Azərbaycan - ATƏT əlaqələrində
ölkəmizin milli təhlükəsizliyi
məsələsi
ATƏT-in
bir təşkilat kimi güclənməsi, Avropanın
münaqişəli bölgələrində sabitliyin bərqərar
olunması işinə fəal müdaxilə etməsi,
sülh və təhlükəsizlik məsələləri
üzrə bütün Avropa dövlətlərinin səylərinin
birləşdirilməsi, sözsüz ki, müstəqillik və
demokratik dövlət quruculuğu yolu tutmuş, lakin Ermənistan
və onu himayə edən dövlətlərin təcavüzünə
məruz qalmış Azərbaycan üçün çox
böyük tarixi əhəmiyyət kəsb etmişdir. Məhz
bu sammitdə Azərbaycan Avropanın bu və ya digər
bölgələrində münaqişəli məsələlərin
həll edilməsinin ayrı-ayrı dövlətlərin
inhisarından ATƏT-in ixtiyarına verilməsinə nail
olmuşdur. Məhz Ə.Həsənov göstərir ki, Azərbaycan
tərəfinin tələbi ilə dövlət
başçıları bütün münaqişələrin,
o cümlədən, Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin
həllinin bir dövlətin şəriksiz nəzarətində
qalmasının yolverilməzliyini təsdiq etmiş,
çoxmillətli və proporsional əsasda ATƏT-ə məxsus
sülhməramlı qüvvələrin yaradılması,
Dağlıq Qarabağ zonasına göndərilməsi
haqqında qərar qəbul etmişlər.
Sammitin
işinin konkret yekunu "Yeni dövrdə əsil tərəfdaşlığa
doğru" adlı siyasi bəyannamənin, "ATƏT-in
BMT ilə əməkdaşlığı" va
"Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar ATƏT-in fəaliyyətinin
intensivləşdirilməsi" adlı qətnamələrin
qəbul edilməsi oldu.
Bu məsələ
ətrafında Rusiya və ABŞ nümayəndələri
ilə fəal məsləhətləşmələr
aparılmışdır. Nəticədə, ümumi
razılıqla qəbul edilmiş sənədlərin əsas
müddəaları ondan ibarət idi ki, iştirakçı
dövlətlər münaqişədə iştirak edən
tərəflərin 1994-cü il may ayının 12-də ATƏT-in
Minsk Qrupu ilə birgə əməkdaşlıq şəraitində,
Rusiya Federasiyasının vasitəçiliyi ilə
razılaşdırılmış atəşkəsi təsdiq
etmələrini alqışladılar, BMT Təhlükəsizlik
Şurasının müvafiq qətnamələrinə dair
öhdəliklərini təsdiq etdilər və Təhlükəsizlik
Şurasının münaqişənin sülh yolu ilə həlli
sahəsində ATƏT-in səylərinə verdiyi siyasi dəstəyi
təqdir etdilər. Bununla əlaqədar olaraq münaqişədə
iştirak edən tərəfləri, birbaşa əlaqələr
də daxil olmaqla, intensiv, müntəzəm
danışıqlara çağırdılar. Onlar ATƏT-in
Minsk Qrupunun səylərini tamamilə müdafiə etdilər.
ATƏT-in sədrinə tapşırıldı ki,
danışıqlar üçün ümumi və
razılaşdırılmış əsasın təmin
olunması və bütün vasitəçilik və
danışıqlara dair fəaliyyətlərin tam uyğunlaşdırılmasının
həyata keçirilməsindən ötrü Minsk
konfransının həmsədrlərini təyin etsin. Onlar
Minsk Qrupunun iclaslarında birgə sədrlik etməli və
daimi Şuraya öz işlərindəki irəliləyişlər
barədə mütəmadi olaraq məlumat verməlidirlər.
Bundan başqa, iştirakçı dövlətlər Minsk konfransı həmsədrlərinə mövcud atəşkəsin davam etdirilməsinə kömək etmək üçün dərhal addımlar atmağı və silahlı münaqişə bitdikdən sonra siyasi sazişin imzalanması üçün intensiv danışıqlar keçirməyi tapşırdılar. Onlar BMT Təhlükəsizlik Şurasının müvafiq qətnamələrinə əsasən silahlı münaqişə bitərkən tərəflər arasında bağlanacaq sazişdən sonra ATƏT-in çoxmillətli sülhməramlı qüvvələrini göndərmək barədə siyasi iradələrini bəyan etdilər.
Azərbaycan bu sammitdə Qafqaz regionunda baş verən münaqişəli halların aradan qaldırılması işinə, bilavasitə, ATƏT kimi nüfuzlu bir təşkilatı yaxından cəlb etməklə, münaqişənin həlli zamanı yol verilə biləcək hər hansı ədalətsizliyin və birtərəfli fəaliyyətlərin qarşısını almış və bununla da özünün ərazi bütövlüyünü, müstəqil dövlət quruculuğunu, təhlükəsizliyini və suverenliyini beynəlxalq təhlükəsizlik sistemi ilə tam əlaqələndirmiş və ATƏT-in himayəsinə bağlamışdır.
Nəhayət, qeyd etmək lazımdır ki, Budapeştdə Dağlıq Qarabağ ətrafında baş verən münaqişənin dayandırılması, atəşkəs rejiminin qorunması, münaqişənin həlli yollarının axtarılması, onun sülh yolu ilə aradan qaldırılması və Böyük Sülh Sazişinin hazırlanması ilə bağlı bütün vəzifələr ATƏT-in Minsk Qrupuna və ona həmsədrlik edən Rusiya və Finlandiyaya tapşırıldı. Beləliklə, Dağlıq Qarabağ problemi ümumavropa təhlükəsizliyinin aktual məsələsinə çevrildi.
Budapeştdən keçən dövr ərzində Azərbaycan dövləti tezliklə sülh əldə etmək, işğal olunmuş torpaqları geri qaytarmaq, respublikamızın ərazi bütövlüyünü təmin etmək, doğma yurdlarından didərgin salınmış vətəndaşların öz ata-baba torpaqlarına qaytarmaq üçün bütün imkanlardan istifadə etmişdir. Bu illərdə Azərbaycan diplomatiyasının əsas fəaliyyət istiqamətlərindən biri Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli ilə, bilavasitə, məşğul olan ATƏT-in Minsk Qrupu və bu qrupun üzvü olan dövlətlərlə ayrılıqda aparılan işdən ibarət olmuşdur.
Budapeştdən başlayaraq, Minsk Qrupunun fəaliyyətində xüsusi canlanma baş vermiş və qarşıya qoyulmuş məsələnin həlli ilə bağlı mühüm addımlar atılmışdır. Keçən dövr ərzində Minsk Qrupu üzvləri dəfələrlə Azərbaycanda, Ermənistanda və əsas münaqişə zonası olan Dağlıq Qarabağda olmuş, intensiv danışıqlar və görüşlər keçirmiş və son nəticəyə nail olmaq üçün mühüm təşəbbüslər göstərmişlər. ATƏT-in 1996-cı ildə keçirilən növbəti Lissabon sammitində də Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanması məsələsi əsas müzakirə mövzularından biri oldu. Gərgin müzakirələr nəticəsində beynəlxalq hüquq normalarına uyğun olaraq, Azərbaycanın ərazi bütövlüyü və suverenliyi prinsiplərini əks etdirən müddəanın yekun sənədinə salınması bu münaqişənin həlli sahəsində ATƏT çərçivəsində görülən işlərin məntiqi təzahürü idi. Lakin ATƏT-in zirvə toplantısında qərarlar konsensus yolu ilə qəbul edildiyindən Ermənistanın qeyri-konstruktiv mövqeyi bu müddəanın qəbuluna mane oldu.
Buna baxmayaraq, Azərbaycan nümayəndə heyəti qətiyyətli mövqe tutaraq bütün yekun sənədinə "veto" qoymaqla obyektiv qərarın qəbul edilməsi sahəsində ardıcıl fəaliyyətini davam etdirdi. Ə.Həsənov yazır: "Azərbaycan diplomatiyası təkzibolunmaz dəlillərlə sübut etdi ki, məhz Ermənistan özünün inadkar, qeyri-konstruktiv mövqeyi təcavüzkar siyasəti ilə regionda davamlı, ədalətli, bütün maraqları və mənafeləri nəzərə alan sülh əldə edilməsinə imkan vermir.
Azərbaycan özünün ATƏT prinsiplərinə, hamılıqla qəbul olunmuş beynəlxalq hüquq normalarına sadiqliyini, möhkəm sülhə və regional təhlükəsizliyə maraqlı olduğunu nümayiş etdirdi. Dövlət başçılarının və rəhbər xadimlərin, demək olar, hamısı Azərbaycanın ədalətli mövqeyini müdafiə etdiklərini bildirdilər. Zirvə toplantısının yekun iclasının başlanmasına çox az vaxt qalmış Azərbaycan Prezidentinin ATƏT-in sədri F.Kotti ilə keçirilən görüşü zamanı sammitin bəyannamə layihəsinin qəbul olunması istiqamətində yaranmış vəziyyət ətraflı müzakirə edildi Azərbaycanın mövqeyinin tamamilə haqlı olduğunu və ATƏT tərəfindən dəstəkləndiyini nəzərə çatdıran F. Kotti yekun iclasında bu məsələyə dair verəcəyi bəyanat və irəli sürülən üç prinsip barədə Azərbaycan Prezidentinə ətraflı məlumat verərək bildirdi ki, ATƏT Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin bu üç əsas prinsip zəminində həllinə xüsusi diqqət yetirəcək. Belə bir vəziyyətdə Azərbaycanın mənafelərinin əsasən təmin edildiyini nəzərə alaraq, sammitin müəyyən yekun sənədi qəbul etməsinə imkan yaratmaq üçün Azərbaycan Prezidenti Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin həlli prinsipləri haqqında ATƏT sədri adından bəyanat verilməsinə və yekun sənədinə qoyduğu "veto"nu götürməyə razı oldu. Nəhayət, ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədrinin Ermənistan və Azərbaycanın ərazi bütövlüyü, Azərbaycanın tərkibində Dağlıq Qarabağa ən yüksək özünüidarəetmə dərəcəsi verən hüquqi status, Dağlıq Qarabağın və onun bütün əhalisinin təminatlı təhlükəsizliyi prinsiplərini əhatə edən bəyanatı Lissabon sammitinin rəsmi sənədi kimi qəbul edildi."
Beləliklə, ATƏT-in 54 dövlət başçısının iştirak etdiyi Lissabon zirvə toplantısı ümumdünya və ümumavropa məsələlərinin strateji, perspektiv inkişaf meyillərini aydınlaşdırmaqla və müəyyənləşdirməklə bərabər, ilk dəfə olaraq, Qafqazda gedən proseslərin, xüsusən, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin mahiyyətini, ümumi və xüsusi cəhətlərini, həlli yollarının hüquqi-siyasi çərçivəsini açıqladı.
Lissabon sammitindən sonra ATƏT-in Minsk Qrupunun fəaliyyətinin intensivləşməsi və münaqişə tərəfləri olan Ermənistan və Azərbaycanla çoxsaylı müzakirələrin aparılması münaqişənin həllinə dair yeni təkliflərin hazırlanması ilə yekunlaşdı. Lakin tərəflərə təqdim olunan təkliflərlə bağlı qərarın qəbulu ərəfəsində hər dəfə Ermənistanda vəziyyətin gərginləşməsi 1997-ci ildə prezident L. Ter-Petrosyanın istefaya getməsi, 1999-cu ildə isə Ermənistan parlamentində terror aktının baş verməsi ilə müşayiət olundu. Bu isə Minsk Qrupunun vasitəçilik missiyasına zərbə vuraraq, münaqişənin tənzimlənməsi prosesinə mane oldu.
Buna baxmayaraq, Azərbaycan ATƏT ilə əməkdaşlığı davam etdirərək, münaqişənin bu təşkilat çərçivəsində sülh yolu ilə tənzimlənməsinə dair mövqeyindən imtina etmədi. Amma vasitəçilik missiyasının yerinə yetirilməsi prosesində ATƏT-in işğalçı ilə işğala məruz qalmış tərəf arasında tarazlığı gözləməsi, obyektiv və prinsipial mövqedən çıxış edərək təcavüzkarı beynəlxalq hüquq normalarına hörmətlə yanaşmağa sövq etmək əvəzinə loyallıq nümayiş etdirməsi münaqişənin tənzimlənməsində irəliləyişin əldə olunmasına stimul vermir. Bununla belə, ATƏT bu sahədə öz missiyasını davam etdirir.
Ə.Həsənovun fikrincə, Azərbaycanın ATƏT ilə əməkdaşlığının digər mühüm istiqamətini demokratik cəmiyyət quruculuğunun fundamental prinsiplərinin təmin olunması sahəsində qarşılıqlı fəaliyyət təşkil edir. Azərbaycanda demokratik təsisatların təşəkkülü və inkişafı, dünyanın qabaqcıl təcrübəsinə əsaslanan qanunvericilik bazasının formalaşması, vətəndaş haqlarının qorunması, söz azadlığının təmin olunması sahəsində ATƏT ilə qurulmuş səmərəli əməkdaşlıq ardıcıl olaraq həyata keçirilir.
Prezident və parlament seçkiləri dövründə seçki qanunvericiliyinin hazırlanması prosesində ATƏT ilə intensiv məsləhətləşmələr aparılmış və verilmiş tövsiyələr nəzərə alınmış, seçki prosesinin ATƏT müşahidəçiləri tərəfindən izlənməsinə lazımi şərait yaradılmış və ATƏT-in göstərdiyi texniki yardımdan istifadə olunmuşdur.
Beləliklə, regional təhlükəsizliyin təmin edilməsində, Avropanın təhlükəsizlik sisteminə inteqrasiya olunmasında, beynəlxalq əməkdaşlığın inkişafında, demokratik dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunda Qərbin sınaqdan keçmiş qabaqcıl təcrübəsindən bəhrələnərək, onun səmərəli surətdə tətbiq olunmasında ATƏT ilə əməkdaşlıq edən Azərbaycan özünün strateji inkişaf yolunu bu təşkilat ilə əlaqələrini daha da dərinləşdirməklə davam etdirir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2013.- 11 may.- S.14.