Plüralizm, ideya, fikir çoxluğu vətəndaş
cəmiyyəti və hüquqi dövlətin əsas əlamətidir
Plüralizm latınca "plüralis" sözündən olub "çoxluq" deməkdir. Plüralizm ictimai-siyasi həyatda daim yarışda və rəqabət mübarizəsində olan, bir-birindən asılı və bununla yanaşı, muxtar olan sosial, siyasi qrupların, partiyaların, təşkilatların, ideyaların və baxışların çoxluğu mənasını verir. R.Quliyevin qeyd etdiyi kimi, plüralizmin siyasi, mədəni-mənəvi iqtisadi, sosial və s. plüralizm növləri mövcuddur. Təbiətinə görə plüralizm cəmiyyətdə normal sosial-siyasi münasibətlərin dirçəlmə meyillərinin inkişafını stimullaşdırır, proseslər nəzarətə məruz qalmadan sərbəst, müstəqil şəkildə inkişaf edir. V.Abdullayevin fikrincə, müasir dünyagörüşü inandırıcı surətdə göstərir ki, hər bir demokratik cəmiyyətdə siyasi həyatın uzun sürən təkamül formalarının, insan təfəkkürünün və şüurunun öyrənilməsi, dərin elmi axtarışların yaratdıqları və bütün sivilizasiyanın qəbul etdiyi ideyalar və dəyərlər sistemi mövcuddur. 1) Obyektiv meyarlar: bənzərsiz, etnik xüsusiyyətlər, onların sayca azlıq təşkil etməsi, üzvlərinin yaşadıqları dövlətin vətəndaşları olması; 2) Subyektiv meyarlar: üzvlərinin öz etnik xüsusiyyətlərini qoruyub saxlamağa can atması.
Millətlərarası münasibətlərdə qarşıdurmanın dörd tipi vardır:
1)
Sosial-iqtisadi;
2) Mədəni-dil;
3)
Ərazi-status;
4)
Separatizm.
"Mülki
və siyasi hüquqlar haqqında Beynəlxalq müqavilə"də
deyilir: "Bütün xalqlar öz müqəddəratını
təyin etmək hüququna malikdirlər. Bu hüquqlar əsasında
onlar öz siyasi statusunu və öz iqtisadi, sosial və mədəni
inkişafını sərbəst təyin edirlər".
Hüquqi
dövlət quruculuğu yolu ilə inamla irəliləyən
müstəqil Azərbaycan Respublikasında da millətlərin
öz müqəddəratını təyin etmək
hüququ və milli-mədəni muxtariyyət hüququ təsbit
olunmuşdur. Millət vəkili, professor R.Aslanovanın təbirincə
desək, Azərbaycanda mədəni münasibətlərin
müstəqil dövlətçiliyə uyğun inkişaf mərhələsi
başladı. Vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlət quruculuğu, respublikamızdakı
ayrı-ayrı azsaylı etnik qrupların bərabərhüquqlu
Azərbaycan vətəndaşı kimi
varlığını, siyasi-ictimai mahiyyətlə
yanaşı, həm də elmi-nəzəri əhəmiyyətli
amilə çevirdi. Azərbaycan yalnız türkdilli və
çoxsaylı azərbaycanlıların deyil, həm də
müxtəlif dil ailələrinə və dinə mənsub
olan azsaylı udi və Şahdağ xalqlarının, saxur və
ingiloyların, tat və dağ yəhudilərinin,
talış və kürdlərin, rusların və s. də vətənidir.
Azərbaycan dövləti onların qarantı olmaqla
yanaşı, dünyanın etnik xəritəsində
yalnız Azərbaycan adlı məmləkətdə rast gəlinən
- udi, buduq, qrız, xınalıq, ingiloy kimi etnik birliklərin
dil və mədəniyyətini mühafizə edərək, gələcək
üçün dünya sivilizasiyasının etnik
"bankının" yaradılmasına kömək
etmişdir.
Onların
mövcudluğu Azərbaycanın dünyaya açıq,
humanist, insanpərvər xalq olduğunun canlı sübutudur.
Belə olmasaydı, bəzilərinin sayı bir neçə
mindən artıq olmayan bu azsaylı etnik birliklər
çoxdan assimilyasiya edilərək sıradan
çıxardı. Bununla da dünyanın etnik-milli çələngi,
öz naxışlarını itirər,
solğunlaşardı.
Azərbaycanda
etnik çoxçalarlığın tarixin
sınağından çıxaraq, bu günə
çatması, bədnam ermənilərin xalqımız
haqqında yaratmağa çalışdığı təsəvvürləri,
böhtan və iftiraları puça çıxarır. Bir
şey gün kimi aydındır ki, çoxmillətli Azərbaycan
onu sevənlər, bu yurdu özünə vətən hesab edənlər
üçün həmişə doğma ocaq olub. Bu
yaxınlarda rusiyalı müəllif yazırdı ki, yenidənqurma
şəraitində vəziyyətdən sui-istifadə edən
ermənilər guya "öz müqəddəratlarını
təyin etmək hüquqlarının pozulmasını"
"milli cəhətdən
sıxışdırdıqlarını" iddia edərək
əzəli və əbədi Azərbaycan torpaqlarını
zorla ilhaq etmək yolu ilə öz muxtariyyət statusunun dəyişdirilməsini,
ya Ermənistana qatılmasını, ya da müstəqillik əldə
etmələrini tələb etdilər. Əslində, bu
münaqişə Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünə yönəlmiş beynəlxalq
hüquqa zidd, vahid dövlət suverenliyinə qarşı
yönəlmiş Ermənistanın təcavüzkarlıq,
işğalçılıq müharibəsi, insanlığa
qarşı çevrilmiş qatı, qanlı cinayətdir.
A.N.Plaqinanın
fikrincə, plüralizm nəticəsində sosial-siyasi
baxışların, əlaqələrin sayı artır ki,
bu əlaqələrdən, istiqamətlərdən hər
biri öz muxtariyyatına doğru inkişaf etməyə
başlayır. Politoloqlar demokratik, hüquqi dövlət
quruculuğunda plüralizmin inhisarçılığın
istənilən formasının əleyhinə
çıxış etdiyini göstərməklə,
plüralist tipli ümumi mühüm əlamətlərini də
qeyd edirlər:
- Sosial
davranışın hərəkət dinamikasını
buxovlayan stereotiplərin "silinib getməsini"
stimullaşdırır.
-
İnsanın yönümlərini, onun öz rolları barədə
təsəvvürləri mürəkkəbləşdirərək,
davranışında səbəbləndirici amilləri
azaldaraq, qeyri-dözümlüyün, qarşıdurmanın,
dünyanı ikiqütblü varlıq kimi anlamağın əsaslarını
aradan qaldırır.
- Sosial,
ideya, konseptual fərqləndirməni dəyər və norma
kimi qəbul edərək şəxsiyyətin azadlıq dərəcəsini
artırır, onun həyata keçirilməsi, fərdi və
şəxsi başlanğıcların inkişafı və
reallaşdırılması üçün yaradır.
Vaqif
Abdullayev yazır ki, plüralizm şüur prinsipi kimi mahiyyəti
və məzmunu, funksional keyfiyyətləri
aşağıdakılardan ibarətdir: hadisələri və
prosesləri onların dəyəri, yaxud üstünlüklərindən
asılı olmayaraq, nəzərdən keçirməyə
kömək edir, bütün mövcud baxışların,
ideyaların, nəzəriyyələrin legitimliyini, müxtəlif
fikirlərə, konsepsiyalara, proqramlara mütləq
dözümlə yanaşmağı nəzərdə tutur,
intellektual fəaliyyətin və təfəkkürün təbii
vəziyyətin normal forması kimi dialoqun zəruriliyini tələb
edir, mənafelərin qarşılıqlı başa
düşülməsini, onların
razılaşdırılmasına doğru inkişafına və
bu müxtəlifliyi ümumbəşəri invariant əsasına
tabe olmasına səy göstərir.
R.Quliyev
göstərir ki, millətin şüurunda kök
salmış plüralizm ona açıq cəmiyyət
uğrunda, yaratdığı dövlətin beynəlxalq əməkdaşlıq
prosesinə inteqrasiya olunmasına (universallıq və
ümumsivilizasiyalı inkişafın qarşılıqlı
asılılığı çərçivəsində)
radikal zəmin yaradır.
Politoloqlar,
o cümlədən, R.Quliyev plüralist demokratiyanın
aşağıdakı əlamətlərini diqqətə
çatdırırlar:
- Siyasi
subyektlərin sosial və siyasi maraqlarının müxtəlifliyi,
onların ziddiyyətliliyi plüralizmin mənbəyidir;
- Hakimiyyət
mərkəzlərinin müxtəlifliyi (mərkəzləşmə),
çoxluğu, muxtariyyəti, siyasi subyektlərin azad
yarışı, hakimiyyətin bölgüsü;
- Siyasi
hakimiyyətlə hər hansı bir partiyanın və ya hakim
qrupun və yaxud bir liderin
inhisarçılığının istisna edilməsi,
çoxpartiyalılıq və ya ikipartiyalı sistem;
-
Maraqların həyata keçirilməsi kanallarının
çoxluğu, hamı üçün buna nail
olmağın azadlığı informasiya azadlığı və
aşkarlığı;
- Siyasi
qüvvələrin azad mübarizəsi, elitaların
yarışı, onları dəyişmə imkanının
olması;
-
Plüralizmin və vətəndaş inteqrasiyasının
vahidliyi (yekdilliyi), ümumi qəbul edilmiş dəyərlər
və qanunçuluq çərçivəsində siyasi
baxışların alternativliyi.
Plüralizm
sosial qrup və təbəqələrin müxtəlifliyi
şəraitində formalaşır. Siyasi plüralizmin
formaları müxtəlifdir. Bu, həm
çoxpartiyalılıq, həm hakimiyyətin müxtəlif
muxtar mərkəzlərə bölünməsi, həm də
formal yox, həqiqətən, yerlərdə
özünüidarənin inkişafı və
"dördüncü hakimiyyətin" - həqiqi müstəqil
mətbuatın olması deməkdir.
R.Quliyevin
fikrincə, plüralizm siyasi nəzəriyyə prinsipi kimi fəlsəfi-metodoloji
əsas olmaqla nəzəri fikrin açıqlığı
konsepsiyalarından çıxış edir. Bu konsepsiyaya
görə, hər bir intellektual prosesdə fikir
ayrılığı labüd haldır. Elmi biliyin artması
təlimlərin çoxluğu ideyasını rədd etmir, əksinə,
onların dərki üçün toplanan konseptual
plüralizmə söykənir. Belə halda plüralizm bu və
ya digər konsepsiyalar çərçivəsində müəyyən
prinsiplərə riayət etməyi inkar etmir. Dünyanın nəzəri
mənzərəsinin yaradılmasına plüralist yanaşma
biliklərin əldə edilməsinin mövcud üsulunun
müstəsnalılığına iddia irəli
sürmür, lakin müxtəlif hipotezlərin zəruriliyini,
onların inkarı üçün aşkarlığı
qanuniləşdirərkən, elmi axtarışı obyektin
daha adekvat dərkinə istiqamətləndirir.
A.Plaginanın
fikrincə, plüralist demokratiya o zaman "işləyə"
bilər ki, milli ənənəyə uyğun gəlsin,
özünün təcəssüm formaları və
metodları ilə milli mədəniyyətlə üzvü vəhdətdə
olsun, milli şüura ləngidici təsir göstərməsin.
Plüralist demokratiya ictimai şüurun peşə-nəzəri,
siyasi-idarəetmə, həmçinin, kütləvi
şüura uyğun gəldikdə, milli şüuru da
müasirləşdirir, zənginləşdirir.
Siyasi
institutlara zidd durmağın zəruriliyini
çıxdıqda sosial ümumilik plüralizmə ehtiyac
duyur. Plüralizm bir siyasi prinsip kimi sosial sistemi müxtəlif,
o cümlədən, əks, iqtisadi, sosial, etnik, mədəni,
ekoloji və prinsipcə müstəqil və potensial olaraq
özütənzim olunan, dövlət hakimiyyəti sahəsindən
kənarda qalan, daşıyıcıları isə siyasi
prosesin muxtar və bərabərhüquqlu
iştirakçıları olan digər fərdi və ictimai
mənafelərin qarşılıqlı təsiri məkanı
kimi təşkil etməyə imkan verir.
Fərq, əkslik
plüralizmin mövcudluq norması olduğundan, o, konfliktin
legitimləşməsində tənzimləmə
funksiyasından istifadə etməyə, gərginliyin
azalmasına kömək göstərir, mövcud münasibətlərin
öz keyfiyyət səviyyəsində
saxlanılmasını, milli və siyasi şüurun yeniləşmə
imkanlarının həyata keçirilməsini mümkün
edir. Beləliklə, siyasi praktikada plüralizm stabil demokratik cəmiyyətin
mövcudluq şərti və vasitəsi kimi
çıxış edir. Müasir dövrdə
dünyanın demokratik dövlətləri ölkə daxilində
mövcud olan milli azlıqların milli-mədəni muxtariyyət
hüququnu sosial-iqtisadi amillərlə uzlaşdırır.
N.Cəfərovun
qeyd etdiyi kimi, əslində, milli muxtariyyət və milli
azadlıq sosial tərəqqiyə nail olmaq üçün
lazımdır. Yəni sosial tərəqqi hər şeydən
əvvəl millətin azad və xoşbəxt
yaşamasıdır. Milli-mədəni muxtariyyət məsələlərindən
danışarkən, qeyd etməliyik ki, xalqların hüquq bərabərliyi
beynəlxalq hüquqla təsbit olunmuşdur. Belə ki, hər
bir millətin və xalqın dövlət qurmaq, azad
yaşamaq hüququ varsa da, bu hüquq digər millətlərin
və dövlətlərin ərazi bütövlüyünə
xələl gətirməməli, yaşadıqları
dövlətin həyatına separatçı qüvvə
kimi daxil olmamalıdır. Müasir dünyada ayrı-ayrı
millətlərin, xalqların istək və arzuları
mövcud dövlətin ümumi mənafeyi şəklində
tarazlaşdırılır. Dünya politoloji fikri və fəlsəfə
tarixində milli tərəqqi məsələləri ona
görə ön plana çəkilir ki, sosial tərəqqini,
ictimai inkişafı məhz milli tərəqqi şərtləndirir.
Müasir
dünyanın inkişaf etmiş dövlətlərində
milli və etnik rəngarənglik zəngin və
çoxçeşidli bir mədəniyyətin
formalaşmasına şərait yaratmışdır. Monoetnik
dövlət tərəfdarlarının söylədikləri
etnik rəngarənglik problemlər mənbəyinə deyil,
sintez formalı çoxcəhətli bir mədəniyyətin
yaranmasına gətirib çıxarmışdır.
Əslində, hər hansı bir cəmiyyətin problemləri
onun etnik və milli rəngarəngliyindən deyil, ədalətli
və ədalətsiz olmasından doğur. Rəngarənglik
isə birinci növbədə mübadilə mənbəyidir.
Merilend Universitetinin
professoru Ted Robert Narrın fikrincə, müstəqillik
uğrunda silahlı mübarizənin başlanmasını
göstərən bir neçə universal əlamət
vardır. Birinci amil: etnik və dini azlıqlara aid olan hər
hansı bir qrup daha çox muxtariyyət tələb etdikdə;
ikinci amil: həmin qrupun nə vaxtsa öz dövləti olubsa,
hərbi münaqişənin başlanma ehtimalı 60 faiz
artır. Asılılığa düşmə prosesi
yaxın keçmişdə baş vermişsə, bu təhlükə
daha da artır; üçüncü amil: müstəqillik
uğrunda çıxış edən qrupların təşkilatçılığı
nə qədər yüksəkdirsə, onların silahlı
qarşıdurmaya qalxma şansı da böyük olur.
Narrın hesablamalarına görə, pis təşkilatlanmış
separatçılarla müqayisədə bu risq 83 faizdir;
dördüncü amil: məlum regionda infrastruktur və
informasiya texnologiyaları ilə bağlı vəziyyət nə
qədər yaxşıdırsa, orada hərbi əməliyyatlara
meyillilik də yüksək olur.
Bu və
ya digər etnik-dini qrup bir dövlətin tabeliyindədirsə
və onunla eyni ərazidə yaşayırsa, əlaqə
amili o qədər də rol oynamır. Lakin bu qruplar iki və
ya daha çox dövlətin ərazisinə səpələndikdə,
həmin amilin rolu dəfələrlə artmış olur. Bu,
Serbiya, Albaniya və Makedoniya arasında
"bölüşdürülən" albanlar, Fransa və
İspaniyada yaşayan basklar, Rusiya və Azərbaycandakı ləzgilər,
Rusiya və Gürcüstandakı çeçenlərə də
aiddir.
Beşinci
amil: etnik qrupda doğum səviyyəsi nə qədər
yüksəkdirsə, onlar savaşa bir o qədər çox
meyilli olur.
Altıncı
amil: məlum qrup repressiya və diskriminasiyaya nə qədər
az məruz qalıbsa, silahlı qarşıdurma ehtimalı
daha böyükdür.
Yeddinci
amil: dini və etnik qrupun təmsilçiləri nə vaxtsa
belə bir mübarizə aparıblarsa, onun təkrarlanması
ehtimalı yüksək olur.
Demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu ilə gedən müasir Azərbaycan Respublikasında milli-mədəni muxtariyyət hüququ ümumbəşəri dəyərlərlə vəhdət təşkil edir, millətin bütün üzvlərinin vahid milli ideologiya və milli lider ətrafında, birləşdirilməsi prosesi özünün ən yüksək həddinə çatmışdır. Azərbaycanda milli ideya üç əsas təməlin vəhdətinə - azadlıq, dövlətçilik və mədəniyyətin birliyinə əsaslanır. Bu gün Azərbaycan Respublikasında 90 millətin və xalqın nümayəndəsi yaşayır. Onlardan 400 mini rus, 160 mini yəhudi, 31 mini tatar, 26 mini ukraynalı, 11 mini gürcü, 50 mindən artığı digər etnik qrupun nümayəndələridir. Hətta Ermənistandan qovulmuş müxtəlif xalqların nümayəndələri də Azərbaycanda özünə sığınacaq tapmışlar. 20 min yəzdi kürdlər də Azərbaycana pənah gətirmişlər. Azərbaycanda azsaylı xalqların, xüsusən, rus dilində məktəblər ali məktəblərdə rus və digər sektorlar fəaliyyət göstərir, televiziya və radionun rus dilində verilişləri aparılır, azsaylı xalqların dillərində qəzetlər nəşr olunur. Lakin bəzən milli-mədəni muxtariyyət hüququ ərazi muxtariyyəti hüququ ilə qarşıq salınır. Y.V.Bromleyin fikrincə, milli-mədəni muxtariyyətdən söhbət gedəndə, qeyd etmək lazımdır ki, milli mənsubluq vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlətdə qanla-genlə deyil, özünüdərklə müəyyən olunur. Əsl həqiqətdə kim özünü hansı millətin nümayəndəsi hesab edirsə, milli mənsubiyyət də odur. Milləti şərtləndirən amillərin içərisində ən mühümü psixoloji amildir. Lakin etnosların inkişafında assimilyasiya və dissimilyasiya, eləcə də, etnotransformasiya prosesləri də labüddür. Professor Ə.Tağıyevin fikrincə, erməni lobbisi milli-etnik konflikti qlobal problemə çevirərək, 1) Gənc Azərbaycan Respublikasına qarşı etdikləri təcavüzdən diqqəti yayındırmağa;
2) Dünya xalqlarının nəzərində azərbaycanlıları vəhşi və barbar obrazını yaratmağa;
3) Qarabağ problemilə yanaşı, digər etnik münaqişə ocağı yaratmağa;
4) Respublikada gedən demokratik proseslərin qarşısını almağa çalışırlar.
Müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin möhkəmləndirilməsində respublikanın polietnik tərkibinin və zəngin etnik tarixinin öyrənilməsi vacibdir. Millətdaxili və millətlərarası münasibətlər milli şüurun, milli özünüdərkin, milli müstəqilliyin inkişafında mühüm amildir. Həmin münasibətlərin qorunmasında, əlbəttə, siyasi, iqtisadi, psixoloji, dini və irqi amillər nəzərdən qaçırılmamalıdır.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2014.- 9
avqust.- S.15.