Dünya demokratikləşmə prosesinə
inteqrasiyada Avropa
Şurası -Azərbaycan əməkdaşlığının
rolu
Avropa
Şurasının tamhüquqlu və fəal üzvü kimi,
onunla əməkdaşlığı günbəgün
gücləndirən Azərbaycan Respublikası AŞPA-nın
fəaliyyətində dünyada insan hüquqlarının
qorunması, demokratik proseslərin inkişaf etdirilməsi,
dövlətlərarası münasibətlərin bərabərlik,
qlobal problemlərin həllinə yardım göstərmək,
təşkilatın tamhüquqlu üzvü kimi öz üzərinə
götürdüyü öhdəliklərə əməl
etmək kimi prinsiplərini həmişə rəhbər tutur.
Azərbaycanda
demokratik dövlətçilik ənənələrinin tarixi
XX əsrin əvvəllərindən başlanır. Belə
ki, 1918-ci il may ayının 28-də yaranan və siyasətində
vətəndaşların hüquq bərabərliyi əsas
yer tutan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Demokratik
Respublikası Şərqdə ilk dəfə demokratik
qaydaları təsbit edən dövlət idi.
1991-ci
il oktyabr ayının 18-də Azərbaycan Respublikası
öz müstəqilliyi haqqında Konstitusiya Aktını qəbul
etdi. 70 illik totalitar rejim tədricən demokratik rejimlə əvəz
edildi, ölkədə əsil seçkili hakimiyyət
yaradıldı. Demokratik qüvvələrin təsiri
altında çətinliklə də olsa, respublikada demokratikləşmə
prosesi başlandı. Totalitar rejimdən fərqli olaraq, şəxsiyyət
demokratik cəmiyyətin iqtisadi və siyasi problemlərinin həll
edilməsində fəal
iştirak etməklə özündə vətəndaşlıq
məsuliyyətini hiss etməyə başladı.
Ə.Həsənov
yazır: "Ölkəmizdə müstəqillik
dövründə demokratik islahatlar və hüquqi dövlət
quruculuğu sahəsində həyata keçirilmiş tədbirlərdən
danışarkən dünyanın ən mötəbər
beynəlxalq təşkilatlarından olan Avropa Şurası və
onun Parlament Assambleyasının rolunu xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Azərbaycanın bu təşkilata daxil olmaq
barədə müraciətindən onun tam hüquqlu üzv
kimi fəaliyyət göstərdiyi hazırkı dövrə
qədər ölkəmizdə hüquqi dövlət
quruculuğu sahəsində həyata keçirilmiş
geniş demokratik islahatları aşağıdakı formada
sistemləşdirmək olar:
-
dövlət idarəçiliyi və seçki islahatları,
Azərbaycan Respublikasının siyasi sisteminin təkmilləşməsində
çox böyük rol oynayan 1995-ci il noyabr ayının 12-də
ölkənin Yeni Konstitusiyasının, demokratik quruluşun və
hüquqi dövlətin təməlini qoymuş qanunların qəbul
edilməsi;
-
insanların şəxsiyyət azadlığına və
toxunulmazlığına, habelə, hüquqi müdafiəsinə
təminat verilməsi, çoxpartiyalı sistemin
yaradılması, siyasi plüralizm, söz və vicdan
azadlığı, azlıqların hüquqları, qanun
qarşısında bərabərlik və təqsirsizlik
prezumpsiyasının təmin edilməsi;
-
Konstitusiya Məhkəməsinin yaradılması, ölüm
cəzasının ləğv edilməsi, üçpilləli
məhkəmə sisteminin yaradılması və şəffaf
proseduralar əsasında hakimlər korpusunun seçilməsi
və məhkəmənin müstəqilliyinin təmin edilməsi;
- on
minlərlə şəxs barəsində amnistiya verilməsi
və xeyli sayda məhbusların əfv edilməsi;
-
senzuranın aradan götürülməsi, kütləvi
informasiya vasitələrinin azadlığı və
qeyri-hökuməi təşkilatlarının sərbəst fəaliyyətinin
təmin olunması və s."
Azərbaycanın Avropa Şurası
ilə əməkdaşlığının müasir
dövr üçün siyasi aktuallığı və əhəmiyyəti,
bu əlaqələrin konkret sahələr üzrə,
ayrı-ayrılıqda təhlil edilməsini zəruri edir.
Azərbaycanda
ölüm cəzasının ləğvi və cəza siyasətinin
humanistləşməsi onun Avropa ailəsinə
qoşulmasını təmin edən mühüm amillərdən
biri olmuşdur.
Bir
çox Avropa dövlətləri ölüm cəzasını
ləğv edənə qədər uzun illər bu məsələni
araşdırmış və çox zaman da qəti qərar
verməkdə çətinlik çəkmişlər. Belə
ki, 1950-ci ildə qəbul edilmiş insan hüquqlarına dair
Avropa Konvensiyasının yaşamaq hüququ maddəsində
ölüm cəzasının mövcudluğu qeyd olunmuş
və 1983-cü ildə Avropa Şurası tərəfindən
qəbul edilmiş bu Konvensiyanın 6 saylı əlavə
Protokolunda ölüm cəzası birdəfəlik ləğv
olunmuşdur.
Ə.Həsənovun
fikrincə, ölüm cəzasını birdəfəlik ləğv
etmək üçün Avropa dövlətlərinə uzun
illər lazım olsa da, hakimiyyətə gəldikdən sonra
Ulu Öndər Heydər Əliyevin ilk qərarlarından biri
ölüm cəzasına moratorium qoyulması olmuşdur.
Bundan sonra ölüm cəzasının ləğv
olunması yolunda bir neçə siyasi addımlar
atılmışdır. 1995-ci ildə qəbul olunmuş Yeni
Konstitusiyada ölüm cəzası tam ləğv edilənədək
yalnız dövlətə, insan həyatına və
sağlamlığına qarşı, xüsusilə,
ağır cinayətlərə görə müstəsna cəza
tədbiri kimi göstərilmiş və artıq daimi cəza
növü kimi nəzərdə tutulmamışdır.
Bundan
sonra, 1996-cı ilin may ayında parlament Azərbaycan
Prezidentinin qanunvericilik təşəbbüsünü dəstəkləyərək
yaşı 65-dən yuxarı olan kişilərin ölüm
cəzasından azad olunması ilə bağlı qərar qəbul
etmiş, eyni zamanda, ölüm cəzasının tətbiqini
nəzərdə tutan cinayətlərin sayı qanunvericilikdə
33-dən 12-yə endirilmişdir.
Dahi
Öndər Heydər Əliyev ölüm cəzasının
ləğvi ilə bağlı qəti qərar verməzdən
əvvəl bu məsələ ictimaiyyət tərəfindən
müzakirə olunmuş, Avropa Şurası nümayəndələri
ilə çoxsaylı danışıqlar
aparılmışdır. Nəhayət, 1998-ci il fevral
ayının 3-də ölkə Prezidenti Milli Məclisə
ölüm cəzasının ləğv olunması ilə
bağlı etdiyi müraciətdə cinayət-hüquq siyasətini
hərtərəfli təhlil edərək ədalət,
azadlıq, humanizm və insanpərvərlik kimi yüksək
idealları rəhbər tutmaqla ölkədə ölüm cəzasının
ləğv edilməsi qənaətinə gəldiyini
bildirmiş və bu tarixi bəyanatın zəruriliyini əsaslandırmışdır.
Parlament
ölüm cəzasının ləğvi ilə
bağlı ölkə Prezidentinin təklifini dəstəkləmişdir.
Beləliklə, Ulu Öndər Heydər Əliyev Şərqdə
ilk dəfə olaraq ölüm cəzasının ləğv
olunması ilə bağlı qətiyyətli və humanist qərar
qəbul etmişdir. Bütün dünyada müsbət mənada
geniş əks-səda yaratmış bu tarixi qərar Avropa
Şurası tərəfindən "Azərbaycanın
Strasburq yolunda atdığı böyük addım" kimi dəyərləndirilmişdir.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışından sonra demokratikləşmə istiqamətində
atdığı ilk addımlardan biri də Əfv
İnstitutunun bərpası olmuşdur. Belə ki, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 4 may 1995-ci il tarixli Fərmanı ilə
Bağışlama Məsələləri Komissiyası
yaradılmışdır. Həmin dövrdən bu günə
qədər komissiya tərəfindən minlərlə məhkumun
sənədləri araşdırılmış, o cümlədən,
AŞPA-nın bəzi parlamentarlarının və ölkəmizdə
fəaliyyət göstərən bir neçə
hüquq-müdafiə təşkilatlarının "siyasi məhbus"
kimi qələmə verdiyi məhbusların azad olunması və
ya onların işinə yenidən baxılması öhdəliyinin
şərtlərinə əməl edilmişdir. Əslində,
Azərbaycan dövləti ölkədə siyasi əqidəsinə
görə, heç kəsin məhkum
olunmadığını dəfələrlə bəyan etsə
də, təqdim olunmuş siyahıya əsasən üzərinə
götürdüyü öhdəlikləri yerinə
yetirmişdir.
Bu
dövr ərzində məhkum olunmuş şəxslərə
münasibətdə əfv siyasəti ilə yanaşı,
amnistiya aktlarının tətbiqi nəticəsində də
humanistlik göstərilmişdir. Məhkumun cəza çəkməkdən
azad edilməsini, yaxud cəzanın daha yüngül cəza
ilə əvəz edilməsini nəzərdə tutan amnistiya
aktının tətbiq edilməsi humanizmin və cinayət
törətmiş şəxslərə göstərilən
etimadın təzahürü kimi dəyərləndirilir.
Qeyd
etmək lazımdır ki, hər hansı bir dövlətdə
amnistiya tətbiq edilərkən bu aktın cəmiyyətdə
doğura biləcəyi nəticələr, onun qəbul edilməsini
zəruri edən şərait, cinayətkarlığın vəziyyəti,
iqtisadi səmərə, dövlətçilik mənafeləri
və digər problemlər hərtərəfli tədqiq
edilir.
Ə.Həsənov
yazır ki, Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
ölkə Prezidentinin son illər ərzində bir neçə
dəfə təqdim etdiyi amnistiya aktları layihələrini
müzakirə edərək, amnistiya haqqında qərarlar qəbul
etmişdir.
Ümumiyyətlə,
yeni olduğu qədər də çox mürəkkəb bir
sistem olan insan hüquqları təsisatının bu gün cəmiyyətdə
hərtərəfli tam anlamı çox vacib məsələlərdəndir.
Söz yox ki, Avropa üçün bu, yenilik deyil. Onu qeyd etmək
lazımdır ki, Avropanın təfəkkür tarixi insan
haqları uğrunda mübarizəni özündə tam əks
etdirir. Müasir Avropa özünüdərkinin ən
mühüm nailiyyətlərindən hesab olunan Ombudsman təsisatı
bugünkü cəmiyyətin idarə olunmasında yeni yaranan
daha bir sosial institutdur.
Beləliklə,
əməli fəaliyyətinin nəticələrini sistemləşdirib
təhlil etməklə qanunvericiliyin yeniləşməsinə
kömək edən, insan hüquqlarının beynəlxalq
müdafiə vasitələrindən istifadəsi
üçün kamil hüquq-müdafiə strukturlarından
biri sayılan İnsan Hüquqları Üzrə Müvəkkil
(Ombudsman) təsisatının yaradılması qabaqcıl
dövlətlərdə tətbiq edilən səmərəli
institutların ölkədə fəaliyyət göstərməsinə
şərait yaratmış və Azərbaycanın
dünyanın vahid hüquq məkanına inteqrasiyasına təkan
vermişdir.
İnsan
və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təmin olunması, seçki ilə
bağlı demokratik institutların inkişafı demokratik vo
hüquqi dövlətin əsas məqsəd və vəzifələrindən
biridir.
Dövlət
demokratik prinsipləri və seçki hüququ
normalarını müdafiə etmək yolu ilə vətəndaşların
seçki və referendumlarda öz iradələrini sərbəst
surətdə bildirməsinə təminat verir. Yeni
Konstitusiyanın qəbul edilməsindən ötən müddət
ərzində qanunvericiliyin ən çox işlənilmiş
sahələrindən biri olan seçki qanunvericiliyi bütövlükdə
təzələnmişdir. İlk öncə "Referendum
haqqında" 1997-ci il 30 dekabr tarixli Qanun, daha sonra "Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin seçkiləri haqqında"
1998-ci il 9 iyul tarixli Qanun qəbul edilmişdir. Bu qanun
müasir seçki qanunvericiliyinin əsasını qoyaraq bir
növ örnək hüquqi-normativ sənəd olmuşdur.
Daha sonra "Bələdiyyələrə seçkilər
haqqında" 1999-cu il 27 iyun, "Milli Məclisə
seçkilər haqqında" 2000-ci il 5 iyun tarixli
qanunlar qəbul edilmişdir.
Ə.Həsənovun
fikrincə, hüquqi dövlət quruculuğu yolunu
seçmiş Azərbaycan Respublikasında demokratik şəraitdə
prezident, parlament və bələdiyyə seçkiləri
keçirilmişdir. Azərbaycanda inkişaf etmiş demokratik
dövlətlərin siyasi təcrübəsindən istifadə
edilməklə, Avropa Şurası ekspertlərinin
iştirakı ilə və tövsiyələri nəzərə
alınmaqla, xüsusilə də, Venesiya Komissiyası mütəxəssislərinin
hazırladıqları və təklif etdikləri alternativ
variantdan yararlanmaqla seçkilər haqqında mövcud olan
beş qanundan ibarət toplu əsasında tərtib olunmuş
və 2003-cü il iyunun 2-də qəbul edilmiş Seçki Məcəlləsi
və onun əsasında 15 oktyabr 2003-cü ildə
keçirilmiş son prezident seçkiləri mühüm amilə
çevrilərək, cəmiyyətin həyatında önəmli
yer tutmuşdur.
Seçkilərin
və referendumun keçirilməsi barədə vahid sənəd
olan Seçki Məcəlləsini zəruri edən əsas
amil seçki qanunvericiliyinin daha da təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı Avropa Şurası təşkilatı
qarşısında götürülmüş öhdəlik
olmuşdur.
Nəticədə,
ölkə müstəqillik əldə etdikdən sonra
seçkilərin və referendumun, o cümlədən,
prezident seçkilərinin demokratik və açıq şəraitdə
keçirilməsinə tam təminat verən,
bütövlükdə, təzələnmiş möhkəm
hüquqi baza yaradılmışdır.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2013.- 21 may.- S.15.