Vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlətdə din-cəmiyyət-dövlət
münasibətləri
Azərbaycan dünyəvi hüquqi dövlətdir, vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu yolu ilə gedir. Ölkəmizdə din dövlətdən və dövlət dindən ayrıdır. Bu prinsiplər Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında göstərilmişdir: "Azərbaycan dövləti demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublikadır". Konstitusiyanın 18-ci maddəsi isə din və dövlət münasibətlərini aşağıdakı kimi şərh etmişdir.
I. Azərbaycan Respublikasında
din dövlətdən ayrıdır.
Bütün dini etiqadlar
qanun qarşısında
bərabərdir.
II. İnsan ləyaqətini alçaldan və ya insanpərvərlik prinsiplərinə zidd olan dinlərin yayılması və təbliği qadağandır.
III. Dövlət təlhsil sistemi dünyəvi xarakter daşıyır.
Buradan göründüyü
kimi, dinin dövlətdən ayrı
olması, eyni zamanda, bütün dini etiqadların qanun qarşısında bərabər olması, dövlət təhsil sisteminin dünyəvi xarakter daşıması konstitusiyada təsbit olunmuşdur.
Ulu Öndər Heydər Əliyev dövlət ilə dini qurumlar
arasındakı münasibətlərin
hüquqi əsaslarını
aşağıdakı kimi
şərh etmişdir:
"Azərbaycan öz
Konstitusiyasına görə,
həm də dünyəvi bir dövlətdir. Dövlət ilə dini qurumlar arasındakı münasibətlər Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının
müvafiq müddəaları
ilə, "Dini etiqad azadlığı haqqında" qanunla və digər qanunvericilik aktları ilə tənzimlənir.
Biz dini ilk növbədə
mədəniyyətin, tarixi
irsin, milli mentalitetimizin bir fenomeni və ayrılmaz bir hissəsi kimi qəbul edirik."
Konstitusiyanın 48-ci maddəsində isə dini etiqad
və vicdan azadlığının hüquqi
məsələləri aşağıdakı
kimi təsbit olunmuşdur:
I. Hər kəsin vicdan azadlığı vardır.
II. Hər kəsin dinə münasibətini müstəqil
müəyyənləşdirmək, hər hansı dinə təkbaşına
və ya başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibəti ilə bağlı əqidəsini
ifadə etmək və yaymaq hüququ vardır.
III. Dini mərasimlərin yerinə
yetirilməsi, ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai
əxlaqa zidd deyildirsə sərbəstdir.
IV. Dini etiqad və
əqidə hüquq pozuntusuna bəraət qazandırmır.
Azərbaycanda dövlətin din siyasətinin
həyata keçirilməsini
təmin etmək məqsədilə Ulu Öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə 2001-ci ilin iyununda Dini Qurumlarla
İş üzrə
Dövlət Komitəsi
yaradılmışdır. Bu komitə ölkəmizdə
mövcud olan dini strukturların fəaliyyətinin tənzimlənməsi
və dövlətin
din siyasəti sahəsində
müxtəlif funksiyaları
yerinə yetirir.
Dövlət komitəsi öz
fəaliyyətində hüquqi
cəhətdən, əsasən,
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına, "Dini
etiqad azadlığı
haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununa
və digər müvafiq qanun və normativ-hüquqi aktlara əsaslanır.
Fəlsəfə elmləri doktoru S.Hüseynov yazır ki, dövlətin din siyasətinə aid olan məsələlərdə dinlə
bağlı qanunvericilik
aktlarında dini icmaların və dini təşkilatların
dövlət siyasətinə
müdaxilə etməsinə
hüquqi cəhətdən
imkan verilmir. Bu vəziyyət bir daha onu göstərir
ki, Azərbaycan Respublikasında həm nəzəri, həm də əməli cəhətdən din dövlətdən,
dövlət dindən
ayrıdır və bu siyasətin formalaşması Ulu Öndər Heydər Əliyevin fəaliyyətinin
nəticəsidir.
İran
ilahiyyatçısı S.Musavi
Lari göstərir ki, islam
səadət və xoşbəxtlik bəxş
edən bir dindir və heç vaxt xalqı bəlalara, bədbəxtliyə düçar
etmək üçün
göndərilməyib. İslam dini
insanlar üçün
problemlər yaratmır
və həyatın bütün sahələri
üçün onun müsbət və dolğun göstərişləri
vardır. Heç bir
yerdə bəşəriyyətin
səadətinə mənfi
təsir göstərə
biləcək proqramlar
irəli sürmür.
Buna görə də
islam saysız-hesabsız
məziyyətlərə malik
olan, ən yaxşı və ən kamil dindir.
İslamın hüquqi əsasları
ədalət və ictimai bərabərliklə
uyğun olduğu üçün öz xüsusi məna dərinliyi ilə seçilir, müasir dövrün bütün tələblərinə cavab
verir.
Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin
sədri Şeyxülislam
Allahşükür Paşazadə
müstəqil Azərbaycanda
hüquqi dövlət
və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğunda
respublikada din siyasətinin
və dövlət-din
münasibətlərinin formalaşmasında
Heydər Əliyevin rolunu şərh edərək demişdir:
"Müstəqil dövlətimizin
yaranmasında, möhkəmlənməsində
və nüfuzunun artmasında Heydər Əliyev həzrətlərinin
müstəsna xidmətləri
olmuşdur. O, hakimiyyətə
yenidən qayıtdıqdan
sonra ölkəmizdə
dini sahədə sabitliyə nail olunması,
konfessiyalar arasında
dözümlülük mühitinin
qorunub saxlanmasında və daha yüksək
səviyyədə bərqərar
olunması istiqamətində
böyük işlər
görülmüş, dini
icmaların fəaliyyəti
üçün hüquqi-mənəvi
şərait yaradılmışdır.
Bu məqsədyönlü fəaliyyətin nəticəsi
olaraq Azərbaycanda mövcud dinlərin nümayəndələri öz
ayinlərini sərbəst
yerinə yetirir, tam hüquqlu vətəndaşlar
kimi ölkənin ictimai həyatında yaxından iştirak edirlər."
Ulu Öndər Heydər Əliyev müqəddəs
islam dini ilə yanaşı ölkəmizdəki bütün
dinlərə dövlət
qayğısı göstərilməsi
üçün əzmkarlıq
göstərirdi.
Azərbaycanda dövlət-din
münasibətlərinin bütün
dinlərin maraqlarını
nəzərə almaqla
qurulmasında Ulu Öndər Heydər Əliyevin mühüm rol oynadığını
vurğulayan sabiq Moskva və Ümumrusiya Patriaxı II Aleksi demişdir: "Azərbaycan qədim dini ənənələrə
və mədəniyyətə
malik bir ölkədir. Bu gün
Azərbaycan dini əmin-amanlığa və
sabitliyə ilham verən ölkədir.
Bunun əsası Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyevin müdrik siyasəti sayəsində
qoyulmuşdur. Dünyəvi hakimiyyət və ənənəvi dini icmaların konstruktiv fəaliyyəti və qarşılıqlı ünsiyyəti
nəticəsində yaranmış
dövlət-din münasibətlərinin
nadir modeli Azərbaycan
Respublikasında öz
əksini tapmışdır.
Belə zənn edirəm ki, bu sahədə
Azərbaycanda toplanmış
təcrübə diqqətlə
öyrənilməli və
təlhlil olunmalıdır."
Dövlət-din münasibətlərini sivil qaydada formalaşmasında
Azərbaycan modelini nümunə kimi göstərən II Aleksi bu siyasətin yaradılmasında
Ulu Öndər Heydər Əliyevin rolunu xüsusi qeyd etmiş, bu sahədə Azərbaycan təcrübəsindən
öyrənilməsi zərurətini
göstərmişdir.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin dövlət-din
siyasətinin xüsusiyyətldərindən
bəhs edən fəlsəfə elmləri
doktoru, professor R.Əliyev
yazmışdır: "Milli
Liderimiz Heydər Əliyev göstərirdi ki, din xüsusi, incə sahədir və buna görə
dövlətin bu sahədə siyasətini çox ehtiyatla, incə, diplomatik şəkildə, bütün
tərəflərin maraqlarını
gözləməklə, öz
qanunlarımızı və
qoşulduğumuz konvensiyaları
pozmamaqla həyata keçirmək lazımdır.
Ulu Öndər qeyd edirdi ki, dünyəvi
ateist dövlət demək deyildir. Bu, o deməkdir ki,
dövlət öz fəaliyyətində şəriəti,
yaxud digər dini qanunları deyil, demokratiya qanunlarını rəhbər
tutur."
S.Müsavi Lari dünyanın
ən demokratik dinlərindən olan islam haqqında
deyir ki, insanlara həyatımızın
müxtəlif sahələrində
əxlaqa, mənəviyyata
əsaslanan qayda-qanunları
təklif edir və tərəqqiyə gedən inkişaf yollarını göstərir.
İslami tərbiyə insanın
istək və meyillərini tənzim edir və saflaşdırır.
Onları məntiqli və
daha düzgün istiqamətə yönəldir.
İnsan
elə bir dünyada yaşayır ki, bir tərəfdən
maddi tələbatlarını
təmin etmək, digər tərəfdən
isə öz mənəvi, ruhi təmayüllərinə cavab
vermək zərurəti
ilə qarşılaşır.
Hər hansı bir fərd və ya cəmiyyət hər iki istiqamətdə
tarazlıq əldə
edərsə, həyat
həqiqi səadət
və xoşbəxtliyə
çevrilər. Dinimiz insana
əxlaqi vəzilətlər
və yüksək mənəviyyət qazanmaq
üçün lazım
olan qayda-qanunları çox dəqiqliklə göstərir və o da Allahın ona verdiyi ağılın
vasitəsiylə həmin
yolun tam düzgünlüyünü
dərk edir.
İslamın təlimləri və insanlar üçün təyin etdiyi vəzifələrin hamısı
hər bir insanın malik olduğu güc və imkan çərçivəsində
olur. Müqəddəs islam şəriəti
hər hansı bir şəxsə müəyyən bir vəzifə təyin etdikdə, ilk növbədə,
onun təbii xüsusiyyətlərini və
imkanlarını nəzərə
alır. Heç vaxt insana onun
bacardığından artıq iş vacib etməz. Bu gün ən güclü və hüquqi mənbə
ümumi iradə sayılır. Müasir
dünyanın demokratik sistemlərində qanunun əsaslandığı
mənbə, xalq və əksəriyyətin rəyidir.
İctimaiyyətin müqəddəratını təyin
edən "ümumi iradə"dir və burada başqa bir
şey rol oynamır. Azlıqda qalanlar, hətta haqlı olsalar belə, onlarla
heç kim hesablaşmır. Qısa şəkildə
desək, müasir dünya "insan iradəsi hakimiyyəti"ni ən müqəddəs ictimai qanun kimi
tanıyır. Amma islam dininə görə
qanunvericilik yalnız Allahın iradəsinə
bağlıdır və burada ümumi xalqın taleyi əksəriyyət
təşkil edən ayrı-ayrı fərdlərin nəfsani
istəkləri əsasında təyin edilmir. İslam
nöqteyi-nəzərindən qanunvericilik heç vaxt ilahi
şəriətdən ayrı ola bilməz.
Allahın hakimiyyəti və qanunları
bütün insanlara şamildir. Sitayiş məhz Allaha məxsus
olduğu kimi, mütləq hakimiyyət və qanunvericilik də
yalnız Ona məxsusdur. İnsanlardan heç kəs
ürəyi istədiyi kimi hökm çıxarmaq və qanun
təyin etmək hüququna malik deyildir. Allahı
mütləq sitayişə layiq bildiyimiz halda, Onun qanunlarından
başqa digər qanunlara necə tabe ola bilərik?
İslamın hədəfi budur ki, insan cəmiyyətinin
bütün sahələrində haqq və ədalət icra
olunsun.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin layiqli siyasi varisi ölkə
Prezidenti Cənab İlham Əliyev din-dövlət münasibətlərindən
bəhs edərək demişdir: "Azərbaycanda din ilə
dövlət ayrıdır. Azərbaycan dünyəvi
dövlətdir. Ancaq bununla bərabər,
din ilə dövlət birdir. Bu birlik bizi
qarşımızda duran amallar ətrafında birləşdirir.
O da Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini daha da
möhkəmləndirmək, Azərbaycanda sabitliyi daim yüksək
səviyyədə saxlamaq, Azərbaycan xalqının rifah
halnının yaxşılaşdırılması
üçün əməli tədbirlər görmək, Azərbaycanda
dinlərarası münasibətlərin həmişə
müsbət istiqamətdə inkişaf etməsini təmin
etmək, Azərbaycanda yaşayan bütün xalqların
hüquqlarını qorumaq amallarıdır."
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2014.- 24 oktyabr.- S.15.