Azərbaycan-Yaponiya əməkdaşlığının dünyaya inteqrasiyada rolu

 

Şərqi Asiyanın bütün parametrlər üzrə ən güclü dövlətlərindən biri Yaponiyadır. Bu ölkə hazırda ABŞ-dan sonra dünyanın ən inkişaf etmiş dövləti hesab olunur və yer kürəsində istehsal olunan bütün malların 15%-ə qədərini öz əlində cəmləyərək, valyuta ehtiyatlarına görə dünyada birinci yeri tutur. Yaponiyanın valyuta ehtiyatları 200 milyarddan çox ABŞ dolları təşkil edir.

Yaponiya bu gün Asiya-Sakit okean bölgəsinin iqtisadi cəhətdən yeganə superdövlətidir ki, yüksək texnologiya sahəsində ABŞ və Avropa Birliyi ölkələri ilə hərtərəfli rəqabət gücünə malikdir. Çox zəif təbii və enerji resurslarına malik olmasına baxmayaraq, bu ölkə XX əsrin ikinci yarısında bütün dünyaya ən yüksək modernləşmə və inkişaf nümunəsi göstərə bilmişdir. Yüksək inzibati idarəçilik və möhkəm nizam-intizama malik olan yapon xalqı qısa zaman kəsiyində dünyaya "yüksəliş və tərəqqinin" amerikan modelindən fərqli, yeni bir nümunəsini bəxş etdi. Enerji ehtiyatlarının məhdudluğu, iri sənayeyə lazım olan neft, kömür, meşə məmulatları və başqa resursların çatışmazlığı Yaponiyaya ABŞ və Avropa ölkələri ilə həmin sahədə rəqabəti qeyri-mümkün etdiyindən, bu ölkə əsas diqqətini intellektual və yüksək texnologiyaya əsaslanan sahələrin inkişafına yönəltməyə məcbur olur.

XX əsrin 70-80-ci illərində Yaponiya öz ümumi daxili məhsul istehsalını iki dəfədən çox artıraraq dünya liderləri sırasına çıxmışdır. Yapon iqtisadiyyatı ən az yanacaq-enerji sərfi ilə ən effektli istehsala nail olmaq baxımından bütün dünya ölkələrini ötüb keçmişdir. Hazırda Yaponiya iqtisadi cəhətdən ABŞ-dan sonra dünyada ikinci əsas qüdrətli dövlət statusu qazanıb.

Ə.Həsənov yazır: "Yaponiya Cənub-Şərqi Asiya və Sakit okean hövzəsində, əsasən, Çinlə, qlobal dünyada isə ABŞ və Avropa Birliyi ölkələri ilə rəqabət aparır. Xüsusən, transmilli korporasiyalar üçün satış bazarları, enerji və digər istehsalat resursları əldə etmək uğrunda Yaponiya bu mərkəzlərlə ciddi rəqabətə girişir".

Professor Ə.Həsənov Azərbaycan-Yaponiya əməkdaşlığının ölkəmizin dünyaya inteqrasiyası üçün əhəmiyyət kəsb etdiyini göstərir.

1. Azərbaycan Respublikası və Yaponiya arasında dostluq və tərəfdaşlıq haqqında Birgə Bəyanat;

2. Azərbaycan Respublikası və Yaponiya arasında ticarət və iqtisadiyyat sahəsində əməkdaşlıq haqqında Birgə Bəyanat;

3. Azərbaycan Respublikası Xarici İşlər Nazirliyi və Yaponiya Xarici İşlər Nazirliyi arasında məsləhətləşmələr haqqında Birgə Bəyanat;

4. Azərbaycan Respublikası Hökuməti və Yaponiyanın Xarici Ölkələrlə İqtisadi Əməkdaşlıq Fondu arasında "ŞİMAL" buxar-qaz elektrik stansiyasının tikintisi layihəsi haqqında kredit Sazişi;

5. Azərbaycan Respublikası Hökuməti və Yaponiyanın Xarici Ölkələrlə İqtisadi Əməkdaşlıq Fondu arasında "Şimal" buxar-qaz elektrik stansiyasının tikintisi layihəsi haqqında kredit Sazişi üzrə Notalar mübadiləsi;

6. Azərbaycan Respublikası ərzaq istehsalının artırılmasına kömək məqsədilə kənd təsərrüfatı maşın və avadanlıqlarının alınması üçün Yaponiya Hökuməti tərəfindən əvəzsiz yardım kimi ayrılan Qrant üzrə Nota və Protokol;

7. Azərbaycan Respublikası Hökuməti və Yaponiyanın İdxal-İxrac Bankı arasında Etilen-Polietilen zavodunda ER-300 qurğusunun yenidən qurulması layihəsinin maliyyələşdirilməsi haqqında kredit Sazişi;

8. Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Şirkəti və "MİTSUİ" Neft Şirkəti arasında pay iştirakının verilməsi haqqında Saziş;

9. Yaponiya Hökuməti və SSRİ Hökuməti arasında imzalanmış müqavilələrin Azərbaycan tərəfindən varisliyinin qəbul edilməsi əsasında Azərbaycan Respublikası və Yaponiya arasında müqavilə-hüquq bazasının yaradılmasına dair notalar mübadiləsi;

10. "ŞİMAL" buxar-qaz elektrik stansiyasının tikintisinin 2 layihəsi haqqında kredit Sazişi.

Keçən müddətdə iki dövlət arasında ikitərəfli və çoxtərəfli əlaqələr intensiv olmuşdur. Bu əlaqələr sırasına dövlət başçılarının, hökumət, parlament rəhbərlərinin və b. rəsmilərin qarşılıqlı səfərlərini aid etmək olar. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin 1998-ci il fevralın 24-28-də ilk rəsmi səfərindən başqa Azərbaycan Respublikasının Baş naziri A.Rasizadənin, (1998-ci il 26 yanvar-1 fevral), Baş nazirin müavini A.Şərifovun (mart, 1999; noyabr, 2001; may, 2005), xarici işlər naziri V.Quliyevin (iyun, 2001) Yaponiyaya sofərləri olmuşdur. Yaponiyanın xarici işlər naziri Masahiko Koumuranın 1999-cu ilin may ayında Azərbaycana səfərindən sonra "İpək Yolu Enerji Missiyası"na başçılıq edən Yaponiya xarici işlər nazirinin müavini Seliken Suqiura (iyul, 2002), Yaponiya xarici işlər nazirinin müavini Tetsuro Yano (fevral, 2003), Yaponiya Parlamentinin Müşavirlər Palatasının vitse-prezidenti Şoçi Motooka (sentyabr, 2003), Yaponiya xarici işlər nazirinin müavini İçiro Fucisaki (noyabr, 2003) və Yaponiya XİN-in, Beynəlxalq Əməkdaşlıq Agentliyinin (JİCA) vo Xarici Ticarət Təşkilatının (JETRO) müxtəlif səviyyəli nümayəndə heyətləri Azərbaycana səfər etmişlər. Bu səfərlər zamanı iki ölkə arasındakı münasibətlərin kompleks məsələləri müzakirə olunmuş, qarşılıqlı əlaqələrin gücləndirilməsi ilə bağlı mühüm razılaşmalar əldə edilmişdir.

Ə.Həsənovun fikrincə, Azərbaycanın Asiya siyasətində Yaponiya da prioritet təşkil edir. Dünyanın ikinci ən böyük və inkişaf etmiş iqtisadiyyatına malik olan Yaponiya ilə partnyorluq münasibətlərinə bu gün bütün ölkələr can atır. Yaponiyanın Azərbaycanda keçirilən iqtisadi layihələrə cəlb olunması, Azərbaycan iqtisadiyyatına sərmayələrin qoyuluşunun artırılması vacibdir. Azərbaycan Yaponiyanın BMT Təhlükəsizlik Şurasına daimi üzv seçilməsinə layiq olduğunu və onun namizədliyini qarşılıqlı maraq əsasında dəstəklədiyini bildirir.

Son 10 ildə BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasında islahatların aparılmasına dair Yaponiya, Almaniya, Braziliya, Hindistan kimi dövlətlər səylər göstərir. Qeyd etmək lazımdır ki, Yaponiya BMT-nin büdcəsinin 20%-ni ödəyir. Yaponiya tərəfi Azərbaycanın BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasında islahatların aparılmasına və Yaponiyanın bu orqana daimi üzv seçilməsinə dəstək verməsindən razıdır.

Yaponiya Azərbaycanın enerji sektoruna böyük maraq göstərir. Bunu bir sıra Yaponiya kampaniyalarının BTC layihəsində iştirakı, Yaponiyanın Azərbaycanda 2 elektrik stansiyasının tikintisini maliyyələşdirməsi və digər görülən işlər sübut edir. Yaponiya Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü dəstəkləyir, humanitar yardım göstərilməsi, qaçqın və məcburi köçkünlər üçün tədris müəssisələrinin və xəstəxanaların tikintisinə qrantların ayrılması və s. işlərdə ən fəal şəkildə iştirak edir.

Cənubi Qafqaz regionunda Yaponiyanın ən böyük maraq göstərdiyi dövlət Azərbaycan Respublikasıdır. Region ölkələrindən Yaponiyanın yalnız Azərbaycanda səfirliyinin olması da bunu sübut edir.

Yaponiya hökumətinin ölkəmizdə təhsil sahəsində keçirdiyi kurslar, azərbaycanlı tələbələrin Yaponiyada pulsuz təhsil alması üçün yaratdığı imkanlar və s. onu göstərir ki, bu ölkə Azərbaycanla münasibətlərə xüsusi önəm verir.

Tədqiqatçılar Azərbaycan-Yaponiya münasibətlərinin perspektivlərini yüksək qiymətləndirir. Azərbaycan Prezidentinin 2005-ci ildə Yaponiyaya rəsmi səfəri, Tokioda Azərbaycan səfirliyinin açılması ölkələrimiz arasında müqavilə-hüquq bazasının inkişafına və qarşılıqlı münasibətlərə yeni təkan verəcəkdir.

Bu gün Yaponiya yüksək texnologiya, maşınqayırma, kimya, yüngül və ağır sənaye sahəsində dünyanın aparıcı ölkəsi hesab olunur. Onun bu imkanlarından istifadə etmək, aparıcı və ixtisaslaşmış yapon müəssisələrinin və şirkətlərinin regional nümayəndəlik kimi Qafqazda Azərbaycanı seçmələri üçün Yaponiya tərəfinə maksimal güzəştli təkliflərin təqdim olunması vacibdir. Azərbaycanın qeyri-neft - maşınqayırma, gəmiqayırma, kənd təsərrüfatı, turizm, təhsil, səhiyyə, sosial müdafiə, rabitə, nəqliyyat, bank və maliyyə, tikinti və inşaat sektorlarına sərmayələrin cəlb olunması üçün Yaponiya ilə hərtərəfli iş aparılmalıdır. Qeyd olunan sahələrdə Yaponiyanın dünyada aparıcı dövlətlərdən biri olduğunu nəzərə alaraq, bu ölkənin təcrübəsindən maksimal şəkildə istifadə edilməsi üçün lazımi tədbirlər görülərsə, Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafında mühüm irəliləyişə stimul vermək olar.

 

 

Vahid ÖMƏROV,

Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru

 

Səs.- 2013.- 8 mart.- S.10.