Səhnəmizin Məmmədrza
Şeyxzamanovu
Məmmədrza Şeyxzamanov 1915-ci ildə
Gəncədə doğulub. 2 yaşında ikən atasını itirib. Və o andan etibarən ailənin bütün yükünü anası Böyükxanım çiyinlərində
daşımalı olur.
1917-ci ilə qədər evdar qadın olan anası inqilabdan sonra Gəncədəki toxuculuq fabrikində işləməyə başlayır.
Bununla da evinə çörək
pulu qazanır. Mənəvi xəzinəmiz
olan Salman Mümtaz adına Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin
direktoru Maarif Teymurun dediyinə görə, 1918-20-ci illərdə
mövcud olan 23 aylıq cümhuriyyətimiz
süquta uğrayandan
sonra müstəqillik
tərəfdarları arasında
aparılan "təmizlənmələr"
Şeyxzamanovlar nəslinə
də əlini çəkir. Məmmədrzanın məmur babası
Nağı Şeyxzamanov
və yaxın qohumları repressiyaya məruz qalırlar. Bu da ailənin
bəxtinə, taleyinə
kədərli bir iz salır. Onlar hər xırda şeylərə görə
təqiblərə məruz
qalır, olmazın çətinliklər və
problemlərlə üzləşirdilər.
Bu çətinliklər Məmmədrza Şeyxzamanovun
sənətində də
az-çox özünü
biruzə verməkdə
idi. Ona layiq olduğu
xalq artisti adını da çox sonralar, 1974-cü
ildə verdilər.
Bunların hamısını
Maarif Teymura Məmmədrza Şeyxzamanovun
özü danışmışdı...
1929-cu ildə ibtidai
məktəbi bitirən
Məmmədrza orta məktəbə daxil olur. O, müəllimlər və şagirdlər arasında istedadı, tərbiyəsi, savadı və biliyi ilə fərqlənirdi. Aktyorluq sənətinə olan maraq və həvəs
isə hələ məktəb illərində
öz "toxumlarını
səpməkdə" idi.
Ona görə də orta məktəbdə oxuya-oxuya teatr studiyasına daxil olur. 1934-cü ildə
Cəfər Cabbarlı
adına Gəncə Dövlət
Dram Teatrının rejissoru
Həbib İsmayılovun
təşəbbüsü ilə teatra dəvət edilir. İlk dəfə Ə.Həmidin
"Hind qızı" tamaşasında
Brahma adlı kiçik
rolda çıxış
edir. Bu, gələcək aktyorun
professional teatr səhnəsinə,
sənət zirvəsinə
doğru aparan yolda atdığı ilk müvəffəqiyyətli addımı
olur. Teatrda işləyərkən peşəkar
yaradıcılıq tələbləri
ilə tanış
olur, Azərbaycanda aktyorluq sənətinin gözəl ənənələrini
mənimsəyir. Çalışdığı dövrdə "Vaqif" (Eldar), "Fərhad və Şirin" (Fərhad),
"Yaşar" (İmamyar),
"İki qardaş"
(Yuri) və digər tamaşalarda yaddaqalan obrazlar yaradır.
1954-cü ildə Mədəniyyət
Nazirliyinin əmrilə
M.Əzizbəyov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrında işə başlayır. Və elə o vaxtdan
etibarən də sənət yolundakı
"yaşıl işığı"
daha da gur
yanmağa başlayır.
Yaratdığı müxtəlif səpkili
obrazlarla daha çox tanınır və sevilir. Teatrda "Göz həkimi"ndə Şahbazov,
"Qış nağılı"nda
Poliksen, "Fərhad
və Şirin"də
Xosrov, "Vaqif"də
Qacar, "Otello"da
Otello, "Aydın"da
Aydın, "Qaçaq
Nəbi"də Qaçaq
Nəbi, "Vaqif"də
Eldar kimi bir-birindən fərqlənən,
psixoloji, dramatik obrazları özünəməxsus
şəkildə yaradır.
Rollarını o qədər böyük
aktyorluq məharəti
ilə ifa edirdi ki, obrazın
xarakterini aça bilirdi. Bunları azman aktyorumuz,
Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının bədii rəhbəri və direktoru, xalq artisti Əliabbas Qədirov xatırlayır.
Deyir ki, Məmmədrza Şeyxzamanov çox cazibədar və nadir aktyor olub. Onun səslər içində
seçilən, əsl
səhnə və kino səsi vardı. Elə bir səs ki, kimə məxsus
olduğu zamanındaca
bilinirdi. Onlar "Mahnı
dağlarda qaldı",
"İblis", "Zamanın
hökmü" və
digər tamaşalarda
tərəfmüqabilləri kimi çıxış ediblər. Məmmədrza Şeyxzamanov qəhrəman
obrazlarını, komik
rolları daha məharətlə ifa edirdi. Buna baxmayaraq,
müxtəlif xarakterli,
müxtəlif səpkili
obrazların öhdəsindən
də bacarıqla gəlirdi. Çünki hərtərəfli inkişaf etmiş aktyor idi. Həyatda da o, təkrarolunmaz və xaraktercə mətin, zəngin dünyagörüşə malik
bir şəxsiyyət
olub. Mərd idi. Heç kimdən
qorxmazdı. Ürəyindən keçən sözü üzə deyərdi, arxaca danışmazdı.
Düzlüyü çox sevirdi.
Kimliyindən asılı olmayaraq,
həmişə həqiqətin
tərəfdarı olardı.
Elə üzünə baxanda görünürdü ki,
yerini bilən adamdır. Şit, yersiz zarafatları xoşlamırdı. Amma yaxın
adamları, yoldaşları
arasında duzlu, məzəli zarafatları
da əskik olmazdı. Bir sözlə, o, əsl
Azərbaycan kişisinin
tipik nümunəsi idi.
Məmmədrza Şeyxzamanov böyük ekrana ilk dəfə 1955-ci
ildə çıxır. "Bəxtiyar" filmində
Rəcəbov rolu ilə. Bununla da kino yolunda ilk uğurlu cığırı açılır.
Daha sonra Cəfər Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" Dövlət
Kinostudiyasının istehsal
etdiyi filmlərin çoxunda çəkilir.
Müxtəlif illərdə
"Qızmar günəş
altında"da Alı
kişi, "Leyli və Məcnun"da Dərviş, "Bir qalanın sirri"ndə həkim Eldostu, "Onu bağışlamaq olarmı"da polkovnik Qurbanov, "Qatır Məmməd"də Gəncə
qubernatoru, "Nəsimi"də
Şeyx Əzəm kimi obrazlar yaradır.
1963-cü ildə böyük sənətkarımız Adil İsgəndərovun Sabit Rəhmanın ssenarisi əsasında quruluş verdiyi musiqili komediya filmində - "Əhməd haradadır"da Şirin kişi rolunda çıxış edir. "Əhməd haradadır" filmi Azərbaycanın sənət rəmzi sayılan Adil İsgəndərovun quruluşçu rejissor kimi çalışdığı yeganə film olub. Hələ Akademik Dram Teatrının direktoru vəzifəsində çalışarkən Sabit Rəhman, Səməd Vurğun, İlyas Əfəndiyev, Ənvər Məmmədxanlı kimi yazıçı-dramaturqlarla yaxından tanış idi, müdir təyin olunandan sonra da bu dostluq əlaqələri davam edirdi. O zaman ekranlaşdırılması üçün kinostudiyanın "papka"sında bir neçə əsər saxlanılırdı. Lakin Adil İsgəndərovun "Əhməd haradadır" xoşuna gəlir və ona kino çəkməyi qərara alır. Filmdəki rolları ifa edəcək aktyorları isə rejissor özü seçir. O, Nəcibə Məlikova, Məmmədrza Şeyxzamanov, Mustafa Mərdanov, Əliağa Ağayev, Lütfəli Abdullayev, Bəşir Səfəroğlu kimi tanınmış sənətçilərlə yanaşı Səyavuş Şəfiyev, Töhfə Əzimova, Səyavuş Aslan, Novruz Axundov, Eldəniz Zeynalov... kimi gənc aktyorları da çəkir. O zaman Azərbaycanın kino tarixində ilk dəfə olaraq 5 aktyoru təyinatla kinostudiyaya göndərirlər. Onları - Xamis Muradov, Elxan Qasımov, Tofiq Məmmədov, Əbdül Mahmudbəyov və Fikrət Əliyevi "Adil İsgəndərovun beşliyi" adlandırırdılar. Rejissorun təşəbbüsü ilə bu beşlik filmdə epizodik rollarda, kütləvi səhnələrdə iştirak edir, rejissor, assisent köməkçisi kimi çalışırdılar. Elxan Qasımov isə sürücü Əhməd obrazını yaradır. Filmin çəkilişləri Bakıda, Gəncədə, Göy-göldə, Şamxorda və Hacıkənddə aparılırdı. Bütün rəqs səhnələri və Bəşir Səfəroğlunun iştirak etdiyi kadrlar "Yaşıl teatr"da çəkilirdi. Əbdül Mahmudbəyov xatırlayır ki, filmdə Azərbaycanın azman sənətkarları ilə çiyin-çiyinə çalışdıqları üçün fəxr edir, onlardan sənətin sirlərini öyrənməyə can atırdılar. Onda Məmmədrza Şeyxzamanovun sənəti ilə bahəm şəxsiyyəti də onu heyran etmişdi. Böyük aktyor, maraqlı insan olan Məmmədrza Şeyxzamanov əsl teatr və kino xadimiydi. O, elə sənətkarlardan idi ki, böyüklüyündən, peşəkarlığından istifadə edərək heç bir tələb irəli sürməzdi. Rahat və yaradıcı sənətkar olduğundan onunla çalışmaq asandı və hamıya xoş təsir bağışlayırdı. Ümumiyyətlə, səxavətli, qəlbi təmiz, ürəyi açıq insan olub Məmmədrza Şeyxzamanov. O, hamıyla öz dili ilə danışırdı. Böyüklə böyük, uşaqla uşaq kimi rəftar edərdi. Yaxınları, dostları və tanışları arasında isə bir ləqəbi vardı - "Yaxşı kişi".
1976-cı ildə Məmmədrza Şeyxzamanov daha bir yaddaqalan obrazını yaradır. Rasim Ocaqovun İsa Hüseynovun ssenarisi əsasında çəkdiyi "Tütək səsi" filmində İsfəndiyar kişi rolunda çıxış edir. Ümumiyyətlə, yumşaqlıq, kövrəklik, humanistlik və sülhsevərlik Məmmədrza Şeyxzamanovun xasiyyətinə xas olan cəhətlərdən idi. Şeyxzamanov 1984-cü ildə 70 yaşında vefat etmişdir.
Zümrüd
Səs.- 2014.- 12 avqust.- S.12.