Azərbaycan-Avropa Şurası əməkdaşlığının
inkişafında müasir durum
1999-cu
il dekabrın 7-də Azərbaycan Respublikasında fikir və
söz azadlığını, mətbuat və jurnalistlərin
müstəqilliyini təmin edən, xüsusilə, mətbuat
azadlığını məhdudlaşdıran inzibati tədbirlərdən
istifadəni istisna edən "Kütləvi informasiya vasitələri
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunu qəbul
edilmişdir. Qanunla kütləvi informasiya vasitələri
üzərində dövlət senzurasına yol verilmir,
kütləvi informasiya vasitələrinin istehsalı və
yayımı təsisçinin və ya məhkəmənin qərarı
ilə müvəqqəti dayandırıla, yaxud ona xitam verilə
bilər. Vəzifəli şəxslər tərəfindən
hər hansı müdaxilə, o cümlədən, senzura tətbiq
etmə, peşə müstəqilliyini pozma, kütləvi
informasiya vasitələrinin istehsalını və
yayımını dayandırma, tirajı müsadirə etmə
və digər hüquqların pozulması Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyinə müvafiq olaraq
mülki, inzibati, cinayət və digər məsuliyyətə
səbəb olur.
Azərbaycan
Respublikası ilə Avropa Şurası arasında sıx əməkdaşlığın
nəticəsi kimi ölkəmizin Avropa Şurası Parlament
Assambleyasının 222 (2000) saylı Rəyinə müvafiq
olaraq bu təşkilat qarşısında üzərinə
götürdüyü və vaxtında yerinə yetirdiyi
öhdəliklərdən biri də ölkədə mətbuat
azadlığını, media və jurnalistlərin müstəqilliyini təmin
etmək, xüsusilə, mətbuat azadlığını məhdudlaşdıran
inzibati tədbirlərdən istifadəni istisna etməkdən
ibarət olmuşdur.
Əli
Həsənovun fikrincə, bu gün Avropa Şurasında
xüsusi fəallığı ilə diqqət çəkən
Azərbaycan bu təşkilata qəbuldan ötən beş il
ərzində demokratik Qərbin bir hissəsi kimi demokratik və
hüquqi dövlət quruculuğunda, insan hüquq və
azadlıqlarının adi həyat normasına çevrilməsində
çox işlər görmüş, ölkədə
çoxpartiyalı plüralist cəmiyyət
formalaşmış, azad söz və mətbuat
azadlığı gündəlik həyatın ayrılmaz hissəsinə
çevrilmişdir. Cəmiyyətdə söz, mətbuat
azadlığı sahəsində fəaliyyətin hüquqi tənzimlənməsi
üçün parlament tərəfindən Avropa
Şurası
qarşısında
götürülmüş
öhdəliklərə uyğun olaraq əhəmiyyətli
qanunlar qəbul edilmiş, bir sıra ölkə vacib beynəlxalq
konvensiya və sazişlərə qoşulmuşdur. Qeyd olunan
sahələr üzrə hazırlanmış qanunverici
aktların beynəlxalq normalara
uyğunlaşdırılması üçün gərgin
iş aparılmışdır.
Hal-hazırda
ölkədə 600-ə qədər qəzet, 100-ə
yaxın jurnal, 30-dan çox müstəqil teleradio şirkəti
fəaliyyət göstərir. "Kütləvi
İnformasiya Vasitələri haqqında" Qanunun jurnalistlərin
akkreditasiyası və kütləvi informasiya vasitələrinin
bağlanması prosedurasına dair müddəalarında
Avropa Şurasının tövsiyələrinə uyğun olaraq
edilmiş dəyişikliklər onların daha da müstəqil
olmasına şərait yaratmışdır. Milli Teleradio
Şurası yaradılmış, parlamentdə "İctimai
televiziya haqqında" Qanun qəbul edilmiş, İctimai
televiziya fəaliyyətə başlamışdır. Mətbuata
dövlət xətti ilə kredit verilməsinə
başlanmış, bir sıra qəzet və jurnalların
dövlət nəşriyyatına olan borcu müəyyən
müddətə dondurulmuşdur.
Söz
azadlığının həyata keçirilməsini
asanlaşdırmaq və mətbuatın müstəqilliyini təmin
etmək üçün xüsusi qanunverici, təsisatı və
başqa tədbirlər görülmüşdür. Çap
olunan müstəqil mətbuata müəyyən vacib imtiyaz və
güzəştlər verilmişdir. Belə ki, mətbuat məhsulları
ƏDV-dən və mənfəət vergisindən azad olunub,
habelə, kommunal və rabitə qurğularının istifadəsində
bir sıra üstünlüklər nəzərdə tutan Dövlət
Proqramı movcuddur. 2002-ci il oktyabrın 5-də Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Fərmanı ilə təsis
edilmiş Radio-Televiziya Yayımı üzrə Dövlət
Şurası 2003-cü ilin yanvar ayında Avropa
Şurasının standartlarına uyğun fəaliyyətə
başlamışdır.
Bundan
əlavə, dövlətin informasiyanı idarə etmək
sahəsindəki rəsmi qurumları ləğv edildikdən
sonra, 15 mart 2003-cü ildə seçki yolu ilə Avropa
standartlarına uyğun olaraq formalaşmış Mətbuat
Şurası jurnalistikada peşə standartlarının
yüksəldilməsi və onların müdafiəsi,
jurnalistlərin sosial məsuliyyətinin artırılması,
vətəndaş hüquqlarının təminatı və
digər mühüm vəzifələri yerinə yetirmək
üçün fəaliyyət göstərir.
Ə.Həsənov
göstərir ki, Azərbaycanın Avropa Şurasına
üzv olması prosesi xeyli vaxt aparsa da, bəzi qüvvələrin
müqavimətinə rast gəlsə də, Heydər Əliyevin
prinsipial və ciddi siyasəti Azərbaycanın bu təşkilatın
sıralarında təmsil olunmaq arzusunu gerçəkləşdirdi.
Bu hadisə beynəlxalq münasibətlər sistemində
ölkəmizin mövqelərinin əhəmiyyətli dərəcədə
möhkəmləndirilməsinə səbəb oldu.
Bu
gün Azərbaycanda beynəlxalq təşkilatlarla həyata
keçirilən münasibətlərin nizamlanması prosesində
ən önəmli və xüsusi diqqət yetirilmiş sahə
Avropa Şurası ilə əlaqələrdir. Sözügedən
qurum hələ ki, Azərbaycan torpaqlarının Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən işğal
edilməsi faktını İslam Konfransı Təşkilatından
sonra tanıyan yeganə beynəlxalq təşkilat olaraq
qalmaqdadır. Bu məsələnin əhəmiyyətini
artıran amil təkcə ondan ibarət deyil ki, Avropa
Şurası avropayönümlü bir təşkilatdır və
burada erməni lobbisinin təsiri olduqca böyükdür, həm
də onunla bağlıdır ki, bu beynəlxalq qurumun
dünya ictimai rəyinə təsiri imkanları həddən
artıq yüksək qiymətləndirilir və onunla indi
bütün dünya hesablaşır. Azərbaycan nümayəndə
heyəti digər beynəlxalq qurumlara nisbətən daha
çox bu təşkilatda uğur qazanmışdır.
Beləliklə,
müasir dövrdə Azərbaycan demokratik transformasiya sahəsində
öz konkret, əməli fəaliyyəti ilə, həmçinin,
görülmüş bu işlərin və
aparılmış islahatların məntiqi nəticəsi kimi
Avropa Şurasının üzvlüyünə layiq
olduğunu sübuta yetirir. Üzünü birmənalı
şəkildə Avropaya: onun humanist və demokratik dəyərlərinə
inteqrasiya səmtinə tutan respublikamız tarixən çox
qısa bir müddətdə xeyli uğura nail olmuşdur.
Bütün çətinliklərə və məhrumiyyətlərə
baxmayaraq, ölkədə sərbəst bazar
iqtisadiyyatının formalaşdırılması istiqamətində
aparılan islahatlar, çoxpartiyalı sistem, söz və mətbuat
azadlığının bərqərar edilməsi, insan
haqlarının qorunmasının ön plana çəkilməsi,
yeni qanunvericilik sisteminin yaradılması, demokratik qaydalar əsasında
prezident, parlament və bələdiyyə seçkilərinin
keçirilməsi, Şərqdə ilk dəfə olaraq
ölüm hökmünün ləğv edilməsi və digər
müsbət proseslərə münasibət bildirən
Prezident Heydər Əliyev Avropa Şurası Parlament Assambleyasının
sessiyasındakı çıxışında qürur hissi
ilə qeyd etmişdir: "Bu gün Azərbaycanda demokratik
inkişaf prosesi dönməz xarakter alıbdır,
azadlığın və qanunun aliliyinin möhkəm təminatı
yaradılıbdır. Azərbaycanın Avropa Şurasına qəbul
edilməsi onun nəinki müstəqil, suveren, demokratik,
dünyəvi dövlət kimi tanınmasıdır, həm də
Avropa ailəsinin bərabərhüquqlu üzvü kimi Azərbaycan
dövlətinin inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcıdır" .
Avropa
Şurası Parlament Assambleyasının 2013-cü il
sessiyasında Azərbaycan üç müxtəlif
hesabatlarla müzakirə olunmuşdur. 2013-cü il yanvarın
23-də keçirilən iclasda Azərbaycan üzrə iki
hesabat - Christoph "Strasserin "Azərbaycanda siyasi məhbuslar
məsələsinin ardı" və həmməruzəçilər
Pedro Agramunt və Joseph Debono Grechin "Azərbaycan tərəfindən
öhdəliklərin və vəzifələrin yerinə
yetirilməsi" - və bu hesabatlara təklif olunan dəyişikliklər
müzakirə olunmuş, bu qətnamə layihələri
üzrə səsvermə keçirilmişdir.
*AŞPA
həmməruzəçiləri hesabat hazırlayıb,
*Strasser
siyasi məhbuslar siyahısına dəyişiklik etmişdir,
*Avropa
Şurası Azərbaycanda korrupsiya ilə bağlı hesabat
dərc edib.
Yanvarın
24-də isə məruzəçi Mats Johansson "Avropada mətbuat
azadlığının durumu" hesabatını təqdim
etmiş, hesabat müzakirə olunmuş və qəbul edilməsi
haqqında səsvermə keçirilmişdir.
Strasserin hesabatı
Azərbaycanda
siyasi məhbuslar üzrə məruzəçi Christoph
Strasserin hesabatında çıxardığı nəticələr:
Azərbaycan
nümayəndələri onun irəli sürdüyü
"praqmatik və konstruktiv" təklifləri qəbul edib
dəstəkləsələr "mənim yanlış
olduğumu sübut edə bilərlər".
Agramunt/Grech hesabatı
Azərbaycan
tərəfindən öhdəliklərin və vəzifələrin
yerinə yetirilməsi üzrə həmməruzəçilər
Pedro Agramunt və Joseph Debono Grech Azərbaycanın Avropa
Şurasına 2001-ci ildə daxil olmasını və qəbul
etdiyi öhdəlikləri qeyd edib.
Hesabatın
girişində qeyd olunur ki, Azərbaycan qanunvericiliyə
lazımi dəyişikliklər edib.
Qərar
layihəsində Azərbaycanın geosiyasi konteksti,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, Azərbaycanın
"Avropa lehinə istəkləri" müsbət
qarşılanır, lakin Assambleya Azərbaycan hakimiyyətini
aşağıdakı məsələlərə diqqət
etməyə çağırır:
Plüralist demokratiyaya doğru
addımlar atmaq,
Siyasi partiyaların maliyyələşdirilməsi
və korrupsiyaya qarşı mübarizə
haqqında Klikləyin-GRECO-nun
tövsiyələrinə dair
hərəkət etmək,
Məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyini
təmin etmək,
İfadə azadlığına, sərbəst
toplaşmaq azadlığına,
birləşmək azadlığını
inkişaf etdirmək.
Johanssonun hesabatı
"Avropada mətbuat
azadlığının durumu"
adlanan hesabatda
2010-2012-ci illər arasında
14 ölkədə mətbuat
azadlığının "ciddi" pozulması haqqında müşahidələr
qeyd olunur. Bu ölkələr arasında
Ermənistan, Rusiya və Britaniya da var.
Məruzəçi Mats Johanssonun çıxardığı
nəticələrindən biri odur ki,
polis və məhkəmə
işçiləri jurnalistləri
qorumalıdır.
Təəssüf ki, bu hesabatlarda
yanlışlıq çoxdur. Yaxşı olar
ki, həmməruzəçilər
Ermənistanın terrorçu
dövlət olduğunu
diqqətə çatdırsınlar.
Həmməruzəçilərin "qərəzli" birtərəfli hesabatları
Azərbaycan-AŞ əlaqələrinə
xələl gətirə
bilər.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2013.- 22 may.- S.15.