Azərbaycan - Qərbi
Avropa əlaqələri
Müstəqillik
əldə etdikdən sonra demokratik dövlət quruculuğu
yoluna qədəm qoymuş gənc Azərbaycan
Respublikasının üzləşdiyi sosial-iqtisadi və
siyasi problemlərin müvəffəqiyyətli həlli onun
beynəlxalq aləmdəki mövqeyi, ayrı-ayrı ölkələrlə
milli dövlət mənafelərinə cavab verən
qarşılıqlı-faydalı əlaqələri və
dünya birliyinə inteqrasiyası prosesinin intensivliyi ilə
sıx bağlıdır. Bu mənada, Azərbaycanın beynəlxalq
əlaqələr sistemində layiqli yer tutması
üçün dünya siyasətinin
formalaşdırılmasında aparıcı rol oynayan
dövlətlərlə, o cümlədən, siyasi çəkisinə
və iqtisadi potensialına görə beynəlxalq aləmdə
özünəməxsus yer tutan Qərbi Avropa ölkələri
ilə qarşılıqlı münasibətlərinin tənzimlənməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Əli
Həsənovun fikrincə, Qərbi Avropa dövlətləri
beynəlxalq münasibətlərə təsiretmə
gücünə görə dünya siyasətinin
yönümünü müəyyən edən və beynəlxalq
aləmin ən ümdə problemlərinin həllində
xüsusi çəkisi olan ölkələr sırasına
daxildir. Dünya siyasətini müəyyən edən BMT Təhlükəsizlik
Şurasının beş daimi üzvündən ikisi - Fransa
və Böyük Britaniya, eləcə də,
özünün iqtisadi potensialına görə
dünyanın lider dövlətlərindən hesab olunan
Almaniya və İtaliya Avropa qitəsinin həmin
aparıcı dövlətləri sırasındadırlar.
Müstəqillik yolu tutmuş Azərbaycan Respublikası
üçün dünyanın bütün dövlətləri,
o cümlədən, Qərbi Avropanın ən böyük və
nüfuzlu dövlətləri ilə
qarşılıqlı-faydalı əməkdaşlıq və
dostluq əlaqələri qurmaq çox böyük siyasi və
beynəlxalq əhəmiyyət kəsb edir. Bu əlaqələrin
siyasi əhəmiyyəti onunla şərtlənir ki, həmin
dövlətlər Azərbaycanın üzv olduğu
bütün beynəlxalq və regional təşkilatlarda ləyaqətlə
təmsil olunmasına, onun beynəlxalq təhlükəsizlik
və iqtisadi əməkdaşlıq sisteminə, Avropanın
müxtəlif struktur və institutlarına inteqrasiyasına hərtərəfli
əməli yardım göstərmək imkanına malikdirlər.
Ə.Həsənov
yazır: "Qərbi Avropa dövlətlərini Azərbaycanla
dostluğa və əməkdaşlığa sövq edən
bir sıra digər amillər də
mövcuddur.
Əvvəla,
Azərbaycanın əlverişli və əhəmiyyətli
geosiyasi vəziyyəti və onun Avropa-Asiya nəqliyyat-kommunikasiya
əlaqələrinin mərkəzində yerləşməsi;
ikincisi, MDB respublikaları arasında tam müstəqil siyasət
yeritməsi, demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlət
quruculuğu və bazar iqtisadiyyatı yolu tutması;
üçüncüsü, xarici siyasətində Qərbə,
xüsusən də, Avropaya meyil göstərməsi, regionda
Avropanın əsas nüfuz və maraq dairəsinə
çevrilməsi və s. bu amillər sırasındadır.
Beləliklə,
yuxarıda qeyd edilən bütün siyasi, iqtisadi və digər
amillər Azərbaycan və Qərbi Avropa ölkələri əlaqələrinin
qarşılıqlı-faydalı əməkdaşlıq və
tərəfdaşlıq münasibətləri üzərində
qurulmasını şərtləndirmiş və zəruri
etmişdir. Bu zərurəti dərk edən və
qarşılıqlı əlaqələrin hər bir dövlət
üçün verdiyi və verə biləcəyi faydanı
yüksək qiymətləndirən Azərbaycan
Respublikası və Qərbi Avropa ölkələrinin
dövlət və hökumət rəhbərləri diplomatik
münasibətlərin qurulmasından sonra
qarşılıqlı əlaqələrin inkişafı sahəsində
müvafiq addımlar atmış və ikitərəfli
münasibətləri tənzimləyən çoxsaylı sənədlər
imzalamışlar."
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi Böyük Britaniya tərəfindən
1991-ci ilin dekabrında, Fransa, Almaniya və İtaliya tərəfindən
isə 1992-ci ilin yanvarında tanınmış və həmin
ilin əvvəllərində diplomatik münasibətlər
yaradılmışdır. 1992-ci ilin martında Fransa,
sentyabrında Almaniya, 1993-cü ilin sentyabr ayında isə
Böyük Britaniya Azərbaycanda öz səfirliyini
açmışdır. Azərbaycan isə əvvəl
Almaniyada (1992, sentyabr), daha sonra Böyük Britaniya (1994,
yanvar) və Fransada (1994, oktyabr) diplomatik nümayəndəliyini
təsis etmişdir. İtaliyanın Azərbaycanda səfirliyi
bir neçə il sonra - 1997-ci ildə, Azərbaycanın
İtaliyada səfirliyi isə 2003-cü ildə
açılmışdır.
İkitərəfli
əməkdaşlıq əlaqələrini tənzimləyən
hüquqi-normativ sənədlərin imzalanması və həyata
keçirilməsi sahəsində ilk illər heç bir
addım atılmadı. Yalnız 1993-cü ilin dekabr ayında
Prezident Heydər Əliyevin Fransaya rəsmi səfəri Azərbaycanın
Qərbi Avropa ölkələri ilə əlaqələrində
intensiv inkişafın başlanğıcını qoydu. Səfər
dövründə qarşılıqlı maraq doğuran məsələlər
hərtərəfli müzakirə olundu, "Azərbaycan
Respublikası ilə Fransa Respublikası arasında dostluq,
qarşılıqlı anlaşma və əməkdaşlıq
haqqında" müqavilə və digər sənədlər
imzalandı.
Azərbaycanın
fəal xarici siyasət yeritməsi və Avropa dövlətləri
ilə inteqrasiya sahəsində ardıcıl addımlar
atması Qərbdə Azərbaycana olan marağın
artmasına səbəb olurdu. Məhz bunun nəticəsində,
Böyük Britaniyaya rəsmi səfərə dəvət
olunan Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev 1994-cü ilin
fevralında Londonda bir sıra yüksək səviyyəli
görüşlər keçirdi. Müzakirələrin
yekunu olaraq, iki ölkə arasında "Dostluq və əməkdaşlıq
haqqında" Birgə Bəyannamə və başqa ikitərəfli
sənədlər imzalandı. Bununla da Azərbaycanın
Avropa ölkələri ilə inteqrasiyası yolunda növbəti
addım atıldı.
1994-cü
il sentyabrın 20-də Qərb ölkələri şirkətlərinin
geniş təmsil olunduğu konsorsiumla Azərbaycan Dövlət
Neft Şirkətinin neft hasilatına dair imzaladığı
"Əsrin Müqaviləsi" Avropa dövlətləri ilə Azərbaycan arasında əməkdaşlığı
yeni səviyyəyə qaldırdı. Bu gün bu müqavilənin
uğurla həyata keçirilməsi Azərbaycanın beynəlxalq
mövqelərinin güclənməsinə ciddi təsir
göstərmişdir.
Prezident
Heydər Əliyevin 1996-cı ilin aprelində Norveçə,
iyulunda Almaniyaya rəsmi səfərləri
qarşılıqlı münasibətlərin daha da dərinləşməsində
mühüm rol oynadı. "Azərbaycan Respublikası və
Norveç Krallığı arasında Birgə Bəyanat"
"Azərbaycan Respublikası və Almaniya Federativ
Respublikası arasında münasibətlərin əsasları
haqqında" Birgə Bəyanat, eləcə də, imzalanmış
digər sazişlər ölkələr arasında
qarşılıqlı əlaqələrin huquqi-normativ
bazasını genişləndirdi.
Azərbaycan
Prezidentinin 1997-ci ildə Fransa, İtaliya, Vatikan və
Böyük Britaniyaya, 2001-ci ildə yenidən Fransaya rəsmi
səfərlərə getməsi və səfər zamanı
aparılan danışıqlar, imzalanan çoxsaylı sənədlər
Azərbaycana Qərbdə artan marağın və onun
yüksələn beynəlxalq nüfuzunun təzahürü
kimi qiymətləndirilməlidir. Bu fikri təsdiq edən daha
bir fakt isə Vatikan dövlətinin başçısı,
Roma Papası II İohann Pavelin 2002-ci ilin may ayında Azərbaycana
rəsmi səfərə gəlməsi olmuşdur. Səfər
zamanı Azərbaycan Prezidenti ilə Roma Papası arasında
təkbətək görüş keçirilmiş və
qarşılıqlı maraq doğuran məsələlər
müzakirə edilmişdir. Roma Papasının
respublikamıza səfəri Azərbaycanın Avropa ilə
siyasi, mədəni və mənəvi əlaqələrinin
inkişafında mühüm hadisə oldu.
Yaranmış
münasibətlərin qorunması və inkişaf etdirilməsi
üçün sonrakı dövrdə də ardıcıl
siyasət həyata keçirilmişdir. 2004-cü ildə Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin Almaniya, Fransa və Böyük
Britaniyaya işgüzar səfərləri, Yunanıstan
prezidenti K.Stefanopulosun Azərbaycana rəsmi səfəri və
aparılan danışıqlar, siyasi və iqtisadi sahədə
əməkdaşlığa dair imzalanmış sənədlər,
habelə, bir sıra beynəlxalq toplantılarda Qərbi Avropa
dövlətlərinin başçıları ilə
keçirilən görüş və danışıqlar Azərbaycanın
Qərb ölkələri ilə inteqrasiya proseslərinin
güclənməsinə mühüm təsir göstərmişdir.
2005-ci
ilin fevralında Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
İtaliya Respublikasına və Vatikan dövlətinə rəsmi
səfəri Qərbi Avropa ölkələri ilə
münasibətlərin inkişafına yönəlmiş
siyasi xəttin davamı idi. Səfər zamanı dövlət
və hökumət rəhbərləri, işgüzar dairələrin
nümayəndələri ilə görüşlər
keçirilmiş, İtaliya-Azərbaycan Birgə Bəyannaməsi
və qarşılıqlı əlaqələrə dair 8 sənəd
imzalanmışdır.
Bununla
yanaşı, Azərbaycanın Qərb ölkələri ilə
siyasi və iqtisadi əlaqələrinin dərinləşməsinə,
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın
daha yüksək səviyyəyə qalxmasına əsaslı
təkan verən amil 2005-ci il mayın 25-də Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft ixrac-boru kəmərinin Azərbaycan hissəsinin istifadəyə
verilməsi oldu. Neft kəmərinin açılış mərasimində
Böyük Britaniya, İtaliya və Norveçin müxtəlif
səviyyəli hökumət nümayəndələri
iştirak etmiş, bu böyük iqtisadi layihənin gerçəkləşməsi
münasibətilə Fransa, Böyük Britaniya, Norveç və
b. dövlətlərin prezidentləri və hökumət
başçıları Azərbaycan Prezidentinə təbrik məktubları
göndərmişlər. Bu isə, Qərbi Avropa dövlətlərinin
Azərbaycan ilə əməkdaşlığa xüsusi əhəmiyyət
verdiyini təsdiq edir.
Azərbaycanın
Qərbi Avropa ilə əlaqələrini xarakterizə edən
və şərtləndirən cəhətlərdən biri də
həmin ölkələrin rəsmi dairələrinin və
iş adamlarının özlərinin bu əlaqələrə
və qarşılıqlı əməkdaşlığa can
atmaları olmuşdur. Ümumiyyətlə, bu dövlətlərin
Azərbaycanla bağlı yeritdikləri siyasət tarixən
özünün bir çox xüsusiyyətləri ilə fərqlənir.
Ə.Həsənov
yazır: "Hər şeydən əvvəl, qeyd edilməlidir
ki, dünyanın inkişaf etmiş və nüfuzlu dövlətləri
kimi Qərbi Avropa ölkələri
Qafqazda, o cümlədən, Azərbaycanda xüsusi strateji-siyasi
və iqtisadi maraqlara malikdirlər.
Onu da nəzərə almaq lazımdır ki, bu dövlətlər
bütün dövrlərdə öz maraqlarını
qorumağa cəhd göstərən ölkələr
sırasında həmişə fəallıqları ilə
seçilmişlər. Təsadüfi deyildir ki,
özünün regiondakı yeri və rolu, zəngin neft
yataqları ilə Avropa siyasətçiləri və iş
adamlarını keçən əsrin əvvəllərində
də, sonunda da eyni dərəcədə özünə cəlb
edən Azərbaycan Qərb ölkələrinin Qafqaz siyasətinin
fəal və daha məqsədyönlü mahiyyət kəsb
etməsində əsas amil olmuşdur.
İkincisi, Qərb dövlətləri Azərbaycanın
potensial iqtisadi imkanlarını layiqincə dərk edərək,
öz mahiyyət və texnoloji vəsaitlərini həvəslə
tətbiq edir və bunun yaxın gələcəkdə hər
iki tərəfə verə biləcəyi faydanı
düzgün qiymətləndirirlər. Bu mənada, Azərbaycanda istehsal olunan sənaye
və kənd təsərrüfatı məhsullarının
Avropanın qabaqcıl sənayesinin böyük əhəmiyyət
kəsb etdiyi, o cümlədən, Azərbaycanın bu ölkələrin
sənaye məhsullarını realizə etmək
üçün xüsusi bazar və ötürücü məntəqə
ola biləcəyi imkanı da Qərb dairələrinin diqqətindən
yayınmamışdır."
Beləliklə,
Azərbaycan Respublikası Qərbi Avropa dövlətləri
ilə hərtərəfli əlaqələrin inkişaf
etdirilməsi sahəsində məqsədyönlü xarici
siyasət yeridir və öz milli maraqlarını qorumaq
üçün ardıcıl addımlar atır.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2013.- 29 yanvar.- S.14.