Azərbaycanın Şərqi və Cənub
Şərqi Asiya ölkələri (İndoneziya, Cənubi Koreya,
Tailand və s.) ilə
əməkdaşlığı
Son
iyirmi ildə Çin və Yaponiya ilə yanaşı, Şərqi
və Cənub-Şərqi Asiyanın Cənubi Koreya, Tayvan,
Honkonq, Sinqapur, Malayziya, Tailand kimi dövlətləri də
dünya istehsal və ticarət məkanında getdikcə
öz yerlərini möhkəmlədir və Avropa-Amerika
kampaniyalarına qarşı əsil rəqabət təşkil
edirlər. Bu ölkələrin təklif etdiyi yüksək
keyfiyyətli, lakin çox ucuz mallar sürətlə qlobal
bazara və iqtisadiyyata daxil olaraq ənənəvi inkişaf
etmiş dövlətlərə ciddi rəqabət
yaradırlar. Keçən əsrin son əlli ilində Şərqi
və Cənub-Şərqi Asiyada əsasən daha çox əmək
və resurs tələb edən (bu sahələrdən Yaponiya
imtina edəndən sonra) istehsalat və iqtisadiyyatla məşğul
olan bu ölkələr, son on ildə modernləşmə və
yüksək texnologiyaların tətbiqində Yaponiyanın
ardınca sürətli bir sıçrayışa nail
olublar. Təxminən 75 miylon əhaliyə malik olan altı
Şərqi və Cənub-Şərqi Asiya dövləti (Cənubi
Koreya, Tayvan, Honkonq, Sinqapur, Malayziya, Tailand) dünya
istehsalında öz paylarını 1975-ci ildəki 4%-dən,
1995-ci ildə 13%-ə, 2005-ci ildə isə 15%-ə
çatdırmışdır. Bu ölkələr xarici aləmdən
ildə idxal etdikləri məhsuldan təxminən 30 milyard
dollarlıq artıq məhsul ixrac edirlər (müsbət
saldo). Bu rəqəm təxminən Avropa Birliyinin idxal və
ixrac əməliyyatlarındakı saldosuna bərabərdir.
Şərqi və Cənub-Şərqi Asiya dövlətlərini
qlobal iqtisadiyyatda fərqləndirən əsas xarakterik
xüsusiyyət onların dünya keyfiyyətini gözləməklə
daha ucuz və keyfiyyətli əmtəə istehsal etmək
bacarığı, yüksək istehsalat nizam-intizamı və
liberal iqtisadiyyat qurmaları hesab olunur. Məhz elə bunun nəticəsidir
ki, onlar qlobal dünya bazarlarında Avropa və Amerika
istehsalçılarına ciddi rəqabət yaradıb, eyni
zamanda, onları öz daxili bazarlarından
sıxışdırmağa nail olublar.
Şərqi
və Cənub-Şərqi Asiya ölkələri xarici
investisiyalara və texnologiyalara açıqdır. Odur ki, bu
ölkələrin ucuz işçi qüvvəsi, əmək
resursları da nəzərə alınmaqla, ABŞ və
Avropa dövlətlərinin şirkətləri, transmilli
korporasiyaları üçün həddən artıq cəlbedicidir.
Son illərdə Şərqi və Cənub-Şərqi Asiya
ölkələrində xarici kapitalın iştirakı ilə
yaradılan transmilli korporasiyalar, ixrac-sənaye və ticarət
zonaları, texnoparklar, yüksək texnologiya və elektron sənaye
mərkəzləri bütün dünya ölkələrinin
istifadəsi üçün tam məqbul bir vəziyyətə
gətirilib.
Ə.Həsənovun
fikrincə, Şərqi və Cənub-Şərqi Asiya
regionunun qlobal inkişafına təsir göstərən əsas
amillərdən biri də region ölkələrinin
inkişaf üçün lazım olan prioritet sahələrini
düzgün müəyyənləşdirməsi və
müvafiq olaraq kreditləşdirməsi hesab olunur. Məsələn,
Cənubi Koreya və Tayvan kimi ölkələrdə istehsal
olunan məhsulun ixrac
potensialı nəzərə alınmaqla dövlət tərəfindən
kreditləşdirilməsi bu dövlətlərdə yeni
transmilli korporasiyaların yaranmasına və dünya
bazarlarına çıxmasına təkan vermişdir.
Ə.Həsənov
yazır ki, Cənub-Şərqi Asiya dövlətləri
içərisində Azərbaycanın əməkdaşlığa
maraq göstərdiyi ölkələrdən biri də
İndoneziyadır. Bu ölkə ilə diplomatik əlaqələr
24 sentyabr 1992-ci ildə yaradılsa da, qarşılıqlı
əməkdaşlığın inkişaf sürəti
mövcud imkanlardan geri qalmışdır.
2004-cü
il fevralın 17-dən Azərbaycanda İndoneziyanı bu
ölkənin Türkiyədəki səfiri təmsil edir.
2004-cü il aprelin 16-da isə İndoneziyada Azərbaycan
Respublikasının səfirliyi təsis edilmiş və
2005-ci ilin sentyabrında bu ölkəyə səfir təyin
olunmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası və İndoneziya Respublikası arasında
imzalanmış yalnız bir sənəd - Azərbaycan
Respublikası Xarici İşlər Nazirliyi və İndoneziya
Respublikası Xarici İşlər Departamenti arasında Əməkdaşlıq
və Məsləhətləşmələr Haqqında
Anlaşma Memorandumu mövcuddur. Həmin sənəd BMT
Baş Assambleyasının 59-cu sessiyası zamanı
2004-cü il sentyabrın 24-də Azərbaycan
Respublikasının xarici işlər naziri Elmar Məmmədyarovla
İndoneziya Respublikasının xarici işlər naziri Hassan
Virajuda arasında imzalanmışdır.
Hazırda
iki ölkə arasında İqtisadi və texniki əməkdaşlıq,
Hava xidməti haqqında saziş, ikiqat vergidən, gəlir və
kapital tətbiq olunan vergilərdən azad olunma haqqında
Konvensiya, investisiyaların təşviqi və
qarşılıqlı qorunması haqqında saziş, ticarət
və iqtisadi əməkdaşlıq haqqında saziş
müzakirə olunur. Hər iki ölkə bu sənədləri
tezliklə imzalanmağa çıxarmaq və ikitərəfli
münasibətləri intensivləşdirmək istəyi
nümayiş etdirir.
Otən
dövrdə Azərbaycanla İndoneziya arasında ikitərəfli
əlaqələrin inkişafı sahəsində bir sıra
tədbirlər görülmiiş və səfərlər həyata
keçirilmişdir. 1996-cı il dekabrın 9-13-də -
İKT üzvü olan dövlətlərin xarici işlər
nazirlərinin İndoneziya Respublikasının paytaxtı
Cakarta şəhərində keçirilmiş XXIV
konfransında Azərbaycan Respublikasının xarici işlər
naziri H.Həsənov iştirak etmiş və İndoneziya
Respublikasının xarici işlər naziri Əli Atalas ilə
görüşmüşdür. Görüş zamanı iki
dövlət arasında ikitərəfli münasibətlərin
inkişafına dair fikir mübadiləsi
aparılmışdır. 1997-ci il 29 oktyabr-1 noyabrda - Qafqaz
Müsəlmanları İdarəsinin başçısı
Hacı Allahşükür Paşazadə İndoneziyada
keçirilmiş Müsəlman Ölkələrinin Dini
İşlər üzrə Nazirlərinin VI konfransında
iştirak etmişdir.
2004-cü
ilin aprelində Azərbaycan Respublikasının xarici işlər
naziri E.Məmmədyarov İndoneziyanın Ankara və Azərbaycanda
akkreditə olunmuş səfiri Amin Rianomu qəbul etmişdir.
İkitərəfli münasibətlərə aid sənədlərin
hazırlıq prosesini müzakirə edən görüş
iştirakçıları ekspertlər səviyyəsində
müəyyən işlərin görüldüyünii məmnunluqla
qeyd etmiş, iki ölkə arasında siyasi məsləhətləşmələrin
aparılmasının, hüquqi bazanın
yaradılmasının vacibliyini vurğulamışlar.
İndoneziya tərəfindən Dağlıq Qarabağ
münaqişəsində Azərbaycana tam dəstək
verildiyi bildirilmişdir. Görüşdə
İndoneziyanın da terrora məruz qaldığı
vurğulanmış və hər iki ölkənin terrorla
mübarizədə eyni mövqedə olduğu bir daha təsdiqlənmişdir.
2004-cü
ilin iyulunda İndoneziya Respublikasının Xarici İşlər
Nazirliyi Cənubi və Mərkəzi Asiya departamentinin rəisi
Sanusinin başçılıq etdiyi nümayəndə heyəti
Azərbaycanda səfərdə olmuşdur. Səfərin əsas
məqsədi gündəlikdə olan ikitərəfli
saziş layihələrinin müzakirəsi idi. 2004-cü il
iyulun 20-də Azərbaycanın xarici işlər nazirinin
müavini X.Xələfov indoneziyalı tərəf-müqabili
ilə bu məsələləri müzakirə etmişdir.
İndoneziyalı diplomat, həm də Azərbaycan
Respublikası Vergilər Nazirliyi, İqtisadi İnkişaf
Nazirliyi və "AZAL" Dövlət Konsernində
görüşlər keçirmişdir.
2004-cü
il sentyabrın 24-də BMT Baş Assambleyasının 59-cu
sessiyası zamanı Azərbaycan Respublikasının xarici
işlər naziri Elmar Məmmədyarovla İndoneziya
Respublikasının xarici işlər naziri Hassan Virajuda hər
iki ölkənin xarici işlər nazirlikləri arasında Əməkdaşlıq
və Məsləhətləşmələr Haqqında
Anlaşma Memorandumu imzalamışlar.
2005-ci
il aprelin 22-23-də İndoneziya Respublikası və Cənubi
Afrika Respublikası tərəfindən Cakartada "Asiya-Afrika
2005" Zirvə görüşü təşkil edilmişdir.
Bu tədbirdə Azərbaycan Respublikası baş nazirinin
birinci müavini Yaqub Eyyubov iştirak etmişdir.
Göründüyü
kimi, həm Azərbaycanda, həm də İndoneziyada iki
ölkə arasındakı münasibətlərin
inkişafına meyil güclüdür. Azərbaycan
özünün xarici siyasətində İndoneziyanı
etibarlı tərəfdaş kimi qiymətləndirir. Çoxtərəfli sahələrdə,
xüsusən, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli
məsələsində İndoneziya hər zaman Azərbaycanın
mövqeyini müdafiə edir. "Azərbaycanın
işğal olunmuş ərazilərində vəziyyətə
dair" bəndin BMT-nin Baş Assambleyasının 59-cu
sessiyasının gündəliyinə salınması təklifi
ilə çıxış edən Azərbaycan
Respublikasını İndoneziya da dəstəkləmişdir.
Azərbaycanla
İndoneziya arasında ticarət dövriyyəsi 2004-cü
ildə 131 milyondan artıq ABŞ dolları təşkil etmişdir.
İki ölkə arasındakı münasibətlərin
perspektivləri kifayət qədər genişdir. Cakarta şəhərində
ölkəmizin səfirliyinin fəaliyyətə
başlaması ilə iki dövlət arasındakı
münasibətlər daha da inkişaf edəcəkdir.
Yuxarıda
qeyd olunan və müzakirədə olan saziş və
müqavilələrin, habelə, iki ölkə
arasındakı münasibətlərin daha da inkişaf
etdirilməsinə xidmət edəcək digər sənədlərin
yaxın gələcəkdə imzalanmasını Azərbaycan-İndoneziya
münasibətlərinin perspektivi kimi dəyərləndirmək
olar.
Azərbaycanın
xarici siyasətində Asiyanın islam ölkələri ilə
münasibətlərin prioritet təşkil etdiyini nəzərə
alsaq, Cənub-Şərqi Asiya regionunda yerləşən və
əhalisinə görə dünyanın ən böyük
ölkələri sırasında dayanan İndoneziyanın bu
aspektdən mühüm rolunu qeyd etmək lazımdır.
Ə.Həsənovun
qeyd etdiyi kimi, digər Cənub-Şərqi Asiya ölkələri
- Sinqapur, Malayziya, Tailand, Filippin, Bruney, Vyetnam, Kamboca, habelə,
Avstraliya və Yeni Zelandiya ilə Azərbaycan arasında
diplomatik əlaqələr qurulsa da, hələ ki,
qarşılıqlı münasibətlər beynəlxalq təşkilatlar
çərçivəsindəki çoxtərəfli əməkdaşlıq
və qeyri-rəsmi strukturların ticarət-iqtisadi əlaqələri
ilə məhdudlaşır.
Azərbaycanın
diplomatik əlaqə yaratdığı Cənub-Şərqi
Asiya ölkələri, habelə, Avstraliya və Okeaniya:
1.
Sinqapur - (Azərbaycanla bu ölkə arasında diplomatik
münasibətlər 1994-cü il avqustun 15-də
yaradılmışdır. Heç birinin səfirliyi fəaliyyət
göstərmir və ikitərəfli əlaqələri
mövcud deyil).
2.
Malayziya - (Azərbaycan Respublikası ilə Malayziya arasında
diplomatik əlaqələr 1993-cü il aprelin 5-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Malayziyada səfirliyi açılmayıb. Lakin Malayziyanın
Ankaradakı səfirliyi 2004-cü il fevralın 17-dən, eyni zamanda, Azərbaycan
Respublikasında da akkreditə edilmişdir. Sənədlər
imzalanmayıb və ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
3.
Tailand - (Azərbaycan Respublikası ilə Tailand arasında
diplomatik əlaqələr 1992-ci il iyulun 7-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Tailandda səfirliyi açılmayıb. Tailandın
Ankaradakı Səfirliyi 2002-ci ilin martından, eyni zamanda, Azərbaycan
Respublikasında da akkreditə edilmişdir. Ölkələr
arasında sənədlər imzalanmayıb, ikitərəfli səfərlər
həyata keçirilməyib).
4.
Filippin - (Azərbaycan Respublikası ilə Filippin arasında
diplomatik əlaqələr 1992-ci il martın 27-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Filippində, Filippinin Azərbaycanda səfirliyi fəaliyyət
göstərmir. Ölkələr arasında sənədlər
imzalanmayıb və ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
5.
Bruney - (Azərbaycan Respublikası ilə Bruney arasında
diplomatik əlaqələr 1995-ci il noyabrın 25-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Bruneydə, Bruneyin Azərbaycanda səfirliyi fəaliyyət
göstərmir. Müştərək sənədlər
imzalanmayıb, ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
6.
Vyetnam - (Azərbaycan Respublikası ilə Vyetnam arasında
diplomatik əlaqəler 1992-ci il sentyabrın 23-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Çin Xalq Respublikasındakı səfirliyi Vyetnamda da
akkredite edilmişdir. Vyetnamın Azərbaycanda səfirliyi fəaliyyət
göstərmir. Müştərək sənədlər
imzalanmayıb, ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
7.
Kamboca - (Azərbaycan Respublikası ilə Kamboca arasında
diplomatik əlaqələr 1994-cü il dekabrın 28-də
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Kambocada, Kambocanın Azərbaycanda səfirliyi fəaliyyət
göstərmir. Müştərək sənədlər
imzalanmayıb, ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
8.
Avstraliya - (Azərbaycan Respublikası ilə Avstraliya
arasında diplomatik əlaqələr 1992-ci il iyulun 19-da
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Avstraliyada səfirliyi açılmayıb. Avstraliyanın
Ankaradakı səfiri 1995-ci il yanvarın 8-dən, eyni zamanda,
Azərbaycan Respublikasında da akkreditə edilmişdir.
Müştərək sənədlər imzalanmayıb və
ikitərəfli səfərlər həyata keçirilməyib).
9.
Yeni Zelandiya - (Azərbaycan Respublikası ilə Yeni Zelandiya
arasında diplomatik əlaqələr 1992-ci il iyunun 29-da
yaradılmışdır. Azərbaycan Respublikasının
Yeni Zelandiyada, Yeni Zelandiyanın Azərbaycanda səfirliyi fəaliyyət
göstərmir. Müştərək sənədlər
imzalanmayıb, ikitərəfli səfərlər həyata
keçirilməyib).
Vahid ÖMƏROV,
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2013.- 8 mart.- S.14.