Azərbaycanın dünyaya
inteqrasiyasında beynəlxalq təşkilatların rolu
XX əsrin
sonunda sosializm sisteminin iflası və soyuq müharibə"nin
tədricən aradan qaldırılması beynəlxalq və məhəlli
təşkilatların fəaliyyətində keyfiyyətcə
yeni mərhələnin başlanmasına imkan verdi.
İdeoloji qarşıdurmanın dəf olunması və
qarşılıqlı etimadın güclənməsi ilə
dünyada siyasi iqlimin ümumən mülayimləşməsi,
beynəlxalq təşkilatların, xüsusən də, BMT,
NATO və ATƏT-in yaxından iştirakı ilə 90-cı
illərin əvvəlində yaranmış bir sıra hərbi
münaqişələrin, o cümlədən, İraqın
Küveytə qarşı hərbi təcavüzünün
aradan qaldıırlması və Bosniya probleminin həll
olunması beynəlxalq aləmdə bu təşkilatların
rolunu əhəmiyyətli dərəcədə yüksəltdi.
Ə.Həsənov yazır: "Bu
mənada, hər bir dövlətin milli maraqlarının və
təhlükəsizliyinin qorunması tələbləri beynəlxalq
və regional mübahisələrin dinc yolla nizamlanması
üçün geniş tədbirlər sistemini nəzərdə
tutan hüquqi-normativ bazaya əsaslanan, dövlətlərin
suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün
qorunmasında beynəlxalq hüquq normalarına söykənən
və bu normaların təminatçısı rolunu yerinə
yetirən beynəlxalq təşkilatlarla sıx əlaqələrin
yaradılması zəruriliyini təsdiq edir.
Bununla yanaşı, həmin təşkilatlarla
qarşılıqlı münasibətlərin intensiv
inkişaf etdirilməsi həm digər dövlətlərlə
çoxşaxəli siyasi, iqtisadi, elmi-mədəni və
humanitar əməkdaşlığın daha səmərəli
həyata keçirilməsinə, həm də ölkədə
baş verən proseslər haqqında obyektiv beynəlxalq
ictimai rəyin formalaşmasına əsaslı təsir
göstərmək imkanlarını genişləndirmək
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
İstiqlaliyyət
əldə etmiş hər bir dövlət özünün
suveren hüquqlarını qorumaq, dövlət müstəqilliyini
möhkəmləndirmək, beynəlxalq münasibətlər
sistemində layiqli yer tutmaq və meydana çıxmış
münaqişələri həll etmək üçün
ardıcıl və prinsipial xarici siyasət yeridərək,
qonşu ölkələr və dünyanın nüfuzlu
dövlətləri ilə yanaşı, onların təmsil
olunduğu bütün beynəlxalq və məhəlli təşkilatlarla
da geniş əməkdaşlıq əlaqələri
qurmağa ehtiyac duyur. Məhz buna görə də dünya
birliyinə tamhüquqlu üzv kimi daxil olmağa
çalışan, müstəqilliyinin ilk kövrək
addımlarını atan və Ermənistanın hərbi təcavüzü
nəticəsində ərazi bütövlüyü
pozulmuş Azərbaycan Respublikasının xarici siyasətində
beynəlxalq və məhəlli təşkilatlarla əlaqələrin
yaradılması və inkişaf etdirilməsi başlıca
istiqamətlərdən birini təşkil edir".
Müəllif göstərir ki,
müstəqillik əldə etdikdən sonra Azərbaycan
dövləti qarşıya çıxan bir sıra
mühüm problemlərin, ilk növbədə, dövlət
müstəqilliyinin qorunub saxlanması və möhkəmləndirilməsi,
Dağlıq Qarabağ probleminin sülh yolu ilə həll
olunması, bazar iqtisadiyyatı istiqamətində
islahatların həyata keçirilməsi və dünya
inteqrasiya prosesinə sıx cəlb olunmasında beynəlxalq
təşkilatların rolundan istifadə etmək məqsədilə
qısa müddət ərzində BMT, Avropada Təhlükəsizlik
və Əməkdaşlıq Təşkilatı (ATƏT),
İslam Konfransı Təşkilatı (İKT), Türk
Dövlətləri Birliyi, Müstəqil Dövlətlər
Birliyi (MDB), Beynəlxalq Valyuta Fondu, Qara Dəniz İqtisadi Əməkdaşlıq
Təşkilatı, Ümumdünya Bərpa və
İnkişaf Bankı və İslam İnkişaf
Bankının üzvü oldu, Parlamentlərarası
İttifaq, Avropa Birliyi, Avropa Şurası, Avropa Parlamenti, NATO
və b. beynəlxalq və regional qurumlarla
qarşılıqlı-faydalı əlaqələr
yaratdı.
Azərbaycan Respublikası müstəqil
dövlət quruculuğu prosesində üzləşdiyi
problemlərin həll edilməsində bu təşkilatların
da siyasi və iqtisadi potensialından istifadə etməyə səy
göstərir. Hazırda Azərbaycanın dünya birliyinə
sıx inteqrasiya olunmasında BMT, Avropa Şurası, ATƏT,
İKT, NATO və s. beynəlxalq təşkilatlar mühüm
rol oynayırlar.
BMT Nizamnaməsinə, ATƏT və
Avropa Şurası prinsiplərinə, dünya dövlətləri
tərəfindən qəbul edilmiş digər beynəlxalq
hüquq normalarına əsaslanan Azərbaycan Respublikası
dünyanın nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları ilə
fəal və genişmiqyaslı əməkdaşlıq edir.
Bu əməkdaşlıq siyasi, iqtisadi, mədəni,
humanitar, hərbi və s. sahələri əhatə edərək,
çoxşaxəli xarakter daşıyır və Azərbaycanın
maraqlarının daha dolğun ifadə olunmasına, beynəlxalq
aləmdə aparıcı rol oynayan dövlətlərlə
qarşılıqlı əlaqələrin möhkəmlənməsinə
mühüm təsir göstərir.
Ən universal beynəlxalq hökumətlərarası
təşkilat 24 oktyabr 1945-ci ildə -İkinci dünya
müharibəsinin başa çatması ilə
yaradılmış Birləşmiş Millətlər Təşkilatıdır
(BMT). Həmin vaxt dünyanın 50 ölkəsinin
razılığı ilə yaradılmış BMT-nin
Nizamnaməsi qüvvəyə minmiş və bu sənəd
Təhlükəsizlik Şurasının beş daimi
üzvü, həmçinin, onu imzalayan əksər dövlətlər
tərəfindən ratifıkasiya edilmişdir.
BMT-nin yaradılması və
Nizamnaməsinin qəbul edilməsi məsələsi 1945-ci il
aprelin 25-dən iyunun 25-nə qədər San-Fransiskoda
(ABŞ) davam edən konfransda 50 dövlətin nümayəndələrinin
iştirakı ilə müzakirə edilmişdir. Bu konfrans
SSRİ, ABŞ, Çin və Böyük Britaniyanın təşəbbüsü
ilə keçirilmişdir. Hazırda 189 dövlət BMT-nin
üzvüdür. Təşkilata yeni üzvlərin qəbulu
Baş Assambleyanın qətnaməsi ilə Təhlükəsizlik
Şurasının tövsiyələri əsasında həyata
keçirilir.
Təşkilatın əsas məqsədi
beynəlxalq təhlükəsizliyin və dövlətlərarası
əməkdaşlığın inkişafının təmin
edilməsidir. BMT dünyada yeganə təşkilatdır ki,
beynəlxalq miqyasda müxtəlif fealiyyət sahələri
ilə bağlı məsələləri
araşdırıb qərarlar qəbul etmək səlahiyyətinə
malikdir. Bu təşkilatda təmsil olunan dövlətlər səsvermə
hüquqlarından istifadə edərək, müvafiq qərarlar
verir. BMT-nin Nizamnaməsində üzv dövlətlərin
hüquq və vəzifələri, təşkilatın fəaliyyət
istiqamətləri, eləcə də, beynəlxalq münasibətlərin
əsas prinsipləri öz əksini tapır. Nizamnamədə
bu təşkilata üzvlük qaydaları, mübahisələrin
sülh yolu ilə həlli, beynəlxalq təhlükəsizliyin
təmin edilməsi, beynəlxalq iqtisadi əməkdaşlığın
yaradılması kimi beynəlxalq hüquq məsələləri
ehtiva olunur.
BMT dünyada sülhün möhkəmləndirilməsi
üçün müvafiq hüquq və qərarlar sisteminə
malikdir. Onların sırasına insan hüquqları müdafiəsinin
gücləndirilməsi, münaqişələrin aradan
qaldırılması üçün preventiv
addımların atılması, demokratiyanın müdafiəsi
və lazım gəldikdə seçkilərin keçirilməsinə
kömək, humanitar aksiyalar, qaçqınların öz yerlərinə
qaytarılması, sosial-iqtisadi infrastrukturun
inkişafının təmin edilməsi daxildir.
BMT-nin digər beynəlxalq təşkilatlarla
müxtəlif səviyyəli qarşılıqlı əlaqələri
vardır. Beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatları,
transmilli korporasiyalar, həmkarlar ittifaqları, daha geniş
miqyasda götürsək, əksər qlobal və regional
qurumlar BMT-nin işində yaxından iştirak edirlər.
1520-yə yaxın BQHT BMT-nin İqtisadi və Sosial
Şurasında məşvərətçi statusa malikdir.
Şura müvafiq qərarların qəbulunda BQHT-nin məlumatlarından
istifadə edir. BMT-nin Nizamnaməsinə müvafiq olaraq təşkilatın
altı əsas orqanı - Baş Assambleya, Təhlükəsizlik
Şurası, İqtisadi və Sosial Şura, Katiblik, Qəyyumluğa
Dair Şura və Beynəlxalq Məhkəmə təsis
edilmişdir. Həmçinin, təşkilatın strukturuna
müxtəlif sahələrlə məşğul olan 30-dan
çox digər təşkilat da daxildir. Bu təşkilatlar
BMT-nin əsas orqanları ilə birgə fəaliyyət
göstərirlər. Beynəlxalq Əmək Təşkilatı,
YUNESKO, Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatı, Beynəlxalq
Valyuta Fondu, Beynəlxalq Mülki Aviasiya Təşkilatı və
s. kimi qurumların BMT-nin konkret sahələr üzrə fəaliyyət
proqramlarının hazırlanmasında xüsusi rolu
vardır. BMT-nin çoxşaxəli fəaliyyəti onun beynəlxalq
münasibətlər sistemində aparıcı yer
tutmasının şərtləndirən mühüm amildir.
Təşkilatın regionlarda münaqişələrin həlli
üçün sülhyaratma əməliyyatları
keçirilməsi ilə bağlı gördüyü
işlər, təbii fəlakət qurbanlarına təcili
yardımı, dünyada QİÇS-ə qarşı
mütəşəkkil mübarizə aparması, həmçinin,
sosial-iqtisadi baxımdan yoxsul ölkələrə güzəştli
kreditlərin verilməsi yönündə atdığı
addımlar beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir.
Baş
Assambleya BMT-nin strukturunda əsas məşvərətçi
orqandır. Assambleya dünyada sülhün möhkəmləndirilməsi,
beynəlxalq gərginliyin aradan qaldırılması,
silahların ixtisarı və s. qlobal beynəlxalq məsələlərlə
bağlı funksiyaları yerinə yetirir.
Baş Assambleyanın hər il
keçirilən sessiyasında onun yeni sədri, sədrin
müavinləri və altı əsas komitənin sədrləri
seçilirlər. Assambleyanın sədri vəzifəsini
növbə ilə hər il beş qrup ölkənin (Afrika,
Asiya, Şərqi Avropa, Latın Amerikası və Karib
hövzəsi, Qərbi Avropa) nümayəndələri təmsil
edirlər. Assambleya hər bir növbəti sessiyanın
başlanğıcında hökumət və dövlət
başçılarının iştirakı ilə müzakirələr
keçirir. Zərurət yarandığı halda
Assambleyanın fövqəladə sessiya keçirməsi
mümkündür. Sessiyalararası dövrdə Assambleya
öz işini tərksilah və beynəlxalq təhlükəsizlik,
iqtisadi və maliyyə, sosial, humanitar və mədəniyyət,
xüsusi siyasi məsələlər və dekolonizasiya
problemləri, inzibati və büdcə, hüquqi məsələlər
üzrə komitələrdə, BMT-nin Katibliyində və
digər orqanlarda davam etdirir.
Üzv dövlətlərin hər
birinin Baş Assambleyada bir səsi vardır. Sülh və təhlükəsizlik,
yeni dövlətlərin təşkilata daxil olması və
büdcənin qəbulu üçün 23 səs
çoxluğu tələb edilir. Assambleyanın qərarları
üzv dövlətlər üçün məcburi xarakter
daşımır. Assambleyanın işində BMT-yə
üzv olmayan dövlətlər və təşkilatlar da
iştirak edə bilər. Məsələn, Ərəb
Dövlətləri Liqası, Avropa İttifaqının
üzvü olan ölkələrin ayrı-ayrı nümayəndələri
BMT yanında müşahidəçi statusunda
çıxış edir.
BMT-nin Nizamnaməsinə uyğun
olaraq Baş Assambleya beynəlxalq sülhün və təhlükəsizliyin
müdafiəsində əməkdaşlıq prinsipinə əməl
etmək, bu sahə ilə bağlı müzakirələr
aparmaq və tövsiyələr vermək, siyasi sahədə
beynəlxalq əməkdaşlığa təminat yaratmaq,
beynəlxalq hüququn inkişafı və
kodlaşdırılması (qüvvədə olan
qanunların sistemə salınması) istiqamətində fəaliyyət
göstərmək funksiyalarını yerinə yetirir. Onların
sırasına millətlərarası münasibətlərə
zərbə vuran mənfi halların sülh yolu ilə tənzimlənməsi
üçün tövsiyələr verilməsi, BMT-nin
büdcəsinin təsdiq edilməsi, Təhlükəsizlik
Şurasının və BMT-nin digər orqanlarının məruzələrinə
baxılması, beynəlxalq məhkəməyə hakimlərin
seçilməsində iştirak etmək və s. daxildir.
Baş Assambleyanın qərarları məcburi hüquqi
qüvvəyə malik deyil və onlar tövsiyə xarakteri
daşıyır.
Mənbələr göstərir
ki, BMT-nin Təhlükəsizlik Şurası 15 üzv dövlətdən
ibarətdir. Onlardan beşi (ABŞ, Çin, Rusiya, Fransa və
Böyük Britaniya) daimi, onu isə dəyişən üzvlərdir.
Sesvermə məsələsində Şuranın hər bir
üzvü bir səsə malikdir. Səsvermə zamanı
şuranın daimi üzvü hansısa qərarın əleyhinə
səs verərsə, bu, veto vəziyyətinin yaranması deməkdir.
Şurada qərarların konsensus əsasında qəbul edilməsi
mühüm yer tutur. Şuranın sədri üzv dövlətlərin
hər ay ingilis əlifbasına görə tərtib
olunmuş siyahısına uyğun olaraq seçilir.
Təhlükəsizlik
Şurası üzv dövlətlərin yerinə yetirməsi
üçün məcbur olan qətnamələr və qərarlar
vermək hüququna malikdir. Şura beynəlxalq sülhün
və təhlükəsizliyin müdafiəsində
böyük məsuliyyət daşıyır. BMT-nin Nizamnaməsinə
görə, Təhlükəsizlik Şurası hərbi
münaqişələrin aradan qaldırılması və
onların sülh yolu ilə həll edilməsi, dövlətlərarası
qarşılıqlı əməkdaşlığın təmin
olunması məsələlərində mühüm səlahiyyətlərə
malikdir. Şura bu sahədə öz işini BMT-nin prinsipləri
və məqsədləri əsasında qurur. Bununla şura
sülh üçün təhlükə yarandığı
və yaxud təcavüzkarlıq aktı baş verdikdə
müvafiq qərarlar qəbul etmək, təcavüzkara
qarşı hərbi əməliyyatlara başlamaq, yeni üzv
dövlətlərin qəbulu üçün tövsiyələr
vermək və s. funksiyaları yerinə yetirir. Şuranın
qəbul etdiyi qərarların yerinə yetirilməsi
üçün məcburi vasitələrdən də istifadə
etmək səlahiyyəti vardır. İqtisadi sanksiyaların
tətbiqi, silah hazırlığına embarqo kimi
aksiyaların keçirilməsi məhz bu qəbildəndir.
Son on ildə beynəlxalq aləmdə
Təhlükəsizlik Şurasının strukturunda
islahatların aparılması və onun fəaliyyət istiqamətlərinə
yenidən baxılmasının məqsədəuyğun
olduğu vurğulanır. Bu islahatların aparılması ilə
bağlı BMT Baş Assambleyasının işçi qrupu
yaradılmışdır. Hazırda BMT-nin üzv dövlətləri
Şuranın tərkibinin genişləndirilməsi və
iş metodlarında müəyyən dəyişikliklərin
aparılmasının vacib olduğunu bildirirlər.
Vahid
Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2013.- 8 may.- S.23.