Azərbaycan teatrı yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır
Beynəlxalq
Teatr İnstitutunun 1961-ci ildə Vyanada keçirilən IX
konqresində qəbul edilmiş qərara əsasən,
martın 27-ci Beynəlxalq Teatr Günü elan edilib. Azərbaycanda
peşəkar milli teatrın əsası 1873-cü il
martın 10-da Bakıda "Lənkəran xanının vəziri"
komediyası ilə qoyulan Azərbaycan teatrı inkişaf
dövrünü yaşayır. Ölkə Prezidenti İlham Əliyevin "Azərbaycan Respublikasında
Milli Teatr Günü"nün təsis edilməsi
haqqında", eləcə də, peşəkar milli
teatrın yaradılmasının 140 illik yubileyi ilə
bağlı imzaladağı Sərəncam teatr sənətinə
olan diqqətin ifadəsidir.
Uzun
və şərəfli tarixi yol keçmiş Azərbaycan
teatrı son illər ərzində daha da möhkəmlənərək
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyub. Bu
gün ölkəmizdə 27 dövlət teatrı fəaliyyət
göstərir. Bu teatrlarda 700-dək aktyor
çalışır. Teatr binalarının əsaslı təmiri,
incəsənət ustalarının sosial-rifah halının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
atılan addımlar bu sənətə qayğının
bariz nümunəsidir.
Azərbaycanda
teatr sənətinin kökləri xalqın fəaliyyəti,
dünyagörüşü ilə bağlıdır. Mərasim,
ayin və oyunlardakı tamaşa elementləri müstəqil
xalq teatrının yaranmasında mühüm rol
oynamışdır. Uzaq zamanlardan bəri xalq arasında
geniş yayılmış tamaşalar Azərbaycanda xalq
teatrının müstəqil tarixə malik olduğunu
göstərir. Azərbaycan xalq teatrı realist özəllik
daşımış və əməkçi təbəqələrlə
bağlı olmuşdur. Xalq teatrının repertuarını
müəyyən etik məzmunlu kiçik tamaşalar təşkil
etmişdir. Azərbaycan professional teatrının təşəkkülündə
xalq teatrı əhəmiyyətli rol oynamışdır.
Qeyd
etdiyimiz kimi, Azərbaycan teatrının tarixi M.F.Axundzadənin "Lənkəran
xanın vəziri" ilə başlasa da sonralar bu
tamaşaların sayı sürətlə artır. H.Zərdabinin
təşəbbüsü, N.Vəzirov və Ə.Adıgözəlovun
yaxından iştirakı ilə realni məktəbin
şagirdləri tərəfindən göstərilən bu ilk
həvəskar tamaşa milli teatrın yaranması
üçün qüdrətli təkan idi.
Qabaqcıl
Azərbaycan ziyalıları, sonralar Qori seminariyasını
bitirən müəllimlər Şuşa, Naxçıvan və
başqa şəhərlərdə teatr tamaşaları
düzəldir, eyni zamanda, bu tamaşalarda "aktyor" kimi
çıxış edirdilər. Şuşada qabaqcıl
müəllim və ziyalı qüvvələri Y.Məlik-Haqnəzərovun
rəhbərliyi ilə yay tətilləri zamanı klubda və
Xandəmirovun teatrında müntəzəm surətdə
tamaşalar təşkil edir, M.F.Axundovun komediyalarını
oynayırdılar.
M.F.Axundovun
əsərlərindən ibarət tamaşalar verildiyi bəllidir.
1876-cı ildən M.F.Axundovun komediyaları Tiflisdə də
oynanılmışdır. XIX əsrin 70-80-cı illərində
Azərbaycanın müxtəlif şəhərlərində
fəaliyyət göstərən teatr həvəskarları tədricən
Bakıdakı teatr xadimləri ətrafında
formalaşmağa başlayırlar. Ona görə də
Bakının teatr həyatı 80-ci illərin
axırlarına doğru yenidən canlanır və burada əsil
mənada müəyyən bir teatr kollektivinin yaranmasına səbəb
olur. 1890-cı illərdən başlayaraq, N.Nərimanovun Azərbaycan
teatrının ideyaca sağlam bir yöndə inkişaf etməsində,
teatrda səhnə realizmi tələblərinin həyata
keçirilməsində böyük xidməti olmuşdur. O,
teatra xalqın ictimai şüurunu yüksəltməyin və
zamanın qabaqcıl ideyalarını yaymağın
mühüm vasitələrindən biri kimi qiymət verir və
teatrdan tribuna kimi istifadə edirdi. N.Nərimanov ziyalı gəncləri
aktyor truppasına dəvət edir, eyni zamanda, özü də
bir çox tamaşalarda baş rolları oynayırdı. 1896-cı ildə H.Zərdabi
Bakıda "Birinci müsəlman dram truppası" adlı
ilk professional teatr kollektivini təşkil etdi. 1897-ci ildə
Bakıda ilk dəfə "Artistlər ittifaqı"
yaradıldı. İnqilaba qədərki Azərbaycan
teatrının repertuarı milli dramaturqların, həmçinin,
rus və Qərbi Avropa klassiklərinin əsərləri ilə
zənginləşdirilirdi. Azərbaycan teatrı ilk illərdən
maarifçilik və demokratik ideyalara sadiq idi.
1910-cu ildə
"Səfa" adlı yeni mədəni-maarif cəmiyyəti
və onun yanında teatr şöbəsi yaradıldı.
1908-ci il yanvarın 12-də (yeni üsulla 25-də) Bakıda ilk
milli opera - Ü.Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"
əsərinin tamaşası ilə Azərbaycan professional
musiqili teatrının əsası qoyuldu. Musiqili teatrın
yarandığı ilk illərdə onun repertuarını
Ü.Hacıbəyovun 1908-1913-cü illərdə
yaratdığı "Leyli və Məcnun", "Şeyx
Sənan", "Rüstəm və Zöhrab",
"Şah Abbas və Xurşid Banu", "Əsli və Kərəm"
operaları, "Ər və arvad", "O olmasın, bu
olsun", "Arşın mal alan" musiqili komediyaları təşkil
edirdi. Ancaq özünün ayrıca repertuarı olmasına
baxmayaraq, musiqili teatrda peşəkar ifaçılara
böyük ehtiyac duyulurdu.
1916-cı
ildə C.Məmmədquluzadənin "Ölülər"
komediyasının tamaşaya qoyulması Azərbaycan
teatrının ideyaca yetkinləşdiyini göstərən
bir olay idi. Bu tamaşa mövhumat və cəhalət, yalan və
zülm dünyasına qarşı bir ittihamnamə kimi səslənərək
böyük uğur qazandı.1917-ci ildə Bakıda
"Müsəlmən artistləri ittifaqı"
yaradıldı. A.M.Şərifzadə ittifaqa sədr
seçildi. İttifaq bütün teatr dəstələrini
öz ətrafına toplayaraq, yoldaşlıq münasibətləri
əsasında tamaşalar verirdi. Ancaq bu ittifaq 1918-ci ilin mart
ayınadək fəaliyyət göstərə bildi.
Mayılov teatrının anterprenyorları binada Azərbaycan
aktyorlarının çıxış etməsinə imkan
vermirdilər. Qabaqcıl, demokratik ideyalarla sıx bağlı
olan Azərbaycan teatrı xalqın mədəni
inkişafında mühüm rol oynamışdı. Ancaq eyni
zamanda, bu illərdə teatr hələ yüksək səhnə
mədəniyyəti səviyyəsinə
qalxmamışdı.
1920-ci ildə
Azərbaycan Demokratik Cumhuriyyəti xaincəsinə
dağıdıldıqdan sonra Azərbaycan XKS-nin 1920-ci il 1
iyul tarixli qərarı ilə Birləşmiş Dövlət
Teatrı yaradıldı. Burada Bakıda fəaliyyət
göstərən bütün truppalar və həvəskar
aktyorlar birləşdi. 1918-ci ildə yanmış
keçmiş Tağıyev Teatrının binası respublika
hökumətinin qərarı ilə bərpa olundu. 1922-ci ildə
dram truppası Birləşmiş Dövlət Teatrından
ayrılaraq, müstəqil teatra çevrildi. Həmin il
"Hacı Qara" komediyasının yeni quruluşdakı
tamaşası ilə Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrının təntənəli açılışı
oldu. Azərbaycan dramaturgiyasının inkişafında son dərəcə
mühüm rol oynayan, mədəni quruculuq sahəsində, eləcə
də, teatr sənətinin təşəkkülündə
böyük xidmətlər göstərən N.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev,
C.Məmmədquluzadə, S.S.Axundov kimi realist-demokrat
yazıçıların fəaliyyəti, N.Nərimanov,
Ü.Hacıbəyov, M.Maqomayev və C.Cabbarlının,
başqa görkəmli ədəbiyyat və incəsənət
xadimlərinin, aktyor və rejissorların mətbuatda
çıxışları teatrın inkişaf prinsiplərinin,
milli və dünya dramaturqlarının klassik irsinə
düzgün münasibətin müəyyənləşməsində
mühüm rol oynamışdır.
XX əsrin
20-ci illərində teatrın repertuarı formalist və vulqar-sosioloji
axınlara qarşı kəskin mübarizə şəraitində
yaradıldı. Teatrın qarşısında duran əsas
problemlərdən biri tamaşaların ideya-bədii səviyyəsini
yüksəltmək idi. Tərcümə pyesləri, eləcə
də, Azərbaycan dramaturqlarının əsərləri,
özəllikcə C.Cabbarlının pyesləri teatrın
repertuarını zənginləşdirdi. Bu illərdə
"Ölülər", "Laçın yuvası",
"Şeyx Sənan", "Knyaz", "Aydın",
"Oqtay Eloğlu", "Sevil", "Od gəlini",
"Müfəttiş", "Həyatın dibində",
"Qaçaqlar", "Otello", "Zaqmuk" və s. əsərlər
tamaşaya qoyulmuşdu.
Yeni forma
axtarışları ilə bağlı, teatrın bəzi
uğursuz tamaşaları da olmuşdur. Ancaq bunlar realist sənət
yolu ilə irəliləyən teatrın ümumi
inkişafına ciddi təsir göstərə bilməmişdi.
20-ci illərdən teatrda aktyorlardan A.M.Şərifzadə,
Ü.Rəcəb, M.A.Əliyev, S.Ruhulla, M.Davudova, İ.Hidayətzadə,
R.Təhmasib, K.Ziya, M.Mərdanov, M.Vəlixanlı, Ə.Qurbanov,
S.Hacıyeva, Ə.Məmmədova, M.Sənani, Q.Topuriya,
M.Yermakova, rejissor A.Tuqanov, Bakı Teatr Texnikumunun ilk məzunlarından
F.Qədiri, R.Əfqanlı, İ.Dağıstanlı və
başqaları fəaliyyət göstərirdilər.
1935-1941-ci illər Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrının yetkinləşmə dövrüdür. Bu
dövrdə teatr müasir mövzuda "Həyat",
"Toy" pyeslərini, "Vaqif", "Xanlar",
"Qaçaq Nəbi" tarixi qəhrəmanlıq
dramlarını göstərdi.
1970-ci illərdə
Azərbaycanda, bütün sahələrdə olduğu kimi,
teatr sahəsində də intibah yarandı. Teatra, sənət
adamlarına böyük qayğı və hörmətlə
yanaşan, onlara, sözün əsil mənasında, hamilik edən
Ulu Öndər Heydər Əliyevin səyi və köməyi
nəticəsində milli teatr sənətimiz vüsətli
inkişaf yoluna düşdü.
1974-cü ildə Azərbaycan
teatrının 100 illik yubileyi görünməmiş təntənə
ilə qeyd olundu. Azərbaycanın o vaxtkı MK-nın Birinci
Katibi Heydər Əliyevin dərin məzmunlu məruzəsi
dinlənildi. Yubiley münasibətilə
"Gülüstan" sarayındakı ziyafətdə də
Ümummilli Lider Heydər Əliyev sənət, sənətkarlar
və sənətkarlıq barədə məruzə ilə
çıxış etdi. O vaxt neçə-neçə sənətçi
təzə mənzillərlə təmin olundu, fəxri adlara
layiq görüldü, mükafatlandırıldı. Həmin
ildə təkcə Azərbaycan Dövlət Akademik Dram
Teatrının üç görkəmli sənətkarı
- M.Məmmədov, İ.Dağıstanlı və
İ.Osmanlı - keçmiş SSRİ-də ən yüksək
ad olan SSRİ xalq artisti adına layiq görüldülər.
1974-cü il 27 iyundan 10 iyula kimi teatr Moskvada qastrolda oldu. Lenin
ordeni ilə təltif edildi. S.Vurğunun "İnsan",
İ.Əfəndiyevin "Mahnı dağlarda qaldı",
N.Poqodinin "Zamanın hökmü", F.Şillerin "Məkr
və məhəbbət", V.Şekspirin
"Fırtına", C.Məmmədquluzadənin
"Ölülər" əsərlərinin
tamaşalarını göstərdilər.
1980-ci illərin tamaşaları
mövzu rəngarəngliyi, maraqlı aktyor oyunu və rejissor
işi ilə diqqəti cəlb edir. Bu illərdə
teatrın yanında gənclər studiyası vardı. 1982-ci
ildən kiçik səhnədə də tamaşalar göstərilirdi.
1988-ci ildən Azərbaycanda baş
verən iqtisadi, ictimai-siyasi vəziyyət teatr sənətinə
də mənfi təsir göstərdi. Ermənilər
respublikamızda görünməmiş faciələr törətdilər.
Xarici havadarlarına söykənən ermənilər
torpaqlarımızı işğal etdilər. Günahsız
dinc əhalini qırdılar. Xocalı soyqırımı
törətdilər. 1990-cı ilin 20 Yanvar faciəsinə səbəb
oldular. Kütləvi talanlar edib, xalqımızın milli mədəniyyət
abidələrini uçurub dağıtdılar.
Ölkəmizin
ayrı-ayrı müttəfiq respublikalarla iqtisadi əməkdaşlığı,
ideoloji və mədəni əlaqələri zəiflədi.
Azərbaycanın iqtisadi-siyasi həyatında
sönüklük, tənəzzül əhval-ruhiyyəsi
yaradan hərbi-siyasi anarxiya talançılıq və terror,
milli mədəniyyətimizə, incəsənətimizə,
o cümlədən, teatr sənətimizə ağır zərbə
vurdu. Teatrlarımızda yaradıcılıq əhval-ruhiyyəsi
zəiflədi.
1991-ci il
oktyabrın 18-də Azərbaycan müstəqillik əldə
etdi. 1993-cü ildən əhalinin sosial rifah halı və vətəndaş
fəaliyyəti artdı. Azərbaycanın Akademik Milli Dram
Teatrında Azərbaycan və qeyri-milli dramturqların klassik və
müasir mövzuda bir sıra maraqlı əsərlərinin
tamaşası hazırlandı. "Hökmdar və
qızı", "Hara gedir bu dünya?",
"Özümüzü kəsən qılınc",
"Dar ağacı", "Məhəbbət və
azadlıq adası", "Dişi canavar", "Ah
qadınlar, qadınlar", "Qısqanc ürəklər",
"Min illərin işığı", "Hərdən
mənə mələk də deyirlər", "Ana
intiqamı", "Ağqoyunlular və qaraqoyunlular",
"Ah Paris... Paris", "Mənim sevimli dəlim",
"Mənim ərim dəlidir", "Poçt şöbəsində
xəyal", "Qatil", "Pompeyin Qafqaza
yürüşü", "Şah Edip", "Burla
Xatun", və s. tamaşalar oynanıldı. Bu
tamaşaların əksəriyyətinin premyerasında Ulu
Öndər Heydər Əliyev
iştirak edərək tamaşa haqqında, eləcə də,
yaradıcı simalarla bağlı bir teatrşünas, teatr tənqidçisi
kimi fikirlərini bildirmişdir.
Peşəkar
teatr kimi püxtələşən Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrı müstəqillik dövründə ilk dəfə
Türkiyəyə qastrola getdi. "Bizim qəribə taleyimiz"
və "Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı" tamaşalarını göstərdi.
İkinci dəfə Türkiyəyə səfər edən
teatr "Hara gedir bu dünya?" tamaşasını göstərdi.
Həmin ilin oktyabrında Almaniyanın Berlin şəhərində
"Sevgililərin cəhənnəmdə vüsalı"
tamaşası alman teatrsevərlərinə göstərildi.
1996-cı ilin mayında teatr "Kral Lir" tamaşası ilə
Moskvada ikinci Beynəlxalq Çexov Festivalında
çıxış etdi. 1998-ci ilin noyabrında akademik teatr
üçüncü dəfə Türkiyəyə qastrola
getdi. "Hökmdar və qızı",
"Özümüzü kəsən qılınc" və
"Mənim sevimli dəlim" tamaşalarını göstərdi.
1998-ci ildə
Azərbaycan teatrının 125 illik yubileyi münasibətilə
Azərbaycan xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyev Sərəncam imzaladı. İ.Kərimovun
"Azərbaycan peşəkar teatrının tarixi və
inkişaf mərhələləri" adlı kitabı,
İ.Rəhimlinin "Akademik Milli Dram Teatrı" salnaməsi
və neçə-neçə kitablar çap olundu. Sənət
adamları fəxri adlara layiq görüldülər.
Bu gün
Azərbaycan peşəkar teatrı sənət yolunun yeni bir
mərhələsini yaşayır. Belə ki, Heydər Əliyev
ənənələrini layaqətlə davam etdirən
Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə teatr binaları təmir və bərpa etdirilir,
onların dünya teatr səhnəsinə uyğun olaraq fəaliyyət
göstərmələrinə hər cür şərait
yaradılır. Prezidentin Sərəncamı əsasında
teatr xadimlərinə xüsusi mükafatlar, fəxri adlar
verilir, həyat şəraitləri yüksəldilir.
Teatrın inkişafı üçün Dövlət
Proqramı uğurla həyata keçirilir. Proqrama uyğun
olaraq Abdulla Şaiq adına Azərbaycan Dövlət Kukla,
Dövlət Rus Dram, Dövlət Gənc
Tamaşaçılar, Dövlət Akademik Milli Dram
teatrlarının binalarında yüksək səviyyədə
təmir-bərpa, yenidənqurma işləri aparılıb və
artıq istismara verilib. Hazırda bu istiqamətdə işlər
uğurla davam etdirilir.
ZÜMRÜD
Səs.- 2013.- 28 mart.- S.12.