vurğulamaqla bərabər, əmin
olduğunu bildirdi ki, ölkəmizlə əməkdaşlıq
"Tərəfdaşlıq" proqramı çərçivəsində
gələcəkdə davam və daha da inkişaf edəcək.
Səfər
zamanı NATO baş katibi Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisində NATO qarşısında duran yeni vəzifələr
və Azərbaycan Respublikası ilə NATO arasında
qarşılıqlı əlaqələrin perspektivləri
haqqında çıxış etdi. O bildirdi: "Bu il biz
Avropa təhlükəsizliyinin yeni arxitekturasının
qurulması üçün addımlar atırıq və bu
arxitekturada Azərbaycanın yerini hiss edirik". O, qeyd etdi ki,
Qafqaz Avropa təhlükəsizliyinin təmin edilməsinin mühüm hissəsidir.
Ə.Həsənov
qeyd edir ki, Azərbaycan-NATO əlaqələrinin mahiyyəti və
xüsusiyyətlərinə qiymət vermək
baxımından 1997-ci ilin iyulunda Prezident Heydər Əliyevin
Avropa-Atlantika Əməkdaşlıq Şurasının
üzvü olan ölkələrin dövlət və
hökumət başçılarının sammitindəki
çıxışı xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Həmin çıxışında Azərbaycan
Prezidenti yeni müstəqil dövlətlərlə NATO
arasında əməli dialoqa və əməkdaşlığa
böyük əhəmiyyət verdiyini xüsusi
vurğulayaraq qeyd etmişdir ki, Azərbaycan bölgədə
silahlı münaqişənin aradan qaldırılmasında,
həmçinin, NATO-nun və Avropa-Atlantika Əməkdaşlıq
Şurasının fəal roluna ümid bəsləyir. Onlar
Qafqazdakı silahlı münaqişələri kənardan
müşahidə etməməlidirlər. Nəzərə
almaq lazımdır ki, bu münaqişələr ümumavropa
təhlükəsizliyi üçün də ciddi təhlükə
yaradır. Prezident bir daha bildirmişdir ki, Azərbaycan
Respublikası Avropa-Atlantika Əməkdaşlıq
Şurasının yaradılmasını alqışlayır
və buna NATO ilə tərəfdaş ölkələr
arasında siyasi məsləhətləşmələrin, fəal
əməkdaşlığın mühüm mexanizmi kimi
baxır.
Azərbaycan
son bir neçə ildə NATO-nun cənub cinahı olan
Türkiyə ilə də hərbi sahədə xüsusi əlaqələr
qurub. Bütün bunlar Azərbaycanın xarici siyasətində
Qərb təmayülünün təkcə iqtisadi və
siyasi məsələlərlə məhdudlaşmayıb, həm
də hərbi sahəni əhatə etdiyini göstərir.
"Sülh
naminə tərəfdaşlıq" proqramının Azərbaycanda
real şəkildə həyata keçirilməsinə
1996-cı ildə başlandı. Azərbaycan Müdafiə
Nazirliyi təmsilçilərinin NATO-nun "Sülh naminə
tərəfdaşlıq" proqramı çərçivəsində
keçirilən təlim- məşqlərində və
müxtəlif seminarlarında iştirakı bu sahədə
ilk addımlardır. Bundan başqa, 1998-ci ilin yazında
Bakıda NATO mütəxəssisləri Daxili İşlər
Nazirliyinin, Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin və Azərbaycan
Dövlət Neft Şirkətinin nümayəndələri ilə
boru kəmərlərinin təhlükəsizliyi məsələlərinə
dair birgə seminar keçirmişlər.
NATO ilə
hərbi sahədə əməkdaşlıq 1997-ci ildə
daha da intensivləşdirilmişdir. Azərbaycan
Respublikası Silahlı Qüvvələrinin nümayəndələri
1997-ci il iyulun 28-dən avqustun 8-dək ABŞ-ın Virciniya
ştatının Norfolk şəhərində NATO-nun
"Sülh naminə tərəfdaşlıq" proqramı
çərçivəsində keçirilən sülhməramlı
təlimlərin iştirakçısı olmuşlar.
Şimali
Atlantika Alyansı ilə əməkdaşlığın
inkişafı sahəsində növbəti addım 1997-ci il
noyabrın 14-də Prezident Heydər Əliyevin
imzaladığı "Azərbaycan Respublikasının NATO
ilə əməkdaşlığını daha da gücləndirmək
tədbirləri haqqında" Sərəncam oldu. Sərəncama
əsasən Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında NATO
ilə əməkdaşlıq üzrə dövlət
komissiyası yaradıldı. Dövlət komissiyası
"Sülh naminə tərəfdaşlıq" proqramı
çərçivəsində əməkdaşlığın
vahid proqramının hazırlanması ilə əlaqədar
müvafiq nazirlik və təşkilatların fəaliyyətinin
koordinasiya edilməsi sahəsində ardıcıl iş
aparır. Bununla yanaşı, 1997-ci ildə NATO-nun Brüsseldəki
mənzil-qərargahında Azərbaycanın diplomatik nümayəndəliyi
fəaliyyətə başladı. Bu isə əməkdaşlıq
əlaqələrinə yeni təkan verdi.
Həmin
ildə Azərbaycan NATO Planlaşdırma və Analiz Prosesinə
qoşuldu. Bu, tərəfdaş dövlətlərlə NATO
arasında əməkdaşlığın səmərəsini
artırmaq məqsədi ilə bir sıra praktiki tədbirlərin
birgə həyata keçirilməsini nəzərdə tutur.
1997-ci il
dekabrın əvvəllərində Azərbaycanın
müdafiə naziri S.Əbiyevin rəhbərlik etdiyi nümayəndə
heyəti NATO üzvü və tərəfdaş dövlətlərin
sessiyasında iştirak etmişdir. Sessiyada NATO-nun
"Sülh naminə tərəfdaşlıq" proqramı
çərçivəsində əlaqələrin və əməkdaşlığın
dərinləşməsi, problemlərə baxılması və
qərarların qəbul olunması, tərəfdaş
dövlətlər üçün yeni vəzifələrin
müəyyənləşdirilməsi məsələləri
müzakirə edilmişdir. Ə.Həsənovun qeyd etdiyi
kimi, Azərbaycan-NATO əməkdaşlığı ictimai təşkilatların
xətti ilə də davam etdirilir. 1997-ci ilin iyulunda "NATO və
Azərbaycan: Koordinasiya və əməkdaşlıq mərkəzi"
yaradıldı. Təşkilatın məqsədi NATO ilə
tərəfdaşlıq proqramı çərçivəsində
Azərbaycan ictimaiyyətinin NATO haqqında bilik və təsəvvürlərini
genişləndirmək, ictimai rəyi uyğun istiqamətdə
formalaşdırmaq, Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığı
prinsiplərini öyrənmək, NATO-nun genişləndirilməsinin
Qafqazda sülhyaratma proseslərinə təsirini
araşdırmaqdır.
1998-ci
ilin sentyabrında NATO-nun baş katibi X.Solana Azərbaycana
ikinci səfərə gəldi. Səfər zamanı NATO-nun
Avratlantik və regional təhlükəsizliyə dair
mövqeyi Azərbaycan tərəfinə açıqlandı
və qarşılıqlı əlaqələrin inkişafına
dair müzakirələr aparıldı. Şimali Atlantika Bloku
ilə əməkdaşlığı dərinləşdirmək
xətti götürmüş Azərbaycana 1999-cu ilin
mayında NATO Parlament Assambleyasının Polşada
keçirilən sessiyasında həmin qurumda müşahidəçi
statusu verildi. Həmin ildə Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığında
yeni addım atıldı. Sentyabr ayında
respublikamızın Silahlı Qüvvələrinin sülhməramlı
taqımı Türkiyə taboru tərkibində ilk dəfə
Kosovoda beynəlxalq sülhyaratma əməliyyatlarında
iştirak etmək üçün həmin bölgəyə
ezam olundu. Azərbaycan hərbçilərinin beynəlxalq
sülhməramlı qüvvələr tərkibində
iştirakı ordumuzun NATO standartlarına uyğun olaraq
formalaşdırılması, zəruri təcrübənin
qazanılması və respublikamızın beynəlxalq
nüfuzunun artması baxımından mühüm əhəmiyyət
daşıyırdı.
Yüksələn
xətt üzrə davam edən əməkdaşlıq Azərbaycan
ərazisində keçirilən NATO tədbirlərinin
sayının artması ilə müşayiət olunurdu.
1999-cu ilin mayında Bakıda NATO-nun Atlantika Siyasəti üzrə
Məsləhət Qrupunun sessiyası keçirildi. Bu, həmin
qrupun postsovet məkanında keçirdiyi ilk sessiya idi.
Sessiyada Avratlantika regionunda kollektiv təhlükəsizliyin
yaradılması, əməkdaşlığın dərinləşdirilməsi,
böhranların nizamlanması yolları, NATO-ya gələcək
üzvlük və s. məsələlər barədə
müzakirələr aparıldı.
2001-ci ilin
yanvarında NATO-nun baş katibi Corc Robertsonun Bakıya səfəri
alyansın Azərbaycana artan marağının təzahürü
kimi qiymətləndirilməlidir. Azərbaycan Prezidenti ilə
görüşdə Ermənistanın ölkəmizə təcavüzü,
NATO ilə əlaqələrin inkişaf perspektivləri və
s. məsələlər müzakirə edildi. Azərbaycan
NATO-nun nüfuzlu qurumu hesab olunan Parlament Assambleyası ilə əməkdaşlığı
dərinləşdirmək siyasətini davam etdirirdi. Bunun nəticəsi
olaraq, 2001-ci il noyabrın 19-da Azərbaycan Respublikası
NATO-nun Parlament Assambleyasına assosiativ üzv qəbul edildi.
Bununla da respublikamız öz problemlərini və digər
aktual məsələlərini dünya ictimaiyyətinə
çatdırmaq üçün yeni beynəlxalq tribuna əldə
etdi.
NATO-nun
beynəlxalq aləmdə rolunu yüksək qiymətləndirən
Azərbaycan Respublikası həmin blokla hərtərəfli fəal
əməkdaşlıq əlaqələrinin qurulmasına
mühüm əhəmiyyət verir. 2002-ci ilin noyabrında
NATO Avratlantika Tərəfdaşlıq Şurasının
üzvü olan ölkələrin dövlət və
hökumət başçılarının Praqa zirvə
görüşündə iştirak edən Azərbaycan
xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyev Cənubi
Qafqaz regionunda davam edən münaqişələrin aradan
qaldırılmasında NATO-nu daha fəal olmağa
çağırdı.
Azərbaycan
NATO ilə əməkdaşlığın inkişafında
maraqlı olduğunu konkret praktiki tədbirləri ilə təsdiq
edir. Kosovo və Əfqanıstanda beynəlxalq sülhməramlı
qüvvələr tərkibində öz missiyasını
uğurla yerinə yetirən Azərbaycan 2003-cü ilin
mayında beynəlxalq koalisiya qüvvlərinin tərkibində
İraqda keçirilən sülhməramlı əməliyyatlarda
iştirak haqqında qərar qəbul etdi. Bununla da erməni
terrorizmindən ziyan çəkmiş respublikamız beynəlxalq
terrorizmə qarşı mübarizədə dünya dövlətlərinin
ön sırasında olduğunu nümayiş etdirdi.
Ə.Həsənov
qeyd edir ki, beynəlxalq və regional təhlükəsizlik
sistemində Azərbaycanın yerini və rolunu xüsusi qiymətləndirən
NATO rəhbərliyi respublikamızla əməkdaşlığın
genişlənməsi üçün müvafiq addımlar
atır. 2003-cü il mayın 15-də NATO-nun baş katibi
C.Robertson Azərbaycana növbəti səfərə gəldi.
Ölkə rəhbərliyi ilə əməkdaşlığın
inkişaf perspektivləri barədə müzakirə aparan
C.Robertson Azərbaycan-NATO komissiyasının iclasında
iştirak etdi. İclasda NATO-nun
baş katibinə Azərbaycanın alyansın həyata
keçirdiyi "Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə
Əməliyyat Planı"na qoşulmaq niyyətini bildirən
məktubu rəsmi surətdə təqdim edildi. Azərbaycanın
mövqeyini yüksək qiymətləndirən C.Robertson qeyd
etdi ki, "bu plan Azərbaycanın hansı islahatları
aparmaq istədiyini müəyyən edəcək, o cümlədən,
Azərbaycanın Şimali Atlantika Alyansına daha da
yaxınlaşması üçün zəruri olan
islahatların həyata keçirilməsini şərtləndirəcək.
Bu yeni, daha dərin əməkdaşlığın çox
böyük potensialı var".
Həmin
potensialın dolğun qiymətləndirilməsi
baxımından C.Robertsonun ümumqafqaz təhlükəsizlik
sistemində Azərbaycanın yerinə dair fikirləri
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. NATO-nun baş katibinə
görə, "Qafqaz Avrasiyanın sabitliyi üçün
böyük əhəmiyyətə malik olan region kimi
qalmaqdadır. Azərbaycan isə burada Qərb və NATO ilə
ən əsas tərəfdaş rolunu saxlayır".
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2013.- 1
iyun.- S.15.