Ulu Öndər Heydər
Əliyevin Azərbaycan elitasının formalaşmasında rolu dövlətçiliyimizin inkişaf
amili kimi
Sosioloji və politoloji kateqoriya kimi mütərəqqi amillərlə zənginləşən "elita" anlayışı yalnız ötən əsrin əvvəllərindən etibarən mahiyyət baxımından transformasiyaya məruz qalaraq cəmiyyətdaxili sinfi və sosial qütbləşmə müstəvisindən nisbətən ayrılmış, nəzəri cəhətdən də olsa yeni, perspektivli sosioloji məfhuma çevrilmişdir. Bununla belə, bu, hələ də sosiologiyanın və sosial psixologiyanın az öyrənilən tədqiqat istiqaməti olaraq qalmaqdadır. Halbuki müasir ictimai elmlər arasında məhz elitologiya və onun bazası üzərində qurulan personologiya kimi tədqiqat sahələrinin cəmiyyət daxilində gedən proseslərin öyrənilməsində və proqnozlaşdırılmasında, xüsusilə də gənclər arasında gələcəyin yeni, müasir tələblərə cavab verən liderlərinin aşkarlanmasında və formalaşdırılmasında mühüm rolu vardır.
Politoloji ədəbiyyatda göstərilir ki, ilk dəfə olaraq tanınmış tədqiqatçı V.Paretto tərəfindən elmi terminologiyaya gətirilərək, cəmiyyətin həm sosial-siyasi, həm də sosioloji baxımdan dərk olunmasına, şəxsiyyətlərin yetişməsi, lider-ardıcıllar prinsipinin araşdırılmasına, ictimai-sosial proseslərin tənzimlənməsinə, demokratik prinsiplərin, o cümlədən insan hüquqları və əsas azadlıqları kimi dəyərlərin reallaşdırılmasına yönəldilən elitologiya unikal və perspektivli tədqiqat sahəsi olaraq istənilən konkret cəmiyyət və ya sosial qrup daxilindən çıxıb formalaşan, sosiumu məqsədli şəkildə inkişafa aparan fenomenal liderlər intellektual şəxsiyyətlər qrupunu toplum və fərdi qayda halında öyrənən elmdir. Lakin ayrı-ayrı siyasi və sosial qrupları təmsil edərək V.Parelttonun mövqeyinin əleyhinə çıxan opponentlərinin fikrincə, guya elitologiya prinsipcə insanların cəmiyyət daxilində hüquq bərabərliyinə xələl gətirərək, onların əsas hüquq və azadlıqlarına zidd mövqedə dayanır və müxtəlif sosial qruplar daxilində, eləcə də onlar arasında qarşıdurmanı kəskinləşdirir, sinfi təbəqələşmənin dərinləşdirilməsinə şərait yaradır. Məsələn, Q.Moska, S.Morr və B.Xendriksin qənaətlərinə görə, elitologiya totalitarizmə hüquqi, siyasi və mədəni bəraət verməklə cəmiyyətin idarə olunmasında ayrı-ayrı sosial təbəqələrin aparıcı rolunu inkar edir.
Aşkar göründüyü kimi, "elita" termininə və "elitologiya" anlayışına belə yanlış münasibətin kökündə obyektiv elmi yanaşma deyil, ilk növbədə müxtəlif və əsas etibarilə bir-birinə qarşı antoqonist mövqedə dayanan sosial sistemlərin, siyasi ideyaların daşıyıcıları olan tədqiqatçıların siyasi mövqeləri dayanır. Məsələn, kommunizm ideologiyasına söykənən sosioloqlar, "elita" qrupunu kapitalizm cəmiyyətində bir ovuc şəxsin dövlət sərvətlərini zəbt edərək ölkənin maddi nemətlərini öz əllərində cəmləşdirib inhisarlaşdıran, sıravi vətəndaşları dövlətin idarə olunmasından kənarlaşdıran "mənəviyyatsız zümrə " adlandırırdılarsa, Qərb tədqiqatçıları adekvat olaraq bu fikrə alternativ mövqe nümayiş etdirirmişlər. Onlar "kommunist cəmiyyətinin psevdo-elitası" anlayışını irəli sürərək kommunizm ideoloqlarının yozumunu siyasi səhv adlandırır və "saxta elitar təbəqə" dedikdə SSRİ məkanında zor gücünə hakimiyyətə yiyələnmiş pariya-sovet nomenklaturasını misal çəkirdilər.
Müasir radikal "demokratlar" isə öz növbələrində, görkəmli fransız maarifçisi Jan-Jak Russonun fikirlərini təhrif edərək elitanı "mövcud hakimiyyət" anlayışı ilə eyniləşdirir, onun mahiyyətcə "xalqın suveren hüquqlarını qəsb edən qrup" olduğunu göstərirdilər. Göründüyü kimi, sosial-siyasi mənsubiyyət, ideoloji mövqe müxtəlifliyi terminin izahında tərəflər arasında ciddi fikir ayrılığına səbəb olmuşdur. Belə olan təqdirdə əsil obyektiv meyarı müəyyənləşdirmək üçün filosof B.Rasselin münaqişəli məsələlərin həllinə dair universal və rasional görünən fikirlərinə müraciət edək: "Hər hansı bir anlayışa dair mübahisəyə son qoymağın ən düzgün yolu bu müzakirələrə səbəb olan terminin həqiqi mənasını tapıb dəqiqləşdirməkdir".
Politoloji ədəbiyyatda göstərilir ki, "elita" termininin kökündə fransız kəlməsi olan və "ən yaxşı", "seçilmişlər" mənasını verən "elite" sözü dayanır. Müasir dünyanın gerçəkliklərinə, demokratik prinsiplərə söykənən politologiya elmində "elita" termini özünün şəxsi keyfiyyətləri, bilik və bacarığı, fitri istedadı sayəsində ən yüksək peşəkarlıq həddinə çatan, başqalarına nümunə ola bilən, bütövlükdə cəmiyyəti və ya ayrı-ayrı qrupları (siyasi, iqtisadi, mədəniyyət və s.) inkişafa doğru aparmaq keyfiyyətlərinə yiyələnən liderləri nəzərdə tutur. Bu baxımdan, müasir demokratik hüquqlar müstəvisindən yanaşılanda etimoloji anlamda "elita" kəlməsinin arxasında nə antihumanist, nə də antidemokratik mahiyyət dayanır. Məsələn, tez-tez sahə terminologiyalarında, mətbuatda "elit toxumlar", "elit bitkilər", "elit idmançılar", "elit qoşunlar", "elit məhsullar" və s. bu kimi hər hansı siyasi çalarlardan tamamilə uzaq olan saysız ifadələrə rast gəlirik və bu, "seçilmişlər", "üstün olanlar" kimi deyil, "ən yaxşılar", "ən bacarıqlılar", son olaraq "ən layiqlilər" kimi izah olunur.
A.Bayramov yazır: "Əslinə qalsa, bütün postsovet məkanında müstəqillik əldə etmiş dövlətlərdə xaricdən təlqin edilən belə qüsurlu və problematik mövqe sonralar həmin ölkələrdə ideoloji boşluğun, sosiumda ictimai-siyasi passivliyin yaranmasına, labüd xaosa və siyasi zəmində qarşıdurmaların baş qaldırmasına səbəb olmuşdur. Bu, ilk növbədə həmin coğrafi-siyasi məkanda öz geosiyasi maraqlarını arzuolunmaz fəaliyyət metodları ilə ödəməyə cəhd edən fövqəldövlətlərin mənafelərinə cavab verən proses idi. Nəticədə, mövcud aktiv elita - qabaqcıl fikir daşıyıcıları və ölkənin gələcək İntellektual elitasını təşkil edə biləcək yüksək potensiallı fəal sosial qrup nümayəndələrinin fəaliyyəti məqsədli şəkildə məhdudlaşdırılır, onların yerini cəmiyyəti inkişafa aparmağa qadir olmayan psevdo-liderlər tutur, cəmiyyətə post-sovet məkanında şərti olaraq "obıvatel təfəkkürü" adlandırılan seyrçi istehlakçı münasibət aşılanırdı. Məhz bu mürəkkəb mərhələdə xarici və daxili destruktiv qüvvələr tərəfindən vətəndaşların diqqətini taleyüklü məsələlərdən yayındırmaq məqsədilə süni olaraq etnik, dini, siyasi və digər separatçılıq meyilləri baş qaldırır, nəticədə, dövlət hərbi-siyasi, iqtisadi və ideoloji asılılıq təhlükəsi ilə üzləşirdi. Azərbaycan Respublikası da müstəqilliyinin ilk illərində bu təhdidlərlə üzləşmişdi".
A.Bayramov göstərir ki, Azərbaycan xalqının iradəsi ilə Ümummilli Lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə növbəti gəlişindən sonra ilk növbədə məhz zərərli istehlakçı təfəkkürün formalaşdırılması prosesinə ciddi və qəti zərbə vuruldu. Sosial bazaya malik olmayan, mahiyyətcə anarxist Bakuninin ideyalarını davam etdirən "elita"nın zərərli fəaliyyətini üzdəniraq "ideologiyasız cəmiyyət quruculuğunu" perspektivli, praqmatik təfəkkürü, yeni sosial münasibətləri, özünün mükəmməlliyi, konkret tarixi şarait üçün zəruriliyi ilə seçilən, xüsusilə də Azərbaycan üçün olduqca əhəmiyyətli olan azərbaycançılıq ideyası əvəzlədi, dövlətin ictimai-siyasi, sosial-mədəni inkişafının konseptual prinsipləri formalaşdırıldı.
A.Bayramov qeyd edir ki, Ulu Öndər Heydər Əliyev praqmatik düşüncəli dövlət xadimi, mahir siyasətçi və mükəmməl siyasi texnoloq kimi aydın dərk edirdi ki, Azərbaycanın siyasi və sosial sferalarda inkişafı yalnız iqtisadi yüksəlişdən, demokratik prinsiplərin bərqərar olmasından, ölkənin ərazi bütövlüyünün bərpasına qadir olan Heydər Əliyevin müasir Azərbaycan elitasının təşəkkülündə və formaşdırılmasında tətbiq etdiyi metodologiyanı şərh etmək üçün ilk növbədə yaranmış şəraiti nəzərdən keçirək. Elitologiya prinsiplərinə əsasən, 1991-1993-cü illər ərzində Azərbaycanda yeni, qabaqcıl və demokratik siyası elitanın zəruriliyi aşağıdakı amillərlə şərtləndirilirdi:
- Ermənistanın yürütdüyü işğalçılıq siyasəti nəticəsində Azərbaycan torpaqlarının işğalı;
- qaçqın və məcburi köçkünlərdən ibarət sosial təbəqənin yaranması;
- iqtisadi infrastrukturun dağıdılması;
- dərinləşməkdə olan siyasi böhran;
- ölkə rəhbərliyinin fəaliyyətsizliyi;
- əhalinin əksər hissəsinin sosial-psixoloji və iqtisadi aspektdən qeyri-bərabərliyi;
- onların natamam
ictimai-siyasi fəallığı;
- vətəndaşların cəmiyyətin həyatında
passiv iştirakı;
- dövlətin siyasətinə ictimai nəzarətin zəifliyi;
- milli və
dini zəmində qarşıdurmaların süni
şəkildə qızışdırılması;
- xarici dövlətlərin
arzuolunmaz geosiyasi maraqları;
- zərərli dini və siyasi
ideologiyaların ölkə
ərazisinə nüfuz
etdirilməsi.
SSRİ-nin ictimai-siyasi münasibətlər modelindən,
hakim kommunist ideologiyasından
miras qalmış belə bir şəraitdə
Heydər Əliyev yuxarıda göstərilən
problemlərin aradan qaldırılması üçün
yeni tipli, ilk növbədə, cəmiyyət
tərəfidən birmənalı
şəkildə qəbul
edilə biləcək
yüksək hazırlıqlı
gənc və perspektivli intellektuallar qrupunun formalaşdırılması
prosesini öz çiyinlərinə götürmüşdür.
Sovet İttifaqının
antidemokratik fövqəldövlət
kimi süqutundan, vahid dövlət ideologiyası olan kommunizm siyasətinin tam iflasından sonra müstəqillik əldə
etmiş dövlətlərdə,
o cümlədən Azərbaycanda
ideoloji müstəvidə
xaos, vakuum hökm sürürdü. Yaranmış boşluqdan və əhalinin çaşqınlığından
istifadə edən xarici dövlətlər öz geosiyasi mənafelərinin kobud müdaxilə yolu ilə ödənilməsi,
respublikanın siyasi-iqtisadi
təsir altına salınması üçün
fəaliyyətə başladılar.
Hədəf olaraq Azərbaycan
əhalisi, xüsusilə
də gənclər götürülmüşdü. Xaricdən ixrac olunan siyasi
baxışlar, qeyri-ənənəvi
destruktiv dini hərəkətlərin ölkəyə
nüfuz etdirilməsində
məqsəd burada milli və vətəndaş
birliyini pozmaq, etnik, dini və
siyasi zəmində qarşıdurmalar yaratmaq,
Azərbaycanı xarici
köməkdən tam asılı
vəziyyətə salmaq
idi. Belə təhdidlərin əsas qurbanları kimi ölkənin gənc vətəndaşları
nəzərdə tutulmuşdular.
Britaniyalı professor K.Uilyams istənilən halda demokratik cəmiyyət quruculuğu
yolunu tutan, lakin daxili və
xarici amillər nəticəsində ciddi problemlərlə üzləşən
dövlətlərdə gəncləri
sosiumun risk qrupu adlandırır. Belə ki, problemlərin süni və
kəskin şəkildə dərinləşdirilməsi, gəncliyin
düzgün istiqamətləndirilməməsi sayəsində
yarana biləcək qeyri-sabitlik və böhran permanent prosesə
çevrilərək, risk amilini daha da genişləndirə və
arzuolunmaz nəticələrə gətirib çıxara bilər.
Uzun illər boyu sovet xüsusi xidmət orqanlarında rəhbər
vəzifələrdə çalışan, təbliğat, əks-təbliğat,
sosial psixologiya sahəsində zəngin təcrübə
toplayan Heydər Əliyev bu xaosun törədə biləcəyi
sosial, iqtisadi və siyasi fəsadları uzaqgörənliklə
hiss edirdi. Yaranmış mürəkkəb və
böhranlı vəziyyətdə ilk növbədə gənclər
siyasi və sosial-psixoloji cəhətdən kəskin problemlərlə
üzləşirdilər. Həmin şəraiti
A.Bayramov aşağıdakı kimi
qruplaşdırmışdır:
- ideoloji
baxımdan qeyd edildiyi kimi, xaricdən təlqin olunan zərərli
ideologiyalardan, eyni zamanda xarici xüsusi xidmət
orqanlarının sifarişləri ilə fəaliyyət
göstərən destruktiv və totalitar dini təriqətlərdən
əsas məqsəd keçmiş dövrün qeyri-müəyyənliklərini
yaşayan gənclik arasında dövlətə, onun hakimiyyət
strukturlarına qarşı inamsızlıq aşılamaq,
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinə münasibətdə təslimçilik
əhvali-ruhiyyəsi yaymaq, gənc nəsildə dövlətin
və xalqın problemlərinə biganəlik yaratmaqdır;
- təhsil
və elmi biliklərə yiyələnmə - SSRİ
dağıldıqdan sonra uşaq və gənclərin təlim-tərbiyəsinə
diqqətin azalması, sovet təhsil sisteminin prinsipcə
çökməsi, iqtisadi və məişət problemləri
üzündən məktəblilərin və tələbələrin
təhsildən yayınması, psevdo-iqtisadi münasibətlər
yarandıqca təhsilə marağın sönməsi və
s. amillər gələcək nəslin intellektual səviyyəsini
təhlükə qarşısında qoyurdu;
- mənəvi-əxlaqi
dəyərlər - yad təhsil nəticəsində ölkə
gəncləri arasında zorakılıq kultu, ''seksual
azadlıq", ifrat kosmopolitizm, milli-mənəvi dəyərlərə
hörmətsizlik
ideyalarının yayılması üçün
külli miqdarda vəsait qoyulur, ideoloji cəhətdən zərərli
filmlər, kitablar, qəzet və jurnallar, "azad Qərb cəmiyyətinin
nümunəsi" kimi təqdim olunan vulqar, bayağı
verilişlər televiziya kanallarına yol alırdı.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2014.- 28 iyun.- S.15.