Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin,
demokratiyanın və demokratik təsisatların
inkişafı artıq elə səviyyədədir ki, bizi kənardan
müşahidə etməyə ehtiyac yoxdur
Müsahibimiz Milli Məclisin
Hüquq siyasəti və dövlət quruculuğu komitəsinin
sədri, Azərbaycanın AŞPA-da nümayəndə heyətinin
üzvü Əli Hüseynlidir
- Əli
müəllim, hazırkı dövrdə Azərbaycanın
Avropa məkanına inteqrasiya prosesi maraq doğurur. Bəzi
Avropa təsisatları Azərbaycandakı inkişaf prosesini
müsbət qiymətləndirsələr də, qeyri-obyektiv
qərarlar da qəbul olunur, haqsız tənqidlərə də
rast gəlirik. Bütün bu proseslərin fonunda Azərbaycanın
Avropaya inteqrasiya prosesini necə dəyərləndirmək
olar?
-
1995-ci ildə müstəqil dövlətimizin Konstitusiyası
qəbul olunduqdan sonra Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycanın
gələcək inkişafı ilə bağlı irəli
sürdüyü vacib tezislərdən biri də avrointeqrasiya
idi. Həm siyasi, həm iqtisadi, həm də mədəni əməkdaşlıq
baxımından Avropa təsisatları ilə uzun illər səmərəli
işlər görülüb və hesab edirəm ki, müsbət
nəticələr əldə etmişik.
Eyni
zamanda, bu prosesdən Avropa da geniş mənada bəhrələndi.
Azərbaycan Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
töhfə verməyə başladı, Şərq-müsəlman
və Qafqaz respublikası kimi başqalarından fərqli sivil
bir dövlət quruculuğu modelini Avropaya
çatdırdı. Avropa gördü ki, Azərbaycan yeganə
ölkədir ki, üç komponenti birləşdirsə də,
(Qafqaz, Şərq və müsəlman) dəyərlər
baxımından Avropadır. Əlbəttə, avrointeqrasiya
prosesi tək Azərbaycan üçün yox, Şərqi
Avropa və keçmiş SSRİ-nin tərkibində olmuş
respublikaların hamısı üçün mürəkkəb
bir proses oldu. O da məlumdur ki, Qərbi Avropanın əldə
etdiyi nailiyyətlər uzun illərin nəticəsində
qazanılıb. Onlar da təbii ki, sınaqlardan
çıxıblar. Çünki Avropa həm də
faşizmin beşiyi idi. Hər halda XX əsrin tarixi də
Avropa üçün mürəkkəb olmuşdu, iki
dünya müharibəsini yaşamışdı. Orda da ənənəvi
milli, dini, irqi problemlər mövcud idi. Amma buna baxmayaraq, Qərbi
Avropa İkinci dünya müharibəsindən sonra insan
hüquqları və demokratiya sahəsində ciddi irəliləyişlər
əldə etdi.
Şərqi
Avropa və keçmiş SSRi respublikaları
üçünsə bu inteqrasiya bir qədər mürəkkəb
idi. Çünki bizlər Qərbi Avropadan fərqli olaraq bu
prosesə üzərindən təxminən 40 il keçəndən
sonra qatılmağa başladıq. Baxmarayaq ki, Avropa-Azərbaycan
münasibətlərində də zaman-zaman müəyyən
problemlər yaşanır, amma müşahidələr onu
göstərir ki, 1990-ci illərdə və 2000-ci illərin əvvəllərində
Avropa təsisatlarında çalışan, təmsil olunan
avropalı siyasətçilər daha praqmatik idi. Hətta
mübahisələrə baxmayaraq, daim əməkdaşlıq
ruhu nümayiş etdirirdilər. Bu da bir sıra problemləri
birgə əməkdaşlıq şəraitində həll
etməyə imkan verirdi.
- Bəs
sonrakı illərdə hansı məqamlar müşahidə
olundu?
- Son
dövrlər müşahidələrimiz ondan ibarətdir ki,
Avropa təsisatları çox zaman insan hüquqları və
demokratiya məsələlərini daha çox
şişirdilmiş, təhrif olunmuş şəkildə səsləndirirlər,
müxtəlif bəyanatlar verirlər, qərarlar qəbul
edirlər. Avropa Parlamentinin bəzi qərarları, Avropa
Şurasında «siyasi məhbus» məsələsi ilə
bağlı cəhdlər və s. buna sübutdur. Bu cür
yanaşma bizim münasibətlərimizə xələl gətirməsə
də, konstruktiv əməkdaşlığa mane olur. Biz
müşahidə edirik ki, bəzi digər ölkələrdə
insan hüquqları və demokratiya məsələlərində
vəziyyət qat-qat problemlidir. Məsələn, buraya Ermənistanı,
vaxtilə Gürcüstanda, Ukraynada, Şərqi Avropa ölkələrində
baş verən hadisələri daxil etmək olar. Elə
Avropanın mərkəzi ölkələrində də bu sahədə
ciddi problemlər yaşanır. Amma həmin ölkələrdəki
vəziyyətə beynəlxalq qurumlar tərəfindən
reaksiyalar bizdəki qədər deyil. Xüsusilə,
onların Ermənistanla bağlı «dost» münasibətləri
bizi narahat edir. Yəni burada ikili standartları biz
açıq-aşkar müşahidə edirik.
Bilirsiniz
ki, Avropanın mərkəzi dövlətləri 1950-ci illərdən
başlayaraq insan hüquqları və demokratiya sahəsində
nailiyyətlər əldə etməyə başladılar. Bu o zaman
baş verirdi ki, Avropada iqtisadi sabitlik var idi. Son illərin
iqtisadi böhranı isə sosial gərginləyə gətirib
çıxardı. Biz bunu müşahidə edirik ki,
Avropa Birliyi ölkələrində dini-milli dözümsüzlüklə
bağlı qanun qəbul olunur, mitinqlərdəki
zorakılıq baş verir, Fransa, İtaliya, Almaniya kimi Qərbi
Avropanın dayağı olan ölkələrdə bu proseslərlə
bağlı, müvafiq konvensiyalardakı bütün öhdəliklər
pozulmağa başlayıb. Hansı ki, onlar bu
konvensiyalara qoşulmaqla yanaşı onu fəal şəkildə
dünyada təbliğ edirdilər. Həmin
ölkələrdəki vəzifəli şəxslərin
korrupsiyaya qurşandığını müşahidə
edirik, seçki prosesləri zamanı çirkli pullardan
istifadə olunması ilə bağlı bəyanatlar
eşidirik. Bütün bunlar Avropada ciddi
problemlərin olduğunu göstərir.
Belə bir şəraitdə onların da Azərbaycanla
bağlı bəyanatlarının təsiri artıq əvvəlki
kimi deyil. Baxmayaraq ki, bizim əlaqələrimiz
yaxşıdır, amma Avropa təsisatları da gərək
öz fəaliyyətlərində müəyyən korrektələr
etsinlər. Bu, hər iki tərəfin
xeyrinə olmuş olar.
- Məlumdur
ki, Avropaya inteqrasiya çərçivəsində bir
sıra proqramlar, layihələr həyata keçirilir. Bu mənada hazırda Şərq Tərəfdaşlığı
prosesi hansı vəziyyətdədir?
- Azərbaycanın Avropaya inteqrasiyasının marağının
nəticəsdir ki, Şərq Tərəfdaşlığı
prosesinə fəal qoşulmuşuq. Prezident İlham Əliyev
də hər zaman bu məsələyə xüsusi önəm
verirdi. Biz artıq Avropa ilə
bütün sahələr üzrə əməkdaşlıq
etməyə başlamışıq. Parlament
ölçüsündə biz AVRONEST PA-da təmsil olunuruq,
onun bir sessiyası Bakıda yüksək səviyyədə
keçirildi. Eləcə də, iqtisadi
münasibətlərə, enerji təhlükəsizliyinə
töhfələr verməkdə davam edirik. Biz qanunvericiliyimizi Avropa İttifaqı
standartlarına uyğunlaşdırırıq. Həm də
ona görə ki, Avropanın iş adamları burada və
bizim sahibkarlar da Avropada eyni hüquqi müstəvidə
çalışsınlar. Eyni zamanda, Avropa ilə
vətəndaş cəmiyyəti dialoqu mövcuddur, mədəni
əlaqələrimiz də genişlənir. Yəni bütün bu proseslərdə bizim çox
sağlam niyyətlərimiz mövcud olub. Amma
bunun fonunda biz yenə də zaman-zaman Avropa Parlamentində
ölkəmiz haqda insan hüquqları, demokratiya məsələləri
ilə bağlı tələsik,
araşdırılmamış, emosional, faktlara söykənməyən
bəyanatlar və qərarların verildiyini
görürük. Biz avropalı həmkarlarımızın
diqqətinə çatdırmışıq ki, bu cür
yanaşma ilə onlar yalnız özlərini hörmətdən
sala bilərlər. Çünki bu
mövqe ilə onlar burada ciddi qəbul olunmurlar. Yəni belə problemlər də, mövcuddur, amma
yenə də biz əməkdaşlığımızı
davam etdiririk.
- Bu
yaxınlarda Brüsseldə AVRONEST PA-nın növbəti
toplantısı keçiriləcək. Həmin
toplantıda Azərbaycan nümayəndələri Avropa
Parlamentinin bir qrup üzvünün işğal olunmuş ərazilərimizə
səfəri ilə bağlı məsələ
qaldıracaqmı?
-
Çox maraqlı məsələyə toxundunuz. Hər zaman Avropa təsisatları özlərinin qəbul
etdiyi konvensiyalara, qərarlara hamının hörmətlə
yanaşmasına çağırırlar. Biz də həmişə bunu dəstəkləyirik.
Avropa Şurasının, sonra Avropa Parlamentinin Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı, Azərbaycanın
həm Dağlıq Qarabağ, həm də ətraf
rayonlarının işğal olunması ilə bağlı qərarları
var. Bu təsisatların borcudur ki, qəbul etdiyi qərarların
icrasına nail olsunlar. Onlar kağız üzərində
qala bilməz ki?
Amma müxtəlif siyasi qruplarda fəaliyyət göstərən,
siyasi partiyalar xətti ilə, üstəgəl qanunsuz
lobbiçiliyin və siyasi korrupsiyanın təsiri altında
bir sıra Avropa parlamentariləri işğal olunmuş ərazilərimizə
səfər edirlər. Bununla da, onlar təmsil olunduqları təşkilatların,
yəni ilk növbədə Avropa Parlamentinin qəbul etdiyi qərarların
ziddinə getmiş olurlar. İkincisi, bu
sahədə Şərq Tərəfdaşlığı
çərçivəsində Avropa ilə əməkdaşlığımızda
qəbul olunmuş müəyyən çərçivələri
də pozurlar. Çünki bu çərçivələr,
qərarlar birmənalı olaraq Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü tanıyır, münaqişənin
ərazi bütövlüyümüz çərçivəsində
həllini nəzərdə tutur. Və bu
cür səfərlər konstruktiv dialoqa əlbəttə ki,
böyük ziyan vurur.
Biz bu iradlarımızı bildirəndə qarşı
tərəfdən söyləyirlər ki, bu səfərlər
Avropa Birliyinin, Avropa Parlamentinin rəsmi mövqeyi deyil. Deyirlər ki,
həmin parlamentarilər azad insanlardılar, ona görə də,
bu addımı atırlar. Ancaq bizim də
arqumentimiz var ki, onların azadlığının çərçivəsi
məhduddur, çünki həmin şəxslər siyasi
personadırlar, onlar həmin ərazilərə sadəcə
turist kimi gedə bilməzlər. Bu şəxslər
müəyyən siyasi vəzifə
daşıyıcısıdırlar, Avropa Parlamentinin üzvləridirlər.
Və onlar hətta şəxsi formatda qəbul
etdiyi qərarlarda belə müəyyən balansı gözləməlidirlər.
Məsələn, Azərbaycan parlamentariləri olaraq həmişə
bu məsələləri öyrənirik, səfərlər
zamanı müəyyən çərçivələri
gözləyirik. Çünki hamımız ictimai
personlarıq. Bu məsələləri
bir daha AVRONEST PA-nın sessiyasında Avropa Parlamentinin diqqətinə
çatdıracağıq. Eyni zamanda,
işğal olunmuş ərazilərimizə səfər edən
parlamentarilərin təmsil olunduğu siyasi partiyaların rəhbərlərinə
də çatdıracağıq ki, onlar da bu məsələyə
müəyyən korrektələr etməlidirlər. Təbii
ki, bu adamların müəyyən baxışları var, erməni
lobbisinin təsiri altında Qarabağla bağlı fərqli
düşünürlər və bu onların şəxsi
düşüncəsi ola bilər. Amma rəsmi fəaliyyətlərində Avropa
Parlamentinin və digər təsisatların qərarlarına
hörmətlə yanaşmalıdırlar. Hətta əleyhinə səs vermiş olsalar da, əgər
qərarlar qüvvədədirsə, ona hörmətlə
yanaşmaq lazımdır. Bu məsələ
barədə bizim mövqeyimiz belədir və bu, qəbul
olunmalıdır.
- Bu təşkilat
adətən, Dağlıq Qarabağ məsələsinin
müzakirəsindən yayınmağa çalışır
və mövqeyini AVRONEST-in əməkdaşlıq təşkilatı
olması ilə əlaqələndirirlər. Belə
bir şəraitdə, Azərbaycan nümayəndə heyəti
bu qurumun çərçivəsində Ermənistanın
işğalçılıq siyasətini gündəmdə
saxlaya bilirmi?
-
Haqlısınız, təşkilatda belə bir mövqe var
ki, burada əməkdaşlıq etməliyik, mübahisələrdən
uzaq olmaq lazımdır. Bizim arqumentimiz isə
belədir ki, bu sadəcə hansısa mübahisə və
münaqişə deyil. Bu, bir işğal
faktıdır və ona görə də, Ermənistan və
Azərbaycanın əməkdaşlığı məsələn,
parlament ölçüsü çərçivəsində
o zamandan başlaya bilər ki, bu ölkənin parlamentariləri
Azərbaycanın ərazilərinin işğal olunması ilə
bağlı müəyyən bəyanat versinlər,
işğal faktını etiraf etsinlər və bunu pisləsinlər.
Bundan sonra isə onlarla bizim müəyyən dialoqumuz
mümkün ola bilər. Amma
bu cür vəziyyətdə əməkdaşlıq və
dialoq heç bir fayda verməz. Çünki
bu problemin kökündə sadəcə konflikt yox,
işğal faktı durur.
Faşist Almaniyası da Avropanın böyük bir hissəsini
işğal etmişdi. Onda gərək, Fransa və digərləri
faşist Almaniyası ilə dialoqa gedəydilər, əməkdaşlıq
edəydilər və bununla da problemi həll edəydilər.
Nədən ikinci cəbhə
açıldı və ABŞ-la Böyük Britaniya müharibəyə
qoşuldu? Bizə verdikləri məsləhətləri
niyə o zaman etməyiblər?
Əlbəttə,
dialoq və əməkdaşlıq faydalı ola
bilər, amma ilk növbədə işğal faktı etiraf
olunmalıdır. Qarşı tərəf Azərbaycandan
üzr istəməlidir. Necə ki, ermənilər
türklərdən qondarma «erməni soyqırımına»
görə üzr istəməyi tələb edirlər.
Hansı ki, onlar tarixdə baş verməyən
bir hadisəyə görə bunu iddia edirlər. Bəs nəyə görə, Azərbaycanın
torpaqlarını işğal etdiklərini etiraf etməməlidirlər?
Torpaqlarımız hərbi yolla işğal
edilib, ona görə də ermənilərlə dialoq və əməkdaşlıq
ilk növbədə yuxarıda qeyd etdiyim şərtlər
çərçivəsində mümkündür.
Avropalıların təklif etdiyi əməkdaşlıq
formulu isə indiki şəraitdə mümkün olmur və
bunu özləri də görürlər ki, faydasız
prosesdir, sadəcə, vaxt itiririk. Amma baxmayaraq ki, onlar
istəmirlər, biz Qarabağ məsələsini daim gündəmdə
saxlayırıq.
- Əli
müəllm, məlum olduğu kimi bu il
ölkəmizdə prezident seçkiləri keçiriləcək.
Artıq müəyyən beynəlxalq qurumlardan
seçki qanunvericiliyi, insan hüquqları və demokratiya məsələləri
ilə fikirlər, təkliflər, hətta əsassız tənqidlər
də səslənir. Necə hesab edirsiniz,
mövcud Seçki Məcəlləsinə dəyişiklik
edilməsinə zərurət varmı?
- Beynəlxalq
təşkilatlar, o cümlədən, bizim tərəfdaşlar
bilməlidirlər ki, artıq Azərbaycan keçid mərhələsini
yaşayan ölkə deyil. Azərbaycan
inkişaf etmiş dövlətlərin sırasına
qatılmaq niyyətini ifadə edib. Azərbaycan
özünün siyasi, iqtisadi, mədəni, sosial
potensialına görə regionda lider dövlətdir. Azərbaycan keçmiş SSRİ respublikaları ilə
də müqayisəolunmaz səviyyədədir. Biz iqtisadi, siyasi baxımdan ən sabit, ən
inkişaf edən ölkəyik.
Ona görə də, gərək Avropa təsisatları
da Azərbaycanla bağlı baxışlarını dəyişməlidirlər. Mənim
mövqeyim belədir ki, seçki prosesi ilə bağlı
maddi-texniki, təşkilati və bir sözlə, bütün
məsələləri Azərbaycan yüksək səviyyədə
təşkil edib. Mövcud olan problemlərin
araşdırılması mexanizmləri var.
Hazırda Seçki Məcəlləsinə yeniliklərin
gətirilməsi müzakirə predmeti deyil və olmayacaq da. Seçki
prosesi açıqdır, şəffafdır və hesab edirəm
ki, biz yenə beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlıq
edəcəyik ki, onlar bu prosesi müşahidə etsinlər.
Amma mən bir subyektiv fikrimi söyləmək istəyirəm:
Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin, ictimai
şüurun, demokratiyanın və demokratik təsisatların
inkişafı artıq elə səviyyədədir ki, bizi kənardan
müşahidə etməyə də ehtiyac yoxdur. Amma əlbəttə ki, biz həm də əldə
etdiyimiz nailiyyətləri göstərmək niyyətindəyik.
Bu baxımdan, belə bir əməkdaşlıq faydalı ola bilər. Amma yenə də
deyirəm ki, hamı anlamalıdır ki, Azərbaycan artıq
nə postsovet ölkəsi deyil, nə də keçid
dövrünü yaşayan ölkə deyil. Azərbaycanın
standartları artıq kifayət qədər yüksəkdir və
tam milli-daxili mexanizmlər var ki, istənilən proses şəffaf
həyata keçirilsin, ictimai nəzarət olsun.
yap.org.az
Səs.- 2013.- 21
may.- S.6.