Sənətdə
özünü peşəkarlığı ilə təsdiqləyən
sənətkar
Mehdi
Məmmədov - 95
22
may Azərbaycanın tanınmış rejissoru və aktyoru
Mehdi Məmmədovun doğum günüdür
Azərbaycan rejissorluq sənəti
tarixində xüsusi yeri olan Mehdi Məmmədovun quruluş
verdiyi tamaşalarda idrakin gücü zərifliyə və
emosiyaya, psixoloji çalarlardan zəmin tapan lirizmə
qovuşaraq tamaşaçını düşüncələr
aləminə aparır. Onun quruluş verdiyi tamaşalar
obrazların xarakterini açan ifadə vasitələrindəki
rəngarənglikdən irəli gəlirdi. Bu gün belə
bir sənətkarın doğum günüdür.
1918-ci il may ayının 22-də
Şuşada doğulsa da, məktəb təhsilini Bakıda
alıb. Yeddinci sinifdən Bakı Türk İşçi
Teatrının tamaşalarında kütləvi səhnələrə
çıxan Mehdi Məmmədov Bakı Teatr Məktəbini
bitirib. Həmin il Moskvada ali rejissor təhsili almağa gedib.
1940-ci ildə Gəncə Dövlət Dram Teatrında Məmmədhüseyn
Təhmasibin "Bahar" dramını diplom işi kimi
tamaşaya hazırlayıb. Təyinatla Gəncəyə
göndərilən gənc rejissor 1945-ci ilin yay mövsümünün
sonunadək burada işləyərək sentyabrda Bakıya gəlib.
Burada müxtəlif sənət ocaqlarında, əsasən,
monumental səpkili tamaşalar hazırlayıb.
Ayrı-ayrı illərdə Gəncə Dövlət Dram
Teatrında, Milli Dram Teatrında, Opera və Balet Teatrında,
Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrında baş rejissor
kürsüsünü tutub. Sıravi quruluşçu rejissor
kimi ən çox Milli Dram Teatrında quruluşlar verib.
1945-cı ildən ömrünün sonuna qədər Azərbaycan
Dövlət Teatr İnstitutunda aktyor və rejissor sənətindən
dərs deyib, kafedra müdiri vəzifəsində
çalışıb. 1968-ci ildə "Azəri
dramaturgiyasının estetik problemləri" mövzusunda
doktorluq dissertasiyası müdafiə edib. 1960-cı ildən
professor vəzifəsini tutan, sənətşünaslıq
doktoru Mehdi Məmmədov "Azəri dramaturgiyasının
estetik problemləri", "Teatr düşüncələri",
"Teatrlar. Aktyorlar. Tamaşalar", "Hüseyn Ərəblinski",
"Onun sənət ulduzu", "Moskva Akademik Bədaye
Teatrı", "Aleksandr Tuqanov" (rus dilində),
"Rejissor sənəti", "Sabit Rəhman" və
digər kitablarını qələmə almışdır.
Sənətdə qazandığı uğurlara görə
Mehdi Məmmədov respublikanın əməkdar incəsənət
xadimi, xalq artisti və SSRİ xalq artisti fəxri adlarına layiq
görülüb. Akademik teatrda hazırladığı
Hüseyn Cavidin "İblis" faciəsinə görə
1984-cü ildə Azərbaycan Dövlət mükafatı ilə
təltif olunub.
Onun Milli Dram Teatrında ilk işi
1946-cı ildə Şekspirin "On ikinci gecə"
komediyasının tamaşası olub. Müəyyən fasilələrlə
bu sənət ocağında Cəfər Cabbarlının
"Yaşar", Aleksandr Fadeyevin "Gənc qvardiya",
Sabit Rəhmanın "Aydınlıq", "Əliqulu evlənir",
Lope de Veqanın "Rəqs müəllimi", Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin "Dağılan tifaq", Məmmədhüseyn
Təhmasibin "Çiçəklənən arzular",
Nikolay Qoqolun "Müfəttiş", Karlo Haldoninin
"Mehmanxana sahibəsi", İmran Qasımovla Həsən
Seyidbəylinin "Uzaq sahillərdə", Mehdi Hüseynin
"Alov", Mirzə İbrahimovun "Kəndçi
qızı", Lev Tolstoyun "Canlı meyit", Hüseyn
Cavidin "Xəyyam" və
"İblis", Səməd Vurğunun "İnsan",
Maksim Qorkinin "Meşşanlar" və s. əsərlərinə
müxtəlif janrlarda səhnə həyatı verib. Opera və
Balet Teatrında Fikrət Əmirovun "Sevil", Leo Delibin
"Lakme", Cahangir Cahangirovun "Azad", Üzeyir bəy
Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun",
"Koroğlu", Cakomo Puççininin "Toska"
operalarına quruluş verməklə, bu teatrda fəlsəfi-monumental
teatrın imkanlarına genişlik açıb. Rus Dram Teatrında
Maksim Qorkinin "Həyatın dibində" və Mixail
Şatrovun "Mənim Nadejdalarım" dramlarının
quruluşçu rejissoru olub.
Mehdi Məmmədov səhnə sənətinə
aktyorluqla başlayıb. Teatr məktəbində Karl Moor
("Qaçaqlar", Şiller), Hacı Əhməd
("Almaz", Cəfər Cabbarlı), Moskvada Lunaçarski
adına Ali Teatr Sənəti İnstitutunda Evstiqneyko
("Günəş övladları", Maksim Qorki), Neznamov
("Günahsız müqəssirlər", Aleksandr
Ostrovski) rollarını oynayıb. İşçi
teatrında Süleyman Rüstəm və Hacıbaba Nəzərlinin
"Yanğın", Seyid Hüseynin "Kölgə"
dramlarındakı Gənc aqronom və Bəxtiyar, Gəncə
teatrında Səməd Vurğunun "Vaqif",
"Xanlar", Mirzə İbrahimovun "Madrid", Məmmədhüseyn
Təhmasibin, "Bahar", Mehdi Hüseynin "Nizami"
pyeslərinin tamaşalarında Eldar, Söhbət, Karton, Qaya
və Əbdək rollarında səhnəyə
çıxıb. Akademik teatrda isə "Alov"da Kamalov,
"Canlı meyit"də Protasov, "Xəyyam"da Xəyyam,
"Meşşanlar"da Terenti Teterov rollarında
çıxış edib. "Azərbaycanfilm"in 1959-cu ildə
istehsal etdiyi "Onu bağışlamaq olarmı?" filmində
Qaya roluna çəkilib. Radio teatrında Şekspirin
"Hamlet" faciəsində baş rolu səsləndirib. Zəngin
elmi təfəkkürə malik olan Mehdi Məmmədov milli
teatrşünaslıq elmimizin inkişafında, resenziya
janrının formalaşmasında səmərəli fəaliyyət
göstərib. 1971-1976-cı illərdə Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin
(hazırki Teatr Xadimləri İttifaqı) sədri
seçilib. Görkəmli alimin yazdığı və dərslik
kimi keçilən "Rejissor sənəti", "Həyat
və sənət yollarında", "Mah teatr"
kitabları elmi dəyərlərini bu gün də
saxlamaqdadır. Mehdi Məmmədovun rejissor üslubunun fərdi
keyfiyyətlərini qısaca belə ifadə tmək olar: Mehdi Məmmədov aktyorun rol-obraz
üzərində analitik təhlilini əsas, mühüm
prinsip kimi götürürdü. Mehdi Məmmədov
pauzaların psixoloji nöqtəsini tamaşanın əsas
akkordu ilə ustalıqla birləşdirirdi. Mehdi Məmmədov
tamaşalarında (hətta ailə-məişət
mövzulu əsərlərin səhnə həllində də)
ictimai motivləri fəlsəfi dərinliyin gur
işığı ilə ziyalandırırdı. Mehdi Məmmədov
məzmun və forma vəhdətini möhtəşəm
monumentallıqda təcəssüm etdirirdi. Bu məqsədlə
tərtibatçı, rəssamlarla yaradıcı tələbkarlıqla
işləyirdi. Mehdi Məmmədovun janrından asılı
olmayaraq, hazırladığı səhnə əsərlərində
idrakın gücü zəriflik və emosiya ilə, psixoloji
çalarlardan qidalanan lirizmlə ahəngdar cazibə
yaradırdı. Mehdi Məmmədov tamaşanın ali məqsədini
psixoloji münasibətlərin, əqidə mübarizələrinin
mahiyyətində, fərdin dünyanı dərkində
axtarırdı. Mehdi Məmmədov kəskin epizodlarda verdiyi ən
mürəkkəb mizanlarda da müəyyən dinamik, musiqili,
poetik və ifadəli ritmə əsaslanırdı. Mehdi Məmmədov
janr əlvanlığına az, ancaq cəsarətlə meyil
edirdi. Mövzunu janrın qanunları çərçivəsində,
cəmiyyətin ictimai-sosial, çağdaş mənəvi-əxlaqi
problemləri ilə əlaqələndirirdi. Mehdi Məmmədov
cəmiyyətdə olduğu kimi, sənətdə də
özünütəsdiq mövqeyində dayanırdı. Mehdi
Məmmədovun rejissurası bütövlükdə realist
monumentallığı və fəlsəfi dərinliyə
geniş meydan açması ilə səciyyəvidir.
ZÜMRÜD
Səs.- 2013.- 22 may.- S.12.