AZƏRBAYCAN - SOSİAL DÖVLƏT
MODELİ
Hər bir dövlətin əsas funksiyalarından biri əhalinin sosial müdafiəsini təşkil etmək, maddi nemətlərin ədalətli bölgüsünü təmin etmək, daxili siyasətin sosial yönümlülüyünü ön planda saxlamaq, vətəndaşların sosial rifah halını daim yaxşılaşdırmaqdan ibarətdir. İnkişaf etmiş, yaxud inkişaf etməkdə olan dövlətlərin bir çoxu sosial təminatın yüksək pilləsi olan sosial rifah dövləti qurmağı hədəf kimi qarşısına məqsəd qoymuş, öz konstitusiyalarında, qanunlarında təsbit etmişlər.
Banisi və qurucusu Ümummilli Lider Heydər Əliyev olan Azərbaycan dövlətinin yaxın məqsədlərindən biri əhalinin sosial rifah halını ən yüksək səviyyəyə çatdırmaq, dünyanın inkişaf etmiş dövlətinə çevrilək, sosial rifah dövləti mərtəbəsinə yüksəlməkdir. Sosial dövlət dedikdə inkişaf etmiş, sosial ədalət təmin olunmuş, maddi sərvətlər, nemətlər, istehsal resursları qanun daxilində hamıya əlçatan olan və hər bir vətəndaşın layiqli həyat şəraiti əldə etməsinə təminat verən hüquqi, demokratik, müasir ictimai-siyasi sistem başa düşülür. Sosial dövlət anlayışı ilk dəfə 1850-ci ildə alman alimi Lorenc fon Şteyn tərəfindən işlədilmişdir. Lorensə görə sosial dövlət bütün siniflərə, eləcə də hər bir vətəndaşa bərabər hüquq və imkanlar yaradan dövlətdir. Belə dövlətdə hökumət bütün vətəndaşların iqtisadi və ictimai inkişafına siyasi, hüquqi, iqtisadi dəstək verməlidir. Bu ideyanı daha da inkişaf etdirən digər alman alimi H.Heller "Sosial - hüquqi dövlət" anlayışını siyasi arenaya daxil etmişdir. Doğrudan da, hüquqi təminatlar və tənzimləmə olmadan sosial rifah dövləti yaratmaq mümkün deyildir. Sosial dövlətin əsas əlamətləri aşağıdakılardır:
- Sosial sahədə mükəmməl qanunvericiliyin olması;
- Dövlət tərəfindən müxtəlif sosial yönümlü proqramların hazırlanması və həyata keçirilməsi;
- Vətəndaş cəmiyyətinin qurulması;
- Dövlətin vətəndaşlar qarşısında sosial məsuliyyəti;
- Dövlət tərəfindən hər bir vətəndaşın sosial müdafiəsinin təmin olunması və layiqli həyat şəraitinin yaradılması;
- Layiqli sosial, iqtisadi, mədəni həyat təminatları əldə etmək üçün hər kəsə bərabər imkanlar yaradılması;
- Ölkənin iqtisadi inkişafının yüksək səviyyədə olması.
Sosial dövlət quruculuğu ötən əsrin ortalarından, II Dünya müharibəsindən sonra başlamışdır. Dünyada ilk dəfə 1949-cu ildə Almaniya Federativ Respublikası özünü sosial dövlət elan etmişdir. Sosial dövlət qurulmasının başlıca şərti o dövlətdə sosial ədalətin, demokratiyanın və hüququn aliliyinin təmin olunmasıdır.
Müstəqil Azərbaycanın dövlət quruculuğu yolunda əsas strateji hədəfləri müəyyən edərkən Ümummilli Lider Heydər Əliyev deyirdi: "Azərbaycan Respublikası öz dövlət quruculuğunda, sosial-iqtisadi problemlərin həllində tutduğu strateji yolla gedir. Bizim bu yolumuz Azərbaycanda demokratik-hüquqi sivilizasiyalı dövlət qurmaqdan, demokratik prinsipləri gündən-günə inkişaf etdirməkdən, dünyanın əldə etdiyi bütün demokratik nailiyyətləri Azərbaycanda yaymaqdan, onlardan bəhrələnməkdən ibarətdir".
Azərbaycan dövlətinin əsas məqsədlərindən birinin sosial dövlət olması barədə 1995-ci ildə qəbul edilən Konstitusiyamızda birbaşa müddəa olmasa da, Konstitusiyaya 2002-ci ildə edilən əlavə və dəyişikliklərdə sosial rifah dövlətinin qurulması ilə bağlı müddəa öz əksini tapmışdır. Konstitusiyamızda Azərbaycan dövlətinin başlıca vəzifələrindən birinin vətəndaşların sosial müdafiəsinin yaxşılaşdırılması, iqtisadi azadlıqlarının təminatçısı olduğu göstərilir: " İnsan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir".
Konstitusiyanın 16-cı maddəsi "Sosial inkişaf və dövlət" adlanır. Bu maddənin 1-ci bəndində göstərilir ki, Azərbaycan dövləti xalqın və hər bir vətəndaşın rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi və layiqli həyat səviyyəsi qayğısına qalır. Sosial dövlət quruculuğunun digər hüquqi əsası Ümummilli Liderin qələmindən çıxmış başqa bir strateji sənəddə: Yeni Azərbaycan Partiyasının Proqramında ("Sosial ədalət prinsipi" müddəasında) partiyanın başlıca məqsədlərindən birinin "Sosial dövlət yaratmaq" olduğu göstərilir.
Azərbaycan sosial dövlət quruculuğu yolunda inamla irəliləyir. Möhtərəm Prezidentimiz respublikamızın dövlət siyasətinin mərkəzində Azərbaycan vətəndaşı, vətəndaşa diqqət və qayğı dayandığını bəyan edir və ölkəmizin 2020-ci ildə dünyanın inkişaf etmiş dövlətləri sırasına çıxacağını qarşıya məqsəd qoyur. Cənab Prezidentin 29 dekabr 2012-ci il tarixli Fərmanı ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan 2020: Gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyası da bu məqsədlə işlənib hazırlanmışdır. Azərbaycanın 2003-cü ildən başlayan sürətli, dinamik, harmonik inkişafı ölkəmizi bir sıra sosial-iqtisadi göstəricilərə görə MDB və Şərqi Avropa dövlətləri sırasında ön plana çıxarmışdır.
Azərbaycan Dünya Bankının adambaşına düşən ümumi milli gəlir təsnifatına görə "yuxarı orta gəlirli" ölkələr qrupuna daxil olmuş, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının İnkişaf Proqramının insan inkişafı ilə bağlı 2010-cu il üzrə hesabatına əsasən "yüksək insan inkişafı" ölkələri qrupuna keçmişdir. Adambaşına düşən ümumi milli gəlir 1005 ABŞ dollarından az olan ölkələr aşağı gəlirli, 1006-3975 ABŞ dolan olan ölkələr aşağı orta gəlirli, 3976-12275 ABŞ dolları olan ölkələr yuxarı orta gəlirli, 12276-dan yuxarı olan ölkələr yüksək gəlirli ölkələr sırasına daxildir. Bu baxımdan ölkəmizin yaxın 5-6 ildə ÜMG-ni 13 min ABŞ dollarına çatdıracağı və dünyanın inkişaf etmiş dövlətləri sırasına çıxması çağırışı cəsarətli olmaqla yanaşı, mövcud reallıqlara söykənən praqmatizmdən doğan siyasi iradənin faktıdır.
Sosial dövlətin qurulmasının əsas şərtlərindən biri həmin dövlətdə sosial ədalətin səviyyəsi sayılır. Heç də təsadüfi deyildir ki, Yeni Azərbaycan Partiyasının Proqramında əsas prinsiplərdən biri kimi sosial ədalət prinsipi götürülür. Partiyamızın Proqramında deyilir: "...Sosial yönümlü iqtisadiyyata malik olan dövlətlərdə dövlət vergi, sosial və məqsədli yardım mexanizmlərindən istifadə edərək, cəmiyyətin ən imkanlı təbəqələrinin imkansızlara yardımını və onların yaşayışı üçün minimum həyat şəraitinin təmin olunmasını təşkil edir. Belə cəmiyyətlərdə sosial sabitliyə nail olmaq, humanizm və ədalət prinsiplərini qorumaq dövlətin siyasətinin əsas istiqamətlərindəndir".
Sosial dövlətin əsas funksiyaları bunlardır:
- Sosial müdafiəyə ehtiyacı olan şəxslərin (əlillər, qocalar, işsizlər və s.) qayğısını öz üzərinə götürmək;
- Əməyin mühafizəsini və insanların sağlamlığını təmin etmək;
- Ailəyə, ana və uşaqlara dəstək vermək;
- Gəlirlərin yenidən bölüşdürülməsi yolu ilə sosial qeyri-bərabərliyi yumşaltmaq;
- Xeyriyyəçilik fəaliyyəti üçün geniş imkanlar yaratmaq;
- Təhsil və mədəniyyət proqramlarına maliyyə yardımı göstərmək;
- İşsizliklə mübarizə;
Tam məsuliyyəti ilə söyləmək olar ki, bu vəzifələrin hamısı dövlətimizin daxili siyasətində prioritet istiqamət kimi nəzərdə tutulmuşdur və həyata keçirilməkdədir.
Azərbaycanın sosial dövlət quruculuğu modellərinin ən əlamətdar xüsusiyyətləri kimi aşağıdakıları göstərmək olar:
1. Sürətli
sosial - iqtisadi inkişaf tempi. Azərbaycan
2003-2013-cü illərdə hələ dünyanın
heç bir dövlətinə müyəssər olmayan
inkişaf yolu keçmişdir. Heç də
təsadüfi deyildir ki, beynəlxalq ekspertlər bu illəri
Azərbaycanın "qızıl onilliyi", yaxud
"qızıl onluğu" adlandırırlar. Bu illər
ərzində Azərbaycanın dövlət büdcəsi 1,5 mlrd. dollardan 25 mlrd. dollara yüksəlmiş, valyuta ehtiyatları
28 dəfə artaraq 46 milyard dollara çatmışdır.
2.
Regionların harmonik inkişafı: Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Cənab İlham Əliyev
çox haqlı olaraq qeyd edir ki, ölkəmizin
inkişafı bütün sahələrdə və
bütün regionlarda davam etməli, kompleks xarakterdə
aparılmalıdır. Bu məqsədlə 2004-cü ildən
başlayaraq hər 5 il müddətinə fəaliyyət
göstərən "Regionların sosial-iqtisadi inkişaf
proqramları" qəbul edilmiş, 2 belə layihə
uğurla həyata keçmiş, 3-cü layihə isə
2014-2018-ci illəri əhatə edəcəkdir.
3.
Qeyri-neft sektorunun inkişafı: Azərbaycanın beynəlxalq
neft müqavilələri işə düşəndə və
gəlir gətirməyə başlayanda bir çox müxalifət
yönlü siyasətçilər və ekspertlər
respublikamızda iqtisadiyyatın neftdən asılı
olacağını, son nəticədə isə "holland
sindromu"nun yaranacağını, neft tükənməyə
başlayanda isə ölkə iqtisadiyyatının fəlakətli
dərəcədə çökəcəyi barədə
"proqnozlar" söyləyirdilər. Ötən
on illik inkişaf yolu göstərdi ki, Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin böyük uzaqgörənliklə müəyyən
etdiyi Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişaf strategiyası
balanslaşdırılmış iqtisadi siyasətə
üstünlük verməklə, hərtərəfli iqtisadi
artımı daim diqqət mərkəzində saxlayır.
Cənab Prezident İlham Əliyevin yeni
dövrün çağırışlarına cavab verən
iqtisadi siyasət taktikası ölkə iqtisadiyyatının
çoxşaxəli prinsiplər üzrə
inkişafını ön plana çəkir. Neft sektorundan
əldə olunan gəlirlərin bir hissəsinin qeyri-neft
sektoruna investisiya kimi qoyulması nəticəsində
hazırda ölkəmizin ÜDM-in yarıdan çoxu
bu sektorun payına düşür, qeyri-neft sektorunun
inkişaf tempi isə neft sektorunu daha çox üstələnməkdədir.
4. Sosial
infrastruktur layihələrinə önəm verilməsi. Azərbaycanın sosial dövlət quruculuğu
strategiyasının ana xətti olaraq əhalinin sosial-mədəni
ehtiyaclarının yüksək səviyyədə
qarşılanması siyasəti nəzərdə tutulur.
Bu xəttin reallaşması nəticəsində son 10 ildə
ölkəmizdə 2500-dən çox təhsil müəssisəsi,
500-dən artıq tibb müəssisəsi ya yenidən
tikilmiş, yaxud da əsaslı təmir olunaraq müasir avadanlıq və
cihazlarla təchiz edilərək vətəndaşların
istifadəsinə verilmişdir. Bu illər ərzində
ölkə ərazisində yüzlərlə kilometr
müasir yollar çəkilmiş, körpülər
salınmış, mədəniyyət evləri tikilmiş,
parklar açılmışdır. İnsanların
sağlam həyat şəraitini təmin etmək
üçün min kilometrlərlə su və kanalizasiya xətləri
çəkilmiş, sutəmizləyici qurğular
quraşdırılmışdır.
5. Neft kapitalının
insan kapitalına çevrilməsi. Sosial
dövlətdə daxili siyasətin mərkəzində
İNSAN dayanır. İnsanın
sağlam, xoşbəxt və sosial rifah halında həyat
sürməsi dayanır. Uşaqlara
qayğı, gəncliyə dəstək, Azərbaycanın rəqabət
qabiliyyətli, müasir düşüncə, mədəniyyət
və elm çağırışlarına layiqincə cavab
verə biləcək kadr potensialının hazırlanması
dövlətimizin sosial yönümlü siyasətinin
mühüm tərkib hissəsidir. Azərbaycan hökumətinin
təhsil sahəsində 20, səhiyyə sahəsində 14
Dövlət Proqramı qəbul etməsi və həyata
keçirməsi, uşaq hüquqları ilə bağlı
40-a yaxın qanunun fəaliyyət
göstərməsi, istedadlı Azərbaycan gənclərinin
dünyanın aparıcı ölkələrinin qabaqcıl
universitetlərdə təhsil almalarına təminat verən
Dövlət Proqramının qəbul edilməsi və nəhayət,
ASAN xidmətin yaradılması insan kapitalının güclənməsinə
Azərbaycan dövlətinin qayğısının bariz
nümunələridir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Cənab İlham Əliyev
2013-cü ildə Azərbaycanın sosial xarakterli dövlət
olduğunu bəyan etmişdir. Doğrudan
da son illərdə aparılan uğurlu sosial-iqtisadi siyasət
nəticəsində ölkəmizdə sosial dövlətin
bir çox parametrləri öz təsdiqini tapmış, bəzi
parametrlər isə inkişaf yoluna
çıxmışdır. Sosial dövləti
xarakterizə edən bəzi parametrləri nəzərdən
keçirək və Azərbaycanın bu sahədə yerini
müəyyən etməyə çalışaq:
1.
Yoxsulluq səviyyəsi - Azərbaycanda yoxsulluqla mübarizə
ciddi nəticələr vermiş, 2001-ci ildən bu yana ötən
dövr ərzində yoxsulluğun səviyyəsi 49%-dən 5,2%-ə düşmüşdür.
2. Sosial
proqramların yoxsulluğun aşağı salınmasında
rolu. Əsas sosial layihə olan məşğulluq
probleminin həlli uğurla həyata keçirilir. Son 10 il ərzində ölkədə bir milyon iki
yüz mindən çox yeni iş yerləri
açılmışdır ki, bunlardan 900 minə
yaxını daimi iş yerləridir. Digər
bir uğurlu proqram kimi ünvanlı sosial yardım layihəsini
misal göstərmək olar. Bu proqram
çərçivəsində ildə bir milyona yaxın
şəxs dövlətdən maliyyə dəstəyi
alır ki, bu məbləğ ildən - ilə artmaqdadır.
Ünvanlı sosial yardım üçün
müəyyən edilən ehtiyac meyarı 2006-cı ildəki
5 manatdan 2014-cü ildə 100 manata qaldırılıb,
başqa sözlə, 20 dəfə artırılıb.
3. Layiqli
həyat səviyyəsinin təmin olunması. Bu
parametr yaşayış minimumu, minimal əmək haqqı,
orta aylıq əmək haqqı və orta aylıq
pensiyanın artım dinamikası ilə şərtlənir.
Azərbaycanda yaşayış minimumu son 10 ildə on dəfədən
çox artaraq 125 manat, yaxud 160 dollarda yuxarı olmuşdur və
bu MDB məkanında ən yaxşı göstəricilərdəndir.
Orta aylıq əmək haqqı isə
2003-cü ildəki 100 dollara rəğmən hazırda 600
dollar təşkil edir və bu həyat səviyyəsinin
artım tempini xarakterizə edən ən yaxşı göstəricilərdən
biridir. Pensiya sahəsində aparılan
islahatlar nəticəsində pensiyanın baza hissəsi
yaşayış minimumuna çatdırılmış,
başqa sözlə, bütün pensiyaçılar yoxsulluq
həddindən çıxmışlar.
4. Sosial bərabərliyin
təmin edilməsi. Bu paradıqma heç də sosializmdəki
məcburi bərabərliyi deyil, sosial ədaləti təmin edəcək hüquq
və imkan bərabərliyini nəzərdə tutur. Azərbaycanda
biznesin liberallaşdırılması sahəsində
aparılan islahatlar hər bir şəxsə öz bacarığı
və istəyi çərçivəsində fəaliyyət
göstərməyə, iş qurmağa,
vəzifə tutmağa imkan yaradır. Bir çox dövlət
qulluğuna və digər vəzifələrə qəbulun
test vasitəsi ilə aparılması, gender bərabərliyinin
ön plana çəkilməsi, gəlirdən
vergitutmaların diferensiallaşdırılması və s. tədbirlər
sosial bərabərliyin yaranmasına, ziddiyyətlərin
yumşalmasına, sosial qütbləşmənin zəifləməsinə
xidmət edir. İqtisadi liberallaşma tədbirlərinin
uğurlu nəticələrindən biri olaraq Azərbaycanın
Davos Forumunun hazırladığı "Qlobal Rəqabətlilik
hesabatı"na görə dünyada 144 ölkə
arasında 39-cu, MDB məkanında isə 1-ci yerə
çıxmasını qeyd etmək mümkündür. Azərbaycanda
əhalinin pul gəlirləri illik inflyasiyanı 2,5-3 dəfə üstələyir ki, bu da vətəndaşlarımızın
ləyaqətli həyat səviyyəsini
ilbəil artırmağa imkan verir.
5. Sosial
müdafiə tədbirlərinin ardıcıllığı
və təminatlılıq səviyyəsi. Azərbaycan
dövləti tərəfindən 38 istiqamətdə sosial
müdafiə tədbirləri həyata keçirilir, əmək
haqqı, pensiya, müavinət
(yaşa, işsizliyə, ailə
başçısını itirməyə, əlilliyə, şəhid ailəsinə,
veteranlara, xəstəliyə, hamiləliyə, doğuşa,
çoxuşaqlılığa və s. görə), təqaüd
(tələbələrə, Qarabağ müharibəsi və
20 Yanvar əlillərinə, şəhid ailələrinə,
yaradıcı şəxslərə və s.) verilir, icbari təhsil
və tibbi xidmət dövlət vəsaiti hesabına həyata
keçirilir, sığorta xidmətləri genişləndirilir.
Sovet əmanət kassalarında qalmış
pulların qısa müddətdə və yüksək
indeksasiya şərtləri daxilində qaytarılması
faktı da Azərbaycanın sosial dövlət xarakterindən
irəli gələn bir hadisədir.
6.
Bütün cəmiyyətin rifah halının yüksəlməsi.
Sosial dövlət dövlətin
inkişafının yeni bir mərhələsi olub maddi nemətlər
bolluğu yaratmaqla hər bir vətəndaşın yüksək
rifah halını təmin edir. Ümumi
daxili məhsulun həcminin artması, dövlət büdcəsinin
çoxalması, investisiya qoyuluşu imkanlarının
genişlənməsi cəmiyyətin bütün təbəqələrindən
olan insanların sosial rifah halının yüksəlməsinə
imkan yaradır. Azərbaycanın ÜDM - son on ildə 3
dəfə artaraq 57 mlrd. manata, investisiya
qoyuluşu məbləği 28 mlrd. dollara
çatmışdır. Adambaşına
düşən ÜDM-un payı - 9182 dollar, ölkənin
valyuta ehtiyatları isə 50 milyard dolları üstələmişdir.
Sosial dövlət vətəndaş - cəmiyyət -
dövlət münasibətlərinin yeni bir forması, daha
yüksək səviyyəsi olub, hər bir vətəndaşın,
onun ailə üzvlərinin həyatı və rifahı naminə
layihələrə üstünlük verir, insanların
öz potensial imkanlarını reallaşdırmaq
üçün hüquqi və iqtisadi müstəvidə
qanuni şərait yaradır. Sosial dövlət
öz vətəndaşlarının sosial, iqtisadi, hüquqi
və mənəvi azadlıqlarını təmin edir, cəmiyyət
üzvləri arasında sosial bərabərsizliyi minimuma endirməyə
çalışır. Sosial dövlət
cəmiyyətdə sosial ədalətə, sosial sülhə
və sosial əməkdaşlığa söykənən
yenin münasibətlərin yaranmasına səy göstərən,
xalqa xidmət edən dövlətdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti - Cənab İlham Əliyev
"Regionların sosial-iqtisadi inkişafı dövlət
proqramları"nın icrasına həsr
olunmuş 5 fevral 2014-cü il tarixli konfransda demişdir:
"Xalqın birinci xidmətçisi mənəm və
bütün dövlət məmurları belə işləməlidir".
Doğrudan da, öz doğma xalqına ləyaqətlə
xidmət etməkdən şərəfli heç nə
yoxdur.
Musa Quliyev,
Milli Məclisin
deputatı, YAP Siyasi Şura üzvü
Səs.- 2014.- 18
aprel.- S.8-9.