Elman Nəsirli:"Azərbaycanın
xəzər dənizinə çıxışının
olması onun strateji üstünlüyüdür"
Müsahibimiz siyasi elmlər doktoru,
politoloq Elman Nəsirlidir
-
Elman müəllim, Xəzər dənizinin hüquqi statusunun
müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı
İranla, eləcə də, Türkmənistanla
aydınlaşmayan məsələlər var. İran və
Türkmənistanın bu problemin aradan qaldırılması
üçün danışıqlar prosesini uzatmağa
çalışmaları müəmmalı suallar yaratmır
ki?
- Xəzəryanı
ölkələrin Xəzər dənizinin hüquqi statusunun
müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı
aparılan danışıqlar bir nəticə vermir. Xəzəryanı
ölkələrin sammitində də keçirlən
iclasların isə bu günə qədər heç bir nəticəsi
olmayıb. Baxmayaraq ki, Xəzəryanı dövlətlərdən
yalnız üç dövlətin, yəni
Qazaxıstanın, Rusiyanın, Azərbaycanın Xəzər
dənizində ortaq xətt prinsipinin bölgüsü ilə
bağlı razılıqları var və bu dövlətlər
daha çox oxşar mövqedən çıxış edirlər.
Amma Türkmənistan dövlətinin Xəzər dənizinin
Azərbaycanda olan hissəsinə iddiası hələ də
qalmaqdadır. Xüsusilə də, bu dövlət "Azəri"-"Çıraq"-"Günəş"
yatağından çıxarılan neftin Azərbaycan
dövlətinə məxsus olması ilə razılaşmaq
istəmir. Türkmənistanın ortaq xətt bölgü
prinsipində mövqeyi tamamilə
fərqlidir. Bu məsələ keçmiş prezident
Türkmənbaşı Niyazovun dövründə daha kəskin
bir şəkil almışdı. Qurbanqulu Berdimuhəmmədov
hakimiyyətə gəldikdən sonra
Türkmənistan dövlətində bir qədər
yumşalma tendensiyası vardı. Lakin Türkmənistan
dövlətinin ortaq məxrəcə gələ bilməməsi
vəziyyəti hər keçən gün bir qədər də
mürəkkəbləşdirir. İranın isə bu barədə
mövqeyi tamamilə fərqlidir. Neft ehtiyatlarına görə
dünyada 3-cü, 4-cü yerdə dayanan,qaz ehtiyatlarına
görə isə Rusiyadan sonra 2-ci yerdə dayana İran
dövləti enerji məsələlərinə görə
iqtisadi deyil, siyasi motivlərə üstünlük verir.
İran dövlətinin iqtisadi baxımdan enerjiyə
ehtiyacı yoxdur. Bu dövlət hesab edir ki, Xəzər dənizində
Xəzərə aid olmayan bir dövlətin görünməsi
onun milli maraqları üçün bir təhlükədir .
Xüsusilə də, Amerikanın İranla olan ziddiyyətləri
bu məsələni daha da kəskinləşdirir. Bir sözlə,
İran qısqanclıq nümayiş etdirir. Xəzər dənizinin
hüquqi statusu məsələsində qəbuledilməz
mövqedən çıxış edir. İran dövlətinin
mövqeyinə görə, Xəzər dənizi Xəzəryanı
dövlətlərin arasında 20% nisbətində
bölünməlidir. Hal-hazırda, İran dövlətinin
payına 14% düşür. O isə, bu bölgüdən
artığını istəyir. Bu
isə, ortaq bölgü prinsipi ilə uzlaşmır.
Çünki bu zaman Qazaxıstana 29% hamıdan çox pay
düşür. İran dövləti isə bunu qəbul
etmir. Nəticə etibarilə, Xəzərin hüquqi
statusunun müəyyənləşməsi yekun nəticəyə
gəlməyə imkan vermir. Xəzərin statusu məsələsi
1994 -cü ildə "Əsrin müqaviləsi"
imzalanmamışdan öncə, yaradılan suni bir problemdir.
-
Rusiya Xəzər dənizində hərbi təlimlərə
başlayıb. İranda, eyni zamanda, Xəzər sularında hərbi
təlimlər keçirir. Türkmənistanda eyni mövqedədir.
Nəticə etibarilə, hərbi təlimlərin
keçirilməsində əsas məqsədi nədir və
bütün bunlar Xəzər dənizində olan balıqlar və
digər canlıların məhv olmasına gətirib
çıxarmır ki?
- Xəzəryanı
dövlətlərin sammitində əsas məsələ odur
ki, Xəzər dənizi hərbsizləşdirilsin, Xəzərdə
gəmilərin, hərbi təlimlərin sayı
azaldılsın. Bu mövqe isə
təkcə siyasi mənada deyil, eyni zamanda, ekoloji bir mahiyyət,
məzmun kəsb edir. Belə hərbi təlimlər təbii
ehtiyaların və canlıların məhvinə gətirib
çıxarır və Xəzərdə mürəkkəb
sitatusiyalar yaradır. Nəticə etibarilə, Xəzərin
statusu problemi öz həllini tapa bilmir.
-Xəzər
dənizində hasil olan neft və qaz resuslarının
insanların rifah halının
yaxşılaşdırılmasına sərf edildiyini demək
olarmı?
- Xəzəryanı
ölkələrdə hasil olan neft və qaz resusları
ölkənin valyuta sisteminin artırılmasına, iqtisadi
potensialın güclənməsinə xidmət göstərməlidir.
Lakin təəsüflər olsun ki, bu ehtiyatlardan istifadə
etməklə daha çox əldə edilən gəlir
iqtisadi məqsəd və vəzifələrə xidmət
etmir, bir çox hallarda həmin dövlətlərin hərbi
potensialının və gücünün möhkəmləndirilməsinə
xidmət edir. Lazımsız hərbi xərclərin
artırılması insanların sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasına mane olur.
Bu vəziyyət
isə Azərbaycan dövlətində tamamilə fərqlidir.
Xəzəryanı dövlətlərə baxsaq, görərik
ki, onların heç birinin torpaqları işğala məruz
qalmayıb. Yeganə işğala məruz qalan ölkə Azərbaycan
dövlətidir. Azərbaycan ərazi
bütövlüyünü qorumaq məqsədilə neft və
qazdan gələn gəlirin bir hissəsini hərbiyə
ayırması anlaşılan, təbii bir haldır. Digər
dövlətlərin isə bu hərəkəti əzələ
nümayişindən başqa bir şey deyildir.
-Xəzər
dənizi Azərbaycan üçün nə deməkdir?
- Azərbaycan
dövlətinin Xəzər dənizinə
çıxışının olması onun strateji
üstünlüyüdür. Torpaqlarımızı zəbt
edən Ermənistan dövlətinin dənizə
çıxışının olmaması mürəkkəb
situatsiyalar yaradır. Xəzər dənizi Azərbaycanın
Avropaya açılmış pəncərəsidir. Bu dəniz
iqtisadi-ticari baxımından, əhəmiyyətli olmaqla
yanaşı, sərhədlərin təhlükəsizliyində
də öz rolunu oynayır.
Ruqiyyə Cəfərova
Səs.- 2013.- 17 yanvar.- S.15.