"Asiyanın sonuncu fatehi"
Hərb elmindən məlumdur ki, fillərə qarşı vuruşmaq təcrübəsinin tarixi qədim dövrlərə gedib çıxır. Makedoniyalı İskəndər onlara qarşı vuruşmağın əsasını qoymuşdu. O, atların üstünə bərkidilmiş adama oxşar samavarların içini odunla dolduraraq onlara od vurdurmuşdu. Fillər öz xortumları ilə bu "əsgərləri" götürmək istəyəndə istidən xortumları yanmış və dəhşətlə geri qaçaraq öz əsgərlərini əzmişlər. Beləliklə də İskəndər qələbə çalmışdı. Tarixi mənbələrə görə, bu təcrübəni bir qədər başqa şəkildə 1398-ci ildə Əmir Teymur təkrar etmişdi. Müharibə tarixini, xüsusən özünün sələfi saydığı Əmir Teymurun apardığı müharibələrin tarixini yaxşı öyrənmiş Nadir dəvələrin bellərinə neft tuluqlarını bərkitmiş, onlara od vuraraq fillərin üstünə göndərmişdi. Dəhşətə gəlmiş fillərdən biri hətta moğolların qoşun böyüyünü Nadir şahın qərargahına gətirib çıxarmışdı. Buna oxşar fəndi Ağa Məhəmməd şah Qacar da işlətmişdi. Kərim xan Zəndin oğlu Zülfəli xanın qoşununa qarşı dəvələrdən istifadə etmiş, dəvələrin iyindən qorxan atlar hürküb çidarlarını qırmış, qaçıb dağılmış, piyada qalan qoşunun isə bir hissəsi öldürülmüş, çox hissəsi isə əsir götürülüşdü.
Ə.Tağıyev göstərir ki, Nadir şah Hindistandan, eləcə də, digər işğal etdiyi ölkələrdən və öz ölkəsindən toplanan vergilər hesabına o qədər sərvəti və pulu bir yerə toplamamışdı. Təkcə Hindistandan gətirdiyi ləl-cəvahirat 60 sandıq idi. "Şah Almaz" ləreyantı da bunların içərisində idi. 81 karatlıq bu ləreyant sonradan Fətəli şah zamanında Şahzadə Xosrov Mirzə tərəfindən Peterburqa Qriboyedovun qan bahası olaraq verilmişdir və indi də orada silah palatasında saxlanılır.
Nadir şah Hindistandan İrana qayıdanda ölkəyə çapar göndərib xəbər vermişdi ki, əhalini tam bir il bütün vergilərdən azad edir. Ağır vergilər altında inləyən xalq bu xəbəri sevinclə qarşılaşmışdır. Onu da deyək ki, Nadiri öldürüb yerinə keçən qardaşı oğlu Əliqulu şah (Adil şah) da toplanan bu sərvətin hesabına xalqın rəğbətini qazanmaq ümidilə əhalini iki il vergilərdən azad etmişdi.
Eynilə Nadir şah kimi Bonapart da taladığı ölkələrin hesabına xəzinəsini doldururdu və deyirdi: "Pul, pul, yenə də pul". Napoleon Türin sarayının alt-üstünü qızıla çevirmişdi. Bütün Avropadan və Misirdən gətirilən var-dövlət bu sarayın zirzəmilərində gizlədilirdi. İtaliyadan qarət olunub gətirilən sənət əsərlərinin qiyməti yox idi. Vergilər, tənzimatlar, zorla və könüllü yığılan pullar "böyük ordunun" ehtiyacları üçün sərf olunurdu. Könüllü yığılan pullar "böyük ordunun" ehttyacları üçün sərf olunurdu. Bundan başqa o da bəzən Nadir şah kimi çox əliaçıq olurdu və ona xidmət göstərənləri yüksək mükafatlandırırdı.
İstər Nadir, istərsə də Napoleon şübhəsiz ki, böyük sərkərdə idilər. Amma "təkcə Napoleon özü şərait üçün yetişməmişdi, həm də şəraitin özü Napoleon üçün yetişmişdi". Yaranmış tarixi şərait Fransada kralın devrilməsi və başının kilyotlindən keçirilməsi, Yakobin diktaturası və onun süqutu, direktoriya rəhbərlərinin kəmağıllığı və s. kimi amillər artilleriya generalı Bonapartın yeni vəzifə pillərilə yüksəlməsilə və hadisələrin ağasına çevrilməsilə nəticələndi. Eləcə də, İrandakı başıpozuqluq, ölkənin xarici işğallara məruz qalması, son Səfəvi hökmdarlarının fərsizliyi ölkədə qüdrətli bir əlin olmasını tələb edirdi. Eynilə İranın düşdüyü vəziyyət də Fransadakı kimi idi. Burada da daxili və xarici irtica ölkənı didib parçalayırdı. Ölkəni bütövləşdirmək, inqilabin nailiyyətlərini qoruyub saxlamaq və ona xaricdən olan təsirləri neytrallaşdırmaq və aradan qaldırmaq üçün dəmir əl lazım idi. Bu dəmir əl İranda Nadir şahın, Fransada isə Bonapartın timsalında reallaşdı. Onlar nəinkı ölkələrini xilas etdilər, hətta onu imperiyaya çevirdilər. Napoleon Avropada feodalizmin kökünü kəsdi, burjua münasibətlərinin qərarlaşmasına nail oldu, "feodalizm axırına top çıxdı, kapitalizmin axırına isə kağız-qələm çıxacaq", - deyə o yazırdı. Nadir şah da İrandakı feodal-bəy münasibətlərinin, dini xürafatı aradan qaldırmağa, yeni modern İran yaratmağa çalışdı. Bununla əlaqədar gəmi sənayesini və gəmiçiliyi, silah istehsalını, bəzi ağır və yüngül sənaye sahələrini yaratmağı planlaşdırır, təhsildə dünyəviliyə böyük əhəmiyyət verirdi.
Ə.Tağıyevin fikrincə, Nadir şahla Napoleon arasında bir oxşarlıq və paralellik də onların hər ikisinin artillerist olması idi. Döyüş zamanı iriçaplı və nisbətən xırda çaplı topların yerləşdirilməsi üsulu atəşin troektoriyasının müəyyən edilməsi, topların cinahlarda necə yerləşdirilməsi məsələsi və s. sahəsində onların hər ikisi onlaradək mövcud olmayan yeni qaydaların tətbiq edilməsi döyüşdə qazanılan qələbələrin əsas rəhnini təşkil edirdi. Toplardan yeni qaydada istifadə onların hər ikisinə böyük şöhrət qazandırmışdı. Hər ikisi öz ölkələrində artilleriyanın əsasını qoymuşdur. Onların faciəli sonluqlarında fərq Nadir şahın xaincəsinə öldürülməsi, Napoleonun isə öz sərkərdələri tərəfindən satqıncasına tərk edilməsi oldu. Nadir şah o dünyaya, Napoleon isə əlçatmaz bir adaya (əvvəlcə Elbaya, sonra isə müqəddəs Yelena adasına sürgünə) göndərildi. Amma Napoleon özünün 100 günlük ikinci hakimiyyəti zamanı bir də parladı və Vaterlooda satqınlıq nəticəsində məğlub edildi. Nadir şah isə heç vaxt məğlub olmadı, onun məğlubiyyəti ölümü oldu.
Hər ikisi qorxmaz
və mərd idilər.
Onları döyüşün ən
qızğın yerində görmək olardı. Öz sərkərdələrini at üstündə
döyüşən görən əsgərlər daha da cürətlənir
və düşmən üzərinə yeriyirdilər. Napoleon hətta bir
neçə dəfə özünü döyüşün
lap mərkəzinə atmış,
sağında və solunda parlayan
mərmilər ona
dəyməmişdi. Generallarının biri mərmidən qorunmaq üçün
başını yana əyəndə
isə Napoleon gülüb demişdir: "Əgər o səninçün göndərilsəydi,
torpağın altında olsan belə yenə
səni tapardı", Osmanlılarla vuruşda
Nadir şah
atını üç dəfə dəyişməli
olur, amma ölüm ondan yan keçirdi. Bu adamlar bir
növ Allah əmanətində
idilər. Elə döyüşlər olurdu ki, hər tərəfdən
40-50 min adam
qırılırdı, amma onlar sağ qalırdı.
Onlarda nəsə bir
illət vardı. Bu, böyük sərkərdələrin
bir çoxunun həyatında
sınaqdan keçmişdi. İskəndər, Atilla, Çingizxan, Hannibal, Teymur, Babur və b. böyük sərkərdələrin
də həyatında buna oxşar
çoxlu hadisələr olmuşdu, çünki onlar tanrı
elçiləri idilər. Dünyaya gəlmişdilər
ki, orada qayda-qanun, nizam-intizam
yaratsınlar, cızığından çıxanları düz yola dəvət
etsinlər. Ona görə də, Allah onları qoruyurdu. Ta o vaxta
qədər ki, onlar
lazım idilər, öz
missiyalarını yerinə yetirəndən sonra
isə təbii ki, yerlərinə
başqaları gəlirdi. Bu dünya tarixində
adları qızıl hərflərlə yazılan böyük şəxsiyyətlərin
hamısı üçün xarakterik olmuşdur. Nadir şah da, Napoleon da
hazır taxt-taca sahib olmamışdılar. Ona görə də,
buna nail olanadək özlərini təsdiq etməli idilər,
qonşu hökmdarların və hər şeydən qabaq
öz xalqlarının və ölkələrinin
sanksiyasını almalı idilər. Onlar buna nail oldular, amma
bununçün nə qədər çətin və əzablı
yollardan keçməli oldular. Onlar bunu etdilər, əfkari-ümumiyyənin
ümumi razılığı əsasında
hökmdarlığa çatdılar. Ona görə də, bəzilərinin
yazdığı kimi onları heç də
"samozvanets" adlandırmaq olmaz. Onların hakimiyyətə
sahib olmaları tam obyektiv xarakter daşıyırdı. Hərçənd
ki, burada subyektiv amillərin rolu də olmuşdur.
İstər Napoleon Fransasında, istərsə də Nadir şah İranında aramsız müharibələr xeyli var-dövlətin, sərvətin ölkəyə axması ilə yanaşı xalqı hədsiz məşəqqətə salır, insanlar ölür, kəndlər və şəhərlər boşalır, ölkənin təsərrüfat həyatı dağılırdı. Napoleon düzgün yazırdı ki, hakimiyyətə süngü ilə gəlmək olar, amma onu süngü ilə əbədi idarə etmək olmaz. Ona görə də, hər iki ölkədə aparılan siyasət aparıcı elitanın narazılığına və üsyanlara səbəb olurdu. Adamlar başa düşürdü ki, daim belə davam edə bilməz və bunun bir sonu olmalıdır, oldu da. Napoleon məğlub edilib devrildi, Nadir şah isə öldürüldü. Fransa öz işğallından əl çəkməli oldu, İran isə xanlıqlara və bəyliklərə parçalandı, qonşu dövlətlər onlardan qoparılıb alınmış torpaqlarını geri tələb etdilər, ölkə yerli və xarici dərəbəylərin vuruş meydanına çevrildi.
Bonaprt da,
Nadir də döyüşçü idilər. Onlar daim at
üstündə idilər. Fərq burasında idi ki,
Bonapartın vahid paytaxtı olduğu halda Nadir şahın
paytaxtı gah İsfahan, gah Məşhəd, gah da digər
şəhərlər olurdu. Burada vahid idarəçilik
sistemi yox idi. Hamını və hər şeyi cəmi bir
despot idarə edirdi.
Ə.Tağıyev
göstərir ki, qəddarlı və amansızlıq Şərq
despotizminin xarakter xüsusiyyəti olmuşdur. Burada hakimyyəti
həyata keçirməyin başqa forması da yox idi, balaca
mülayimlik və güzəştə getmək ölümlə
nəticələnirdi. Necə ki, Böyük Pyotr "vəhşi
Rusiyaya qarşı vəhşi metodlardan istifadə
edirdi", eləcə də Nadir şah sərt tədbirlərə
əl atmalı olurdu. Buna onu yaranmış şərait,
adamların xəyanəti və ikiüzlülüyü vadar
edirdi. Napoleon isə əksinə, mədəni Fransa
dünyasında bəzən bir Barbar, "müsəlman",
"antixrist" donlarını geyməli olurdu. Odur ki, Parisə
gələn Birinci Aleksandra yaltaqlanaraq Taleyran ona demişdir:
"Sizin özünüz mədəni, ölkəniz isə
vəhşidir, bizim
özümüz isə mədəni,
imperatorumuz isə vəhşidir,
ona görə də sizi bizim tərəfimizdə durun."
Lakin Nadir şah qəzəbi tutduğu əyalətləri,
tayfaları cəzalandırdığı kimi onları, eləcə də, adamları
bağışlamağı və hətta
mükafatlandırmağı da bacarırdı. Bu xüsusiyyətlər
Bonapartda da var idi. Prussiyanı işğal edərkən
hökmdarın gözəl arvadı xahişə gəlir,
onların otaqda çox qalmasına dözməyən ər
içəri girəndə Napoleon yaxınlarına
demişdi: "Bir qədər də içəri gec girsəydi,
Maqdenburq da əldən gedəcəkdi". Halbuki ölkənin
bütün var-dövləti və silah ehtiyatı elə məhz
bu şəhərdə idi. Hər ikisi haqqında çoxlu əsərlər,
kitablar yazılmışdır. Məhəmməd Mirzənin
min səhifəlik "Tarixi-Nadir"indən tutmuş Məşədi
İbadın yarısınadək oxuduğu səhifə
yarımlıq "Tarixi-Nadir"ə qədər. Napoleon
haqqında isə iki mindən çox kitab
yazılmışdır.
Bir dəfə
ingilis qəzetlərinin birində belə bir məqaləyə
rast gəldim: "Asiyanın sonuncu fatehi". Məqalə
Nadir şah, onun keçirdiyi döyüşlər, sərkərdəlik
məharəti və şərçlilərə məxsus cəngavər
xüsusiyyətləri haqqında idi. Həqiqətən də
Nadir şah Şərqdə sonuncu fateh idi. Xırda feodal
dövlətlərə parçalanan İranı və Azərbaycanı
birləşdirən Nadir şah ona Qafqazı, Orta Asiyanı,
Əfqanıstanı, Hindistanı, Bağdadı və s. yerləri
də birləşdirməklə qədim İran
imperiyasının sərhədlərini bərpa etmiş və hətta onu bir qədər də
genişləndirmişdir. Nadir şahı dini-təriqət
ayrıseçkiliyinə son qoymuş, şiələrlə
sünniləri Cəfərilik (İmam Cəfər Sadiqin təriqəti)
təriqəti əsasında birləşdirmiş və
dini-təriqət təəssübkeşliyi üstündə
gedən bütün intriqaları rəsmi qadağan
etmişdi. Belə ki, o, Səfəvilərin şiəlik
ideologiyası əsasında yaratdıqları dövləti
yeni bir istiqaməti yönəltmiş, bu sahədə xarici
müdaxiləyə heç bir əl yeri
qoymamışdı. Çünki xaricilər daim
İranın və Azarbaycanın sünni-şiə təriqətlərinin
mübarizə meydanına çevrilməsinə
çalışıb və onlar arasında ziddiyyəti məhz
bu əsasda yaradırdılar.
Ə.Tağıyev yazır ki, Nadir şah çox
ağıllı və ehtiyatlı sərkərdə idi. O,
qarşıdakı rəqibinin xırdaca səhvindən belə
istifadə edər və yararlanardı. Şah
İsmayılın "Mən quldur və karvanbasan deyiləm"
ifadəsi ona yaxşı məlum idi. Bilirdi ki, Səfəvilər
hakimiyyətə yeni ideologiya ilə gəlmişdilər və
ona görə də hakimiyyətləri uzun
sürmüşdü. Ona görə də, istəyirdi ki,
yeni bir ideoloji görüş gətirsin və Əfşar
dövlətinin ömrünü bununla uzatsın.
Çünki onun sülaləsi Səfəvi
ideologiyasını özünə bayraq etməklə
çox da uzağa gedə bilməzdi. Haçansa Səfəvilərdən
kimsə üsyan qaldıracaq və köhnə sülaləni
bərpa etmək istəyəcəkdi. Ona görə də,
bütün ciddi-cəhdlə Cəfəriliyi yeni dini
dünyagörüşə çevirmək istəyirdi.
Bununla o, həm də Osmanlıları ideoloji cəhətcə
tərksilah etmək və gələcəkdə Xəlifəliyi
də onlardan özünün ixtiyarına keçirməyi
planlaşdırırdı. Osmanlılar isə bunu çox
yaxşı bildiklərindən əvvəlcə vaxtı
uzatmağa, sonra isə rədd cavabı verməyə
başladılar. Osmanlılar həm də Nadirin
imperiyasının daxilində ixtişaşlar törətməyə
və bununla onu zəiflətməyə nail oldular. Bir sözlə
Nadir şah regionda uzun illərdən bəri
formalaşmış və stabilləşmiş ideoloji
tarazlığı poza bilmədi. İkinci bir tərəfdən
İranın çürümüş feodal-patriarxal
quruluşu Nadirə imkan vermədi ki, onu Osmanlı
imperiyası kimi modernləşdirsin, dövrə və şəraitə
uyğun bir şəklə salsın. Nəhayət, Nadirin
öz şəxsi keyfiyyətləri də onun süqutunu
sürətləndirdi.
Nadir
İranı dəniz dövlətinə çevirdi. İran
körfəzində ağalığı əlinə
keçirdi. Ərəbistan yarımadasına
çıxdı. Xəzərdə donanma yaradan Nadir
rusları buradan sıxışdırıb çıxarmaq,
Kubant və Tereki keçib Krıma girməyi
planlaşdırırdı. Lakin daxildəki
iğtişaşlar və yeni-yeni yalançı Şam Mirzələrin
meydana çıxması onun planlarını pozurdu. Napoleon da
Fransanın dəniz dövlətinə çevirmək, dənizlərdə
İngiltərənin ağalığına son qoymaq istəyirdi.
Amma o, İngidtərəyə qoşun çıxara bilmsədi.
Fultonun buxar gəmisi yaratmaq planına laqeyd qalan Napoleon öz
səhvini sonralar başa düşdü.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2014.- 12 aprel.- S.15.