Vahid Avropada vahid siyasət zərurəti
Avropa Şurasına üzvlük mexanizminə uyğun
olaraq, Azərbaycan Avropa Şurası Nazirlər Komitəsində
sədrlik funksiyalarını həyata keçirməyə
başlayır. Bu münasibətlə AŞPA-nın 24
iyun iclasında çıxış edən ölkə
başçısı cənab İlham Əliyev son onillikdə
ölkəmizin siyasi- iqtisadi və sosial-mədəni həyatında
baş verən köklü dəyişikliklərin qısa
xülasəsini təqdim etdi. Ölkə
başçısı əsas strateji tərəfdaş kimi
güclü və sabit Avropa ilə sıx əməkdaşlığın
Azərbaycanın milli maraqlarına cavab verdiyini və buna
görə də Azərbaycanın müstəqillik əldə
etdiyi ilk günlərdən başlayaraq Avropa İttifaqı
ilə çoxtərəfli, sıx və ardıcıl əməkdaşlıq
etdiyini vurğuladı. Hələ 1996-cı ildə “Tərəfdaşlıq
və Əməkdaşlıq müqaviləsi”nin
imzalanmasından sonra qarşılıqlı əməkdaşlığın
müvafiq mexanizmləri işlənib hazırlanmış,
2004-cü ildə isə Azərbaycan Avropa Qonşuluq Siyasətinə
daxil olmuşdur. 2008-ci ildən etibarən Azərbaycanın
Şərq Tərəfdaşlığı Təşəbbüsündə
iştirakı nəticəsində Avropa İttifaqı ilə
münasibətlər strateji əməkdaşlıq səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Enerji sahəsində
əməkdaşlığın dərinləşdirilməsi
qarşılıqlı münasibətlərin prioritet istiqamətlərindən
biri olmaqla həm Azərbaycanın enerji resurslarının
dünya bazarına çıxarılmasına, həm də
Avropa İttifaqının enerji təchizatının
diversifikasiyasına əlverişli zəmin
formalaşdırmışdır. Bütün
bunlar sabit Avropanın Azərbaycan üçün nə dərəcədə
əhəmiyyət kəsb etdiyini bir daha göstərir.
Təsadüfi deyil ki, Avropaya və Avroatlantik
strukturlara inteqrasiya Azərbaycanın milli təhlükəsizlik
siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi ölkəmizin
Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyasında ifadə
olunmuşdur. Prezident İlham Əliyevin Avropa
Komissiyasının sədri Joze Manuel Barrozu ilə son
görüşündə və eləcə də Avropa
Şurası Parlament Assambleyasının sessiyasındakı
çıxışında Avropa İttifaqı ilə
münasibətləri Azərbaycan üçün prioritet
adlandırması ölkəmizin tutduğu siyasi yolun
konturlarını və tərəddüdsüzlüyünü
aydın şəkildə ifadə edir.
Azərbaycanın Avropa İttifaqı ilə strateji
münasibətləri daim inkişaf etdirməkdə
maraqlı olduğunu qeyd etməklə yanaşı, Prezident
İlham Əliyev bu gün Avropa məkanında həllini
gözləyən problemlərə də toxundu. Əlbəttə, bu iclasda
Avropa problemlərini təfsilatı ilə araşdırmaq
mümkün olmazdı və buna görə də cənab
İlham Əliyev Azərbaycanın bu quruma sədrlik edəcəyi
müddətdə Avropa dövlətlərinin diqqətini
mövcud problemlərin həllinə yönəltmək
istiqamətində fəal iş aparılacağını bəyan
etməklə kifayətləndi. Lakin geniş tərəfdaşlıq
əlaqələrimizin olduğu Avropa İttifaqında baş
verən hadisələr AŞ-nın üzvü kimi Azərbaycana
da təsirsiz ötüşmür. Bu
baxımdan Avropa İttifaqında bu gün baş verən
proseslərə, xüsusilə ziddiyyətli məqamlara
obyektiv nəzər salmaq ölkəmizlə Aİ arasında
ardıcıl və sistemli siyasi münasibətlərin
formalaşdırılması baxımından olduqca önəmlidir.
Avropa İttifaqının təşəkkülünə
aparan yolu bütövlükdə dünya tarixinin fenomenal hadisəsi
hesab etmək olar. İnsanların, əmtəə və
xidmətlərin, kapitalın azad hərəkəti
ideyasını İttifaqın təməl prinsipləri kimi qəbul
etməklə, Aİ regional əməkdaşlıq və
inteqrasiyanın nümunəvi modelini yaradıb. 1993-cü ildə Maastrix müqaviləsinin
imzalanması ilə artıq iqtisadi, ticari münasibətlərin
dərin kök saldığı Avropa məkanında, həm
də regional siyasi birliyin əsası qoyuldu. Avropa İttifaqının baş tutması digər
regionların ölkələrinə də beynəlxalq
münasibətlər sitemində yeni inteqrativ proseslərin
örnəyini təqdim etmək baxımından tarixi hadisəyə
çevrildi. Təsadüfi deyildir ki, Avropa
İttifaqının təsis olunmasından sonra Şərqi
Asiyada, Afrikada, Cənubi Amerikada, eləcə də türk
dövlətləri coğrafiyasında regional əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsinə yönələn regional
birlik modelləri üzərində diskussiya və təşəbbüslər
müntəzəm hal aldı.
Lakin bu gün Avropa İttifaqına daxil olan dövlətlər
və onların xalqları əvvəllər çox nikbinliklə
təşviq edilən İttifaq coğrafiyasının
genişlənməsinə, xüsusilə mövcud iqtisadi
durumun perspektivinə skeptik yanaşmağa
başlamışlar. Bu gün İttifaqa üzv olan dövlətlərdə
cərəyan edən hadisələrin, hərdənbir təzahür
edən radikallaşma meyllərinin, bütövlükdə
regionda baş verən proseslərin - Avropa İttifaqı kimi
nümunəvi regional birliyin dayaqlarını sarsıda biləcək
qədər təhlükəli xarakter alması da diqqətdən
yayına bilməz. Demək olarki,
istisnasız olaraq bütün Avropa ölkələrində
vaxtaşırı baş verən etiraz nümayişləri,
Avropa parlamentinə son seşkilərdə bəzi ölkələrdə
ifrat sağçı qüvvələrin çox səs
toplaması bütövlükdə Avropa cəmiyyətində
inamsızlıq sindromunun mövcudluğunu əks etdirir.
Avropa İttifaqı kimi unikal və konstruktiv bir
qurumun belə bir durumla üzləşməsinin bir sıra
siyasi, iqtisadi və sosial səbəbləri vardır.
Avropa İttifaqı özünün ən yüksək
inteqrasiya səviyyəsinə çatdıqdan, yəni
Maastrix müqaviləsinin imzalanmasından sonra, üzv dövlətlərin
bir çox suveren hüquqlarının Avropa İttifaqı təsisatlarına
ötürülməsi prosesi başlandı. Avropa Parlamenti, Avropa
Komissiyası, Avropa İttifaqı Şurası, Avropa Ədalət
Məhkəməsi, Avropa Mərkəzi Bankı kimi dövlətüstü
təsisatlar üzv dövlətlərin icra, qanunverici və məhkəmə
səlahiyyətlərinin əhəmiyyətli bir qismini öz
üzərinə götürdü. Avropa
İttifaqının coğrafi sərhədlərini nəzərəçarpacaq
qədər genişləndirməyə
başladığı 2004-cü ilə qədər qeyd olunan
təsisatların fəaliyyəti ilə üzv dövlətlərin
hakimiyyətləri arasında hər hansı ciddi fikir
ayrılığına rast gəlinmir. Lakin
məhz bu tarixdən – 2004-cü ildən sonrakı dövrdə
Avropa İttifaqında baş verən siyasi proseslər fərqli
istiqamət almağa başladı. 2008-ci
ildən etibarən başlayan ümumdünya maliyyə
böhranı və bu böhranın Avropa İttifaqına
daxil olan dövlətlərdə özünü daha kəskin
şəkildə büruzə verməsi İttifaq tərkibində
ciddi fikir ayrılıqlarının və ziddiyyətlərin
yaranmasına yol açdı.
Avropa
İttifaqının genişlənməsi zahirən nə qədər
sistemli və harmonik proses kimi görünsə də, yeni
üzv dövlətlərin İttifaq daxilindəki siyasi və
iqtisadi rolu qısa zaman kəsiyindən sonra müzakirə
obyektinə çevrildi. Avropa İttifaqı üzv olmaq istəyən
dövlətlər üçün nə qədər ilkin tələblər
irəli sürsə də, həmin dövlətlər
üzvlük statusu qazandıqdan az sonra
onların bu tələbləri lazımınca yerinə yetirmədiyi
üzə çıxmağa başladı. Macarıstan,
Kipr, Bolqarıstan, Rumıniya kimi dövlətlərin
üzvlüyü İttifaqın Almaniya, Böyük Britaniya,
Fransa kimi həlledici üzv dövlətləri və
onların vergi ödəyiciləri üçün artıq
yük kimi qiymətləndirilir. Bu proses Avropa
İttifaqının coğrafiyasının genişlənməsinə
qarşı çıxışların, hətta
İttifaqı tərk etmək barədə
çağırışların ortaya çıxmasına
səbəb olur. Belə olan halda, daha zəif iqtisadiyyata və
daha az ÜDM-a malik olan üzv dövlətlərə
böyük həcmdə subsidiyaların ayrılmasını
tələb edən Avropa İttifaqı institutları ilə
güclü iqtisadiyyata malik olan üzv dövlətlər
arasında ciddi ixtilafların yaranması təbii və
gözləniləndir. Avropanın iqtisadi cəhətdən
güclü dövlətləri öz büdcə kəsirlərinin
sürətlə artdığı bir məqamda iqtisadiyyatı
zəif olan üzv dövlətlərə maliyyə
yardımının ayrılmasına qəti şəkildə
etiraz edirlər. Həm də belə bir vəziyyətin
davamlı olub ənənəyə çevriləcəyi
ehtimalları güclü dövlətlərin
etirazçılıq ruhunu daha da artırır. Bu amil
iki əsas ziddiyyətli məqamı ortaya
çıxarır: Avropa İttifaqına yeni üzv olmuş
dövlətlər gözləntilərinin əksinə olaraq
regional inteqrasiyanın gətirdiyi üstünlüklərdən
yararlanmaq imkanından tam istifadə edə bilmirlər. Həmin dövlətlər Avropa
İttifaqının bir parçası olaraq iqtisadiyyatlarını
stimullaşdırmaq üçün İttifaqın
dayanıqlı iqtisadiyyata malik olan üzv dövlətlərindən
lazım olan siyasi-iqtisadi-maliyyə dəstəyini almaqda
çətinlik çəkirlər. Bu da
öz növbəsində yeni üzv dövlətlərin
hakim elitasında, eləcə də bütövlükdə cəmiyyətdə
Avropa İttifaqına münasibətdə “puç olmuş xəyallar”
effektini yaradır. Bununla yanaşı, bir zamanlar Avropa
İttifaqının genişlənməsinə hər vəchlə
dəstək verəcəklərini bəyan edən əsas
İttifaq üzvlərinin – “Avropa Patriarxlarının” yeni
üzv dövlətlərin problemlərinə indeferent və
“sayğısız” münasibət göstərmələri
bu məkanda qarşılıqlı etimad mühitinin zədələnməsinə
gətirib çıxarır.
Avropa İttifaqı regional iqtisadi inteqrasiya proseslərinin
intensiv getdiyi məkan olduğuna görə İttifaqa daxil
olan ölkələrin iqtisadiyyatları bu inteqrasiya modelinin tərkib
hissəsinə çevrilmişdir. Bu hal avrozonaya daxil olan
ölkələrdə daha aydın şəkildə
özünü büruzə verir. Belə
olan halda, bir üzv ölkədə baş verən iqtisadi və
maliyyə təlatümlərinin digər üzv dövlətə
təsir etmə reallığı qaçılmazdır.
Bu baxımdan, təkcə Avropa İttifaqına yeni üzv
olmuş dövlətlər deyil, eyni zamanda İttifaqın təsisçi
dövlətlərindən biri olan İtaliya, həmçinin
keçən əsrin 80-ci illərindən Avropa siyasi-iqtisadi
məkanının tərkib hissəsi kimi
çıxış edən Yunanıstan, İspaniya kimi
avrozonaya daxil olan dövlətlər də ciddi iqtisadi və
maliyyə böhranı ilə üz-üzədirlər. Belə bir vəziyyət İttifaq daxilində onsuz
da kövrək olan münasibətlərin daha da
korlanmasına gətirib çıxarır. Avropa İttifaqının əsas institutlarından
biri olan Avropa Mərkəzi Bankı avrozonaya daxil olan
İtaliya, İspaniya və Yunanıstana maliyyə
yardımının göstərilməsinin ilkin şərti
kimi sərt qənaət və büdcə restrukturizasiya tədbirlərini
həyata keçirməyi təklif edir. Bu
dövlətlərin hökumətləri tərəfindən
büdcə islahatları adı altında həyata
keçirilən tədbirlər isə cəmiyyət daxilində
kəskin ziddiyyətlərin, narazılıqların
yaranmasına gətirib çıxarır. Artıq bu gün Yunanıstan, İtaliya kimi dövlətlərin
vətəndaşları düşdükləri ağır
durumun əsas səbəbkarları kimi Avropa
İttifaqının baza institutlarını və
İttifaqın əsas söz sahibi olan dövlətlərini
qınayırlar. Qarşılıqlı
olaraq Avropa İttifaqının institutları, eləcə də
Almaniya və Böyük Britaniya kimi dövlətlər də
mövcud iqtisadi-maliyyə problemlərini vaxtında
aşkarlamadıqlarına və preventiv tədbirlər
görmədiklərinə görə Yunanıstan,
İspaniya və İtaliya hökumətlərini ittiham edirlər.
Göründüyü kimi, üzv dövlətlər
və Avropa İttifaqının institutları Birliyin
qarşılaşmış olduğu problemlərin həlli
yollarını axtarmaq əvəzinə,
qarşılıqlı ittihamlara əsaslanan və
etimadsızlıq mühitinin dərinləşdirən təhlükəli
siyasi xətt yürüdürlər.
İqtisadi-maliyyə böhranının təsirlərini
maksimum dərəcədə azaltmağa cəhd edən
üzv dövlətlərdə artıq iqtisadi milliyətçilik
anlayışı meydana gəlmişdir. Avropa İttifaqında
iqtisadi inkişafın az da olsa
müşahidə olunduğu Böyük Britaniya və
Almaniya dərin iqtisadi problemlərlə üzləşən
üzv dövlətlərdən gələ biləcək təhlükəni
önləmək üçün proteksionist siyasət həyata
keçirməkdə maraqlı görünürlər. Artıq bu dövlətlərdə hətta
böhranlı ölkələrin vətəndaşlarına
qarşı immiqrasiya qaydalarının sərtləşdirilməsi
məsələsi gündəmə gətirilir. Bu isə Avropa İttifaqının təməl
prinsiplərindən olan insanların azad hərəkəti
ideyası ilə açıq şəkildə təzad təşkil
edir.
Digər ziddiyyətli məqam ondan ibarətdir ki, bir
zamanlar Avropa İttifaqının genişlənməsini
özlərinin prioritet istiqamətləri kimi qəbul edən
dövlətlər bu gün tamamilə əksinə olaraq,
İttifaqın dayaqlarını sarsıtmağa meylli siyasət
yürüdürlər. Özlərini demokratiyanın beşiyi
adlandıran Böyük Britaniya, Fransa, Almaniya kimi dövlətlərin
hökumətləri öz siyasi hakimiyyətlərinin birtərəfli
fəaliyyətlərini və digər nöqsanlarını
ört-basdır etmək üçün bütün məsuliyyəti
bir təsisat olaraq Avropa İttifaqının üzərinə
atmağa çalışırlar. Bəlkə
də belə bir siyasətin yürüdülməsi qısa
müddətli siyasi divident əldə etməyə, Avropa
İttifaqından narazı elektoratın səsini qazanmağa
kömək edə bilər. Məsələn,
2013-cü ilin yanvarında Böyük Britaniyanın baş
naziri David Kemeron tərəfindən mühafizəkarların
növbəti seçkilərdə qələbə
qazanacağı təqdirdə İttifaqı tərk etmək
və ya onun tərkibində qalmaq barədə referendum
keçirəcəyini bəyan etməsi ölkəsinin
uzunmüddətli maraqlarını təmin etməkdən daha
çox Avropa İttifaqından narazı olan elektoratın səsini
qazanmağa xidmət edirdi. Əlbəttə,
Avropa İttifaqının qarşılaşmış
olduğu problemləri inkar etmək mümkün deyil. Lakin bu problemlərin qarşılıqlı əməkdaşlıq
əsasında siyasi həlli yollarının axtarılması
əvəzinə uzun illərin zəhməti hesabına
formalaşmış Birliyi tərk etmək
çağırışları Avropa dəyərlərinə
dönüklükdən başqa bir şey deyildir. Belə siyasi xətt uzunmüddətli perspektivdə
uğurlu hesab edilə bilməz. İttifaq
daxilində münasibətlərin daha da gərginləşməsinə,
xalqların birgəyaşayış ənənələrinin
pozulmasına gətirib çıxaran belə siyasi
mövqeyin ortaya qoyulması Avropa İttifaqının təməl
prinsiplərinin sarsıdılması deməkdir. Bu
prosesin mərkəzdənqaçmaya və daha sonra
“separatçılığa” aparıb
çıxarmayacağına isə heç kim
təminat verə bilməz.
Avropa Parlamentinə keçirilən son seçkilər
də Avropada radikallaşma tendensiyasının nə qədər
təhlükəli xarakter aldığını tam
aydınlığı ilə göstərir. Bu seçkilərdə
Avropanın millətçi partiyalarının Avropa
Parlamentində müəyyən həddə təmsilçilik
əldə edəcəyi proqnozlaşdırılsa da, parlament
yerlərinin əksəriyyətinin ultra-millətçi
partiyaların nümayəndələri tərəfindən
tutulacağını çoxları gözləmirdi. Lakin Avropa İttifaqına üzv olan dövlətlər
və Avropa İttifaqı institutları sanki gözləmədikləri
nəticə ilə üz-üzə qaldı. Artıq bu gün Avropa Parlamentində 9
ultra-sağçı partiya təmsil olunmaqdadır.
Neo-nasistlərdən tutmuş özlərini milli cəbhənin
fədakar üzvləri adlandıranlara qədər Avropa
üçün böyük təhlükə vəd edən
bütün qüvvələrin Avropa Parlamentində təmsilçilik
qazanması Avropa İttifaqının qayəsini təşkil
edən regional inteqrasiya, bərabərhüquqlu tərəfdaşlıq,
demokratiya, tolerantlıq kimi dəyərlərin aşınma mərhələsinə
daxil olduğunu deməyə əsas verir. Bu isə
elə bir prosesdir ki, sunami dalğaları kimi, indiyədək
formalaşmış bütün Avropa dəyərlərini
silib-süpürmək iqtidarındadır.
Avropa Parlamentində qələbə qazanmış
ultra-millətçi partiya nümayəndələrinin fikirləri
Avropa İttifaqının gələcək taleyinə ciddi
şəkildə kölgə salmaqdadır. Məsələn,
Fransanın Milli Cəbhə partiyasının rəhbəri
xanım Marin Lö Pen Avropa Parlamentinə keçirilən
seçkilərdə partiyasının qələbə
qazanmasını belə şərh edir: “...Fransa ucadan və
aydın şəkildə bəyan etdi ki, o, Brüsseldəki
xarici komissarlar tərəfindən deyil, fransızlar tərəfindən,
fransızlar üçün və fransızlarla idarə
olunmalıdır”. Əslində bu fikir orijinal
deyil, vaxtilə ABŞ-ın 16-cı, Respublikaçılar
partiyasından olan ilk prezidenti Avraam Linkolnun məşhur ifadəsinin
– “Xalqın idarəçiliyi, xalq tərəfindən idarəçilik,
xalq üçün idarəçilik” deyiminin dəyişdirilmiş,
daha doğrusu, “fransızlaşdırılmış”
formasıdır. Buna oxşar populist bəyanatlar
Avropanın digər millətçi partiyalarının
nümayəndələri tərəfindən də səslənir.
Məsələn, Avstriyanın ultra-sağçı
Azadlıq Partiyasının əsas fiqurlarından biri olan
Andres Molzerin Avropa İttifaqını “zəncilərin
konqlomeratı” adlandırması və bütün problemlərin
sanki immiqrantlardan irəli gəldiyini əsaslandırması
Avropada millətçilik kimi təhlükəli bir
tendensiyanın gücləndiyini göstərir. Göründüyü kimi, Avropa İttifaqında
radikallaşma meylləri artıq siyasi piramidanın ən
yüksək pillələrində müşahidə edilməkdədir.
Ən narahatedici məqam isə Avropa vətəndaşlarının
son seçkilərdə məhz bu partiyalara həvəslə
səs vermələridir. Beləliklə,
bir sıra üzv dövlətlərlə Avropa
İttifaqı arasında qarşılıqlı münasibətlərdə
dərinləşməkdə olan etimadsızlıq mühiti
millətçi partiyaların daha çox səs
toplamalarının başlıca səbəbi kimi göstərilə
bilər. Bu onu göstərir ki, artıq
üzv dövlətlərin vətəndaşları həm
öz hakimiyyətlərini, həm də bütövlükdə
İttifaq strukturlarını getdikcə ağırlaşmaqda
olan sosial-iqtisadi problemlərin əsas səbəkarı kimi
görürlər. Belə olan halda, millətçi
qüvvələr hakimiyyətə qarşı
inamsızlıq şəraitindən və xalqın milli
kimlik hisslərindən məharətlə istifadə edərək
öz mövqelərini möhkəmləndirməyə nail
olurlar. Proseslərin belə cərəyan
edəcəyi təqdirdə millətçi partiyaların
üzv dövlətlərdə şəriksiz aparıcı
siyasi qüvvələrə çevriləcəyini
proqnozlaşdırmaq heç də çətin deyil. Bu isə, Avropa İttifaqının və uzun illər
ərzində formalaşmış Avropa dəyərlərinin
sonu demək olardı.
Bütün
bunlara baxmayaraq, Avropa İttifaqının Şurası tərəfindən
qəbul olunmuş, Avropa İttifaqının 2020-ci ilə qədər
əsas inkişaf istiqamətlərini müəyyən edən
“Avropa 2020” inkişaf strategiyası kontinentdə güclənməkdə
olan radikallaşma, millətçilik, dezinteqrasiya meyllərinin
qarşısının alınmasına yönələn
heç bir kollektiv və kompleks tədbirlərin həyata
keçirilməsini nəzərdə tutmur.
Eyni zamanda, son zamanlar Avropanın şərqində baş verən proseslər Avropa İttifaqının həm də siyasi təsisat kimi regionda oynadığı rolu gündəmə gətirmişdir. Bir çoxları Avropa İttifaqının Ukrayna ətrafında baş verən hadisələrə münasibətdə sərgilədiyi mövqeyin yetərincə qətiyyətli olmadığı və münasibətlərin nizama salınması üçün malik olduğu siyasi təsir vasitələrindən səmərəli şəkildə istifadə etmədiyi qənaətindədir. Və sözsüz ki, haqlıdırlar. Ümumiyyətlə, Ukrayna hadisələri Avropa İttifaqının vahid xarici siyasət xəttinin hələ də formalaşmadığını açıq-aydın göstərir. Güclü hesab etdiyimiz üzv dövlətlər tərəfindən faktiki olaraq Avropada bir dövlətin coğrafi sərhədlərinin dəyişdirilməsinə qarşı quru bəyanatlardan və məhdud təsirə malik sansksiyalardan başqa hər hansı ciddi addımlar atılmadı. Avropaya ən yaxın coğrafi məkanda baş verən və qlobal dünya düzəninə təsir edən hadisələrə qarşı Avropa İttifaqının vahid mövqe ortaya qoya bilməməsi bu regional birliyin kənar və qəfil təhdidlərə qarşı hazırlıqsız olduğunu sübut etdi. Belə bir dramatik vəziyyətdə Avropa İttifaqının təhlükəsizliyinin qarantı kimi çıxış edən NATO-nun hərbi blokdan daha çox siyasi təşkilat kimi davranması kənar təhdidlərə qarşı real müdafiə mexanizminin kifayət qədər təsirli olduğunu şübhə altına alır. Rusiyanın suveren Avropa dövlətinə – Ukraynaya qarşı açıq hərbi müdaxiləsi sanki sarsıntı keçirən və çaşqınlığa düşən Avropa İttifaqının Şərqi Avropaya və Rusiyaya münasibətdə bir-biri ilə uzlaşmayan ikili siyasətini üzə çıxardı. Krım hadisələrindən ruhlanan etnik azlıqların, eləcə də İtaliyada, İspaniyada, Böyük Britaniyada qatı millətçi qüvvələrin bu proseslərdən istifadə edərək Avropanın müxtəlif yerlərində qeyri-sabitlik yaratmaq təhlükəsi artıq reallığa çevrilə bilər. Nəticədə separatçılıq meylləri Avropanın mərkəzinə doğru irəliləyə bilər.
Təəccüb
doğuran odur ki, Avropa İttifaqına üzv olan dövlətlər
İkinci dünya müharibəsindən sonrakı dövrdə
olduğu kimi yaranmış problemləri aradan qaldırmaq
üçün səylərini birləşdirməkdən
daha çox, bu gün ayrı-ayrılıqda özlərini
düşünməyə, tək xilas olmağa meyllidirlər.
Bu gün Avropa İttifaqının vahid
siyasi sistem olaraq, nə özünün əsas müttəfiqi
olan ABŞ-a, nə Avrasiya dövlətlərinə, nə
daimi müharibə şəraitində olan İslam Şərqinə,
nə də ümumiyyətlə, beynəlxalq birliyə
münasibətində “Vahid Avropa” siyasətinin mövcud
olduğunu iddia etmək mümkün deyil. Halbuki Avropa
siyasətində belə bir sistemli yanaşma, təxminən,
on il bundan qabaq daha aydın sezilirdi. Bu
baxımdan, Avropa İttifaqına üzv dövlətlər
arasında İttifaqdaxili ziddiyyətlərin aradan
qaldırılmasına, getdikcə genişlənməkdə
olan radikallaşma meyllərinin qarşısının
alınmasına yönəlmiş vahid siyasət
konsepsiyasını hazırlayaraq onun gerçəkləşdirməsinə
ciddi ehtiyac hiss olunmaqdadır. Avropa məkanının
iyirminci əsrdə üzləşdiyi çətinliklərdən
birgə səylər nəticəsində çıxmaq təcrübəsi
Avropa İttifaqının bu günlərdə
qarşılaşdığı problemlərə də sinə
gərmək iqtidarında olduğunu deməyə əsas
verir. Lakin bunun üçün ilk öncə üzv dövlətlərin
siyasi iradə nümayiş etdirərək öz vətəndaşlarını
birgəyaşayış ənənələrini qoruyub
saxlamağa inandırmaları, “Vahid Avropa” ideyasına yeni nəfəs
vermələri olduqca zəruridir. Bu təkcə Avropa
üçün yox, bütövlükdə region
üçün, eləcə də Avropa Şurasının
Nazirlər Komitəsinə sədrlik edən Azərbaycan
üçün olduqca vacibdir.
Cavanşir Feyziyev,
Milli Məclisin deputatı,
Fəlsəfə doktoru
Səs.-2014.- 2 iyul.- S.10-11.