Ulu Öndər Heydər Əliyev
dövlət qulluqçularının etnik
davranış qaydaları haqqında
Ulu Öndər Heydər Əliyev dövlət quruculuğunda iştirak edən kadrların tərbiyəsinə ciddi fikir verirdi. Heydər Əliyevin tərbiyə sistemindəki müddəalarının əksəriyyəti "Dövlət qulluqçularının etik davranışı haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununda (31 may 2007-ci il) öz əksini tapmışdır.
Qanunun məqsədi:
- dövlət orqanlarının və dövlət qulluğunun nüfuzunu artırmaq, vətəndaşların dövlət orqanlarına və dövlət qulluqçularına etimadını yüksəltmək;
- dövlət orqanlarının və dövlət qulluqçularının fəaliyyətinin səmərəsini və şəffaflığını artırmaq;
- dövlət orqanlarında korrupsiyanın və dövlət qulluqçularının fəaliyyətində maraqların toqquşmasının qarşısını almaq;
- dövlət qulluqçuları tərəfindən etik davranış qaydalarına əməl olunmasını təmin etmək;
- dövlət qulluqçularından gözlənilən davranış barədə vətəndaşları məlumatlandırmaq;
- dövlət orqanlarının və dövlət qulluqçularının fəaliyyətinin qiymətləndirilməsinə vətəndaşların təsir imkanlarını genişləndirmək.
Etik davranış qaydalarından qanuna bunlar daxil edilmişdir:
- vicdanlı davranış;
- peşəkarlıq və fərdi məsuliyyətin artırılması;
- loyallıq;
- ictimai etimad;
- insanların hüquq, azadlıq və qanuni maraqlarına, şərəf və ləyaqətinə, işgüzar nüfuzuna hörmət;
- mədəni davranış;
- əmr, sərəncam və tapşırıqların yerinə yetirilməsi;
- qərəzsizlik;
- maddi və qeyri-maddi (mənəvi) nemətlərin, imtiyazların və ya güzəştlərin qeyri-qanuni yolla əldə edilməsinə yol verilməməsi;
- korrupsiyanın qarşısının alınması;
- hədiyyə alma ilə əlaqədar məhdudiyyətlər;
- maraqların toqquşmasının qarşısını almaq;
- əmlakdan qanun çərçivəsində istifadə etmək;
- məlumatlardan düzgün istifadə etmək;
- nümunəvi ictimai və siyasi fəaliyyət göstərmək.
Qanunda etik davranış qaydalarının həyata keçirilməsi üçün müəyyən tədbirlər, tələblər, nəzarət formaları da əks olunmuşdur. Dövlət qulluqçularının davranışının təhlili və qiymətləndirilməsi, etik davranış qaydalarının pozulmasının qarşısının alınması və profilaktikası üzrə tədbirlərin görülməsi, etik davranış qaydalarının pozulmasının nəticələrinin aradan qaldırılması və digər məsələlər də bu qanunda öz əksini tapmışdır.
Dövlət qulluqçusu vəzifəsindən asılı olmayaraq, qanunda nəzərədə tutulmuş etik qaydalarını pozmağa görə məsuliyyət daşıyır (inzibati məsuliyyət də bura daxildir). Milli kadrların, o cümlədən dövlət qulluqçularının davranışlarını xalqın tələbləri səviyyəsində qurmaq üçün etik normaları gözləmək tələbinin əhəmiyyəti var. Lakin etik normalar mənəvi keyfiyyətin yalnız bir parametridir. Onun ədalətlilik, saf niyyətlilik, təmizlik, nəfs toxluğu və onlarla digər parametrləri var ki, təkcə dövlət qulluqçuları deyil, bütün milli kadrlar, o cümlədən, regional və yerli özünüidarəetmə orqanlarında, özəl sahələrdə çalışan bütün şəxslər tərəfindən düzgün yerinə yetirilməsinə böyük ehtiyac var.
Professor Z.Qaralovun qeyd etdiyi kimi, indiyə qədər mövcud olan, mütərəqqi hesab edilən tərbiyə sistemlərinin heç biri özünün nəzəri səviyyəsinə münasib olan praktik tətbiqini tapa bilməmişdir. Bunun səbəbini öyrənmək məqsədilə çox araşdırmalar aparılıb. Lakin bu tədqiqatlardan heç biri tərbiyə nəzəriyyələrindən kənara çıxmaların obyektiv səbəblərini tam aşkarlaya bilməyib. Problem bu gün də aktuallığını saxlayır.
Biz problemin araşdırılmasına fərqli metodla yanaşdıq - normal mənəvi dəyərlərdən ayrı-ayrı insanların, ilk növbədə, yüksək vəzifə və mövqe sahiblərinin kəskin şəkildə kənara çıxmalarının real səbəblərini öyrənməyə çalışdıq. Bu zaman tarixi təcrübəyə, ayrı-ayrı adamların fəaliyyətinin müqayisəli təhlilinə istinad etdik. Müəyyənləşdirdik ki, insanı düz yoldan azdıra bilən 4 güclü təsir vasitəsi mövcud olub və indi də fəaliyyətdədirlər.
Birinci, insanın nəfsidir. Nəfsin insanı hansı fəlakətlərə sürükləməsi Quranda, Məhəmməd Peyğəmbərin hədislərində, islamın mənəviyyat elmində, sonralar isə Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sində, Nəsirəddin Tusinin "Əxlaqi Nasiri" əsərində geniş əksini tapmışdır.
Heydər Əliyev insan nəfsinin həm onun yüksəltməsinə (əgər iradə nəfsə üstün gələrsə), həm də məhvinə (nəfsin qulu olsa) səbəb ola biləcəyini dəfələrlə qeyd edirdi. Nəfs, insanı bütün istək və arzularını, o cümlədən, insanlığa, sağlam ənənəvi normalara, qanunlara zidd olan tələbatını həyata keçirməyə sövq edən ən güclü vasitədir. Ona görə də, insanlara bir nömrəli borc kimi öz nəfsinə qalib gəlməsi tövsiyə olunur. Məsləhət görülür ki, bütün istəklər, bunları həyata keçirmək üçün istifadə edilən vasitələr və metodlar yalnız sağlam mənəviyyat, ictimai həyatda hökm sürən qayda-qanun çərçivəsində olsun. İnsan antiinsani istəklərini reallaşdırmaqdan daim çəkinməli, özünü məhdudlaşdırmağı bacarmalıdır. Hər istəyin dalınca getmək olmaz. Hər bir istək ictimai və mənəvi normalarla tutuşdurulmalıdır. Kənaraçıxmalar varsa istək fəaliyyətə çevrilməməlidir. Hər adam nəfsinin ağası olmalıdır. Nəfsinin qulu olanlar heç bir tərbiyə sistemi ilə islah edilə bilməz.
İkincisi, ciddi təhlil aparmadan verilən vədlərə inanmaqdır. Vədlər, bir qayda olaraq,
cəmiyyətdə müəyyən
sahəyə və ya bir çox
sahələrə rəhbərlik
məsuliyyətini üzərinə
götürmüş şəxslər
tərəfindən verilən
ümidlərdən ibarət
olur. Onların çoxu insanlarda
özlərinə qarşı
inam yaratmaq, müəyyən müddət
həmin vədlərə
inananları tabeliklərində
saxlamaq niyyəti daşıyır.
Bunları çox gözəl bilən Heydər Əliyevin nəinki özü əsassız vədlərə uymadı,
eyni zamanda, yüksək vəzifələrə
təyin etdiyi insanları da bu fikirdən çəkindirir, yalnız
real imkanlar çərçivəsində
real məsələləri həll etməyi, əsaslandırılmış perspektiv planlar həyata keçirməyi
tələb edirdi. Ona görə
də, hamı Onun özünə, dediklərinə, planlarına,
rəhbərlik etdiyi dövlətə inanırdı.
Üçüncü, tərifə inanmaqdır. Tərifə inanan şəxs nəticədə özünə
obyektiv qiymət vermək bacarığını
itirir. Bu, insanın
öz davranışında
xeyirlə şəri,
yaxşı ilə pisi, düzgün olanla düzgün olmayanı, doğruçu
ilə yalançını,
ədalətlə ədalətsizliyi,
sağlam əxlaqla əxlaqsızlığı, dərin
düşüncə ilə
səthi düşüncəni,
ümumiyyətlə, insanlığa
məxsus olan, bəyənilən keyfiyyətlə,
pislənən xasiyyətləri
bir-birindən seçməsinə
maneçilik törədir.
Tərifin törədicisi, xidmətçisi yaltaqlıqdır.
Yaltaqlıq sağalmaz mənəvi
xəstəlikdir. Kim bu xəstəliyə tutulursa, düzgün yolda olmayan şəxsləri
tərifləməklə onları
uçurumun qarşısına
sürükləyirlər.
Heydər Əliyev öz kadrlarına ciddi tapşırırdı ki,
özünüzü təriflətməyin,
yaltaqlıqla sizə yanaşmalara qəti yol verməyin. Həmişə gördüyünüz işləri
insanlıq borcunu yerinə yetirmək kimi qəbul edin, şəninizə tərif yazdırmayın.
Əgər kim
özünü təriflədirsə,
deməli, tapşırılan
vəzifəni yerinə
yetirə bilmir. Real görülən işi deyil, arzu olunanı başqasının dili və ya qələmi
ilə ictimaiyyətə
təqdim etməyə
çalışır. Deməli, belə şəxs məsul vəzifəyə
layiq sayıla bilməz.
Dəfələrlə şahidi olmuşam ki, O, prezident olanda "Sizə Milli Qəhrəman adı verilməlidir", "Sizi
Milli Elmlər Akademiyasının akademiki
seçmişik", "Sizə
generalissimus adı verilməlidir" və
s. təkliflərlə müraciət
edirdilər. O, belə
deyirdi: "Məni xalq ölkənin Prezidenti seçib. Bu inam mənim
ən yüksək mükafatımdır. Yadda saxlayın
ki, mən öz-özümü mükafatlandıra
bilmərəm. Buna mənim
mənəviyyatım yol
verməz..."
Dördüncü, icazəyə (tam sərbəstliyə)
sevinməkdir. İcazə - yol verilən
sərbəstliyin, azadlığın
simvoludur. Fərdlərin
çoxu belə sərbəstliyə can atır.
İnsanları tam sərbəstliyə
can atmağa vadar edən qüvvələrin
əsas məqsədi,
onların özbaşınalığa,
ictimai qaydalara məhəl qoymamağa səmtləndirməkdir. Onları xeyirxahlıq
yolundan azdıraraq bədxahlıq, ziyankarlıq
yoluna keçirmək
məqsədini qarşıya
qoyur.
Bəllidir ki, istənilən cəmiyyətdə, xüsusilə,
sivilizasiyanın inkişaf
etdiyi indiki şəraitdə "mütləq
azadlıq" söhbəti
ağılabatan deyil. Misal var
ki, "azadlıq həddini aşanda özbaşınalıq yaranar".
Qarşı çıxanların, özlərini məndən
uzaqlaşdıranların, hətta
açıq pislik edənlərin hamısını
bağışlayıram, əfv
edirəm. Biz yeni dünya qururuq, hamımız əl-ələ verib suveren ölkəmizi inkişaf etdirməliyik.
Bütün fikrimiz, əməlimiz, münasibətlərimiz
bu vəzifəyə xidmətə yönəldilməlidir..."
İntiqam hissi ilə yaşayanlar, peşəkar
ziyalılara, Heydər
Əliyevə sadiq insanlara qarşı xəyanət yolu tutanlar, nüfuzlu şəxsiyyətləri ləkələmək
üçün hər
cür şər-böhtan
yolu tutanlar, eqoistlər, mənsəbpərəstlər,
nəfsinin qulu olanlar və insanlığa zərər
vuran hər kəs Heydər Əliyevin insanlarla rəftar etmək təcrübəsini öyrənməli,
əməllərini o istiqamətə
yönəltməlidirlər. Özünü əvvəlcə
"mələk donunda"
göstərən, lakin
müəyyən vəzifə
alandan sonra bu vəzifədən sui-istifadə edən, gizli və qeyri-qanuni
yollarla maddi imkanlarını genişləndirən,
mənəvi dəyərlərə,
sağlam əxlaq normalarına məhəl qoymayaraq öz iddiaları ilə yaşayanları Heydər
Əliyev
"qudurmuşlar" adlandırır, onları
"göylərdən yerə
enməyə" dəvət
edirdi. Əslində bu, yolunu azmışların yenidən
tərbiyəsi demək
idi.
Təhsil-tərbiyə müsəssisələrində istifadə edilən tərbiyə sistemlərindən
fərqli olaraq, Heydər Əliyevin formalaşdırdığı tərbiyə sistemi bütün yaş dövrlərini əhatə
edir. Onun mahiyyəti insanlara
ləyaqətlə xidmət
göstərəcək yüksək
mənəviyyat daşıyıcıları
olan şəxsiyyətlər
yetişdirməkdir. Z.Qaralovun fikrincə,
tərbiyə sistemində
sosial-iqtisadi, ictimai-siyasi
sferalarda məsul vəzifələr tapşırılan
milli kadrlarla tərbiyə işi xüsusi mərhələ
hesab olunur. Bu mərhələdəki tərbiyə
işinin məzmununa bunlar daxildir:
1. İdarəetmə və özünüidarəetmə sistemlərində
işləməyə meyilli
gəncləri seçmək,
onların hazırlığına
kömək edən tərbiyəedici-öyrədici proqram həyata keçirmək.
2. Kadrların peşə və siyasi hazırlıq səviyyəsini,
mənəvi keyfiyyətlərini
nəzərə alaraq,
daha təcrübəli,
inanılmış kadrların
rəhbərliyi altında
onları müvafiq vəzifələrə təyin
etmək, tapşırıqlar
vermək, işləri
üzərində nəzarət
qoymaq, vaxtaşırı
hesabatlarını dinləmək
və qiymətləndirmək.
3. Gənc kadrlara verilən vəzifə tapşırıqlarını tədricən
mürəkkəbləşdirmək, tələbatı artırmaq,
onları müstəqil
işə hazırlamaq
məqsədilə digər
tədbirlər həyata
keçirmək.
4. Vəzifələrini normal yerinə
yetirən, sağlam həyat tərzi ilə fəaliyyət göstərməyi öyrənmiş,
insanların etimadını
qazanmış, yaxşı
idarəetmə məktəbi
keçmiş kadrları
müstəqil işə
keçirmək. Bu zaman həmin kadrlar qarşısında
daha yüksək məsuliyyət qoyulur və fəaliyyətləri
daimi nəzarətə
götürülür. Xidmət keyfiyyətindən asılı
olaraq bu kadrlar vəzifə pillələri ilə yüksələ də, geriyə yuvarlana da bilərlər.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2014.- 10 iyun.- S.15.